Vierailija

Haluatko sanoa minulle tai kysyä jotain. En tainnut itsekään ymmärtää, minkälaisen Pandoran lippaan avasin, kun tuon aloituksen tein.

Sivut

Kommentit (54)

Lainaus:

että muiden lapset olisivat jotenkin loukkaus lapsettomalle. Pikemminkin olen kuvitellut, että iloitsemalla ja nauttimalla toisten lapsista voisi edes jotenkin täyttää lapsen jättämää aukkoa elämässä.

Lapsettomuus on iso asia, mutta toisille näköjään elämää suurempi tuska. Onko tämä nyt sitten tätä "kaikkimulleheti"-sukupolvea, onhan tahtomattaan lapsettomia ollut kautta aikojen.

jos jollain on lapsi, jonka kuvan lähettää.

Musta on aika järkkyä esim. se että (joillekin)lapsettomille äitienpäivä on vuoden synkintä aikaa: eikö ne rakasta omaa äitiään niin paljon, että haluaisivat häntä juhlia?

Tämä nyt ei liity tuohon kuva-asiaan, vaan lapsettomiin yleisesti, eikä ap:hen henkilökohtaisesti. Tulipa vaan mieleen.

Ja ylianalysointia en tehnyt, kerroinpahan täällä, kuinka syvälle sattui, kun nämä kortit tipahtivat lapsettomaan kotiimme siitäkin huolimatta että tilanne oli tiedossa. En siis oikeastaan analysoinyt mitään, kerroin vain tunteistani.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Joo,mä en koskaan lähetä lasten kuvaa lapsettomille. Enkä tietenkään meidän koiran kuvaa koirattomille allergikoille. Joulupukin kuvaa en voi lähettää isovanhemmille, ettei se muistuttaisi vanhuudesta. Tonttujen kuvaa en voi lähettää yhdelle mun pienikokoiselle ystävälleni, enkä lumimaisemaa etelä-ranskassa asuvalle serkulleni.

Yksi vuosi meinasin laittaa jouluterveiset tekstarina, mut sitte tuli mieleen mun kummisetä, jonka känny on niin vanha ja surkee, etten halunnut muistuttaa häntä siitä, niin että jäi sekin viesti sitten laittamatta.

Nyt mä sit valvon yöt ja mietin, että ketä mä loukkaan sillä etten lähetä niitä hyvän joulun toivotuksia...

otat vauva- ja lapsikortit henkilökohtaisena loukkauksena.

En minäkään voi koskaan saada koiraa tai muuta lemmikkiä, silti joka joulu saan ystäviltäni kortteja, joissa on koira, kissa tai kani (ne tulevat lapsettomilta).

Kyllä varmaan joku loukkaantuu niistä lähettämistäni korteistakin... ja joku saattaa loukkaantua siitä, että ei korttia saa. Tuntuu, että tekee niin tai näin, niin aina onnistuu pahoittamaan jonkun mielen.

Ja meilläkin on lapsettomuusongelma. Olemme yrittäneet toista lasta 6,5 vuotta, eikä meille enää vauvaa tule, lopetimme yrittämisen.

Lainaus:

Ja en voi muuta sanoa, kuin että sairas ja sairastuttava suhtautumistapa ap:lla asiaan. Nyt olisi varmasti aikaa hoitaa itseä, kun lapsettomuuskriisi on saanut tuollaisia suhtautumistapoja aikaan.

Jos henkinen kunto on tuo, että joulukortit lapsien kuvilla aiheuttavat tuossa määrin pahaa oloa, on selvää, että jos raskautesi alkaisi, et olisi henkisesti siinä kunnossa, että jaksaisit a) odotusajan b) äitiyden. Samoin jos raskautesi ei ikinä ala, hajoat lopullisesti; siihenkin vaihtoehtoot tarvitset voimia.

Olet tehnyt itsestäsi uhrin ja haet syyllistä. Löydät pahan olosi syyllisiä jopa heistä, jotka ovat onnellisesti saaneet perheen. Sinä et ole heidän uhrinsa, vaan itsesi uhri. Lakkaa etsimästä vääriä syyllisiä ja löydä todelliset voimavarasi, millä pääset itsesi herraksi.

Kas vain, sitten ei enää häiritse joulukortit.

Minä ainakin ymmärrän ihan täysin sinua. Oletan että ap tarkoitti että toivoisi ystävien ajattelevan häntä ja ymmärtävän lapsettomuuden tuskan ja sen takia lähettävän hänelle vaikka sitten erilaisen joulukortin kuin muille. Itsellänikin on lapsettomuustausta ja kavereiden vauvajoulukortit eivät aiheuttaneet mitään katkeruutta koska tiesinhän minä että heillä vauva on, mutta suurta surua kyllä. Joulu on lasten juhla ja minulla ainakin mieli entistä enemmän herkistyneenä, joten vauvakorteista itkin pitkään ihan pelkästään oman lapsettomuuden tuskan takia, en sen takia että kaverilla on vauva. Tonttulakkinen vauva oli kuin kiertäisi puukkoa haavassa. Olisin todellakin ollut kiitollinen kavereille jotka eivät lähetä minulle vauvansa kuvaa, vaikka muille lähettäisivätkin. Se olisi osoitus ajattelevaisuudesta ja myötätunnosta eikä mikään loukkaus.

Nyt kun itselläni on lapsi, lähetän myös joulukortit lapsen kuvalla. Tahattomasti lapsetonta pariskuntaa kaveripiirissämme ei ole, joten voin lähettää kortin kaikille mutta jos olisi, varmasti lähettäisin tuolle pariskunnalle kuvan vaikka koirastamme.

Tietenkään toisten lapset ei oo itseltä pois, mutta lapsettoman on niiden kohtaamista silti hyväksyä. Lapsen saaneilla on oikeus onneen, mutta myös tahattomasti lapsettomilla on oikeus selviytyä ja tämä on joskus vaikea yhtälö. Molempien tulee joustaa, ja lapsiperheet voi hieman miettiä, miten paljon omaa lasta tuodaan esiin.

Lainaus:

Onko tämä nyt sitten tätä "kaikkimulleheti"-sukupolvea, onhan tahtomattaan lapsettomia ollut kautta aikojen.

Ja mitä sinä tiedät näiden muinaisten lapsettomien surusta. Et mitään.

Mutten kertaakaan ollut katkera ystavilleni, jotka olivat lapsia saaneet. Miksi olisin toivonut yhta kamalaa kohtaloa ystavilleni, jotka ovat minulle niita rakkaita? En usko, etta olen ainoa lapsettomuudesta karsinyt/karsiva, joka nain ajattelee.

Eli, toisten vauvakortit eivat ole koskaan vaivanneet. Ja oikein mielellani kavi n toisten vauvoja katsomassa ja hoitamassa.

Joku tuossa aiemmin kirjoitti kauniin, pitkän tarinan lapsettomuudestaan ja sen tuomista tunteista. Hän ainakin yritti teroittaa, että vika on heissä, eikä niissä lähettäjissä ja vastaanottajalla on se valinta, mitä korteille tekevät. Sama minkä kortin koteihin lähettää, jokainenhan voi tehdä sen kanssa, kuten parhaaksi näkee.

Lainaus:

En ajatellut, että kortit lähetettiin loukkausmielessä. Sen sijaan olisin toivonut että olisi ajateltu _jotain_ ennen korttivalintaa, kun juuri oli tavattukin näiden ihmisen kanssa, puhuttu joulusta ja kuinka silloin lapsettomuus tuntuu kipeämmältä kuin tavallisesti. Sitten tulee mäiskistärallaa vauvakuvia kotiin, selkeästi mekaanisella postitustyylillä.

En myönnä olevani katkeroitunut lapseton. Olen surullinen lapseton. Ehkä kyseessä oli tämän asian niin yllättävä tunkeutumienn kotireviirille, ettei siihen voinut valmistautua kuten on laita vaikka lapsiperheessä kyläilessä.

ap

Mutta kun kaikki lapsettomat ei ajattele niinkuin sinä... Esim. itse en lapsettomuuskriisivuosien aikana ikinä tajunnut loukkaantua ystävien joulutervehdyksistä, joissa heidän lasten kuva. Ystävien lapset kuuluvat heidän elämäänsä, täysin riippumatta siitä mikä minun elämäntilanteeni on.

Mun mielestä vaikutat katkeralta, kävin lukemassa tuota alkuperäistä ketjua.

Asetat joulukorttien lähettäjän mahdottoman eteen, ei lähettäjä voi tietää millaista kohtelua kukakin lapseton ystävä haluaa, jos sitä ei suoraan sanota. Lähettäjä myös lähettää korttinsa hyväntahtoisesti, muista se! Tuskin kukaan tarkoittaa pahaa joulukortilla! On vastaanottajan ongelma jos ottaa asian (joulutervehdyksen!) liian vakavasti.

Minusta se on ajattelemattomuutta ystäviltäsi, etenkin jos tietävät lapsettomuustilanteenne.

Itse en missään nimessä laittaisi sellaista joulukorttia. Toisaalta itse en ole kokenut lapsettomuutta ja hyvin vaikea oikeasti asettua lapsettoman kenkiin. Tosin olen sen verran yrittänyt tehdä jotain lapsettomienkin hyväksi, että olen käynyt 3 kertaa luovuttamassa munasoluja. Ja toivon todella, että siitä on ollut jollekin apua.

Mutta tosin sitten kun sinä saat vauvan ja olet pakahtua onnesta, niin saattaahan sinullekin silloin tulla ns. "ylilyönti" ja laittaa kuvallinen joulutervehdys ystäville. Olisko tästä ollut ystäväsi tilanteessa kysymys.

Itse laitan enintään isovanhemmille ja sisaruksille joulukortin, jossa on lapsiemme kuva. Muille ystäville laitan ihan tavalliset kortit.

Minulla on lapseton ystävä, jota pyysin esikoisen kummiksi. Lopulta kieltäytyi kun kuuluu eri kirkkoon ja oli vähän epäselvää voiko edes olla kummi.

Hän puhuu AINA veljensä lapsista mutta ei koskaan kysy meidän lapsesta mitään eikä lähetä kortteja tai mitään muutakaan. Ei edes vastannut tekstariin kun pyysin syntymäpäiville. Hän on vähätellyt lapsenhoito-ongelmiani (lapsi sairas & töissä kiire). On ollut "aina" parisuhteessa mutta liian vanhana tajunnut että haluaisi lapsen eikä se enää onnistu. Tuntuu että tämä lapsiasia on tullut meidän väliin.

Meille tulee uusi vauva vaikka ollaan samanikäisiä eli aika vanhoja. Hän ei ulkomailla asuvana tiedä asiasta mitään. Voinko jouluna lähettää kuvat lapsista hänelle?

Ilmeisesti en voi. Veljen lapset on vähän kuin hänen (vaikka asuu Suomessa), mutta minun lapset on jotenkin "häneltä pois". Varmaan etenkin tämä toinen kun heille ei tule ensimmäistäkään.

Ollaan tunnettu lapsuudesta asti. En haluaisi että välit katkeaa :-(

kun poikamme sai kutsun synttäreille. Synttäripaikassa on koira ja he tietävät että pojallemme on paha koira allergia... ei siis osallistua.

Pitääkö tämä nyt ottaa vittuiluna?

Kun meille syntyi poika, lähetin innoissani kaikille kuvan hänestä, varmaankaan kaikki eivät siitä riemastuneet. Mutta nyttemmin ajattelen, että syy lapsiaiheisen kortin vieroksumiseen voi olla toinenkin kuin se, onko vastaanottajalla lapsia vai ei. Miksi juuri jouluna pitää lähettää kuvia omasta perheestä? Itse joulu jää silloin mielestäni vähän sivuosaan.

Minuun kolahtaa joulu melkeinpä sen kaikissa muodoissa, joten on hauska nähdä ystävistään, lähettävätkö he tonttuja vai kuvan Jeesus-lapsesta, tai miksei sitten omasta lapsestaan, kortti kertoo ennen kaikkea lähettäjästään. En loukkaannu lapsiaiheisista tai ylipäänsä joulukortista, minusta kortin lähettäminen jouluisin on hieno tapa, koska se vaatii jonkinlaista vaivannäköä lähettäjältään ja kortin kuin kortin saamisesta tulee ainakin minulle hyvä mieli.

Hae apua! Olet selvästi lapsettomuutesi katkeroittama. Se on iso kriisi elämässä, tiedän sen itse läpi käyneenä. Ei se ole helppoa.

Mutta koetapa miettiä, että ihanko oikeasti joku lähettää sulle joulukortin pahoittaakseen sun mielesi? Sä et ajattele ihan järkevästi, kun joulukortin otat noin itteeesi, selvästi olet lapsettomuuskriisiisi syövereissä.

Ei toisten lapset ole sinulta pois! Ystäviesi ja tuttaviesi lapset on osa heidän elämäänsä, täysin riippumatta sitä mikä sinun elämäntilanteesi on. Koeta oppia hyväksymään se, ihan itsesi vuoksi.

Kärsin aikoinaan lapsettomuudesta ja mua sattui, kun työsähköpostiin tuli vauvan saaneilta ystäviltä kuvia vauvasta. Lähinnä mietin, miksi tarvii tukkia toisen sähköposti. Myöskään vauvat joulukortissa eivät lämmittäneet. Vihdoin saimme vaikeiden hoitojen jälkeen lapsen. Isovanhemmille ja joillekin sukulaisille ja ystäville laitamme joulukortin, jossa on lapsen kuva. Lapsettomille ihmisille askartelen jonkun muun jouluisen kortin. Voimia ja jaksamista sinulle.

Itse itkin joulun alla vuonna 1999 toisen koeputkihedelmöityksen tulosta (ei raskaana) ja sukulainen tietysti lähetti vauvatonttukuvan vastasyntyneestä lapsestaan.

Olin todella katkera ja vihainen. Miksi meille ei tule vauvaa kuin KAIKILLE muille tulee, ihan heti kun vain jättävät ehkäisyn pois. Tunsin valtavaa huonommuuden ja syyllisyyden tunnetta. Halusin tehdä siitä vauvajoulukortista tikkataulun.

Nykyisin olen kahden lapsen äiti - ja lasten kuvia lähetän vain lasten isovanhemmille.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat