Miten Lolalla voi olla noin vaaleat lapset?

Vierailija

Katselin just Iltalehdestä kuvia.

Eikös se musta geeni ole kuitenkin niin hallitseva? Amerikassa on kautta aikain sanottu, että joku on musta, vaikka hänessä olisi vain isoäidin äiti ollut rehellinen neekeri. Eli se rotu näkyy perinteisesti pitkälle, monien sukupolvien taakse.

Mutta Lolan tyttö on ihonväriltään ihan tavallisen näköinen (valitettavasti isänsä..) tosin tummasilmäinen. Ja se poikahan on vaalea!.

Sivut

Kommentit (63)

Vierailija

tummaihoisesta raiskaajasta..NIINKÖ???????? On niin rasistista näin kirjoittaa niin kirjoitetaan sitten ihan yleisesti vaan, että raiskaaja oli 175-senttinen mies...auta armias jos raiskaaja olisi vaaleaihoinen niin ihonvärin uutisoinnissa et sinäkään näkisi mitään pahaa... Mutta pääasiahan sinun kaltaiselle hyysärille on, että menee poliisin voimavarojen hukkaan jos ei tummaihoisen raiskaajan ollessa kyseessä voida kirjoittaa lehteen raiskaajan tuntomerkkejä, koska mamuhyysärit vastustavat tätä.

Vierailija:

Lainaus:

41, uutisoinnissa tuo on minusta täysin tarpeetonta

Koska sillä ei liene suuren yleisön kannalta merkitystä.

Lopetan osaltani tähän, koska tiedän jo seuraavat argumentit. Keskityn osaltani kasvattamaan lapseni siten, että he eivät arvostele ihmisiä ihonvärin, uskonnon tms. perusteella.

Vierailija

Tai vaikka puheaktiteoriaa (Austin). Aina kun sanot jotain, teet teon. Ja se, miten ja millä nimillä asioista puhutaan vaikuttaa ihmisten ajatteluun suoraan ja alitajuisesti jatkuvasti.

Rasistisiin tekoihin on helpompi puuttua; niitä voidaan kriminalisoida ja tuomita julkisesti. Ne ovat helpommin määriteltävissä ja eksplisiittisempiä kuin se, miten esim. vähemmistöistä puhutaan. Arkoja ilmauksia tulisi aina välttää julkisessa puheessa, sillä julkisessa puheessa nimenomaan määräävät sanojen yleiset konnotaatiot, eivät yksityiset. Sinä et ehkä ajattele loukkaavasi ketään tai halua loukata ketään ilmauksella " neekeri" , mutta todennäköisesti niin teet kuitenkin.

Ei ole sinun päätettävissäsi, onko sana negatiivisesti värittynyt vai ei.

Vierailija

minun akateeminen isäni kutsuu mustia neekereiksi. Hän perustelee asian sillä, että he olivat 50-luvullakin neekereitä.

Ja tunnen monia muitakin.

Vierailija

Tämä juntti ajaa kaksipaikkaisella avomersulla stadissa. Juntti voi myös paljastaa, että se on niitä ulkomaantuomisia. Halvalla kun on saanut. Eikö juntti ostakin aina, kun saa halvalla?

Vierailija

Kieli muuttuu ja merkitykset muuttuvat. Minä olen 70-luvun nuori, 60-luvun lapsi, ja akateeminenkin olen, mutta neekeri-sanaa en enää käytä, vaikka lapsuudessani ja nuoruudessani se ei haukkumasana ollutkaan.

Vierailija

Nyt pitää alkaa työntekoon. Yhden asian vain haluan teille kaikille sanoa: olen siis asunut maassa, jossa minä, valkoihoisena, olen ollut rasismin kohde.

Tiedän siis monenkertaisesti enemmän kuin yksikään teistä, mitä on konkreettisesti olla rasismin kohteena. Koska olin erivärinen kuin muut. Vihaksi pisti silloin.

Rasismin ongelma ei todellkaan ole se, mitä nimiä ihmisistä käytetään. Rasismi on todellakin jotain ihan muuta.

Kiitos keskustelusta ja hyvää päivän jatkoa!

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

Neekeri ei ole haukkumasana. Se on vain yksi sana, jolla lukija antaa merkityksen. Minulle neekeri tarkoittaa sysimustaa ihmistä. Sellaista, joka sulautuu yöhön, ja josta ei näy kuin hampaat. Siinä ei ole mitään negatiivista värisävyä.

Mutta mitenkään negatiivisesti et sanaa käytä. Neekeri = sysimusta ihminen, niinkö? Montakos " sysimustaa" , yöhön sulautuvaa ihmistä olet tavannut?

Neekeri-sanalla on tätä nykyä rasistinen konnotaatio. Oli sitten todellinen konnotaatio tai tiukkanutturaisten kuvittelema, niin joka tapauksessa kys. sanaa ei enää nykyaikana katsota " vain yhdeksi sanaksi" . Sitä tosiaan käyttävät lähinnä ne, joiden suhtautuminen " neekereihin" on hmmm, esim. juuri kysymyksesi kaltainen.

Yksikään ns. sivistynyt ihminen, jolla on kunnon kosketuksia myös muihin kulttuureihin ja niiden edustajiin, ei kysyisi, kuinka " voi olla niin vaaleita lapsia" kun se " neekerigeeni kait on vallitseva" . Juupa juu...

Tiedätkös mitä: minun lapsillanikin on erisävyisiä ihoja, vaalean erisävyjä. Samoista geeneistä koko sakki. Osa muuttuu pavuiksi, osa ei rusketu lainkaan. Nääs kun tosiaan ihon väri on pigmenttiasia ja se riippuu ah niin monesta tekijästä.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat