Seuraa 

ystävälläni meni lapsivedet rv 30+4 ja nyt odotellaan milloin pieni mies syntyy. Voiko mennä vielä kauankin? hän on ensi synnyttäjä ja on ihan kummissaan miten tämä nyt näin meni? kokemuksia kaipailisin hänelle ja itsellekkin.

Niiloakseli rv 13+6

Kommentit (9)

Poika syntyi sitten rv 36.

Miksi sektio tehtäisiin, jos lapsi ei itsekseen ala syntyä?

Ainakin minulle sanottiin, että jos ei seuraavan vuorokauden aikana ala itse syntyä, niin sitten käynnistetään. Sektiosta ei ollut puhetta koskaan. Ei vauvalla heti mitään hätää ole jos vedet menee, tilannetta seurataan sairaalassa. Paljon riippuu myös siitä, että onko kaikki vedet menneet vai vain osa.

maanneena osittain eri syystä tapasin muutamia äitejä, joilla oli lapsivesi mennyt. Eräs pääsi 10 pv eteenpäin ja jotkut jopa sen kuukauden eli vesien meno ei automaattisesti tarkoita syntymistä saman tien. Tietysti tulehdusarvoja seurataan tarkasti ja tehdään sen mukaan synnytyspäätös.

Itselläni toinen oli pitkään tosi vähässä vedessä. Pääsin kuitenkin viikolle 33+0, jolloin taas toiselta kaverilta meidän tuplista menivät lapsivedet ja silloin jouduin käynnistyksen kautta kiireelliseen sektioon.

Viikoista ja tilanteesta riippuen katsovat aika tarkkaan sairaalassa mihin päädytään. Onneksi ystävälläsi on 30 vk täynnä, se on eräänlainen saavutus, vaikka ongelmia vielä varmasti tuleekin jonkin verran.

Kovasti tsemppiä ja mahdollisimman hyvää lopputulosta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Minun serkulla meni lapsivedet rv31 ja parin päivän ajan käyttivät supistusten estotippaa jotta kerkesivät keuhkoja kypsyttää. Lapsi alkoi syntymään heti kun tippa poistettiin eli 2 pvä vesien menon jälkeen. en tiiä miten oisivat sitten menetelleet jos ei ois supistuksia tullut. Vauva lehden numerossa 11/06 oli kyllä juttu, jossa äidillä oli mennyt lapsivedet jo rv 16 ja lapsi syntynyt rv 25, eli kyllä lapsi siellä voi pitkäänkin olla " kuivillaan" jos tarkkailussa on koko ajan. Riskit ovat kyllä suuret ja selviytymisprosenttipieni, mutta voi onnistua kun äiti on täydellisessä vuodelevossa, juo paljon nesteitä ja syö proteiinipitoista ruokaa.

kävin tänään moikkaamassa kaveria ja lääkäri meinasi että menee päivä taikka kuukausi vielä eli ei pysty sanomaan mitään. Ainakin kuukausi pitäisi vauvan vielä masussa kasvaa. kuiviltaankin voivat kuulemma vauvaa siellä pitää siis masussa jonkun aikaa. Tällainen käytäntö siis oysissa. Vauva on kuitenki jo hyvän kokoinen.

Kokemuksia vielä luen mielellään.

Niiloakseli ja oma masu rv 14+0

Mulla meni vedet viikolla 18 ja vauva syntyi viikolla 29. Jos vauva ei olisi tuolloin lähtenyt itse syntymään, niin olisi pian leikattu muutenkin, sillä avoimet kalvot ovat tulehdusriski vauvalle.

Mulle sanottiin tuolloin, että 80% todennäköisyydellä vauva syntyy viikon sisällä vesien menosta ja jos ei synny viikon sisällä, niin sitten voi mennä pitkäänkin ennen kuin synnytys käynnistyy.

Itselläni menivät lapsivedet täysin yllättäen rv 36 ja siitä kuuden tunnin päästä oli lapsi maailmassa. Pieni kun ei pärjää siellä kohdussa ilman sitä lapsivettä niin jos ei synny itsekseen, menee varmasti pian sektioksi.

Mulla meni vedet rv 34+0. Sairaalassa meinasivat, ettei synnytys ollut käynnistynyt (vaikka heti alkoikin supistelemaan), mutta koska rv 34 oli täynnä, ei synnytystä alettu mitenkään estelemäänkään. 48 tunnin kuluttua vesien menosta olisivat käynnistäneet tulehdusriskin takia. Mulla kuitenkin 12 tuntia vesien menosta alkoivat ne todella kipeät säännölliset supistukset ja 6 tuntia tästä oli vauva maailmassa.

niin yleensä katsotaan max.2 vuorokautta. tulehduksen mahdollisuutta seurataan ja samoin vauvan kuntoa. mikäli vettä on mennyt osa voidaan seurailla tilannetta pidempäänkin, mikäli äidin ja vauvan tilanne sen sallii. sektioon päädytään jos vedet ovat kokonaan menneet eikä synnytys käynnisty vuorokauden sisään itsekseen/käynnistyksellä. näin yleensä, mutta aina äidin ja vauvan tilanne sanelee, kuinka kauan katsotaan ja kuinka kauan käynnistystä yritetään ja päädytäänkö sektioon.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat