Seuraa 

Syksy etenee ja aamuiset vaatepinot kasvavat. Minulla on puettavana vauva ja 2,5-vuotias tyttö. Havahduin siihen että isompi tyttömme ei oikeastaan pue itse päälleen kuin pipon, ja satunnaisesti jotkut kengät tai lapaset. Sisävaatteista alushousut ja sukat (jos sattuu huvittamaan). Pitäisiköhän tämän ikäiselle opettaa jo enemmän pukeutumista itse? En ole älynnyt vaatia, mutta taitoja saattaisi olla jo. Miten teillä?

Kommentit (10)

Oli muutenkin " kiinnostunut vaatteista" ja tykkäsi niitä viikkailla. Tykkää kyllä edelleenkin, ikää nyt 3k7kk. Mutta puki siis 2v jo kaikki vaatteet. Kengännauhoja ei tietenkään eikä neppareita, nappeja tai vetoketjuja. Mutta ihan housut, paidat, haalarit, kengät, hatun. Hanskat taisin auttaa.

Pikkusisko nyt 1v6kk on jo puoli vuotta pukenut sukat ja kengät :) Vaatteista hän osaa laittaa pään paidan pääaukosta ja välillä toisen käden sen lisäksi. Housuista vetää jalat puntteihin muttei osaa nousta ja vetää housuja ylös.

nimittäin tossa illalla meidän 10kk neiti yritti innokkaasti vetää bodya päällensä, siis kiskoi sitä pään yli kerta toisensa jälkeen ja oli ihmeissään, kun ei päässyt " sisälle" ... rupesin miettimään, et minkä ikäisenä alkavat pukeutua, mutta ei siis ihan vielä ole tiedossa itsepukemista! :) Suloisen näköinen joka tapauksessa, kun toinen yrittää niin innokkaasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kokemukseni mukaan tytöt oppivat pukemaan aikaisemmin kuin pojat, koska tyttöjä vaatteet ja pukeminen kiinnostavat enemmän (tietenkin löytyy myös poikkeuksia). Ja päiväkodissa olevat lapset oppivat taas pukemaan aikaisemmin kuin kotihoidossa olevat lapset (yllättäin...).

Omat lapseni ovat olleet aina kotihoidossa (vanhempi käy kerhossa) ja poika ei koskaan ollut alle 2-vuotiaana kiinnostunutkaan itse pukemisesta. Aloin odottaa toista lasta pojan ollessa 2-v ja päätin, että aletaan pikku hiljaa syksyn tullen (poika silloin n. 2 v 3 kk) harjoitella itse pukemista. Syksyn aikana poika oppi sitten pukemaan helpoimmat vaatteet itse (kalsarit, sukat, paidat, housut jne.) ja talven tultua oppi laittamaan myös haalarin itse päälle (en muista, saiko silloin jo vetoketjunkin) sekä tietenkin talvikengät, kun oli lenkkareita helpommat pukea. Ja tietty hatut ja hanskat myös. Noin 2,5-vuotiaana osasi pukea lähes kaikki vaatteensa itse ja kun vauva syntyi, mulla oli onneksi vain yksi lapsi puettavana talvivaatteisiin.

Kuopus (tyttö) on 1,5 v ja on ihan erilainen vaatteiden suhteen kuin poika. On nyt pari kuukautta harjoitellut helpompien vaatteiden pukemista ja saa päälleen paidasta/bodystä pään aukosta sisään ja toisen käden, mekon vyötärölle, housut polvitaipeisiin, sukat jalkaan, kengät jalkaan (sandaalit, nahkaiset kävelykengät ja tietty saappaat) ja hatun tietenkin päähänsä. Veljensä isommat housut tai varsinkin shortsit saa kokonaan ylös asti, kun ne on paljon löysemmät kuin tytön housut. Kohta kun alkaa haalari-ilmat, alkaa tyttö varmaan harjoitella haalarin pukemista. Jos tämä pukemisinnostus jatkuu, luulen, että tyttö osaa 2-vuotiaana pukea suurimman osan vaatteista itse päälle.

Jepulis! Uumoilinkin jotain tällaista että tämän ikäinen voisi pukea jo hieman enemmän itse... Hassua on, että samainen neiti osasi pukea yhdeksänkuisena pipon, tumput ja vetää puseron pään yli, sukkiakin yritteli, ja pidimme häntä tosi varhaisena pukijana. Sittemmin kiinnostus lopahti. Tai sitten vaan vauvattaa pikkusiskon myötä. No, oli miten oli, mutta meillä aletaan nyt harjoitella pukemista! Kiitos kun avasitte vähän silmiäni.

3 vuotias poikani veti ensimmäistä kertaa itse pitkät kalsarit itse jalkaansa! Joskus on laittanut sukat, joskus pipon. Lippis menee kyllä sujuvasti. Riisuu kaikki housut (jos huvittaa), paitaa ei riisu. Vaatteet eivät ole koskaan kiinnostaneet. Tyttö 1.5v puolestaan vetää haalarin lahkeita ja muita housuja jalkaansa ja tällää paitaakin päähänsä ja kinttaita käsiin. Vaatteet kiinnostavat aivan eri tavalla.

Kyllähän sitä välillä miettii, pitäisikö pojan " osata" tehdä enemmänkin. Uskon että osaa mutta ei kiinnosta. En siis huoli asiasta. Eiköhän se kavereiden esimerkki saa pojankin kiinnostumaan itse saamaan vaatteet päälle tai ainakin siinä vaiheessa, kun pikkusisko tempaisee itse vaatteet päälle ja menee edeltä ulos... =)

...2,5-vuotias poika, joka ei ole innostunut itse pukemisesta. Jos pyydän pukemaan itse, hän pyytää, että minä puen. Hän ei myöskään kovin hyvin osaa pukea.

Saappaat laittaa itse (tosin usein väärään jalkaan) ja hatun. Ulkotakin, housut ja alushousut saa välillä riisuttua itse, ei aina. Sukat saa itse pois, mutta ei jalkaan. Paidat ovat aika vaikeita sekä pukea että riisua. Poika ei ole systemaattinen, vaan esim. laittaa saappaat päälle ennen kuin haalari on päällä.

Viime kevättalvena (eli tasan 2-v.) aikoihin pojalla oli sellainen kausi, jolloin hän melkein sai haalarin itse päälle, mutta sekin jotenkin jäi - pitäisi varmaan nyt kokeilla, kun haalarikausi taas alkaa.

En ole kauheasti aktivoinut poikaa tässä asiassa, kun olen itse niin tottunut pukemaan häntä. Ilmeisesti pitäisi...

Meillä poika oli viime talvena n. 3v ja silloin puki jo kaikki vaatteet aika hyvin lukuunottamatta nappeja yms. Kevään aikana sitä tuli harjoiteltua. Meillä jäi viimeiseksi onnistumisessa paidan pääaukko ja sukat. Muut oppi pukemaan tosi nopeasti sitten kun kiinnostui.

Nyt ikää siis melkein 4v ja pukee kaiken päälleen, mutta aina ei huvita. vaan on kiva olla äidin vauva. Napit eivät mene vieläkään, eikä kengännauhat (mutta nauhallisia kenkiä ei olekaan).

Osaa pukea kaiken muun itse paitsi napit, kengännauhat ja vetoketjut. Haalarin vetoketjunkin osaa itse vetää kiinni, käytännössä me kuitenkin melkein aina teemme sen. Muutenkin auttelemme pukeutumisessa, vaikka teoriassa osaa kaiken itse, kestää vaan niin kauan. Usein on niin, ettei anna ensin auttaa yhtään, vaan haluaa itse tehdä kaiken. On muutenkin kauhean kiinnostunut pukemisesta. On pukenut itse housuja, puseroita ja muita helpompia vaatteita jo ainakin vähän yli 1-vuotiaasta asti, en tarkkaan muista milloin aloitti.

Esikoinen oppi pukemaan 2v6kk ikäisenä kaikki vaatteet. Kuopus oli vähän reilu 2v, kun oppi pukemaan kaikki vaatteet itse

Molemmat ovat poikia

lapset ilmeisesti " matti myöhäisiä" tässä suhteessa... esikoinen oppi vasta reilu 3v pukemaan itse ja vieläkin tarvitsee joskus apua jossain (lähes 5v jo). Kuopus (2v3kk) osaa pukea itse alushousut, housut, kengät ja pipon.

Oletteko opettamalla opettaneet lapsianne pukemaan vai ovatko itse oppineet? Kun minäkin mietin juuri sitä, että pitäisikö jotenkin opettaa....

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat