Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perhepäivähoidon ryhmäkoko?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Heippa. Olen hakenut pojalle hoitopaikkaa (ensimmäinen lapsi, ensimmäinen hoitopaikka). Perjantaina sain kuulla että poikaani on kaavailtu pph:lle jolla jo ennestään neljä lasta täysipäiväisesti (kaksi -03, yksi -04, yksi -05 ja sitten meidän poika -06 syntynyt). Nyt kun olen netistä kattonut ja parin tutun pph:n kanssa jutellut niin sain sen käsityksen että ryhmässä saa olla enintään neljä alle kouluikäistä ja yksi puolikas joka sekin pitäisi olla eskarilainen. Eihän tämä ryhmäkoko voi olla kuntakohtaista? Ainakin Stakesin sivuilla puhuttiin juuri tuosta enintään neljästä.. Maanantaina lupasi soittaa pph:n ohjaaja ja ilmoittaa onko lapseni " hyväksytty" tuolle hoitajalle (pitää kuulemma sen hoitajankin kanssa keskustella???). Aion kieltäytyä ko. hoitopaikasta. Mitä mieltä te olette?

Mielipiteitänne odotellen: Salkkis

Kommentit (6)

Vierailija

Satunnaisesti määrän voi ylittää eli esim. toinen hoitaja sairaana ja joutuu ottamaan varahoitoon toisen hoitajan lapsia muutamaksi päiväksi, mutta jatkuvana ei siis ole sallittua.

Tiedätkö varmasti, että nämä kaikki neljä muuta ovat hoitajlla sitten kun oma lapsesi aloittaa? Ettei jompikumpi -03 alkaneista siirry esim. päiväkotiin tai joku lapsista muuta.

Omani on -03 enkä todellakaan pidä vielä niin isona, että hoidossa saisi olla jatkuvasti ylitse lakisääteisten rajojen. Jo senkin takia ap:n tilanteessa, että siellä olisi sitten kolme " vauvaa" . Isommat kyllästyvät kun ei pääse mihinkään retkille yms. koska mihin pakataan 3 vauvaa ja 2 isompaa?

Vierailija

Puolikas lapsi on joko eskarilainen tai koulun aloittanut ykkösluokkalainen.

8 § (31.5.1990/490)

Perhepäiväkodissa voidaan samanaikaisesti hoitaa enintään neljää lasta mukaan luettuina perhepäivähoitajan omat lapset, jotka eivät vielä ole perusopetuksessa. Lisäksi voidaan hoitaa yhtä perusopetuslain (628/1998) mukaista esiopetusta saavaa lasta, perusopetuksen aloittanutta lasta tai sellaista kunnan järjestämässä osapäivähoidossa olevaa lasta, joka aloittaa perusopetuksen toimintavuotta seuraavana vuonna. (30.3.2000/329)

Tähän lakiin ollan ilmeisesti(joskus??) muutosta tekemässä. Tulevaisuudessa kenties puolikas lapsi voi olla nuorempikin.

PlayFamily

Vierailija

pph:n ohjaaja selvästi sanoi: ko. hoitajalla on 4 lasta hoidossa (piti tauon, jälkeenpäin ajatellen tuntui että hieman kuulosteli sanonko tähän mitään) ja että yksi mahtuu vielä. Tuon jälkeen oli hetken hiljaa ja näin jälkikäteen tuntuu ihankuin olisi hieman tarkkaillut mun reaktiotani. No enhän mä siinä vaiheessa mitään tajunnut vaan sanoin että jooo-o jolloin hän sanoi vielä puhuvansa pph:n kanssa ja palaavansa asiaan. Sunnuntai-iltana laitoin hälle s-postia jossa kieltäydyin ko. paikasta vedoten liian suureen ryhmäkokoon. Ohjaajasta ei ole kuulunut mitään. Noh, onhan tässä vielä vajaa kuukausi aikaa..

Tuli vaan mieleen että kuinka yleistä tämä tälläkin paikkakunnalla on ja mitä meinaa niiden lasten vanhemmat joilla lapset jo hoidossa ja sitten ryhmään tungetaan ylimääräisiä. Tämänkin kunnan sivuilla lukee että yhtä pph:ta kohtaan saa olla 4-5 lasta, aika ovelaa mielestäni. Jotkut kattoo että saa olla 5 mutta sitten jos joku älähtää asiasta niin kunta voi puolustautua että se viides on se puolikas eskarilainen.

Vierailija

Mutta onko varmaa, että vanhimmat lapset ovat jatkamassa pph:ssa? Kun itse saimme pph-paikan suostuin tilapäiseen ryhmäkoon ylitykseen (pari kuukautta oli 5 lasta). Sitten vanhimmat siirtyivät päiväkotiin ja ryhmäkoko normalisoitui.

Minulta nimenomaan kysyttiin suostunko ryhmäkoon ylitykseen. Itse suostuin, koska paikka oli muuten juuri toivotunlainen ja ylitys oli tilapäinen.

Vierailija

Hei,

sen puolikkaan ei tarvitse olla eskalainen, voi olla minkä ikäinen vaan. Monasti tietysti juuri eskalainen kaipaa puolipäiväistä hoitoa, mutta voi olla vanhemmilla sellaiset työt, että puolipäivää riittää. Nuo muut lapsethan ovat melko isoja, että en minä suuttuisi vaikka siellä olisi koko ajan ne 5 lasta. Ei ne aina täyty ne hoitolait siellä päiväkodissakaan, voi olla siellä hyvinkin ylikansoitettua.

Vierailija

lapset mun mielestä niin kovin isoja ole.. -03, -04 ja -05 syntyneitä.. Tämä perhepäivähoitaja on vanhempi ihminen ja ollut tooosi pitkään alalla. Mutta eihän nyt olekkaan kyse hoitajan ammattitaidosta vaan raakasta totuudesta että mitä enemmän lapsia sitä vaikeampi kattoa niitten perään.

En haluaisi saada hankalan leimaa mutta sitten muistuu mieleen esim. viime talvena tässä lähellä sattunut tapaus missä 2,5 vuotias hukkui jokeen.. :o(

Uusimmat

Suosituimmat