Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua tukkoiseen nenään raskaana?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Hirveä flunssa vaivaa jo toista viikkoa. Öisin olen muutaman kerran sortunut suihkauttamaan Nasolinia toiseen sieraimeen (ihan pieni suihkaisu vaan), että saa hengityksen kulkemaan niin että pystyy nukkumaan. Nasolinia ei ilmeisesti suositella raskauden aikana, mutta onko jotain muuta mikä olisi vähemmän kiellettyä? Siis muuta kuin ne suolaliuostipat, jotka eivät oloani juuri helpota.

Kommentit (15)

Vierailija

Jouduin esikoista odottaessani käyttämään Nasolinia varmasti puolet raskausajasta -nuha oli ilmeisesti hormoniperäistä tms. Lääkäri silloin ohjeisti, ettei paikallisesti käytetystä nenäsuihkeesta ole haittaa, kunhan sitä käytetään kohtuudella. Mulla oli käytössä Nasolinin lastenversio, se tippamallinen, käytin sitä ainoastaan yöllä ja niin vähän kuin mahdollista.

KL.

Vierailija

Minulla on se kannu, mutta limakalvojen ollessa jumissa, en niitä sillä kannulla auki saa, vaan ensin joudun ne avaamaan tipoilla. Sitten saa huuhdottua sen liman pois onteloista ja nenä pysyy hyvin koko yön auki.

Vierailija

Lääkäri oli sitä mieltä ettei Nasolinin käytöstä ole haittaa, kunhan ei kokoajan suihki. Eli 1-2 suihkaisua yöllä pahimpaan tukoisuuteen on ihan ok, että saa nukuttua. Kuulemma vaikutus on hyvin paikallinen ja annostukset satunnaisessa käytössä hyvin pieniä.

*nuhanenä karmiini*

Vierailija

Mulla kans nuhaflunssa, nenä tukossa rv 24. Oon niin hyvä nukkumaan ettei yöuniin vaikuta vaikken mitään nuhalääkkeitä käytäkään (en muutenkaan käytä). Toivottavasti löytyy helpotus tästä.

Vierailija

sitä saa metholillakin joten se vähän avaa röörejä ja koska on öljy pohjanen, voitelee rännit niin ettei ala sattumaan yöllä jos limakalvot päättääkin kuivua.

Vierailija

Kannattaa kokeilla nenäkannua, eli sellaista muovista kannua, johon laitetaan suolaliuosta ja huuhdellaan nenää. Minä käytän sitä nuhaisena, olin raskaana tahi en. Tulee vähäksi aikaa ihanan helppo hengittää.

Vierailija

mut ei muuten auta kaikille. mulla nuha muuttu yli sitkeäks, voisi sanoa revittävään muotoon (jos siis sitä haluaisi repiä palasiks jostain ihmeen syystä...). lisäks ei auttanu poskiontelon tulehduksen kannalta... tänään antibiootit sain, eli turhaan huuhdellut...

Vierailija

Mä olen käyttänyt koko kesän Nasonexiä allergia oireisiin mm. nenän tukkoisuuteen. Sitä mulle on myös määrätty flunssan aikaiseen tukkoisuuteen eli se ainakin on turvallinen raskauden aikana ja vaikutus on todella hyvä. En ole varma onko se reseptilääke vai ei mutta mulle mun gynekologi juuri viime viikolla uusi mun vanhan reseptin tämän flunssan takia.

Annlinn

Vierailija

Ehdottomasti voin suositella tuota sarvikuonoksikin kutsuttua nenäkannua. Paitsi että helpottaa nuhaa kanssa, niin myös ehkäisee poskiontelontulehduksia. Olivat itselläni varsinainen riesa ennen kuin aloin käyttää kannua ja sen jälkeen en ole enää niistä kärsinyt lainkaan.

Vierailija

Noita nuhasumutteita ei tosiaan suositella raskauden aikana, viime raskaudessa kun kyselin, niin mikään merkki ei ollut sallittu. Vaikuttavat jotenkin verisuonistoon.

Auttaisiko höyryhengitys yhtään, ja väkevät karkit. Toivottavasti paranet pian, tukkoinen olo on kyllä kamalaa.

Vierailija

Jos vain raa' an sipulin hajua kestää, sillä saa ainakin yöllä tukkoisen nenän nopeasti auki niin aikuiselta kuin lapseltakin. Sipulin puolikas tyynyn viereen ja sipulihöyryjä hengittelemään.

-Tintti

Vierailija

Sain iltapäiväksi lääkäriajan, joten toivottavasti on fiksu lääkäri joka osaa auttaa pulman kanssa. Mä en tosiaankan pysty nukkumaan lainkaan jos on nenä tukossa. Kun hengitän suun kautta, herään parissa minuutissa suun limakalvojen kuivumiseen.

Olen käyttänyt Nasolinia nyt muutamana yönä, 1-2 kertaa yössä, pieni suihkaisu (yritän suihkaista vajaan suihkaisun pitämällä sormenpäätä pumpun " esteenä" ) siihen tukkoisempaan sieraimeen. Olen järkeillyt ettei näin pieni määrä, nenään paikallisesti nautittuna voi olla haitaksi sikiölle, kun kyse on näinkin pienistä annoksista ja vain hätätilanteissa. Isompi paha olisi vuorokausia jatkunut nukkumattomuus, kun 1v. esikoinenkin pitäisi hoitaa myös (ja flunssassa hänkin!)

Tulen kertomaan illemmalla mitä lääkäri kertoi.

ap

Vierailija

pääkaupunkiseudulla annettiin kyllä lupa ja siunaus käyttää pahimmat päivät Nasolinia ym. Ja määrät ovat etenkin lasten nasolinissa niin pieniä, että suihkaus kerran - pari päivässä ei haittaa mitään. Enemmän luulisi haittaa olevan äidin jatkuvasta hankaluudesta hengittää... parempi nukkuakin rauhassa.

Ja oma raskaus on edennyt ihan mallilleen ja kiitettävästi viikolle 36.

Vierailija

...ja mulla ei kyllä auta mikään muu kuin tuo Nasolin että pystyn edes yöllä nukkumaan. Lääkärikin sanoi, että sitä kyllä voi käyttää kohtuudella, joten olen sitä käyttänyt " hätätilanteessa" . Kuulemma noissa lääkkeissä on suositus, ettei niitä käytettäisi raskaana lähinnä sen takia, että vahingollisuutta ei ole voitu tieteellisesti paljon tutkia (sattuneista syistä raskaanaolevat naiset eivät halua osallistua ko. tutkimuksiin). Joten toivon, että ei mitään ikävää vauvalle tapahtuisi tällaisen varovaisen käytön seurauksena.

Pikaista paranemista!

EE

Uusimmat

Suosituimmat