Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Lukuisien sairaalakäyntieni perusteella vuosien varrella ja sairaalaelämää sisältä päin nähneenä opin kantapään kautta, että (koskee suurinta osaa hoitajia, ei kaikkia):

a) hoitajien salassapitokykyyn mitä tulee potilastietoihin ei voi luottaa

b) sairaanhoitajille ei kannata kertoa itsestään mitään, heihin ei voi luottaa; ainoastaan välttämättömät asiat sairauteen liittyen

c) suvaitsevaisuus erilaisia ihmisiä kohtaan puuttuu

d) kahvipöytäkeskustelut ovat melkoisen karuja

e) jos kohtaat sinua hoitaneen sairaanhoitajan siviilissä, on turha odottaa asiallista ja neutraalia suhtautumista

Muutaman poikkeuksen olen myös tavannut. Useimmiten he ovat olleet " yksinäisiä susia" hoitajina, poikkeuksia juoruilevista kollegoistaan. Ratkaisuna ehdottaisin sairaanhoitajakoulutukseen yleissivistävää lisää sekä pakollisen ulkomaanharjoittelun, joka avartaisi hieman näkökulmia.

Kommentit (24)

tässähän sen taas näkee. Tällaista paskaa sitä saa niskaan ja naamaan ihan tuolla reaalimaailmassa, näköjään täälläkin. Hohhoijaa sanon minä. Mikään muu ammattikunta ei ole yhtä parjattu, vähän arvostettu, alipalkattu ym ym kuin hoitoalan ammattilaiset.

Ja vai että yleissivistävää lisäkoulutusta, voi teidän kanssanne. Käykäähän kuulkaa itse sairaanhoitajakoulutus ja tulkaapa sitten sanomaan. Lukio on yleissivistävä koulutus ja se on useimmilla sairaanhoitajilla takana.

Voi elämän kevät teidän kanssa. Mutta kiitos kumminkin, taas vahvistui vaan halu vaihtaa alaa.

Saa siinä sitten ihmetellä, miksei kohta ole kunnallisella puolella hoitajia. Mutta tähänhän ne päättäjät tähtää, että kansa siirtyisi yksityisille. Sinä yksi perussyy, miksi sitä palkkaakaan ei voi maksaa enempää. Ollaan kohta ameriikan mallissa, jippii. Köyhät kyykkyyn.

Jos olen asiallisesti kohdellut ja yrittänyt muutaman kerran kauniisti sanoa tai perustella asiaa tai tilannetta, ja siitä huolimatta nämä luonnevammaiset pikku prinssit/prinsessat luulevat voivansa kohdella hoitohenkilökuntaa kuin kaatopaikkaa, niin erehtyyvät pahemman kerran. Täältä meinaan tulee takaisin! Vittuilemaan en ala mutta puoleni pidän. T: ei niin kiltti ja mukava hoitsu

On muuten muutaman kerran jääty haavi auki kun olen palauttanut nämä pikku possut takaisin ruotuun. Ja olen osastomme pidetyin hoitaja, kiitoskortteja tulee viikoittain. Repikää siitä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vierailija:

Lainaus:

Ratkaisuna ehdottaisin sairaanhoitajakoulutukseen yleissivistävää lisää sekä pakollisen ulkomaanharjoittelun, joka avartaisi hieman näkökulmia.

Ja se ulkomaa saisi olla muu kuin länsimainen teollisuusmaa.

En ole koskaan kiittänyt saamastani hoidosta sellaisia henkilöitä, jotka eivät kiitosta ole ansainneet. En myöskään tiedä mistä keksit tuon luvun 80-90%. ap

Tai sitten ap ollut hoidettavana ja esittänyt niin kohtuuttomia toiveita sairaalassa, että prinsessa on tipahtanut jalustalta, kun sh:t ovatkin hoitaneet oikeasti sairaita, eivätkä ole joutaneet toimimaan yksityisinä palvelijoina.

Olen ollut useassa työpaikassa ja olen nähnyt ja kuullut monenlaista. Voisin väittää, että osalle hoitajista potilaista keskusteleminen on tapa käsitellä vaikeita tunteita ja asioita, joita työhön liittyy. Joskus kahvipöytäkeskustelut saattavat mennä asiattomiksi, jopa hulvattomiksi tai härskeiksi. Uskallan väittää, ettei kollegani halua pahaa näille ihmisille, vaan leikinlasku vaikeista asioista on tapa käsitellä niitä. Sairaalaympäristö on luonnoton ihmiselle, oli sitten potilas tai hoitaja. Kuka muu ammattilainen, kuin terveydenhuollossa työskentelevä kohtaa työssään kipua, kärsimystä, kuolemaa, eritteitä ja ikäviä asioita jatkuvasti. Tietyllä tavalla nämä asiat on vain kestettävä. Se kuuluu työhön, mutta mielestäni että työssä jaksaa, vaikeistakin asioista on puhuttava työtovereiden kanssa. Hyvä ja asiallinen käytös ovat sensijaan asioita, joita olisi vaadittava kaikilta muiltakin asiakaspalvelun ammattilaisilta, tässä tuskin hoitajat ovat poikkeus. Jos mieltä jää vaivaamaan liikaa asioita, kannattaa niistä puhua itseä hoitaneen henkilökunnan kanssa. Samalla tavalla ne lääkäritkin potilaille nauraa ovien takana ja ne vasta ylemmyydentunnossaan ilkeästi osaavatkin nauraa ja pilkata tavan tallaajaa.

an myös huomio jälleen tähän tärkeään asiaan, ihmiset huomioivat sitä sen jälkeen vielä tarkemmin. Ainakin keskussairaalatasolla tietosuojasta ollaan tarkkoja, enkä ole kuullut 15 vuoden urani aikana omissa yksiköissäni minkäänlaisista tietovuodoista. T. Osastonhoitaja

minä ainakin saan työssäni kiitosta joka päivä omilta asikkailtani joten minun tytyy olla iloinen ,sillä silloin tiedän tehneeni työni hyvin, joten muiden valittelu jääköön ja menköön mapiin Ö.

itsekkin olen ollut potilaana monissa eri tahoilla ja aina on hoidettu ja kohdeltu hyvin ja pyynnöt on voitu toteuttaa " kohtuuden rajoissa"

ja vielä onneksi joka koulutukseen on pääsykoe ja testit ettei kaikki täällä valittajat pääse koulutukseen

Vierailija:

Lainaus:

kiitos luottamuksesta meitä kohtiin

...rahalla pääsee eli mene ensi kerralla yksityishoitoon jos ei innosta hoito,jospahoito johunee sinun kiukuttelusta

Kuinka usein istut kahilla mukana ,että tiedät mitä siellä puhutaan ja toiseksi, meidän työyhteisössä kyllä ei hirveästi kerkee istumaan aloillaaan kun täytyy hoitaa myös niitä oikeita potilaita ja jos olet oikein sairas ,et jaksa kyllä valittaa joten katohan itseäsi peilistä ja aikuistu

Väärässä paikassa olet jos etsit potilaiden kokeman huonon kohtelun syytä potilaista eli asiakkaista. Sinäkin olet asiakaspalvelualalla ja minä asiakkaana haluan ja ole oikeutettu saamaan hyvää palvelua (huolimatta " kunnostani" ). Yksistyispuolella pääsen jonoista, mutta en välttämättä kiukkuisista hoitajista.

Ihminen ei ole sairaana todellakaan parhaimmillaan. Sh:n tehtävä on kohdella ihmistä kunnioittaen ja hymyssä suin. Epäasiallisuus kertoo vain väärästä alanvalinnasta ja epäammattimaisuudesta.

Harvapa ihminen on parhaimmillaan kärsiessään kovista kivuista, avuttomuudesta tai huonosta olosta. Tämän luulisi suurimman osa sairaanhoitoalalle pyrkivistä ymmärtävän ilman luentojakin. Comes with the territory. Ei se oikeuta kohtelemaan terveenä ja hyvinvoivana, potilaan ollessa sairaanhoitajan armoilla potilasta miten vain.

alkaa miettiä asian todellista puolta, kun aina vaan täällä hoitajia morkataan. Ja oman osanikin olen saanut jo tällä palstalla. Haukuttu vittumaiseksi jne. Tulee niin surullinen olo.

Vaikka toki tämä virtuaalielämää, mutta silti. Ihmisiä ne hoitajatkin ovat. Varmasti parhaansa tekevät. Ja itsekin asiakkaan roolissa olen kaikenlaista kohtelua kokenut, mutta ymmärrän kyllä silti niitä einiinmukavia-hoitajiakin. Sen kummemmin puolustelematta. Ja tuo prossaluku oli tuosta yhdestä vastauksesta.

Kaikkea hyvää teidän elämäänne, 9.

Oletko itse työssä mitä teet aian iloinen vaikka tiedät että monia odottaa sinua ja kiire on..

et taida lainkaan olla työssä vaan ammattivalittaja tai sitten työsi on yksinäistä joten aina kun tapaat ihmisiä niin valitat

kiitos luottamuksesta meitä kohtiin

...rahalla pääsee eli mene ensi kerralla yksityishoitoon jos ei innosta hoito,jospahoito johunee sinun kiukuttelusta

Kuinka usein istut kahilla mukana ,että tiedät mitä siellä puhutaan ja toiseksi, meidän työyhteisössä kyllä ei hirveästi kerkee istumaan aloillaaan kun täytyy hoitaa myös niitä oikeita potilaita ja jos olet oikein sairas ,et jaksa kyllä valittaa joten katohan itseäsi peilistä ja aikuistu

siitä huolimatta olen palautteen perusteella ollut potilaiden keskuudessa pidetty hoitaja. Muutenkin meidän osastolla hoidetaan kaikki potilaat asiallisesti ja hyvin- jopa ne vaikeat ja väkivaltaiset tapaukset.

9 Vastaus johon viittasit: kirjoittaja tarkoitti prosenteilla potilaita vaikka käyttikin sanaa potilasnäkökulma väärin.

14 En ole pyrkinyt sh-kouluun. :) Potilaana olen välttänyt soittamasta kelloa muuta kuin äärimmäisen hädän hetkinä, ollut aina ystävällinen ja vähään tyytyvä potilas, en suinkaan prinsessa. Kahvipöytäkeskusteluja olen kuullut riittämiin muissa työtehtävissä sairaalassa.

Vierailija:

Lainaus:

Hymyssäsuin kiittelevät hyvästä hoidosta ja sitten nettipalstoilla haukutaan 80-90 %:sti alalle pätemättömiksi. :O

Parempi vain moittia nimettömänä, ellei suoranaista hoitovirhettä ole tapahtunut. Voi muuten olla, että seuraavalla kerralla hoitsun asenne vielä enemmän nyrjällään.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat