Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Tämän päivän hesarissa oli nimensä saanut 5 tyttöä jonka joku nimistä oli Olivia. Kyllä minusta se kaunis nimi on, ei sillä, mutta eikö teitä ihmiset häiritse yhtään että kouluun mennessä lapsella on luokalla monta samannimistä? Minulla itselläni oli samalla luokalla mm. 3 Johannaa (kutsumanimi) ja melkein kaikkien loppujen tyttöjen toinen nimi oli myöskin Johanna. Ei onneksi omani ollut. En kyllä millään haluaisi omalle lapselleni samaa kohtaloa vaikka jostain nimestä tykkäisinkin.

Kommentit (4)

Oon aina ollut sitä mieltä, että lapselle kannattaa antaa se nimi, joka kauneimmalta sillä hetkellä tuntuu ja näin me olemme tehneet :o)!

Esikoinen on Joonas ja kun hän -98 syntui niin lähivuosina oli usein kirkollisista nimen saaneena Joonas, mutta meidän Joonaksen päiväkoti-, kerho- tai kouluryhmään ei ole vielä koskaan " eksynyt" toista Joonasta ;o)!

Nyt asutaan nykyisin pienessä maalaiskylässä, jossa lapset ovat kerhosta asti samassa ryhmässä ainakin alaasteen loppuun asti ja ainakaan en tiedä tällä hetkellä kylässämme ketään muuta samanikäistä Oliviaa, joka siis meidän Olivian kanssa samaan porukkaan tulisi..yksi pieni Olivia on, mutta taitaa olla vuosimallia -04 eli ei samaa " sakkia" ja jos onkin niin väliäkös sillä sitten ;o)!!

Itse olen Sari ja se oli tosiaan silloin koulussa ollessani suurinpiirtein joka 5 tytön nimenä ;o), joka hiukan hankaloitti ehkä, koska puhuttiin Sari.S, Sari.V yms., muttei se muuten itseäni haitannut kyllä ja nykyisin kun tosiaan tuskin samanmoista ilmiötä tulee mitä nuo Sari-, Sami-, Jari-ajat oli niin huoli pois ja se nimi lapselle, joka kauneimmalta/parhaimmalta omalle aarteelle tuntuu ;o)!!

Nykyään erilaisia nimiä annetaan enemmän ja suosituimman nimen saa suhteessa harvempi lapsi kuin muutama kymmenen vuotta sitten, esim. Aino 2006 937 ja Sari 1966 2787, tarkan tiedon saamiseksi pitäisi tietysti laskea, kuinka monta prosenttia lapsista on ko. nimen saanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

eli vaikka kuinka valkkais jonkun ei-juuri-nyt-muotinimen niin piankos niitä voikin olla vaikka kuinka. kun moni muukin on just aatellu, että se ei ole nyt pinnalla...

omalla kohdalla tulin tätä pohtineeksi paljon keväällä kun vauvaani odotin. minulla painoi kuitenkin enemmän se, etten itse nyt tunne toista Aapoa, vaikka tiedänkin, että se on hyvinkin yleinen/yleistyvä juuri nyt. olenkin nyt kuullut monesta kaimasta, mutta ne ei ole lähipiirissä, joten eivät haittaa :) ja toisiks nimiksi tuli Onni Oskari, joka ainakin pari vuotta sitten oli tosi yleinen yhdistelmä. mutta se nyt vaan oli meistä pojallemme juuri se oikea nimi. mitäpä siitä sitten sen enempää murehtimaan. itse olen " jakanut nimeni" kouluaikana muutaman muun kanssa ja selvisin traumoitta :)

Tiina ja Aapo Onni Oskari 3kk :)

Sepäs juuri onkin niin kummallista, että samat nimet alkavat yhtäkkiä kuulostaa monien mielestä niin hyviltä. Toisia useat kaimat häiritsevät, toisia ei niinkään. Näin opettajana kun työskentelen, luokassa monet samannimiset tietenkin vähän hankaloittavat tilannetta, mutta kovin häiritseviksi ei tilanteita ole kokenut. Luultavasti lapsissa on sama juttu: joitakuita nimikaimat haittaavat, toisten mielestä se on hauskaa.

Tällä hetkellä muodissa ovat toisaalta vanhahtavat nimet, toisaalta melko uudet ja kansainväliseltä kuulostavat, kuten juuri Olivia. Tällaisia nimiä valitsevilla on suuri " riski" , että kaimoja löytyy. Minä olen kuitenkin sitä mieltä, että jos johonkin nimeen on kovin ihastunut, kannattaa se lapselle laittaa kaimapelosta huolimatta. (Yksi tämän hetken muoti on myös todella harvinaisen ja uniikin nimen antaminen.)

Tällä hetkellä kai vähiten annetaan 1950-luvun suosikkinimiä, eli pienillä Ristoilla, Anneleilla, Penteillä, Sinikoilla ja Arjoilla ei kovin paljon ikäisiään kaimoja ehkä ole. Näistä nimistä voisikin löytyä hienoja ideoita yksilölliseen nimeen omalle kullannupulle!

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat