Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

***HELMET viikko 36***

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Ja viime viikon turinat: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=11125551&p=3&tmod...

ja kasvupino: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=11090660&p=5&tmod...

Ja syyskuun runo:

Litsislotsis, litsislotsis jalat astuvat.

Kosteassa sadesäässä kengät kastuvat.

Paljain jaloin, eläköön,

minä hyppään lätäkköön!

Sivut

Kommentit (36)

Vierailija

Täällä yksi mamma vinisee yöheräämisten takia... en edes muista monta kertaa viime yönä heräsin, varmaan tunnin välein tai useammin. Huokaus... milloinkahan nämä loppuvat... tai en ehkä halua tietää. " Normaalinakin" yönä meillä herätään noin neljä kertaa. Joo joo,,, tiedän että tämä kuuluu vauva aikaan, mutta unen puute alkaa olla rassaavaa. Yksi hammas on tullut ja varmaan masuoireitakin on... meillä poika nukkui 4kk ikään asti kuin enkeli- heräsi ehkä kerran. Mutta siitä asti on ollut näitä heräämisiä. vali vali. sori nyt vaan, mutta pakko päästää ulos tämä. Onko ketään muita heräilijöitä...? Kolomonen taisi kertoa että niilläkin herätään viitisen kertaa yössä. Syökö tissiä/ pulloa joka kerta?

Ufakuk: Jännä juttu - meidänkin poika tykkää hulluna siitä olen suomalainen mainoksesta... mikähän siinä oikein viehättää...:)

Tv-ohjelmista ehdoton suosikki on subtv:stä pe aamuna tuleva Boblins vai mikä se nyt on... siinä on sellaisia värikkäitä möllyköitä... muuta me ei oikeastaan edes katota. Tai siis poika ei katso...

BB:tä seuraisin jos jaksaisin valvoa sinne asti... ja nauhalle en ole sitä saanut, kun ei olla vielä asetettu noita uusia digiasemia dvd:hen... perhanan tekniikka! :)

No joo, nyt lähden katsomaan nauhalta ykköseltä tulevaa aamuohjelmaa... ja päätän piristyä enkä enää valita :9

Mukavaa perjantaipäivää!

-JUnebug & leksa kohta 7kk

Vierailija

[color=olive]Sama tunne monesti on täällä kun Kolomosella.. Kumma juttu, kun ei linjoilla tosiaan tunnu koskaan olevan yhtäaikaa ketään!

Aamulla pukkas hommaa -> Heiteltiin puita varastoon, siivottiin pihaa ja kerättiin kaikki ylimääräiset lankut ja kyprokkilevyt peräkärryyn roskakuormaan.

Mies lähti töihin iltaan ja lähdin sit lasten kans uimahallille. Istuttiin Peetun kans kahviossa sen aikaa kun isommat pojat kävi uimassa.

GALLUPIT:

YÖSYÖNTI;

Meillä välillä syödään ja välillä ei. Kipeenä ollessa ei syönyt, mutta unet oli muuten aika katkonaiset.

Yleensä menee kerran yössä 2dl velliä.

HERKKURUOKA on itsetehty sose, missä on kalaa/kanaa, perunaa, porkanaa, bataatia ja kesäkurpitsaa.

Se uppoo parhaiten, mutta tosi hyvin maistuu kyllä melkein kaikki ruuat.

KESÄ:

Meillä kesä meni lähes kokonaan muuttotouhuissa. Ensin pakattiin ja odottettiin muuttoa, sitten muutettiin ja laitettiin paikkoja kuntoon.

BB:

Katselisin kyllä jos töllö toimis! Muutaman kerran oon sen nähny, mutta en jääny koukkuun samalla lailla kun edellisinä vuosina.

Me saatiin vihdoin ostettua niitä maissinaksuja! Ja kyllä onkin tosi sottasta syötävää vielä tässä vaiheessa, kun sitä kerran syötyä mössöö on nyrkit, paidat ja housut täynnä.

Meillä onneks koira imuroi kans lattioilta kaikki Peetulta pudonneet, kurkun paloista lähtien!

nyt on kakka, mentävä siis

mammutti ja Peetu 6kk

Vierailija

Tuli sitten tuo keskimmäinen ja painoi jotakin nappia niin että kaikki tekstit katosivat mitä äsken kirjoitin, mutta nyt tiivistettynä äkkiä kun täytyy rynnätä leipomaan eli

junebug: Meillä sama tilanne tosiaan ja joka heräilyllä syödään tissiä tai ainakin tarvitaan tissi suuhun jotta uni tulee. Meillä on ollut kahdella vanhemmalla lapsella sama homma vauvoina ja vasta unikoulujen jälkeen ja omaan huoneeseen siirtämisen tuloksena ovat oppineet nukahtamaan itse ja nukkumaan yönsä heräämättä. Esikoinen 7 kk ja kakkonen 1.v 1kk ikäisenä. Saas nähdä milloin tämä kolmonen on nyt sitten valmis tähän unikouluun. Itse olen pitänyt edellytyksenä unikoululle (oli se malliltaan mikä hyvänsä tassuttelu tms.) sitä että päivällä ruokaa menee kunnolla ja myöskin iltapuuro pitää tulla syötyä kunnolla ja lapsen täytyy olla ehdottamasti terve. Eli näin voin ainakin itselleni varmistaa ettei vauva itke sitten nälkäänsä vaan itkeskelee sitten muuten vaan " syyttä suotta" . Meillä mies on hoitanut nuo yölliset hyssyttely keikat ja antanut nokkamukista vettä ja näin ovat lapset oppineet nukkumaan.

Nyt mun on pakko mennä leipomaan, mulla on muuten nuo unikoulun ohjeetkin jossakin tallessa jos joku niitä haluaa, mutta nykyään kai suositellaan enemmän tuota tassutteluun perustuvaa juttua, mutta tapansa kullakinja toinen tapa sopii paremmin toiselle ja toinen taas toiselle =)

T. Kaisa ja Ronja

Vierailija

Kakka on vaihdettu ja nyt poika olis unta vailla.. ihan pikaisesti vastaan Ufakukin VAUVA&TV galluppiin:

Meillä isoveikat hakee Peetua aina katsomaan lastenohjelmia. Aamuisin jos ehtivät katsoa ennen kouluunlähtöä ja päivällä jos Peetu on hereillä. Aamulla tosi kiva kun saa itse juoda kahvit ja vaan olla hetken ja päivällä ehtii tehdä jotain hommia!!

Vierailija

En edes muista muita galluppeja, mutta tuohon Kaisan äskeiseen kirppiskysymykseen ajattelin vastata kun meidän pirpanalle en ole tainnut uutena ostaa bodya, sukkahousuja ja ristiäispäivän mekkoa enempää. Ai niin, ostinhan sentään nyt aleista jotain kun lopulta alehinnoista oli vielä -50%.

Eli kirpparilla maksan kengistä max 5e, yleensä käteen jää alle 3e kenkiä, jotka siis laadukkaita nahkajalkineita. Käytetyn näköiset saa kyllä olla.

Bodeista olen maksanut aina alle 2e, mieluummin vaan euron. Sukkahousut kun on kaupassakin hintavampia niin niistä joutuu usein pulittamaan 3 e. Sukkia jos myy niin kannattaa laittaa useammat samaan nippuun niin pääsee kaikista eroon eikä huonoimmat jää käsiin. Ja hintaa tyyliin 50 cnt/pari. Collegeista tavallinen hinta on 2-3e tai koko puku 5e. Toppahaalarit kunnosta ja merkistä riippuen 10 e. Ylipäätään harvasta vaatteesta olen yli 3e maksanut. Näillä hinnoilla ei tietenkään rikastu, mutta tavaraasta pääsee kyllä eroon ainakin täällä Turun seudulla itsepalvelukirpputoreilla, jossa loosin hinta noin 25 e/vko. Ja vain hyväkuntoisia kannattaa sinne mielestäni raahata. Ruuilla sotatut vaatteet, jotka eivät lähde puhtaaksi, voi yhtä hyvin heittää suoraan menemään tai kantaa johonkin kehitysmaakeräykseen (vaikka ei niihinkään musta mitä tahansa sais viedä). Ja äitiyspakkauksen vaatteita jos myyt niin ihan minimihinnat sitten niille. Niitä on kirpparit pullollaan ja minusta ainakin on hävytöntä myydä ilmaiseksi saatua sellaiseen hintaan että jos kaiken pakkauksesta myisi niin tekisi jo voittoa! Kauppa se tietty on mikä kannattaa mutta rajansa kaikella. Itse en pakkausen vaatteista ole mistään maksanut yli euroa vaikka olisin käyttämättömiä ostanut.

Polkuhintoja siis. Näin on meidän vauva varustettu eikä voi ainakaan sanoa että lapsi olisi tullut kalliiksi :-) Ja neiti kulkee kyllä ihan siisteissä ja puhtaissa vaatteissa eikä kysymys edes ole siitä etteikö olisi varaa ostaa uusiakin. ne vaan mahtuu päälle niin vähän aikaa etten näe tarpeelliseksi. Tietysti nautin kun vauva saa lahjaksi kauniita vaatteita. Hups, venyipä taas pitkäksi vastaus, äkkiä takaisin leipomaan, taikina taitaa jo kohoilla pitkin pöytää yli kulhon reunojen :-)

äippä + uinuva nuhainen pimu

Vierailija

PIRRIÄINEN - meillä oli ihan sama juttu. 6 kk neuvolassa pituutta oli tullut vain puoli senttiä ja painoa normaalisti. En ole yhtään huolissani. Kasvupyrähdyksiä tulee ja välillä on hiljaisempaa... meillä mitat oli 6kk neuvolassa 67,5 cm ja 8,275kg

-junebug & leksa 6,5 kk

Vierailija

Ette ikinä arvaa kuinka tylsää on kun meillä digiboxi on sanonut sopimuksensa irti viimeyönä..! Nyt ei siis näy töllö ja tänään olis tullu PAKO ja kaikkee muuta hyvää ohjelmaa! VOI %¤#&%##" #¤%&!!

Otti niin päähän, että sanoin telkkariluvan irti.. Kun ei kerran ilman boxia näy, niin mitäpä sitä sitten lupia suotta makselemaan!

Hiukka pukkaa tekemisen puute, kun pojat nukkuu ja mies on pelaamassa paikallisessa pubissa pokeria.

Olis voinu sen kanssa harrastaa ja ajoissa nukkuun mutta kun ei miestä näy..

Eipä mulla tämän erikoisempaa, kunhan kitisen..

Vierailija

Eipä taas tuota aikaa liiemmälti ole...

Mä yritän täällä pohtia mihin kiikuttaisin kaikki nuo ylimääräiset vauvan/lasten vaatteet. Tyttöjen vaatetta kun ei tarvii ja melkein kaikki tallella tuolata pikkuneidiltä ja pojaltakin jo jää hyvää vauhtia pieneksi. Ja tosiaan vaikka vauvakuume nostaa päätään niin eiköhän tää kolme oo aikas hyvä määrä...

G: Yöllä syödään 1-2 kertaa. Hampaat meitä enemmän kiusaa öisin kun nälkä ja viimeviikonloppuna meni yösi yö heräämättä siis syömään. Eilenkin laitoin sitten suppoa kun itku ei loppunut ja suuhun ei ottanut mitään, siis tuttia tai kylmää vettä mikä toisinaan auttaa.

Ruoka: Kaikki kelpaa paitsi puuro. Tai siis sekin kelpaa kun on niitä kaupan törppö-puuroja. Tuollainen tavallinen kattilassa keitetty tökkii...aamulla kun koko perhe syö aamupuuroa niin olen sitten samaa tarjonnut mut ei oikein maistu.

Kolomonen ja mammutti...ihan kiva tosiaan " kuulla" et en ole helmien ainoa kamalan huono äiti joka toisinaan polttaa päreensä ja huutaa muksuilleen siis noille isommille! Ja oikeesti silloinkun esikoinen oli vauva niin ajattelin et minähän en ikimaailmassa ja ikipäivänä lapsilleni huuda..

tämmöisin miettein tänään...

calmus & pikkumies 7kk

Vierailija

Ollaan tässä reilun tunnin päästä lähdössä niille synttäreille, ensin mennään kaupunkilinkalla ja sitten jatketaan hetken matkaa junalla :)

PIRRIÄINEN - meillä 6kk neuvolassa sekä pituus- että painokäyrät laskussa (pituutta nyt +0,8cm ja painoa +30g), mennään 19.päivä kontrollikäynnille tarkistaa onko tilanne muuttunu. No anyway, tk:ssa ei pahemmin oteta huomioon vanhempien vauvaiän kasvuja niin heti nousee kauhee häly.. Joku tuossa mainitsiki että kyllä niitä kasvupyrähdyksiä sitten tulee.

Meillä Viivi syö todella huonosti nykysin.. Yks ateria on jääny vallan pois ja puuroa ei huoli enää lainka. Liha- ja hedelmäsoseet kyllä uppoaa. Maitoa saa päivällä 3x n.150ml ja yöllä 1x 200ml. Pitäisiköhän maidon määrää vähentää vai mikä neuvoksi?

Sitten pikaisesti galluppeja (loput ensi kerralla)

KENGÄT tavisi ostaa talveksi. Nyt on vallan käytetty enempi sellasia kesäkengän tyylisiä, remmisandaalit (?) ei oikei neidin jalkaan sopinu ja villasukkia alettiin pitää nytte viileemmillä ilmoilla. Täytynee varmaan ostaa pakkaskeleille nilkkaa tukevat ensiaskelkengät.

ULKOVAATETUS tällä hetkellä sisävaatteiden lisäksi villapuku joka tuntuu ihanalta ja on ihanan lämmin vauvan päälle. Pidemmän aikaa ulkoillessa käsissä lapaset ja aina ulkona pipo, ehkä vielä huppukin päässä.. Juuri huusin huuto.netistä toppapukua, että saa nähdä tuleeko voittohuuto :)

PYÖRÄILY taitaa jäädä keväälle, istuin olisi valmiina mut ei pyörää eikä kypärää.. ;) Tosin nyt syksyllä pääsisi mukavasti paikasta toiseen kun menisi pyöräillen ja varsinkin kun tyttö osaa jo ihan tukevasti istua tuettuna.

Hei, nyt täytyy poistua jos meinaa jotain vielä syödäkin hieman.. Kiitokset kaikille onnitteluista ja tarrasukista, niitä tarvitaan =D

Mukavaa tiistaita,

t.Ufa & Viivi (kohta 6,5kk)

Vierailija

Heti alkuun mammutille; SERRANOT loppu aikas yllättäen ja mun mielestä Eva suostu Marcosin kosintaan. Olis aika kiva nähdä sarja alusta saakka, kun aloin seuraa sitä vasta matkan varrelta. Herroilla mielikuvitus oikein laukkas. Mukavaa viihdykettä aamuun tai iltapäivään (kun tuli uusinnat). HUUTO.NETissä mä olen odottanu myyjältä vastausta viikonki ajan ja ostajalta saman, joskus jopa 2 viikkoa ja turhaan..

Mitäs meille, ukko oli edellispäivänä tosi kipeenä. Flunssa iski oikein urakalla. Nyt toivotaan vaan ettei Viivi saa tartuntaa. Viiville on jopa ruoka alkanu maistua! Eilen tuli viesti, että mun sisarpuolten siskopuolen (5v) isä on perjantaina ajanu kolarin traktorin kanssa ja menehtyi. Eihän siinä mitään osaa sanoa, mut oli pakko soittaa tytön äitille ja kysyä jaksamisia.. Oli jo kertonu neidille ettei isi enää tule hakemaan, ja neiti oli sanonu " nii isi on kuollu" ja kuitenkin myöhemmin kysyny et koska mennään sairaalaan kattomaan.. Voi voi.. Oikein kurkkua kuivaa, kun ajattelee.. Mun oli pakko soittaa kans mun äitil, ku tää mies oli pyytäny äitiä alkuviikolla jo kuskiks.. Mä tunnen äitin sen verran hyvin et tuntee syyllisyyttä ku ei lähteny.. Anteeks näin surullinen asia heti aamusta, mut pakko päästä purkaa jonneki, ku tuntuu niin pahalta tuon tytön puolesta ja s u u t u t t a a ku ihmiset juo ja ajaa, eikä mieti seurauksia!

Jos nyt malttaisi mielensä ja lähtis antaa omalle neidille puuroa. Parempaa sunnuntaita teille,

t.Ufa & Viivi (6,5kk)

Vierailija

Voi Kaisa, älä vaivu epätoivoon!!! Kuulosti ihan samalta mitä meillä välillä. Siis muksut riekkuu ja oikein vedättävät ja äiti huutaa naama sinipunaisena (jota ei tietenkään saisi kasvatusoppaiden mukaan tehdä kun ei saa mennä tunteeseen mukaan ja täytyy pysyä aikuisena...) Itselle tulee huono mieli mutta se kertoo vaan terveestä syyllisyyden tunnosta.

Meillä menee tavaraa jäähylle ja välillä myös lapsia mutta joskus tuntuu ettei oikein mikään auta. Myös karkkipäivä saattaa mennä tosin toimii vain perjantaisin =0)

Ja tosiaan se kyllä auttaa että itse pystyy olemaan rauhallinen mutta ainahan se ei onnistu. Ainakaan väsyneenä.

En tiedä oliko tästä viestistä mitään apua mutta uskoisin tietäväni miltä susta tuntuu. Toivottavasti sait yön levättyä =0) Jaksamista!

calmus & pikkumies 7kk (+isommat riiviöt jotka tänään olleet kohtuu nätisti ;o))

Vierailija

Tässä ihan pikaisesti iltapäiväkaffeviestiä, tänään 7 kk Millillä täynnä : )

meilläkin kasvu tyssäsi 5kk jälkeen, siirtyi miinuskäyrille, ja pituutta tuli 5-6kk aikana sentti. Painoa sen sijaan normaalisti. Torstaina kontrollikäynti. En ole yhtään huolissani, nimittäin tyttö spurttasi alussa aika paljon kasvuissa, vaikka minä ja mies ollaan molemmat keskimääräistä pienempikokoisempia. Että jos olisi nyt paluu takaisin itselle normaalille tasolle!

Neuvolatäti on meillä periaatteessa pysynyt, mutta käytännössä on ollut 3 eri tätiä lomien vuoksi. Olisi kiva tavata aina sama, eikä aloittaa uudelleen selityksiä.

Vivianille onnea hoidon järjestymisestä : )

Me ollaan syöty 5.5 kk:sta asti soseita, ja nyt menee puoli vihannespurkkia, puoli hedelmäsosetta ja iltapuuroa 0,5-1 desiä. Maitoa parin tunnin välein. Kalaa kokeilin antaa viikonloppuna, mutta tyttö ei avannut suuta kirveelläkään.

Meillä ei vieläkään ryömitä eteenpäin, mutta taaksepäin menee hyvin. Ja istutaan pitkät tovit.

Omat harrastukset: ehkä puoli tuntia päivän aikana on omaa aikaa ja sen käytän esim. nyt ; ). Iltaisin en raatsi vaivata miestä, joka vetää pitkää päivää, vaan hoidan lenkkeilyharrastuksen päivän aikana rattailla. Kunhan viihdyttää tyttöä taloustöiden ajan iltaisin. Ehkä pari kertaa viikossa käyn yksin ruokakaupassa. Ai niin ja kerran viikossa saunassakin, jeee!

Ensi vuonna tilanne on sitten ihan toinen, kun itsekin menee töihin.

Mukavaa syysviikkoa!

T: Sporttari ja Milli 7kk

Vierailija

HIH, anteeksi, mutta huvitti tuo Mammutin purkaus töllöstä kun meillä uudessa kämpässä edelleen odotellaan kaapeli-tv:n kytkemistä joten olen ilman telkkua jo neljättä viikkoa. Kyllä välillä harmittaa, varsinkin kun mun suosikki eli teho-osasto jää näkemättä ja nyt näin kaverilla ennakkomainoksen että se jää tauolle tän viikon jälkeen. Ja kun koko kaapelitv:n kytkentä on vaan yksi napinpainallus verkkoyhtiössä mut kestää kuulemma 4-5 viikkoa ja maksaa neljäsataa. Mieskin tosiaan viime viikolla työpaikalta ystävällisesti ilmoitti kesken puhelun että pitää mennä, pako alkaa... Olisinpa sen itsekin mielellään katsonut.

Pikkuhiljaa silti tähän töllöttömyyteenkin tottuu (vaikka mieskin on viikot poissa), joskin istun sitten illat koneella vauvan nukahdettua ja kommentoin milloin mitäkin. Usein vaan tuntuu että täällä palstalla pyörii tosi hysteeristä porukkaa joiden lapset kasvaa jossain kuplassa ja en voi ikinä olla kommentoimatta sellaista. Meillä kun lapsi kasvaa siinä ilmapiirissä että tekevälle sattuu mutta silti tehdään :-) Vilkaisin jo odotuspuolellekin josko siellä olis kiinnostavaa keskustelua mutta eikös siellä hätäilty mitä kaikkia bakuja voikaan saada Frödinge-pakastevadelmakakusta! Voi elämä sentään!

OMA VAPAA-AIKA: siis mikä? Mies kun tosiaan on viikot poissa niin omat harrastukset on jääneet kuoroon, jossa sielläkin vauva on mukana. Se on silti mulle tosi henkireikä. Ja MLL:n yhteen äitiryhmään liityin myös. 5 kokoontumiskertaa syksyn aikana, mukana 8 ensisynnyttäjää vauvoineen, keskustelua maan ja taivaan väliltä, asiantuntijoita pitämässä alustuksia etukäteen toivotuista aiheista. Viikonloppuisin sitten joskus hetkeksi tuppaan vauvan miehelle ja käyn vaikka yksin kaupassa mutta enemmän kuin omaa aikaa kaipaan tällä hetkellä aikuista seuraa ja yhteistä aikaa perheen kesken. Meillähän koko kesä vierähti tässä talonrakennusprojektissa ja edelleen se nielee mieheltä kaiken liikenevän ajan. Vauvan unien aikaan mulla periaatteessa on sitä omaa aikaa, mutta tänäänkin se meni pihaa siistiessä. Tai sitten usein muuten siivotessa. Lukeminen on myös rakas harrastus joka on nyttemmin täysin jäänyt. En vaan saa hautautua kirjan kanssa sohvalle vauvan nukkuessa jos koti on pommin jäljiltä.

Tulipa taas vuodatettua. Ostin Pinksulle käytetyn kävelytuolin. Voi sitä riemua, mutta nyt sitten siitä löysikin jo lipastonlaatikot, joita aukoo ja tyhjentää. Keittiön laatikot varmaan seuraavaksi vaarassa. Ja huonekasvit joita meillä on runsaasti, myrkyllisiäkin. Turhautumiskitinä siis väheni, mutta vahtiminen lisääntyi. Edelleenkään meillä ei ryömitä, navan ympäri pyörii ja istuu kuin tatti kun istumaan laittaa.

nyt kerrankin ajoissa nukkumaan.

äippä + pinksu su 7kk

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat