Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

1. Kuinka pitkään jatkoitte buranan tai panadolin syömistä sektion jälkeen? Kuulemma se vähentää tulehdusten riskiä (pätee varmastikin myös alateitse synnyttäneisiin...).

2. Saako saunassa käydä/kuinka pian sektion jälkeen voi käydä saunassa?

Kommentit (9)

Ekalla kerralla en syönyt särkylääkkeitä ollenkaan, ei ollut tarvetta!

Toisella kerralla napsin niitä varmaankin 5 viikkoa!

Miten voikin olla niin erilaiset kivut!

Saunaa ei meidän kotimaassa juurikaan tunneta eli ei kokemusta siitä.

Kun minulle sanottiin sairaaalassa että kannattaisi syödä vain panadolia, perusteluna ettei mene maidon mukana vauvalle (kun se ei ole niin hyväksi vauvalle...). Kotona kaapissa oli vain Panadolia sen vuoksi. Eikä ibuprofeiinia sisältävää buranaa tai ibuxinia, jonka tuoteselosteessakin lukee" Ibuxin erittyy äidinmaitoon, mutta ohjeenmukaista annostusta käytettäessä sillä ei katsota olevan haitallisia vaikutuksia lapseen." . Panadol paketissa taas ei sanottu että se erittyisi äidinmaitoon.

Sektion jälkeen en tarvinnut kotona enää särkylääkettä, vaan lopetin särkylääkkeen käytön jo sairaalassa 5.päivänä. Saairaalassa antoivat aluksi kipuun kumpaakin: panadolia ja buranaa, ja kun vähensin annosta ekan parin pv:n jälkeen, ja kysyin kumpaa käytän tästä eteenpäin (kun en ottanut enää2tbl kerralla) niin sanoivat että panadol olisi sitten parempi vaihtoehto. Tuosta ibuprofeiinin tulehduksen estovaikutuksesta eivät maininneet mitään. Pitivät siis tärkeämpänä että vauvalle ei mene lääkettä maidon kautta.

Ne sairaalan tabletit eivät ole 400mg:n tabletteja, vaan mulle ainakin annettiin kippoon 1000mg tabletteja, kun kysyin. Eli pakkauksen tuoteselosteen antamat raja-arvot ylittyvät huimasti, kun laskee kuinka paljon sairaalassa ollessa hoitsut syöttivät särkylääkettä ekoina päivinä. Kun pakkauksessa lukee että saisi syödä vain 1-3kpl 400mg tabletteja päivässä. Eli äidinmaitoonkin erittyy aika paljon särkylääkettä, jos syö sitä ibuprofeiinia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kaksi viikkoa sitten tehtiin sektio, tuloksena ihana tyttövauva. Itsellä kävi huono tuuri, sektiohaava tulehtui kaikista varotoimista huolimatta. Lienee syynä sairaalaan uusi käytäntö, että haavateippi jätetään sektiohaavan päälle ja annetaan itsestään irrota. Hieman kummallisena pidin käytäntöä, mutta vakuuttivat, että aiheesta on uusinta tietoa ja tutkimusta ja näin nyt suositellaan toimittavan. Onneksi kolmantena päivänä vieraileva kätilö synnäriltä tuli ja otti teipin pois, mutta kuten sanottua vahinko oli jo tapahtunut ja kun kotiuduimme, heti ensimmäisenä iltana tuli tulehdusoireet. Koska olen ibuprofeeni allergikko sain särkylääkkeeksi parasetamolia, joka ei kylläkään mielestäni ole riittävä. Sen seuraksi alitettiin panacod ja tietty itsestäänselvää on, että olen myös antibiooteilla edelleen, lisäksi haava jouduttiin aukaisemaan märkäpesäkkeen takia. Nyt sitten haavahoidot päivittäin käynnissä siihen asti kunnes haava ummessa ja kunnossa. Kurjaa, mutta kestettävä on. Toivon, että jos teille muille ehdotetaan haavateipin jättämistä haavan päälle, kieltäydytte. Tulehdusriski on liian suuri, se tuli ainakin minun kohdallani todistettua. Takana kaksi aiempaa sektiota, eikä mitään tälläistä koskaan ennen.

Aiempien sektioiden jälkeen selvisin ilman särkylääkkeitä voin viikon kuluttua sektiosta.

Saunaan voi mennä normaalisti 1-2 viikon kuluttua sektiosta, jos ei em. mainittuja ongelmia. Itsellä saunominen venyy hamaan tulevaan.

Onnea kaikille pienokaisensa saanneille!

Viimeisin kesäkuussa. Itse söin Buranaa 600mg 3 kertaa päivässä viikon ajan ja sitten pikkuhiljaa vähensin ja lopetin. Tämän ohjeistuksen sain sairaalasta ja juuri tuohon tulehduksen ennalta ehkäisyyn, kipuja ei juurikaan ollut joten niiden vuoksi en kipulääkettä olisi varmaan noin paljoa ainakaan tarvinut..

Sitten tuli vielä mieleen, että Burana on tulehduskipulääke Panadol ei, joten jos tulehdusta haluaa ehkäistä on syötävä Buranaa!

Saunaan sai mennä ompeleiden poiston jälkeen.

en syönyt kun ihan maksimissaan 5pv särkylääkkeitä.

Saunaanmenosta sain ohjeeksi että kun jälkivuoto loppuu voi saunoa normaalisti.

S rv 27+6 ja trio

mutta uskaltaisin väittää, että kaikki, mitä suuhun pistämme, imeytyy jossain muodossa äidinmaitoon, myös parasetamoli. Parasetamoli on vain huomattavasti " miedompaa" kuin ibuprofeeni.

En muista kauanko söin särkylääkkeitä kotiutumisen jälkeen. Viikon? Parasetamolista tosin ei ole mulle ollut koskaan mitään hyötyä (päinvastoin, saan siitä särkylääkepäänsäryn), joten aika yhtä tyhjän kanssa oli syödä niitä. Mutta viikkoa pari sektion jälkeen viisaudenhammas alkoi vaivata, joten siihen kipuun tuli otettua jokunen burana 400. Ja ihan hyvällä omallatunnolla otin, koska ne määrät, mitä ibuprofeenia erittyy maitoon, ovat sen verran vähäisiä, etten uskonut niistä olevan haittaa.

Tais mennä kauan alkuperäisestä, mutta tuli vain mieleen :)

1. Kuinka pitkään jatkoitte buranan tai panadolin syömistä sektion jälkeen? Kuulemma se vähentää tulehdusten riskiä (pätee varmastikin myös alateitse synnyttäneisiin...).

- Kotiutumisen jälkeen Panadol jäi pian pois. En ihan tarkkaa aikaa muista, mutta kuitenkin alle viikossa. Ja silloinkin otin kotona Panadolia vain satunnaisesti, en ollenkaan säännöllisesti. Esim. jos aamulla olin hyvin kipeä tai yöllä tms. Mutta yllättävän äkkiä särkylääke jäi kuitenkin pois. Olin varautunut pahempaan.

2. Saako saunassa käydä/kuinka pian sektion jälkeen voi käydä saunassa?

- En oikeastaan tiedä tähän vastausta, mutta luulisin että jälkivuodon loputtua voisi mennä.Muiselen, että olisin tälläisen tiedon jostain kuullut. Meillä kun ei ole itsellä saunaa, niin ei tarvinnut miettitä tätä asiaa.

Sitten haava tosin toisen sektion jälkeen tulehtui ja jouduin aloittamaan lääkkeet uudelleen. Enpä silti tiedä olisiko Buranan syöminen siihen auttanut. Ibuprofeeni on juuri se tulehduskipulääke, parasetamolilla ei ole samaa vaikutusta.

TAYSin ohjeissa ei kielletty saunomista, ja pakko minun olikin saunassa käydä pesulla, koska suihkua ei ollut. Käytin kertakäyttöisiä peflettejä niin ei jälkivuoto haitannut. Tuohon haavatulehdukseen ei saunominen vaikuttanut, sillä en ehtinyt kertaakaan saunaan kotiutumisen jälkeen ennen kuin alkoi lämpö nousta ja haava erittää. Haavaa suihkuttelin vessassa bideesuihkulla joka vessakäynnin yhteydessä.

särkylääkkeitä (Burana 600) vielä parina päivänä kotiutumisen jälkeen, eli yhteensä ehkä noin viikon.

Saunaa taisin mennä kun tikit poistettiin, tei hakaset. Muistaakseni voin viikon kuluttua leikkauksesta. Me ei olla kovin kovia saunojia, joten en tarkkaan muista koska saunassa kävin.

Kannattaa kyllä suihkutella haavaa ahkerasti, muutaman kerran päivässä, mutta Sinulle on varmaan annettu siitä hyvät ohjeet sairaalasta!

Onnea vauvasta, kumpi tuli?

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat