Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Ollaan mietitty sellaisen hankkimista ja vastaan tulee kysymys, mikä olisi mahdollisimman " iso" ? Eli siis isillä kokoa enemmän, kuin keskivertomiehellä... Millaisia eroja reppujen hihnojen pituuksissa yms.?

Kommentit (11)

sekä repuista että kantoliinasta. Mutta kerronpa jotain, jos vaikka niistä saisi ideaa...

Mulla oli siis sidottava liina ja Ergo-reppu.

Sain liinan sitomiseen apua, mutta en pystynyt sitä juurikaan käyttämään, koska imetyksen aikana hormoonit aiheuttivat kamalat hikoilut, eikä liinan pitämisestä tullut mitään.

Ergo-reppu jäi myös vähäiselle käytölle, koska mun kroppa ei kestänyt sitä (en jaksanut kantaa lasta siinä kovinkaan pitkään). Ergo sopii tosiaan myös isokokoisenkin " päälle" jatkopalansa ansiosta. Mies käytti reppua enemmän, mutta esikoinen ei viihtynyt siinä, joten käyttö jäi kokonaisuudessaan vähälle.

Pidin liinaa kuitenkin paljon ergonomisempana vaihtoehtona, jos vähänkään on ongelmia esim. selän kanssa tai lihaskunto on heikompi.

Sidottavissa liinoissa häiritsi liinan sitominen. Kärsivällisyys ei riittänyt sitomiseen. Syynä osaksi se, kun en saanut liinan sitomista rutiiniksi.

Olen myös kuullut, jotta Baby Björnin uusin malli olisi ergonomisempi kuin aiemmat versionsa.

Itse aion kokeilla tulevalla kakkosella rengasliinaa. Nähtäväksi jää, kuinka onnistuu :).

Käytettiin n kolme kertaa vauva aikana.

Muuten ei ole ollut tarvetta.

Itse en kyllä suosittele rintareppua. Kannattaa mieluummin kokeilla kantoliinaa, vaikka en itse olekkaan liinailusta innostunut, ainakaan vielä :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

juuri tuota EI rintareppua jos lapsestasi välität tyyliin..ja niinhän se olikin =)

Mutta kyllä se rintareppukin hyvä on jos ei koko päivää lasta siinä kiikuta. Eli meillä on ihan perus Baby Björnin rintareppu ja ollaan molemmat miehen kanssa tykätty. Mä olen iso ja mulle säädöt ovat hyvin riittäneet ;) Tuota activ mallia ollaan mietitty että jos vaihdettais siihen kun on se lisä tuki vielä siellä lantiolla. On äärettömän helppo pukea ja riisua (liinasta en tykänny tän takia ja oli kaupoissa kuuma ja liinan päät aina likaset kun laahasivat maata kun päälle kietas + meidän lapsista kumpikaan ei oo tykänny). Ja mullekkin ihan ammattilainen opasti ja oli eri malleja mut ei ollu vaan mun juttu tuo liina..mut eipähän voida syyttää etten olis kokeillu ;)

Patapum meillä oli mutten tykänny oikeastaan yhtään!! Selkään lapsen yksin saaminen oli sellasta akropatiaa että oksat pois!! Enemmin tykätään Actan rinkasta jota käytetään jos lenkkeillään. Mut kaupoissa tuo banybjörn on tosi kiva ja näppärä.

Kaverit osti ergon ja vauva inhoo yli kaiken kun ei saa jalkoja eikä käsiä heilutettua riittävästi.

masu 28+3

Esikoisella käytimme tukevaa nahkaista Theodore Bean -merkkistä rintareppua, joka toimi oikein hyvin, isä tykkäsi kantaa ja lapsi viihtyi. Rintareppu menee hyvin vauvakuukaudet, mutta jossain vaiheessa muksu painaa jo sen verran että rintarepusta tulee selkä kipeäksi. Suosittelisin kokeilemaan kantoreppua, esim. Ergoa tai Patapumia. Nämä saa selän puolelle ja ainakin Ergossa voi kantaa myös lonkalla. Ergoon saa jonkinlaisen jatkoremmipalankin isommille kantajille?

Yksi erittäin kehuttu malli on helppokäyttöinen Babyhawk, " kantoliina-kantoreppu -hybridi" , joka mulla on ollut jo jonkin aikaa kiikarissa. Kun vaan pääsisi Turkuun kokeilemaan, yksinmyynti kun on Sininen Onni -firmalla :).

http://www.sininenonni.com/babyhawk.php

KL.

Baby Björnistä kuulisin mielelläni myös. Olen kuullut huhuja, että uudemmat ja kalliimmat mallit olisivat parempia. Onko näin?

Juliet79:

Lainaus:

Todella hyvä vaihtoehto ja taatusti myös miehille toimiva on Ergo Kantoreppu. Siinä vauva on lonkka-asennossa ja paino jakautuu kantajalle tasaisesti.

rintareppua. Se on huonoin mahdollinen vaihtoehto sekä vauvalle että kantajalle.

Pientäkin vauvaa on siinä tosi raskas kantaa ja lapsi itse roikkuu siinä epäinhimillisen näköisesti jalat suorana heilahdellen.

Hankkikaa kantoliina tai rengasliina. Todella hyvä vaihtoehto ja taatusti myös miehille toimiva on Ergo Kantoreppu. Siinä vauva on lonkka-asennossa ja paino jakautuu kantajalle tasaisesti.

Meillä oli jatkuvasti käytössä alle kuukauden ikäisestä n. 9 kk:n ikäiseksi, eikä ollut ollenkaan raskas siihen saakka. Tärkein etu tässä mallissa oli lantiolla oleva tuki, jota ei muissa malleissa ole. Ainakin meidän äijänköriläällekkin sopi. Vasta vauvan painon ollessa yli 9 kg alkasi olla mulle liian raskasta kannella ja minun mielestäni oli kyllä käytössä erittäin kätevä ja nopea (vrt. kantoliina) ja joka kerran sai yksinkin takuulla hyvin ja jämäkästi kiinni. Ei siis ollut yhtään heiveröisen tuntuinen.

Suosittelen mieluummin kantoliinan hankkimista. Itselläni on trikoinen liina ja siellä voi huoletta kantaa vauvaa kävelyikään asti, myös pidempäänkin, jos lapsi suostuu. Kantoliinalla voi kuljettaa lasta selkäpuolellakin.

Eli meiltä löytyy kaikki ja kukin sopii eri tarkoituksiin ja vähän eri ikäiselle lapselle. Liinaa käytettiin vauvalle heti kun pystyi pystyssä pitämään (kehtosidontaa en kokenut hyväksi kun vauva tuntui olevan ihan mykkyrällä kun olen itse melko kapea ja vauva siis leveyteeni nähden pitkä). Liinan huonoja puolia oli ainakin se, että sen kanssa on kuuma niin lapsella kuin äidilläkin enkä viitsinyt sitä ihan vaan pientä kanniskelua varten sitoa. Liina on myös hankala sitoa laahaamatta sitä pitkin lattioita joten ulkona sen laittaminen ei ole kovinkaan kätevää. Liinan vois tietty sitoa päälleen jo etukäteen mutta hiki sen kanssa tosiaan tulee.

Rintareppu ostettiin vauvan ollessa vajaat 4kk ja sitä käytin tilanteissa joissa vauva piti saada hetkeksi kantoon jotta sain vaikka ruuan tehtyä valmiiksi. Reppu oli käytössä myös sellaisilla kauppareissuilla, kun käytiin peräkkäin useassa eri liikkeessä mutta siirryttiin autolla aina välillä ja kaukalo alkoi olla liian raskas kannettavaksi. Ja meillä ihan perus babybjörn joka käytettynä ostettiin. Remmit riittää ainakin 185cm, 90 kg miehelle. Baby björnillä on tietääkseni myös joku malli pidemmillä hihnoilla mut meillä siis ihan perus, 10 e huutonetistä. Rintareppu ei todellakaan ole hyvä kantaa kun paino on pelkillä hartiolla ja puolivuotiasta en siinä enää kantanutkaan.

Nyt kun vauva osaa istua tuetta, ostettiin DeuterKid Comfort-II kantorinkka. Tämä on ergonomisuudeltaan ihan ykkönen ja siinä lasta jaksaa varmasti kantaa kauemmin kuin lapsi jaksaa siinä istua. Myös lapsen istuma-asento on parempi kuin rintarepussa. Mutta tämä on sitten jo tosiaan rinkka eli lähinnä retkeilykäyttöön oleva vekotin ja vaatii että lapsi osaa istua. Hintaakin oli jo kivat 160 e. Kotona pärjätään jo ilman kantovekottimia kun lapsi istuu tukevasti lonkalla tai sitten siirrän syöttötuolin viereen esim ruokaa laittaessani ja tyytyy istumaan siinä. Puolivuotias jo tavoittelee kaikkea kuitenkin, joten etupuolella kantaminen ja samalla käsillä tekeminen ei välttämättä muutenkaan onnistu. Ei meillä ainakaan kun olen itse pienikokoinen ja buddha-asennosta liinasta vauva pönkeää itsensä pois. Ja edelleen liinan sitominen selkään tuntuu lyhyttä aikaa varten liian työläältä.

Itsellä kokemusta vain rintarepun käytöstä (BabyBjörn), enpä suosittelisi. On tosiaan pientäkin vauvaa raskas kantaa, alkaa remmit painaan. Eikä siihen saa vauvaa tukevasti, tuntuu että pitää kädellä tukea.

Olen itsekin nyt uuden raskauden myötä suunnitellut kantoliinan ostoa, BabyBjörni myytiin vuosia sitten..

Baby Björnin rintareppu oli käytössä noin puolivuotiaaksi (?), lähinnä sisällä kotona. Jonkun verran myös ulkona kävelylenkeillä mies kantoi poikaa siinä (meidän isi myös noin 185cm ja 90 kg, ja hyvin mahtui perus reppu päälle). Reppu oli kätevä laittaa päälle ja vauva sinne ihan yksin ja yhdellä kädellä. =) Meidän napero oli sellaista sorttia, että välillä piti vaan saada olla sylissä ja silloin reppu ja liina olivat ihan ehdottomia. Rauhoittui nukkumaankin niissä.

Liinana mulla oli sellainen " ei-trikoinen" eli joustamaton liina. Osaan tasan yhden sidonnan tehdä nopeasti, sen oppi kyllä helposti. Siinäkin lasta pidin lähinnä sisällä. Ja se oli tosi kätevä junamatkoilla!

Ulkoilukäyttöön meilläkin oli se Deuterin rinkka. Suosittelen!

Täällä on yllättävän paljon haukuttu rintareppua, mutta kyllä mun mielestä se on ihan hyvä. Joo, ei se ehkä kaikkein ergonomisin ole, mutta toisaalta, helpottaa kovasti lapsen kanniskelussa.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat