Vierailija

kun pompottelivat lastani lääkäriltä toiselle 60 kertaa, ennenkuin kipujen ja vaivojen syytä alettiin kunnolla tutkimaan?

Nyt olis aikaa kirjoitella valituksia potilasasiamiehelle, ihan vaan kostoksi

Kommentit (18)

ollut mitaan vialla, vaikka sanoin etta varmasti on! Lapsi muuttui yhdessa yossa taysin! Illalla vietiin vauva sitten suoraan sairaalaan ja oli osastolla viikon verran, etta kyllapa vikaa oli ja vakava sellainen.

Sain vain vastauksen laakarilta ja esimieheltaan etta lassyn lassyn laa ja ajattelin etta antaa olla. Onneksi itse pelastin lapseni hengen. Ei noista laakareista ole mihinkaan. Minun vikani kun en ollut vienyt jo heti aamusta lasta laakariin! Ohom... tama Rouva Laakari ei osannut diagnosoida tapausta edes klo 16 sama ilta paivana.

Ota yhteyttä potilas asiamieheen, hänen tehtävänsä on selvittää onko hoidossa tapahtunut virheitä. Oli virhettä tapahtunut tai ei, niin useat lääkärit eivät tunnu ottavan tosissaan potilaansa oireita tai vähättelee potilaan sairauden tunnetta ja näin ollen kukaan ei oikein ota vastuuta potilaan tilasta. Minä ainakin vaatisin selkeän perustelun miksi syytä ei löydetty aiemmin. Ainakin se herättää vähäksi aikaa miettimään ottaako potilaan tosissaan vai ei.

Jotenkin harmittavaa, että ihmiset olettaa, että on ok jos lääkäri erehtyy, "ihmisiähän hekin ovat". Juu, ymmärrän kyllä, että virheitä sattuu, mutta ei asioita silti tule ohittaa tyyliin, hups, siinä meni taas yksi potilas. Jokainen vastaa työssään tekemistään virheistä, myös lääkärit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

kyllä tässä ilman lääkärin koulutustakin voin sanoa että lastani ei ole tutkittu 59 lääkärissäkäynnin aikana kunnolla. Ja olen tyytyväinen jos voin jotenkin kostaa tämän, vaikka rahaa en saisikaan

potilasvahinkolaissa sanotaan, että vain selkeästä haitasta/aiheutuneesta vahingosta voi saada korvauksia (korvaussummat eivät ole isoja).

Jos lääkärinvaihtoja on 60 niin lääkärikäyntejäkin erikoissairaanhoidossa on pitänyt olla 60. Miten 1,5 vuodessa voi esh:ssa päästä 60 kertaa lääkärille? Lapset joita itse olen hoitanut pääsevät lääkärille tahtia 1krt/kk - 1krt/v riippuen sairauden laadusta...

Et varmaan ole itse pätevä arvioimaan onko vaivojen syytä "kunnolla tutkittu" missä vaiheessa, joten ensimmäisenä nyt varmasti kannattaisi olla yhteydessä sairaalaan ja käydä paperit läpi kunnolla jonkun ei-asiaan-kuuluvan henkilön kanssa. Joskus voi jälkikäteen näyttää tilanne erilaiselta.

ei ap sanonut, että kaikki lääkärit olisivat olleet jossakin erikoissairaanhoidossa. Ehkä lapsi on aina kipattu välissä takaisin lähettävälle taholle, joka on sitten taas vyöryttänyt hänet takaisin.

Itselleni tapahtui ihan samalla tavalla. Diagnoosin saaminen kesti 2,5 vuotta.

Ja ihan yhtä tunaroinnilta ja ammattitaidottomuudelta näytti myös jälkikäteen!

Onneksi löytyi sitten yksi lääkäri, joka todella hoiti minua, eikä keskittynyt kollegojen virheiden peittelyyn. Se nimittäin on tuollaisen kierteen vastenmielisin piirre.

kerran viikossa lääkäriin ja istua turhaan päivystyksissä tuntikausia. Valitan vain sen vuoksi että jotakin toista äitiä ei kohdeltaisi enää yhtä ylimielisesti, koska äiti tietää kyllä milloin oma lapsi on kipeä.

Pitää valittaa oman terveyskeskuksen toiminnasta, päivystyksen toiminnasta ja lasten erikoissairaanhoidosta, siellä kylläkin yhdestä hoitajasta joka pimitti tietoja lääkäriltä ja pitkitti lapseni hoitoon pääsyä.

Mitä ajattelit hyötyväsi? Jos lasta on pompoteltu lääkäriltä toiselle, kyse on ollut siitä, ettei kukaan ole tiennyt mitä tehdä ennen kuin on osattu oikealle lääkärille laittaa. Eri asia olisi ollut, jos olisit toistuvasti vienyt lapsen lääkäriin eikä kukaan olisi tehnyt mitään, ei edes pompotellut seuraavalle lääkärille.

Kostoksi - mistä? Siitäkö, että lastasi on yhteiskunnan varoilla hoidettu, ilmeisesti kauan. Ei ole sairaalan eikä lääkäreiden syy, että sinulla on sairas lapsi.

Kannattaa toki valittaa jos itsestä siltä tuntuu että hoitovirhe on tehty mutta aloita siitä paperien läpikäymisestä jonkun ulkopuolisen kanssa. Valitettavaahan se on että lapsesi on joutunut käymään läpi pitkän hoitoketjun mutta et ole kuitenkaan pätevä päättämään yksin ilman koulutusta, onko hoitovirhe tehty, joten jos lähdet prosessiin yksin niin joudut vain isoon suohon.

t: 8 (ei lääkäri tämäkään)

tosin molemmat lapseni ovat melkein kuolleet, kun lääkärien mielestä mitään ongelmaa ei ole ollut. ylilääkärin mielestä olin ylihysteerinen ja lapsilla ei mitään hätää. lopulta ehdotettiin että lapset otettaisiin laitosjaksolle jotta nähtäisiin onko sairautta. käännyin yksityisen puoleen jossa vihdoin tehtiin verikokeet ja lasten sairaudet löydettiin. mitään ei sairaalasta koskaan korvattu eikä myönnetty. yksityinen lääkäri totesi korvausten hakemisenkin olevan aivan turhaa. päätin, että olen onnellinen siitä, että lapseni vihdoin ovat tervehtyneet oikealla hoidolla ja että vastaisuudessa osaan suhtautua tarvittavalla epäilyllä julkiseen terveydenhuoltoon.

Kaikkihan sen kuitenkin tietää, ettei potilas tai potilaan omainen oikeutta saa, joten turhaa lätinää nuo neuvosi.

Ja kyllä oikeasti monta kertaa ihan sokea maallikkokin näkee otsallaan, että hoitovirhe tapahtuu.

Potilasasiamiehelle ei kannata kirjoittaa, vaan hänelle kannattaa soittaa ja pyytää tapaamista. Potilasasiamies auttaa asian eteenpäin viemisessä ja neuvoo oikeat valitusreitit. Ja auttaa kaikenlaisten lomakkeiden täyttämisessa.

On monia erilaisia valitusreittejä:

1) Potilasvahinkovakuutuskeskukselta haetaan ensisijaisesti rahaa mahdollisesta hoitovirheestä. Tässä ei haeta varsinaisesti syyllisiä.

2) Terveydeydenhuollon oikeusturvakeskukseen (TEO) valitetaan, kun halutaan kunnolla selvittää jokaisen lääkärin mahdolliset laiminlyönnit. Näistä voi lääkäri saada huomautuksen ja vakavissa tapauksissa voidaan rajoittaa ammatinharjoittamiseoikeutta. Tässä siis haetaan syyllisiä. TEO:sta ei saa rahaa.

3) Voi valittaa lääninhallitukseen, jonne mielestäni tällainen valitus ei oikein kuulu. Sinne kannattaa valittaa pikemminkin jonkin hoitolaitoksen toimimattomuudesta.

4) Lievempi keino on valittaa itse sairaalaan, esim. kyseisen klinikaan ylilääkärille tai sairaalan johtoon. Tai terveyskeskuksen ylilääkärille. Tästä sitten saa itselleen jonkin selonteon, ei tule rahaa.

5) Voi alkaa oikeusjutun, jossa kuitenkin kysytään ensin TEO:n mielipidettä, joten ei kannata viedä asiaa oikeuteen ennen kuin on saanut TEO:n päätöksen.

Aina kannattaa viedä asia eteenpäin, jos epäilee virhettä. Tulee asiat selviksi. Kannattaa varautua siihen, että lopulliseen päätöseen kuluu kuukausia, vuosikin tai yli.

Tämä vastaaja on lääkäri

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat