Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Grrrrr...

Kommentit (16)

Mun mielestä on aina hiukan outoa jos ihmiset puhuvat lapsistaan kolmannessa persoonassa ilman omistusliitteitä.

Poika on ulkona leikkimässä. Tyttö on väysynyt. Mun mielestä olisi luontevampaa sanoa poikani on ulkona leikkimässä jos ei halua siis käyttää lapselle annettu nimeä. Mutta monethan puhuvat itsestäänkin kolmannessa persoonassa, myös silloin kun eivät puhu lapsillensa. Äiti on nyt kaupassa.

Edelleen mun mielestä on todella sekoittavaa, että monet puhuvat omista vanhemmistaan isovanhempina. Mun vanhemmat puhuvat omista vanhemmistaan joko äitini tai sinun mummusi tms.

Mutta miksi puhua meidän neidistä? Kaipa lapsella on nimi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Siis meillä tytöt ovat " meidän neitejä" kun ovat erityisen neitimäisiä, leikkivät tyttöjen leikkejä. Muuten heistä puhutaan... no, ainakin 50 eri nimellä, mukaanlukien nimien väännökset, " tytöt" , " nuppuset" , " sekopäät" etc. :)

Musta on ihan OK käyttää tuollaista ilmaisua satunnaisesti, jos kerrotaan omasta lapsesta jotain. Tylsältä kielenkäytöltä kuulostaa sekin, jos joka lauseessa hoetaan muksun omaa nimeä. Meillä ei ole tyttöjä, mutta pojasta puhuttaessa saatan nimen ohella käyttää välillä ilmaisuja " meidän nuori mies" tai " meidän pikku herra" . Ehkä siksi en osaa ärsyyntyä tuosta " meidän neidistäkään" . Prinsessa- ja prinssinimitykset ovat kyllä siirappimaisuudessaan ihan omaa luokkaansa, varsinkin kun näkee sen " meidän prinsessan" kiukuttelemassa nenä valuen hiekkalaatikon reunalla.

ärsytti ennen. Mutta neljäs lapsi olikin haluton kasvamaan, takertui äitiin, tuli aina viereen nukkumaan ja on nyt diagnoosilla älyllisesti kehitysvammainen ja lapsuusiän autismi. Ja nyt siinä ei enää ole mitään rajaa eikä tolkkua mitä mä suustani päästelen, en häpeä enkä edes huomaa. Niin lapsi opetti äitinsä rakastamaan vielä uudella ja ehdottomalla tavalla, eikä siinä muitten ihmisten mielipiteet enää paina yhtään mitään.

Ehkä noilla prinsessoittelijoilla on jotain samanlaista taustalla, esim. vauva meinasi kuolla jo ennen syntymää tms.

Itselläni on vain poikia. Ei minua haittaa sekään jos joku sanoo lapsiani nimillä isäntä, pikku mies, nuori herra tms. Minusta nuo nimitykset ovat leikkisiä.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat