Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

*** LOKALutuset ma-ke ***

Sivut

Kommentit (58)

Vierailija

Yrjölunni: Onko sulla hb matala? joku osasi jossakin kertoa että saattais päänsärky johtua siitä. Mulla on migreeniä muutenkin ja nyt ollut aivan hirveitä päänsärkyjä ja ensin mietin itsekin tuota raskausmyrkytystä, mutta hb mulla tosiaan 98 niin ehkä siinä vois olla perää et johtuis päänsäryt siitä, mutta tosiaan ensin kyllä oltava tarkkana ettei ole raskausmyrkytyksestä johtuvaa.

Mä en muista yhtään mitä kukakin kirjoitti, tuntuu et ajatukset on vaan pelkkää vauvaa ja omaa napaa ettei edes mikään mielessä pysy. Luulen et mun mies on ja tätä samaa mieltä.

Mua jännittää huominen synnytystapa-arvio kamalasti, mitä jos ne sanookin mulle et on pakko suostua käännös yritykseen ja yrittää synnyttää alakautta, se olis kyllä tällä hetkellä mun pahin painajainen...

Nyt tuo tyttönen vaatii seuraa itselleen joten mentävä

Katuska ja 36+4

Vierailija

Pituus 158 cm, paino nyt 68,5 (+10 kiloa)

sf-mitta 33 viime neuvolassa

mahan ympärysmitta 105-106 cm (mitattu remonttimittanauhalla, en jaksanut kavuta yläkertaan hakemaan ompelumittanauhaa :-))

Synnytystapa-arviosta, mulle sanottiin Jorvissa että silloin tehdään sisätutkimus, ultraus ja magneettikuvaus. En sitten tiedä, käytäntö näyttää vaihtelevan sairaaloittain. Onneksi en tarvitse tuota arviota, tuntuis kamalalta tunkea itsensä magneettikuvauslaitteeseen tämän mahan kanssa :-/

Masussa ollut tänään niin hurjat bileet että liekö poitsu kääntynyt perätilaan...

Vointeja!

Yrjö 35+4

Vierailija

Kohta täytyy taas rientää hakemaan koululaiset koululta, mutta pikaisesti ennen sitä.

Mirannelille täältä yritän pieniä lohdun sanoja...mulla nyt viikkoja 35+6 ja vauva myös viihtyy enimmäkseen viistotilassa. On ollut poikittain, perätilassa ja pari päivää myös ihan oikein päin. Neuvolasta laitettiin lähete äitipolille, mutta eivät kuulemma vielä näillä viikoilla tee mitään, odotellaan. Tämänhetkinen kuopus oli samoin pitkään perätilassa ja sain ajan käännösyritykseen, mutta ymmärsi kääntyä juuri ennen oikein päin ja pysyikin niin loppuun saakka. Ja nyt sanottiin, että koska vauva uudelleensynnyttäjillä usein kääntyilee aivan viime viikoille saakka, ei kovin aikaisin asialle kannata tehdä mitään! Niinpä sitten seuraillaan vielä ainakin viikko neuvolassa ja sitten uusi lähete tarvittaessa. Yksi aika onkin tuonne pari päivää ennen laskettua aikaa varattuna äitipolille tämän asian tiimoilta.

Kääntöyrityksestä itsestään mulla ei siis ole kokemusta, mutta tuttu kätilö rohkaisi viime kerralla, että sitä kannattaa ainakin yrittää. Voi kuulemma sujua helpostikin. Ja jos tuntuu hankalalta, ei väkisin yritetä!

Mutta nyt täytyy lähteä sinne koululle taapertamaan. Liikkuminen näin valaana on tooosi hidasta....

Suviruusu ja rv 35+6

Vierailija

Täällä sitä laahustetaan kotona ja mieli on maassa....En nyt oikeen tiedä,että mikä riepoo, mutta mikään ei huvita ja koko ajan väsyttää ja sitten kun on noi fyysiset vaivat raskaudesta johtuen....HUOH=(

Että se ruotsin reissun piristys jäi aika lyhytaikaiseksi...Masentaa ajatellakin,että ke aamuna joutuu sokerirasitukseen, se kun oli jäänyt huomioimatta noilta neuvolan kesäsijaisilta...Ja itteltä se unohtui kaiketi kaiken sen hautajaisjärjestely-myllingin keskellä.

Tää on kyllä ollu oikeesti pääkopalle ihan megavaikea kesä ja odotusaika tuntuu jotenkin vaan matelevan....Että valivali vaan täältä=/

Te muut aktiiviset ootte jo pakkailleet sairaalakassia...Enpä ole vielä edes ajatustasolla päässyt niin pitkälle...Kun ne vauvan kotiintulovaatteetkin on vielä kaupan hyllyllä=) Me kun ei tiedetä kumpaako sukupuolta on tulossa ja ei ole vielä löytynyt sellasia ihania unisex-vaatteita! Että jos jollakulla ois vinkkiä asiasta, niin edelleen otetaan iodeoita kiitollisina vastaan=)

Ainiin...Sain vihdoin torstaina Kelasta lapun,että äitiyspakkaus on laitettu tilaukseen...Kunhan sen saan hyppysiini,niin ehkä se tästä taas iloksi muuttuu....Kun pääsee niitä pieniä ihanuuksia hiplailemaan ja pesemään....

Mutta nyt säästän teidät tältä purkaukselta ja painun hetkeksi pehkuihin, kun tuo pikkumieskin vielä vetelee päikkäriuniaan!

Kiiuli 32+5 (viikotkin palautuivat mieliin pe neuvolakäynnin myötä)

Vierailija

ONNEA Onnijaeetu!!! Mahtavaa että kaikki on näillä aikaisilla synnyttäjillä mennyt hyvin.

Katuska, hb on 114 mitattuna viime torstaina. Mulle ei kyllä tuommoisen lukeman pitäisi aiheuttaa mitään erityisiä oireita, kun hb:ni on muutenkin matalahko, n. 120-130 skaalalla. Otan tällä hetkellä rautakuuria, 1 kapseli Obsidania ja yksi mitallinen Kräuterblutsaftia. Voi olla, että nukkumisasentoni on huono ja niska-hartia-seutu on jumissa ja päänsärky johtuu siitä. Viimeiseen kahteen vuoteen ei pahemmin ole noita vaivoja ollut kun olen harrastanut sauvakävelyä ja muuta liikuntaa, mutta nyt olen käynyt lenkillä ilman sauvoja. Pitänee ottaa ne mukaan kun lähden illemmalla lenkkeilemään.

Meinaatteko tehdä mitään erityistä kotona ennen synnytystä? Meinaan siis muuta kuin vauvatarvikkeiden ja -vaatteiden järjestelyä? Itse olen siivonnut keittiön kaappeja ja sulattanut jääkaapin. Pakastimen ajattelin vielä sulattaa, järjestellä/perata vaatekaapit ja pestä pesuhuoneen kaakelit. Kai sitä jotain muutakin pientä voisi tehdä ennenkuin h-hetki koittaa. Siis jos pystyy. Nyt tosin on ollut sillätavalla hyvä olo että on jaksanut hyvin puuhailla.

Mukavaa tiistain jatkoa!

Yrjö 35+3

Vierailija

Minäkin yritän jaksaa puuhastella ennen vauvan tuloa kaikenlaista pientä kotona...vielä olisi muutama ompelusjuttu kesken + pari neuletta vauvalle. Sen lisäksi pitää vielä järkkäillä vauvan hoitopaikat makkariin ja kylppäriin, laitella korit ja pehmusteet ja tarkistaa, että kaikki tarvikkeet löytyy. Makkarista joudun myös järjestelemään kirjahyllyn uuteen uskoon ja saunan pesun +kylppärin kaakeleitten totaalisen putsauksen olen säästänyt ihan viimeisille viikoille :) Jospa se sitten käynnistäis vähän synnytystä :) Hirveästi tässä ei ehdi järjestelypuuhiin, kun pitäis yrittää opiskella ja olla noitten isompien tyttöstenkin kanssa.

Neuvolassa oli tänään kaikki ok. Paino oli jopa tippunut (viime viikon flunssa teki tehtävänsä ruokahalulle) ja sf-mitta oli oikealla käyrällä, ihan yläviivan tuntumassa. Terkkarin mielestä vauva olis nyt rt:ssä, itse en ole ihan varma. Tuntuuko kaikilla jolla vauva on jo raivotarjonnassa niin potkuja ylävatsassa/kyljissä tms.? Viimepäivinä olen tuntenut vain alavatsalla liikettä, en suoranaisesti potkuja kunnolla ylempänä (vauva ei siis ole vielä laskeutunut)....No, ensi viikolla on äitipoli aika, joten sielläpä tuo sitten ultrassa varmistuu.

Nyt iltapalalle :)

myrskyruusu 32+5

Vierailija

Niinpä niin, minulla tosin uusi viikko alkaa huomenna kun vaihtuvat nämä raskausviikot. =)

Juuri viime viikolla pääsin sanomasta terkkarille että supparit ovat hieman rauhoittuneet. No tänään on jo kolmaspäivä kun niitä taas tulee enemmälti ja osa on jo paljon tuntuvampia. Tuntuu painetta alapäässä supistuksen aikaan, tai alamahalla painetta ja pientä kipua, välillä myös alaselkää jomottelee mukavasti. Ne lisättynä liitoskipuihin niin jopas on mainio olo. Jospa tämä tietäis että tulee hieman ennen lasketta aikaa, kun on jo lakeutunut ja kiinnittynytkin terkkarin mukaan...Joopa joo täällä sitä taidan istua ja tuskailla vielä lokakuussakin kun la on niin loppukuusta..(koputtaa puuta) Mietin jo että pitäisikö soitella neuvolaan ja kysyä että pääsiskö ylim.tarkastukseen alapään kanssa, mutta niin kauan kuin pysyvät epäsäännöllisinä niin jotenkin en osaa huolestua tarpeeksi...omituinenko...

Kolmessa päivässä oli muka paino noussut melkein kaksi kiloa ja iltapalaksi nautitut mansikat sitä kyllä poistivat yön aikana =)

Sairaalakassi kävi myös minulla aamulla mielessa ja pääsin jopa niin pitkälle ajatuksen kanssa että päätin ostaa uuden hammasharjan, -tahnaa ja dödön =) Tietysti pitäisi olla suklaata, ristikkolehti, joku käsityö, kamera ja joku mainitsikin jo niitä luumuja. Vaatteita voi mieskin tarvittaessa toimittaa jos tulee äkkilähtö...

Mutta nyt taidan mennä levähtämään

moonshine 32+6

Vierailija

Piti heti ekana näin maanantai aamun kunniaksi kipittää apteekkiin ostamaan hiivakuuri. Alkaa hermot mennä kun taas on ollut kuukauden putkeen hiivatulehdus. Ensi viikolla on neuvola ja aion pyytää miehelle reseptiä kanssa vaikkei sillä mitään oireita olekaan mutta kiertää varmaan rinkiä meidän välillä.

Liitoskivut meni pari vko sitten tosi pahoiksi ja taisivat tulla jäädäkseen. Alkoivat kyllä jo rv 20 maissa mutta nyt on ollu paha tilanne päällä. En voi kävellä en voi maata en voi istua. Aivan tajuton kipu alapään luissa. Välillä itken silmät punaisena tuskaa välillä on vaan pistävää kipua jonka pystyy sietämään kun siihen on jo tottunut. No niinkuin sannakin sanoi, ei ole enää kauan. Miulla max 9vko kai?

Olisi niin ihanaa olla vaan raskaana ja nauttia mutta kun olen ollut niin huonossa kunnossa että rv 18 asti sairaslomalla ja koko ajan pahenee vaan niin kuinka siinä nauttii sitten.

Sain viime viikolla loput kestovaipat postissa ja kaikki alkaa olla valmiina vauvaa varten. Sairaalakassiinkin olen pakannut jo ne mitä voi eli vaatteet, hygieniatarvikkeet yms mätän sitten kassiin kun lähtö tulee jos ehdin. Olen tehnyt kassiin listan mitä puuttuu niin ei tartte sitten alkaa miettiä.

Äippälomakin alkaa tasan 2vko päästä, vaikka eipä sillä mitään suurta merkitystä ole kun saikulla olen jo niin kauan ollut mutta sitten aletaan olla jo tosi lähellä:)

Hyvää viikkoa kaikille

Pepsi rv 33+1

Vierailija

Kovin aikaiseen joissain paikoissa tuohon perätilaan puuttuvat. Esikoinen oli perätilassa rv 28 asti (tuolloin ultra) ja aina neuvolassakin perätila todettiin. Silti asiaan ei puututtu mitenkään, puhuttiin vaan aina että vielä on aikaa kääntyä. Sitten synnytystapa-arviossa rv 36 tai 37 vauva oli edelleen perätilassa, lääkäri kokeili hieman mahan päältä ja totesi että enää ei ulkokäännös onnistu. Ja se siitä. No tietysti sitten kävin lantiokuvauksissa ja koska vauva oli melkoisen iso (syntymäpaino 3.8 kg), ei perätilasynnytystä suositeltu vaan varattiin aika sektioon. Onneksi ei itse tarvinnut lopulta päättää synnytystapaa, en olisi osannut valintaa tehdä. Mutta täällä ei siis kovin hanakasti perätilasta " huolestuttu" . Nyt samalla alueella mutta eri neuvolassa ei vauvan asentoa ole edes merkitty. Vasta viime käynnillä rv 31+ kun kysymällä kysyin, kokeili th vauvan asennon.

Uutu 32+

Vierailija

Mimm.u: mulla käynnisty synnytys viimeks vesien menolla (rv 34, vauva ei tosiaan ollu vielä kiinnittyny) ja kun soitin synnärille sitten, että mitäs tehdään, niin sanoivat vaan, että ei mitään kiirettä, kunhan tunnin sisään tulet. Mitään ei puhuttu ambulanssista! Kyseessä oli siis Päijät-Hämeen keskussairaala. Niin ne käytännöt vaihtelee..

Ei mitään uutta tänne. Iltapäivällä olisikin neuvola. :)

S rv 34+5

Vierailija

Pepsi (ja muutkin): mitä sinne sairaalakassiin nyt sitten kannattaa laittaa?

Kai ne on nää raskaushormonit tms. ku miul ei sytytä, ei sit millää. ;) Ainut, mitä tulee mieleen, on neuvolakortti ja pussillinen kuivattuja luumuja.. Ja tota nlakorttiakaan ei kai kannattais sinne kassin pohjalle haudata, ku eikös sitä vissiin tarvis tässä tilassa jo kantaa koko ajan mukana? Tosin mulla se nytteki lojuu kotona keittiön pöydällä muiden lehti-/lasku- yms.pinojen alla.....

Vierailija

G: Pituus 165cm ja paino 68kg. Raskauden aikana tullut 12kg lisää. Tosin viimeaikoina on tullut keskimäärin 1kg/viikko. Sf-mitta tänään (36+0) oli 34-35cm eli yläkäyrillä mennään.

Tänään käväsin myös äitiyspolilla, koska verenpaine oli koholla ja proteiineja oli +1 virtsassa. Sielä myös ultrattiin ja kokoarvioksi annettiin 3,3kg. Verenpainetta pitää seurata. Kontrollikäynti viikon kuluttua. Nyt pitäsi olla levossa. Oma vointini on oikein hyvä joten tuntuu tylsältä makoilla vain kotosalla, mutta toivon mukaan tässä ei tarvitse makoilla kovin montaa viikkoa. Vauva on jo laskeutunut ihan alas.

-Nelli 36+0

Vierailija

Kyllä...täälläkin tuikkii...erityisesti yöllä on olo melkoisen tuskalias, on toisinaan tosi vaikea löytää asentoa, missä ei alakertaan koskisi...

Käytiin tänään neuvolassa kontr.ultrassa ja herra oli kääntynyt nyt alaspäin. GREAT. Oli myös kiinnitynytkin jonkun verran, elikkäs siitä kivut ovat varmaan peräisin. Oma kävelykin tuntuu aika ikävältä eikä pitkiä matkoja voisi kuvitellakaan...häpyluuta ja sisäreisiä kivuttaa... Noh tänään meinataan mennä vielä uimaan. Sitä ei ole vielä kielletty, jten meinasin käydä ainakin tämän yhden kerran kun sielä on niin kevyt olo.

Kävin tänään myös jalkahoitajalla. Sekin oli aika ihanaa, suosittelen!

Me ollaan laiteltu herran sänkyä kuntoon ja haettiin vaunut kotiin. Jännää! Fiilisteltiin tossa just että uskomatonta - kohta täälä tuhiseen kolmas perheen jäsen. On se vaan vänkä fiilis!

katarina+reino 34 tasan

Vierailija

Riza: voi hyvinkin olla, että palaudut entisiin mittoihin synnytyksen jälkeen, kun oot niin pienikokoinen normaalisti.

Toisaalta, en haluu masentaa, mutta itse käytän normaalisti kokoa 36 ja esikoisen odotusaikana tuli 17 kg painoa. Synnärille en jättäny kilon kiloa (!) vaan mulle tuli joku ihme nesteen kerääntyminen synnytyksen jälkeen (varmaan maidon nousuun liittyvää). Kilot kuitenki alko tippua hirveetä vauhtia ja reilu kuukausi synnytyksen jälkeen oli tilanne +5 kg ennen raskautta tilanteeseen. Silti jouduin käyttämään vielä useemman kuukauden housuja kokoa 40 ja paitoja kokoa M. Yksinkertasesti vissiin lantion malli levähti synnytyksessä niin rankasti, että vasta puoli vuotta synnytyksen jälkeen sain vanhat farkut jalkaan. Tissitkin oli kokoa DD70 sen puolisen vuotta, kun imetys oli aktiivisinta.

Mutta nii, onhan niitä paljon semmosia naisia, jotka tosiaan vetää vanhat vaatteet päälleen, kun synnäriltä lähtee. Kiva olis lukeutua heihin. Mut oon kyllä tällä kertaa jo aivan asennoitunu tuohon lantion leviämiseen taas, täytyy vaan toivoa, että se nytteki vielä joskus sitten palautuu takas oikeisiin mittoihin.....

S

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat