Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ajattelette kolmevuotiaasta joka osaa lukea?

Vierailija

Meillä on kolmevuotias, joka osaa lukea. Emme ole juuri kertoneet kellekään, kun ihmisten reaktiot jännittävät.

Eli onko lukeva kolmevuotias outolintu?

Sivut

Kommentit (45)

Vierailija

En ole varma onko diagnosoitu, mutta vahvasti vaikutti asperger tyyppiseltä.

Siis ei siinä lukutaidossa mitään häpeilemistä, hieno juttuhan se on. Tuo oli vain esimerkki ainoasta tapauksesta minkä tiedän.

Vierailija

... ja viisivuotiaana osasi sitten hyödyntää jo lukemaansa käytännössäkin. Ilmeisesti on harvinaista, mutta ei provoa. Raivostuttaa tämä nykyinen Porvoon ja provon huutelu joka asiassa tällä palstalla...

Emme mekään ole kauheasti huudelleet lapsen taidosta, joka ei mielestämme sen kummempi, kuin esim. kuvataiteellinen tai musiikillinen suuntautuminen tai vaikkapa lintujen, kasvien tai automerkkien tunnistaminen > aivan mahdollisia taitoja kolmevuotiaalle, jos hänen kanssaan on joku aikuinen ehtinyt näitä asioita touhuilla.

Suosittelen korostamaan lapselle sitä, ettei hän ole sen kummempi, kuin muutkaan lapset, joku osaa aikaisin lukea, toinen on taitava esim. juoksemisessa tai vaikkapa toisten kaverina toimimisessa > ryhmässä yms. Me olemme koettaneet kauniisti, lasta polkematta, tuoda esille näitä asioita. Sosiaaliset taidot ovat nimittäin lapselle ja aikuisellekin tärkeitä ja ainakin oma seitsemänvuotiaamme on kokenut jossakin vaiheessa itsensä muita paremmaksi, joten tätä olemme koettaneet lapselle tähdentää.

Onnea mukavasta, taitavasta kolmevuotiaasta, joka (onneksi) vaikuttaa kuitenkin uhmaltaan normaalilta kolmevuotiaalta.

Vierailija

Miten hyvin riippuu tietysti opettajasta ja hänen aktiivisuudestaan.

Miten sujuvasti lapsenne lukee? Satukirjoja? Sanoja?

Aika harvinaista sanoisin minä. Meillä lapsista toka oppi lukemaan 4-vuotiaana. Pärjää nyt koulussa erinomaisesti ja lukunopeus on ihan huippuluokkaa.

Vierailija

Itse opin nelivuotiaana ja silloin se taisi olla harvinaisempaa kuin nykyisin, en minä silti muista että sitä olisi mitenkään laajemmalti ihmetelty.

Vierailija

Meillä tyttö oppi myös lukemaan varsin aikaisin koska oli kiinostunut ja kyseli,erikseen mitään oppitunteja ei pidetty. Harkittiin jo 6 v kouluun laittoa, mutta päädyttiinnsiihen, että menee vasta 7 v. Luonteeltaan on herkkä, välillä arka ja pelokas. Toisaalta saataa välillä saada kunnon raivareita. Huolestuu jos päiväkodissa kavereiden kanssa asiat eivät ole menneet hyvin ja onnvälillä joutunut leikkimään yksin.

Tukekaa vapaata kavereiden kanssa touhuamista.

Vierailija

lapset lukevat jo tosi aikaisin. Lapseni eskariryhmässä lukevia lapsia on 80 prosenttia. Lähinnä kommentoisin tuota väitettä, että taitaa olla hankalaa koulussa, turhautumista, jne. Koulu on muutakin kuin lukemista. Lukemaan opettelu on vain osa sitä. Eskariope sanoi, että vaikka ryhmän lapset lukevat melkein kaikki, on opettelun sarkaa riittämiin toisaalla.

Mulla oli hoitolapsi, joka 2-vuotiaana luki pikkukakkosen tekstejä. Silloin kyllä suu loksahti auki.

Vierailija

lapset lukevat jo tosi aikaisin. Lapseni eskariryhmässä lukevia lapsia on 80 prosenttia. Lähinnä kommentoisin tuota väitettä, että taitaa olla hankalaa koulussa, turhautumista, jne. Koulu on muutakin kuin lukemista. Lukemaan opettelu on vain osa sitä. Eskariope sanoi, että vaikka ryhmän lapset lukevat melkein kaikki, on opettelun sarkaa riittämiin toisaalla.

Mulla oli hoitolapsi, joka 2-vuotiaana luki pikkukakkosen tekstejä. Silloin kyllä suu loksahti auki.

Vierailija

ei sitä olisi voinut mitenkään estää! Ja jos lapsi kyselee esimerkiksi numeroista ja yhteenlaskusta, ei kai sitä voi olla vastaamatta?

Ap

Vierailija

Omasta mielestäni olen ihan fiksu, en kuitenkaan mikään huippuälykäs. Matemaattisesti ja musikaalisesti lahjakas. Sosiaalisesti olen enemmän omissa oloissa viihtyvää tyyppiä.

Vierailija

niin mekin olemme ajatelleet. Hän menee kouluun neljän vuoden päästä. Mutta estääkään emme voineet. Lisäksi hän on aika kiinnostunut numeroista ja pienistä yhteenlaskuista.

Ap

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat