Seuraa 

Havaittiin kolmisen päivää sitten jotain mustia partikkeleja. Lapsen kaverin äiti soitti illalla ja syynäsimme ja ihmettelimme, onko nämä täitä vai saivareita vai täin munia vai hiekan siruja. Ne löytyivät kolmen lapsen päästä päälaelta, ei niskakuopasta tai korvien yläpuolelta, missä yleensä ne täit tai jotkin saivareet majailevat. Mikään ei liikkunut.

Siis oliko nämä täitä vai saivareita?

Kysyy nimimerkki " pesinkö turhaan lakanat, pakastinko lakit turhaan, pesinkö turhaan päät jne."

Kommentit (1)

Nimerkki " Juuri kaiken pessyt, desifioinut, pakastanut ja myrkyttänyt" tuumaa, etteivät olleet munia eivätkä todennäköisesti edes kuolleita täitä, jos olivat " MUSTIA partikkeleita" ja selvästi näkyvissä...

Nimittäin jouduin juuri äskettäin elämäni ensimmäistä kertaa jo kauan pelkäämäni täihysterian valtaan, kun koululaiseni päästä oikeasti koulun tarkastuksessa löytyi täitä!! YÄK! Kukaan ei varmaankaan täistä tai edes ajatuksesta mitenkään pidä (!!), mutta itse olen muutenkin hyönteis- ym. foobikko ja sain totaalisen slaagin, kun koululta asiasta ilmoitettiin...

Muttamutta, ne inhottavat pienet ötökät ovat yllättävän vaikeita havaita ja olen todella kiitollinen, että koulussa tarkastus tehtiin ja tiedoksi saatettiin, sillä olen kauhulla ajatellut, miten olisivatkaan levinneet, jos olisivat saaneet muhia pitempään... :-o Anyway, täin munat eli saivareet, eivät ole mustia eivätkä edes hirveän tummia, vaan paremminkin harmahtavia melkeinpä pikkiriikkisen vesipisaran kaltaisia. Ne ovat TODELLA pieniä eikä turhaan kehoteta käyttämään vaikkapa suurennuslasia apuna niiden etsinnässä... Ja ne ovat tiukasti kiinni hiuksessa eli eivät mitenkään irtonaisina. Lähtevät vain tiheällä täikammalla - tai sitten ehkä kynnellä vetämällä? Mutta eivät siis putoile tai ole " noukittavissa" . Etenkin vastakuoriutuneet täit eli nymfit ovat niin tosi pieniä, ettei niitä melkein päästä silmällä erota ja isommatkin vain 2-3 mm pitkiä ja varsin vaikeasti havaittavissa. Meillä eläviä täitä löytyi kolmelta lapselta vain siltä yhdeltä, mutta mielestäni löysin pari munaa sekä pienimmältä että itseltäni! Ja jotenkinhan ne munat sinne päähän ovat joutuneet... Vanhin lapsi oli " puhdas" , mutta lääkesampookäsittelyn sai hänkin!

Mitä täiden karkotukseen tulee, niin tosiaan täi-infektiossa kaikki nuo mainitsemasi keinot on otettava käyttöön, mutta huomattavaa on, että täit EIVÄT kuole tavalliseen sampoopesuun, vaan takertuvat tiukasti hiuksiin kiinni " henkensä pitimiksi" ... Ainoa tapa päästä niistä todella eroon on käyttää apteekista saatavaa lääkesampoota (myrkkyä). Sekään ei valitettavasti tehoa saivareihin, joten käsittely tulisi uusia viikon kuluttua...

Täällä näkyi olevan aika hyvää tietoa ja valokuviakin: http://www.health.fi/tartuntatautiliitto/paatai.html

Niin ja vielä, JOS ajattelisit, että löydöksesi olisivat kuitenkin olleet täitä, niistä pitäisi ilmoittaa kaikille, joiden kanssa lapsesi ovat riittävän läheisesti tekemisissä, sillä ne tosiaan tarttuvat varsinkin pienillä lapsilla aika helposti... :-( Ja tehtyäsi kovan työn niiden karkottamiseksi omasta perheestäsi, ne muuttavat tuossa tuokiossa teille takaisin, jos ovat ehtineet levitä laajemmalle eikä samaa hävitystyötä tehdä muualla. Sitä tässä itse odottelen kauhulla... :-(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat