Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Vaivanani on jo viikon ajan ollut sitkeä flunssa (kurkkukipua, nuhaa ja muuta tukkoisuutta). Tämän päivän lisävaivana on ollut vielä kova päänsärky. Tiedän kyllä, että Panadol-valmisteet (olen käyttänyt Panadol Hotia ja Paracetamolia) sopivat myös raskaana oleville. Mutta onko teillä tietoa, miten paljon / usein särkylääkkeitä sopisi ottaa? Ne helpottavat kyllä oloa, mutta voiko niistä kuitenkin olla masuasukkaalle jotain vaivaa?

Onko teillä hyviä poppaskonsteja flunssan tai päänsäryn selättämiseen?

Kommentit (7)

Riippuvuus kasvaa enemmän käytettäessä esim ibuprofeiini tai vanhempia tulehduskipulääkkeitä.

Esim panadoliin on toki mahdollista saada aikaiseksi riippuvuus, mutta voisin väittää että tällöin riippuvuus on enemmän psyykkistä kuin fyysistä.

Ja nyrkki sääntöhän on se että pitkä aikaisen käytön ollessa kyseessä tulee aina kääntyä lääkärin puoleen!

Jos kipu ei ala hellittämään panadolilla ( esim 2x 500mg/ 2xvrk ) niin ota ihmeessä yhteys lääkäriin!

Panacod on yksi vaihtoehto mutta toki muitakin parasetamol perheen vaihtoehtoja on

Hyksin neurologian erikoislääkäri Markus Färkkilä varoittaakin päänsärystä kärsiviä jatkuvasta särkylääkkeiden käytöstä, koska ne voivat myös ylläpitää päänsärkyä. ...Päänsärky voi olla vieroitusoire lääkkeestä, jota potilas käyttää jatkuvasti kipuun. Kaikki lääkkeet voivat aiheuttaa riippuvuutta."

" Färkkilä varoittaa myös jatkuvasta särkylääkkeiden käytöstä, joka voi ylläpitää päänsärkykierrettä. Särkylääkeriippuvuutta voi kehittyä sekä perinteiselle särkylääkkeille että uudemmille tulehduskipulääkkeille. Erityisen hankalina hän pitää kofeiinia ja kodeiinia sisältäviä yhdistelmäkipulääkkeitä."

Särkylääkkeiden aiheuttama päänsärky

Tämä syntyy päivittäisestä tavallisten käsikaupasta saatavien särkylääkkeiden syömisestä. Hyvin usein tähän ei tule kiinnittäneeksi huomiota, koska usein tuntuu, että särkylääkkeitä on pakko ottaa joka aamu. Jos ei ota, työhön menosta ei tule mitään, sietämättömän säryn takia. Tuntuu myös että särkylääkkeet auttavat. Kun lääkkeen ottaa, kipu häviää. Kyseessä on kuitenkin selvästi vieroitusoireen hoito eli särkylääkkeen ylläpitämä jatkuva päänsärky kierre. Useimmiten riippuvuus syntyy sellaisiin käsikauppalääkkeisiin, joissa on kofeiinia, kodeiinia ja salisylaatteja samassa tabletissa. Jos sellaisia käyttää, on ehdottomasti tarkkailtava, ettei käyttö pääse päivittäiseksi. Särkylääke riippuvuutta voi myös syntyä tulehduskipulääkkeistä. Kaikkein tunnetuimpia särkylääkeriippuvuutta aiheuttavat lääkkeet ovat vanhat ergotamiinit, Cafergot ja Anervan ja tietenkin huumausaineryhmän kipulääkkeet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

taitaa tässätapauksessa olla liioiteltua. Flunssainen päänsäärky on yleensä tilapäistä. Ei kannata heti äärimmäisyyksiinmennä, näin ystävällisesti olen sitä mieltä.

useamman päivän särkylääkkeitä niin pää tulee heti kipeäksi jos et napsi lääkettä säännöllisesti. Ainoa apu on olla syömättä särkylääkettä päivän pari niin päänsärky häipyy.

Tuskinpa tuo riippuvuus syntyy, kun ottaa lääkettä flunssan hoitoon ja nähtävästi kyseessä on myös flunssaan liittyvä päänsärky. Itse olen ainkoinani joutunut ottamaan viikon tulehduskipilääkekuureja aina silloin tällöin enkä niistä ole riippuvaiseksi tullut. Riippuvuus aiheutuu pitkäaikaisessa käytössä.

Ja asiaan, jos olet jo viikon kärvistellyt flunssasi kanssa, niin käy ihmeessä jo lääkärillä. Päänsärky voi johtu esim. poskiontelotulehduksesta. Ja lääkäri osaa neuvoa oikeat helpottavat lääkkeetkin. Missä vaiheessa raskautta olet? Ja buranaa voi ottaa keskiraskauden aikana, jos pakko, mutta siitä kuitenkin neuvottelisin lääkärin kanssa ensin. Ibuprofeiini kun on tehokkaampi päänsärkyynkin kuin tuo paracetamol.

Flunssan ensioireista täälläkin kärsitään, tsemppiä.

Paracetamolin vuorokausi max annos on 3g, sitä ei tule ylittää. Neuvottele lääkärisi kanssa jos ei pään särky hellitä. Panacodiakin voi ottaa raskaana ollessa, seon resepti-lääke. Pikaista paranemista sinulle. En kyllä ihan allekirjoita edellisen tekstiä.

minunkin mielestä kyllä sikäli huoletta panadolia, jos särkee. Ei kivussa tarvitse olla. Tuskin tässä nyt kuitenkaan on kyse mistään jatkuvasta käytöstä, joka riippuvuutta aiheuttaa. Ja jos on kyse migreenistä, niin olen kuullut luotettavalta taholta, että ilman täsmälääkitystä otetaan mieluiten sitten heti kunnon annos, jopa 4x500mg Panadol HETI eikä napsita niitä pillereitä pitkin päivää, jolloin särky aina van vähän siirtyy ja hellittää, mutta ei lopu. Jokainen migreenikohtaus joka yritetään kestää ilman riittävää lääkitystä muuttaa pään hermoratoja!

Eli summasummarum: Ota sitä lääkettä kerralla hieman enemmän, jos on kyse päänsärystä. Ja jos flunssaan apua/helpotusta kaipaat niin Panadol+C on oiva apu.

En minä mikään lääkäri ole, mutta näin minä toimisin. Panacod on tosiaan sallittu raskausaikana, mutta se kyllä aika piankin voi aiheuttaa jo jonkinmoista riippuvuutta, mutta ei niin vaikeeta etteikö terve ihminen siitä osaisi erossa pysyä esim. kuurin loputtua!

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat