Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Samassa työtehtävässä ollut vuoden, sopimuspalkka.

Työn tuloksiinko vedotaan näissä yleensä? Vai työmäärään? Molempiin?

Kommentit (6)

Kannattaa myös miettiä, että miten paljon tämmöisinä aikoina uskaltaa pyytää. Yleensä naiset ovat liiankin arkoja pyytämään, mutta toisaalta jos olet ollut töissä vähän aikaa, niin jos tulee huonoja aikoja firmaa, niin yleensä viimeiseksi tulleet saa lähteä ja varsinkin jos niistä tulee vielä suuri säästö... Nousukaudella ne palkankorotuspyynnöt kannattaa tehdä, nyt saa melkein olla kiitollinen ettei joudu yt-neuvotteluihin. Yksistään tällä viikolla yli 2000 ihmistä on saanut kutsun yt-neuvotteluihin.

Olen mennyt esimieheni tai hänen esimiehensä luo ja kysynyt mihin työskentelyssäni eivät ole tyytyväisiä, koska minkäänlaista palkkakehitystä ei ole tapahtunut.

Joka kerta olen saanut roiman korotuksen. En ole joutunut uhkailemaan tyyliin lähden muualle, mutta se on varmasti käynyt esimiesten mielessä. Olen aivan suvereeni työssäni ja tiedän kyllä työllistyväni päivässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ole, että säälistä palkkaa harvoin saa lisää ("mulla on niin hurjasti töitä"). Sen sijaan jos osaat perusteella hyvyytesi ja korvaamattomuutesi selvästi, saatat saadakin palkankorotuksen. Eli kerro, miten hyvin työsi teet ja saat tulosta aikaan. Kenties olet hommannut jotain koulutustakin tässä vuoden aikana tms. Tai työn kuvasi on muuttunut monipuolisemmaksi.

No en mä nyt hirveästi suodattaisi sitä palkkapyyntöä. Kyllähän ne palkankorotukset yleensä kiertää muutamassa portaassa, joten YT-uhassa ne palkankorotukset vaan jäädytetään.

Ja kyllä siihen potkuihin vaikuttaa moni muukin asia kuin liian kova palkka. Ja tuskin ap:lla sitä ongelmaa on, kun on kyselemässä miten ylipäätään saa palkankorotuksia.

Perustele palkankorotuksesi omilla saavutuksillasi ja oppimisillasi. Mitä olet saanut aikaan, mitä oppinut. Kaikista parasta on jos voit kertoa, että sinun vuoksi on tullut näin ja paljon myyntiä lisää tai asiakastyytyväisyyttä. Jos olet saanut suullisia tai kirjallisia kiitoksia asiakkailta tai työkavereilta, niin niihin on hyvä vedota.

Kirjoita saavutuksesi vaikka muistilapulle, niin että et takeltele. Esimiehelle voi jättää vaikka ihan kirjallisenkin yhteenvedon omista ansioista. Voit pyytää myös ihan hyvin työkavereilta tai asiakkailta ihan palautettakin. Mä olen muutaman kerran antanut tuollaisia vapaamuotoisia "suosituksia" palkankorotuksiin muillekin kuin omille alaisilleni.

Hyvälle tyypille uran alkuvaiheessa olevalle 10 prossaa palkankorotusta on sellainen "normaali". Jos sun liksa on nyt vaikka 3000, niin pyydä 350-400, niin siinä on vähän tinkivaraa. Jos olet firman mielestä palkankorotuksen ansainnut ja taloudellinen tilanne sen sallii, niin antanevat 250-300 euroa. Jos olet kovassa palkkakuopassa tai olet poikkeuksellinen guru, niin sitten voi pyytää ehkä 500 euroakin. Mukauta summat siis omaan palkkaasi.

Yleensä ei kannata vedota mihinkään liiton suosituksiin tms ellei ole todella kovassa palkkakuopassa. Eikä varsinkaan vedota siihen, että mattikin saa niin paljon. Töiden paljous ei ole myöskään palkankorotuskriteeri. Sehän vaan voi kertoa, että sinä olet hidas tekijä.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat