Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sivut

Kommentit (46)

Täällä sitä taas notkutaan, kun Peetu meni nukkumaan ja isommat lapset askartelee kitaraa itselleen pahvista.. =)

Pian pitää mennä saunaa lämmittämään, mutta ei ihan vielä, että on just hyvä kun mies pääsee töistä!

Meillä näkyy telkkari nyt jotenkuten, mutta pätkii aina hyvien ohjelmien kohdalla pikkasen ärsyttävästi ja BigBrotheria katsellessa joutuu arvaileen mitä kukakin puhuu kun kuva jää aina hetkeks " jökkiin" .

Sitä ei viitsi kattella siis muuten kun noi " pakko kattoo" -ohjelmat.

Sitten POTTAgallup:

Minkä ikäisenä aloitatte " pottailun" ?

~Tuli siitä mieleen, kun kaivoin tänään potan esiin ja ihan kokeeks istutin Peetun siihen..

Ajattelin sen jättääkin esille ja vaikka päivittäin laittaa poikaa siihen istuun niin ei tuu sekään sit ihan yllärinä kun alkaa oleen valmis kuivaksi opetteluun!

Ekalla istunnolla tuli kivat naurut ja pientä ihmetystä, että mikäs kapistus se tämä on..

Muistelin että ainakin joku Helmis käytti ihan vauvaa pöntöllä ja olikin monta kakkaa sinne saanut tulemaan..!? Vieläkö se toimii? (nikkiä en muista)

Peetu on alkanut taas selvästi viihtyä lattialla kun oppi kunnolla liikkumaan! Meno on kuitenkin vielä aika hidasta mutta kun huomaa, että pääsee liikkumaan ja löytää kaikkea mielenkiintoista tutkittavaa niin viihtyy pitkään hyvin!

7kk.n galluppiin vastailen sit kun ollaan siinä iässä =)

Nyt vois mennä lämmitteleen sitä saunaa..

m taas

Nonniin - tuli tehtyä viime torstaina masennuskyselylappunen neuvolassa ja tulos oli, ei masennusta ei edes lievää... JA onhan tämä olo parempi kun on kaksi yötä saanut nukkua ja vain kahdet imemiset! Se on vaan niin etten kestä sitä väsymystä, varsinkaan näin pitkäkestoista. Sit itsellä alkoi tässä räkiksessä astmakin pitkästä aikaan vaivaamaan. Se varmaan kanssa hankaloittaa elämää, kun happi ei kulje kunnolla. Mut kunhan hengissä selvitään, niin hyvä.

Oli muuten ukon kanssa puhumisesta hyväkin puoli, nyt on sitten varattu äidile kaksituntinen kalenteriin joka viikolle! =) Siis tarvittiin vain luhistuminen, kun ei pyynnöt ole menneet perille... No onneksi näin edes.

Noista talvipuvuista: Mulla on ollut Jonathania, Reima, ReimaTeciä, Lassieta,LAssieteciä, mm. Noi reimat ovat järjestään todella kuumia. Mun esikoinen hikoo niissä kovillakin pakkasilla ja tuloksena et tumput ja pipot lähtee päästä. Henkittävimpiä ovat olleet muut. Eli ne pitää kosteuden ulkopuolella (ja sisällä, jos pissivahinko sattuu kuivaksi opettelussa). Äitiyspakkauksen puvut ihan hyviä vaunulapsille - siis eivät liiku vielä, mut konttaavan polvet jo sit kastuu jollei kuriksia päällä. Siksi olen esikoisellekin ostanut noita haalareita, äp pukua ei oikein olla siksi käytetty, kun liikkuminen alkoi niin aikaisin.

havereita: Samuhan tippui 5 kk sängystä, sit on kaatunut istualtaan suoraan kasvoilleen ja hammas/ien tummui, mut nyt normaalihammas silti ja toissa viikon torstaina tuli palovamma käteen. Poika oli avannut uunin peltiensäilytyslaatikon kun synttärikakkuja tein ja poltti vasemman käden kämmenselän arinaosaan. Ei kun käsi kylmään veteen ja taaperon herätys ja molempien pukeminen ja terkkariin kättä paikkailemaan. Terveyskeskuksessa jatkettiin kylmähoitoa ja itse kääräsin matkalle kylmän/märän harsovaipan ympärille. Nyt enää ruvet jäljellä. Nopeasti nuo paranee! Ja onneksi ei käynyt pahemmin!

Suola: EI käytetä! Itse lisään omaan ruokaan jälkikäteen. Lihaliemikuutioita joihinkin ruokiin, mut aivan tolkuttoman laihana (ohje 1 kuutio/0,5l mä 1 kuutio 2l). Leipien suolaa en stressaa, kun ei sitä paljoa edes syödä.

Unikoulu: aloitetaan heti kun päiväsyömiset sujuu jotakuinkin säännöllisesti. Vielä on heittoa aterioiden määrässä, mut nyt kaupan prk menee lähestulkoon aina aterialla. Mua on siunattu kahdella " huonosti" nukkuvalla pojalla. Riku alkaa vasta nyt nukkumaan kokonaisia öitä, mut kait tuo allergia sitten häiritsee unta. Ja tietty nämä tuhannet räkätaudit rasittavat! Mut minkäs teet, räkätauteja tulee joka tapauksessa.

JONZULLE: Mun molemmat pojat kasvavat hurjasti. Poikien isä on 191cm pitkä ja munkin äidin puolen suvusta löytynee pitkiä ihmisiä. Itse nippanappa 165cm. Samu oli 6kk 10370g ja 74,5cm. Tosin kuukauden pituuskasvu oli 2,5cm. Mut ison koon syitä voi olla toki muitakin kuin kilpirauhasviat esim. perinnöllisyys. Mut on hyvä että asia tutkitaan, kuin se että lapsi jollain lailla joutuisi kärsimään.

Meillä alkoi muskari ja perhekerho. Samukin tykkäsi muskarista mut perhekerhossa lasten hälinä häiritsee ukkelia ettei suostu syömään siellä. Käynnit jääneet lyhkäsiksi tämän vuoksi.

Nyt syömään!

T:Tea ja pojat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Täällähän on taas tapahtunut vaikka mitä! Ensimmäiseksi voimia teille kaikille joilla oli tapahtunut surullisia asioita. Voimia kaikille myös niihin arjen pienempiin suruihin jotka välillä tuntuvat hyvinkin rankoilta.

Itselläkin on ollut aika rankka viikko (ei tietenkään samassa mittakaavassa kuin muilla) jotenkin vaan ei jaksa. Haluaisin alkaa käydä itse töissä mutta tuntuu etten saa tähän päätökseen tukea keneltäkään. Tai ehkä jopa tukea mutta en lastenhoito apua. Mielestäni sellainen muutama työvuoro kuussa ei voi olla lapsille haitallista. Itselle se olisi lähinnä sellaista pään lepuuttamista. Luulin ettei se olisi kenelleekkään ongelma, lastenhoitoa olisi siis noin kerran kuussa. Tämä asia on ärsyttänyt aivan suunnattomasti, varsinkin siksi kun kaikki aina lupailevat auttaa muttei se todellisuudessa tarkoita yhtään mitään! Itse yritän auttaa läheisiäni mahdollisemman paljon. Sitten vielä lapset ovat olleet kipeitä ja tämä äiti kuumeessa. Ei ihme että taas piippaa =)

Mutta on tässä jotain positiivistakin tapahtunut. Lähinnä kolomoselle ja mammutille vinkiksi. Painoa on tippunut nyt 6 kiloa kuukaudessa ja tästä ollaan riemuissaan. Ystävä liittyi keventäjiin ja siitä innostuneena jätin kaikki herkut ja vaaleat leivät yms pois. Ja on tehonnut!

Mistähän muusta sitä on juteltu...

Kirpparihinnoista, mielestäni vauva0207 laittoi aika hyvät hinnat. Sen verran minäkin maksaisin. Yleisesti hintataso on aika kovaa ja myytävät vaatteet pyydettyyn hintaan nähden kauheassa kunnossa. Itse en tosin koskaan osta käytettyjä kenkiä. Tietysti jos lapsi ei vielä kävele niin eri asia. Muuten ensikenkillä on iso merkitys siihen miten jalka muodostuu. Tuleeha se tietysti kalliiksi kun pitää molemmille ostaa kaikki jalkineet uutena. Jostain muusta sitten säästetään.

Meillä ollaan nukuttu n. kuukausi kunnolla, heräämättä. Meillä yösyötöt loppuivat helposti ilman itkuja. Tarjosin vaan tuttia maidon tilalle.

Taidan mennä vielä päivittämään kasvulistan kun meillä on vielä hiljaista. Mukavaa viikkoa kaikille.

MyQ

Ainakin öisin kun poika heräilee itkeskelemään. En millään jaksais aina nousta ylös mut kun ei pikkumies oikein muuten rauhoitu ja nyt on esikoinen alkanut kans itkuun heräilemään. X0 Siis silmät ristissä joka päivä...Ilmeisesti jotain eroahdistusta tai sellaista ilmassa kun päivisinkin poika roikkuuu lahkeessa ja jos kävelen ohi pysähtymättä niin huuto alkaa. No kai tää tästä...

Mä kans huusin isommalle pojalle Remun haalarin tuolta HuutoNetistä. Itsekin olen noista pienistä vaatteista yrittänyt eroonpäästä myymällä ja jotain jo onneksi mennytkin. Ja hinnat paketeissa sellaiset et yhdelle vaatteelle tulee noin 1¿ hinnaksi. Eli tarkoitus tosiaan saada vaatteet menemään...

Mulla pikkumiehelle äityispakkauksen haalari ja sitten 80cm lassie haalari jossa kurahousualaosa. Pääsee sitten Lumikeleillä mönkimään...tai kävelemään.

Just miehen kanssa tossa mietittiin et tää pienin ääntelee tosi vähän. Siis verrattuna näihin isompiin muksuihin. Mut ilmeisesti tää hirveän aktiivinen motorinen kehitys sitten jarruttaa tuota puheen/ääntelyn kehitystä. Kuulo kyllä pelaa, tunnistaa oman nimensä ja sen jos kieltää " ei" sanalla jonnekin menemästä niin vauhti vaan kiihtyy =0))

Kengistä. Mulla isommilta jäänyt paljon kenkiä ja kysyin kakkosen ollessa vauva fysioterapeutilta et kannattaako ostaa uusia vai voiko käyttää vanhoja. Niin sanoi et jos on hyvä kuntoiset, tukevat eikä linttaan astutut niin voi huoletta käyttää. Ja toiset kengät jopa parempia pienen käytön jäljiltä kun aivan uusina...siis pehmeämpiä.

Käytiin silloin näyttäytymässä lapsiin " erikoistuneella" fysioterapeutilla kun tyttö oli perätilassa ja jalat oli hiukan kääntyneet vielä 1/2-vuoden iässä sillai hassussti. Tosin neiti oli oppinut jo ryömimään ja haki konttausasentoa, niin melkein kyl nauroi meitin ulos sieltä ja sanoi et ei oo mitään vikaa. Tulipa käytyä =0)

Tämmöistä...mukavaa loppuviikkoa!!!

calmus& pikkumies 7kk

Haalarista maksoin 25e +postarit.

Reiman/Reimatechin haalaria metsästin alkuun, mutta niissä hinta nousi ihan pilviin tai sit joku muu huusi aina enemmän..

Jonathan-merkistä mulla ei oo mitään tietoo, mutta kun oli kosteussuojattu, niin luulen sen olevan hyvä!

Täällä sitä taas roikutaan vaikka nukkua pitäis =)

Pikku-myy:

Meillä syödään päivittäin 4 ruokaa = aamu-ja iltapuuro, lounas ja päivällinen.

Joskus saa uppoamaan " välipalan" , mutta yleensä nukkuu niihin aikoihin kun olis välipalan aika.

Ja meillä on nyt hankaluuksia saada maitoa uppoamaan, kun vierotin pojan unipullosta. Eli tähän asti mennyt maitoa n. 160-200ml aina ennen nukahtamista, mutta kun yritän nyt antaa maitoa ennen UNILLE MENOA, niin ei meinaa huolia...

Jos ennen meni päivässä/vuorokaudessa 5-7dl maitoa+velliä niin nyt menee joku 4dl!!

Mun mielestä ei noitten soseruokailujen määrällä oo niin väliä, kunhan painoo tulee tasaisesti. Kai se maidon saanti kuitenkin olis tärkeempää!

Meillä on pitkän aikaa jo nukuttu " pitkiä" (meidän kategoriassa) päiväunia!

Pienenpänä nukkui vaan niitä 30min. unia, mutta nyt nukutaan väh. 1½h 2x päivässä!

Siinä ajassa jo ehtii tehdä kotitöitäkin ja hetken olla vaan ihan toimettomana..ja taas jaksaa!

Yösyönnit ei jääny pois, vaan pakko on antaa pulloo (nyt 2x yössä), kun päivisin niin huonosti saan meneen sitä maitoo!

Ja nälkä on Peetulla yöllä, kun niin ahnaasti pullon tyhjentää!

Sanokoot neuvolassa mitä sanovat..

nyt lyö taas tyhjää~

m

Hei vaan taas pitkästä aikaa. Lukenut olen viestejänne mutta kirjoittamaan en ole taas ehtinyt... Olen pahoillani teidän puolestanne, kenellä oli ollut murheita, ainakin Tealla...

Ekana taas näistä vauvan ruokailuista... Onko siis niin, että vauvan tarttis syödä 5 soseateriaa päivässä puolivuotiaasta eteenpäin? Meille annettiin neuvolassa sillon 3 viikkoa sitten sellanen lappu missä luki vauvan ruokailuohjeita ja sanottiin mm. että 5 soseateriaa olis hyvä syödä ja sen jälkeen imettää. Toisaalta terkka painotti sitä, että 6 imetyskertaa pitäis vähintään vuorokaudessa olla, jotta sais tarvittavan maitomäärän. Olen kuitenkin huomannut että poika ei ota tissiä ruuan päälle kuin pari hörppyä, joten sellaista tuskin voi imetyskerraksi laskea. Eli tarttis olla pidempi tauko ruuan ja tissin välillä, mut sitten taas lähestyy jo seuraava ruoka-aika. Ja siinä lärpäkkeessä sanottiin myös, että pelkkiä maitoaterioita tulisi välttää, jotta vauva oppisi että ruoka-aikoina syödään ja välillä ehtisi tulla nälkä. (???) En nyt sitten tiedä, että pitäisikö vähentää vielä yksi ruoka pois niin, että olis vain 4 ruokaa ja sitten korvaisi sen yhden ruuan yhdellä kunnon imetyksellä. Veikkaan, että 5 aterialla poika ei saa sitä 500 ml maitoa mitä tarvittais... Eli kumpi on teistä tärkeämpää lähes 7 kk iässä, maidon määrän pitäminen isona, vai kiinteiden lisääminen 5 ateriaan? Ehkä teen nyt kärpäsestä härkäsen, mutta antanette sen anteeksi kokemattomalle.

Galluppeihin...

Taidot: viikkoa vajaa 7 kk, istuu tuettuna melko hyvin, laittaa kädet ristiin niin kuin rukoilisi (!!), tekee viisarikäännöksen, sanoo käkkä, ämmä, mammammaa, ei, äi ja ai. Paljon puhetta on ruvennu tulemaan, näemmä sosiaaliset taidot kiinnostaa enemmän kuin liikkumispuoli... Ja äiti/isi saa olla edelleen ohjelmatoimistona. Tunnistaa jo lauluja ja kiukku haihtuu heti kun rupean laulamaan muskarista tuttuja lauluja!

Seksi: oiskohan 4 kertaa synnytyksen jälkeen ollu että aika kuivaa... ei oo kummallakaan ollu samalla lailla mielenkiintoa ku aikasemmin joten eipä sen puoleen mitään ristiriitoja oo tullu.

Jostain syystä nyt unohdin kaikki gallupit, joten palaillaan myöhemmin!

Hyvät yöt!

Aika ollut kovin kortilla, joten en ole kerinnyt juuri pinoutua. Olen tosin lueskellut yön hämärinä tunteina joskus, joten ihan en ole kärryiltä pudonnut.

Meillä on viimeiset 2-viikkoa olleet elämäni kamalimmat!! Äitini oli Tampereella yliopistollisella leikkauksessa, joka ei sitten mennytkän aivan suunnitelmien mukaan. Lääkäri teki muutaman virheen joista johtuen äitini vaipui koomaan ja siis joutui hengityskoneeseen. Kun saimme viestin asiasta lähdimme semmoisella vauhdilla Ronjan ja siskoni kanssa 150km matkaan, ettei vaipat saati ruokaa tullut mukaan. Kaiken lisäksi Ronjalla oli kova nuha, ja tuntui ettei pikkuinen saa kunnolla henkeä kun räkä tukkii pään.

Matkalla pysähdyimme sen verran että saimme pari purkkia pilttiä sekä vaippoja. Kyllä se on elämää suurempi shokki nähdä oma äiti kytkettynä koneisiin! Onneksi Ronjan kummisetä asuu Tampereella, joten hän oli Ronskun kanssa kahviossa ja aulassa aina sen aikaa kun olin äitiäni teholla katsomassaa, vauvojahan ei teholle päästetä. Ihmeellisen rauhassa Ronja oli vaikka joutuikin rattaissa olemaan lähes kaikki päivät eikä minulla ollut juuri voimia häntä viihdyttääämän kaiken tämän keskellä. Yöllä Ronjan kummisetä tuli hakemaan Ronksun nukkumaan kun minä ja siskoni jäimme sairaalan teholle yöksi. Seuraavatkin päivät menivät hyvinkin tiiviisti sairaalassa, ja RONJA OLI MAAILMAN KILTEIN JA HELPOIN VAUVA!! Nyt olen sitä mieltä että, vauvat vaistoavat tämmöiset kriisit ja ovat tämmöisen keskellä hyvin vähään tyytyväisiä ja kaikin puolin helppoja. Ja suuri kiitos tästä kuuluu Ronskun alle kaksikymppiselle kummisetälle joka oli koko kriisin ajan Ronjaa viihdyttämässä ja leikittämässä ja muutenkin hänestä huolehtimassa! Osoittautuipa siis että kummivalinta on ollut täysi kymppi!!

Nyt äitini pääsi kotiin jo perjantaina, tosin oli meillä muutaman yön, koska vointi on viellä hyvin heikko ja hän kärsii kovista päänsäryistä, mutta kotihoidossa siis jo ja toipuminen hyvällä mallillaan. Ja Ronjakin alkaa olla taas oma itsensä, eli ohjelmatoimistona saa taas olla ja liian pitkään ei yksikseen leluineen viihdy. Ennen tätä kaikkea Ronja nukkui yöt heräämättä kertaakaan syömään, nyt viimeiset 2-viikkoa herännyt 2-kertaa öisin, mutta nyt taas jo kaksi yötä mennyt heräämättä. Ehkäpä siis tältäkinosin olemme palailemassa normaaliin.

Tulipas omaa napaa,,

Galluppeja en nyt enään muistakkaan, ööö, jotakin oli sadepäivien ohjelmasta. Meillä koitetaan olla ulkona päivittäin satoi tai paistoi, kovalla sateella raahaan lelut terassille joka on katettu, saadaanhan ainakin raitista ilmaa. Ja usein sateella lähdetään kaupoille ettei ihan koko päivä mene sisällä kökkimiseksi.

Meidän pihapiirissä asuu paljon lapsia ja Ronja tuntuu olevan lähes kaikkien suosikki, varsinkin nyt kun osaa istua ja pitää lapiota kädessään ja hakata sillä ämpäriä tai maata. Pikkuapureitä löytyy jos lapio putoaa kädestä tai tutti sattuu tippumaan suusta ja viihdyttäjiä löytyy. Ehkäpä juurintästä syystä Ronja rakastaa ulkoilua, saa kokoajan olla huomion keskipisteenä ja näkee muitakin lapsia, suosikkeja ovat 1,5-vuotias naapurin poika sekä 2.5-vuotias tyttö. Toki muutkin lapset käyvät, mutta kun jompikumpi näistä lapsista ilmestyy pihalle Ronja hymyilee leveästi kuin hangonkeksi ;) Siis tässäpä vähän uutta galluppia; Joko teillä on suosiki kavereita?

Liikkumisesta sen verran, ette homma nyt tunnu etenevän mihinkään, edelleenkään ei ryömi eikä konttaa istuu kuin tatti ja viihtyykin istualleen parhaiten. Makuullaan jaksaa reilun vartin, kunnes hermot menevät kun ei eteenpäin pääse, vauika halu olisi kova.

Tulipas pitkät sepustukset, nyt tämä mamma lähtee päikkäreille pikku possunpoikasensa viereen ja toivottelee kirpsakoita syyspäiviä kaikille!

Äippä ja Ronsku

äippä_1976: Kuulostipa hurjalta tuo äitisi tapaus, Onneksi kaikki on nyt kuitenkin jo parempaan päin, huh, huh! Tällaiset jutut saavat aina vähän mietteliääksi ja tuntuu että enemmän tai vähemmän sattuu aina kaikenlaista näissä ns. rutiininomaisissa leikkauksissa ym. Mammutin tapauskin oli järkky-juttu ja vielä kun omassa muistissa on niin hyvin pari vuotta takaperin oman mieheni leikkaus, josta paraneminen ei sujunut aluksi ihan toivotusti. Vauvat tosiaan (ja isommat lapset myöskin) jotenkin kai tosiaan vaistoavat tuollaiset tilanteet ja kaikki menee yleensä paljon paremmin kuin olisi koskaan voinut kuvitellakaan.

Nyt mun täytyy ruveta miettimään mitä ostaisi kaupasta, täytyisi jotakin terveellistä ruokaakin kehittää kun eilen tuli mässättyä pizzaa!

T.Kaisa ja Ronja

lintunen2: Sulla on kyllä tosi kunnioitettava ja arvostettava ammatti!!!! Mä en tajua kuinka joku pystyy tekemään tuota työtä. Mä herään aika usein öisin kun nään painajaisia siitä että joku läheinen kuolee. Multa kun ei oo viimeiseen 20 vuoteen kuollut ketään läheistä ihmistä. Jotenkin musta tuntuu että jos vaan telkkaristakin kuulen et joku on kuollut tms. niin tuntuu tosi pahalta ja jotenkin pelkään kuolemaakin ihan kamalasti. Tuntuu pahalta et omista vanhemmistakin pitää jossakin vaiheessa luopua =( Ompas mulla nyt mustia ajatuksia *höh* nyt lähen nukkumaan.

Nostan kyllä hattua sinulle!

T. Kaisa ja Ronja (again)

Ps. korvikeasiaa en kyllä osaa kommentoida millään lailla kun en oo tainnut 3 lapsen äitinä edes 1 kokonaista korvikepurkkia syöttää, joten olen täysin väärä ihminen vastaamaan moiseen kysymykseen!

On luvassa aika hiljainen lauantai.. Mies lähti töihin ja muksut menossa yhteen lasten tapahtumaan, mikä kestää iltaan asti.

Me siis Peetulin kanssa ollaan ihan kaksin.

MAKKARIn puolella meillä on selvästi piristynyt touhu! =)

Joku mulle synnytyksen jälkeen sanoi, että kohdunpoisto lisää haluja. Sillon sanoin vielä, että eipä oo näkyny mulla sellasia, mutta nyt voin jopa sanoo, että välillä itsekin oon aloitteen tekevä osapuoli!

Eipä meilläkään ihan jokapäivä harrasteta ja välillä menee viikkokin, mutta sit taas piristyy hetkeks aikaa toiminta.

KOLOMONEN:

Millä mielellä olisit jos raskaustesti olisikin positiivinen?

Onko lapsiluku teillä mielestäsi nyt täynnä vai olisiko teillä tilaa vielä yhdelle?

Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen, vastaa jos huvittaa!

Meillä " unikoulu" meni sitten ihan reisille!

Tuntuu, että vaikka nyt taas annankin pojalle velliä yöllä, niin ihan kun yöt olis paljon rauhattomampia. Otti varmaan itseensä kun äiti muutaman yön kiusas..

Ennen mun säätämistä yöt oli ihan rauhallisia ja katkoja tuli uneen vaan kun nälkä yllätti (kipeenä sit eri juttu).

Nyt ei taas muuta

mammutti ja Peetu

Kiirettä on taas pitänyt, tällä kertaa töiden vuoksi. Olen ottamassa lastenhoitajan 3 x viikossa 3 tuntia, niin pääsen hoitamaan työasioita. Hoitaja löytyi vauvanhoitajat.com:ista vaikuttaa hyvältä taholta.

Paranemisia kaikille flunssaisille!

Galluppeihin: ... aloitetaan siitä s:stä. Entinen pari kertaa viikossa on ollut koko vauva-ajan sellaista kerta kahdessa viikossa, max kerta viikossa, mulla ei ole haluja, mutta yritän pitää miehen tyytyväisenä. Ehkä se siinä vaiheessa kun imetyshormonit loppuu, niin piristyy taas, toivotaan! Paikat on myös superkuivat, eikä ne liukasteet oikein musta tunnu mukavilta. Pillerit kuitenkin käytössä, mieskin kyseli että miksi ihmeessä... eikä siksi että vauvaja yritettäisiin.

Muut nettisivut: lähinnä täällä ja huuto.netissä tulee käytyä useita kertoja viikossa, muilla ei ehdi. Joskus katson Helistintä.

Mitä osataan ja tehdään: ikää tytöllä on nyt jo vähän yli 7kk. Istunut on jo pitkään, tosin takana pitää olla " varmistin" , ettei heittäydy pää lattiaan. Ylös ei siis pääse jos kaatuu taakse.

Ryömiminen onnistuu taaksepäin, muttei eteen, ja nousee konttausasentoon, muttei liiku siitä. Hampaita on 2 alhaalla ja puhe on sellaista papapaapapapa, vavavaa, höö - paritavuisia selityksiä.

Harrastukset: muskari alkoi viime torstaina ja jumppa, nimenomaan vauvajumppa siis, kerta viikossa myös. Molemmista tykkää, etenkin kun näkee muita vauvoja. Ja sitten vaunulenkkeillään koiran kanssa ja ilman. Nukkuu melko hyvin, pari kertaa yössä herää, 1-2 kertaa tissiä. Päiväunet on uskomattomat 40 min x 2 edelleen, eli vähäuninen tytteli, en tiedä mistä on perinyt! Lempilelu on sellainen pikku sähköpiano, josta kuuluu ääni ja eläimet liikkuvat pianon päällä kun soittaa.

Mukavaa viikonloppua!

T: Sporttari ja Milli

Eli ensin noita galluppeja:

Suola en lisää mutta leivässähän sitä on mut tosiaan tulee niin vähän et ei jaksa huolestuu. Nyt olen noita leivän muruja pojalle välillä antanut maistaa niin eilen kun toiset söi iltapalalla leipää ja hänelle yritin puuroa tarjota niin kamala meteli nousi. Tosi tarkkaan näemmä seuraa mitä muut ottaa. Eipä auttanut kun antaa leivän paloja ja puuroa aina väliin =0)) Aika hienosti hakee jo pinsetti otetta vaikka kai se vielä pihtiotteeksi luokitellaan...ja muru menee sormista nyrkkiin ja sitten suuhun.

Sadekelit: Vaunussa nukkuu terassilla ja jos ei sada ihan kamalasti niin välillä laitan liinaan ja otan ison sateenvarjon mukaan. Isommat meillä pihalla säällä kuin säällä...tykkäävät siis.

äippä_1976. Aikas hurjaa juttua. Itsekin olen menossa parin kuukauden päästä " rutiini" leikkaukseen niin pistää mietityttämään. No enpä oikein voi jättää menemättäkään... Jaksamista sinulle! Ja olen kans samaa mieltä et vauvat on tosi herkkä vaistoisia tapauksia ja osaavat olla kuvaamallasi tavalla " kilttejä" tarvittaessa.

PäänkolahtelustA: Meillä nyt ei olla varsinaisesti tipahdettu mutta pää on kolissut tuossa seisomisharjoittelussa. Eli nousee tukea vasten ja irroittaa otteensa...muutaman kerran meni suorilta jaloista takaraivolleen =0/. Nykyään osaa jo hienosti laskeuta alas ja jos irrottaa niin ei kaadu vaan pyllähtää tai kierähtää. Tosi nopeesti kehittynyt nuo suojaheijasteet.

Meillä noutaan pystyyn myös sileää pintaa vasten eli joka paikkaan...

Nyt pikkuneitiä viemään muskariin...mukavaa viikkoa!!

calmus & pikkumies 7kk

Eli siis kiitos noista korvikevinkeistä. Olen nyt muutaman kerran yrittäny antaa ja panu ottaa sellaset 40-60 ml kerrallaan, hoh hoh.. Olen lämmittäny, mut tosiaan hyvä vinkki, että vois antaa jokylmänäkin, niin ei sitten menis aina niin paljon hukkaan. En tosiaan ymmärrä, miks tissit on tuntunut nyt toista viikkoa tosi tyhjiltä, nyt toki on pari päivää ollut älytön flunssa päällänsä, mutta ei kai senkään pitäis vaikuttaa. Olen ajatellut, että imettäminen pitäis lopettaa ennen töihin paluuta, koska liitän nykyisen itkuherkkyyden imettämiseen ja haluaisin siitä eroon ennen töihin paluuta. Olen sairaanhoitaja ja teen saattohoitoa, joten en haluisi jokaisen potilaan kohdalla itkeskellä... Noista talvihaalareista, en ole vielä hankkinut mitään, pakkauksen haalarit on ja joitain siskonpoikien vanhoja, mitä en ole vielä vilkassutkaan. Mut olen kyllä aatellu, että vois pitää Jonathan-kutsut ja ostaa sieltä sitten haalarit. Kauhee tää räkätauti, poskiontelot ihan jumissa, päätä särkee vallan. Onneks panu on vielä terve, mutta eiköhän tää tartu... Vaunuista kuuluu kiljuntaa...

lintunen + panu 7 kk

Moikka vaan!

Meillä oli neuvola tänään ja kaunista ja tasaista käyrää piirtää kone Peetun mittojen mukaan =)

Kävin jo päivällä kirjaamassa mitat kasvupinoon.

Tässä neuvolantätin kommentit:

" Kasvut ok. Ruoka maittaa hyvin. D-vit 3tippaa/vrk. (oma kommentti; Aina kun muistaa antaa) Sanoo äiti ja vauva. tavuja hokee pää, pöö..

Yöllä herää kerrn syömään. 2 päikkärit ottaa. Ylhäälle puhjennut 2 hammasta. Iän mukaisesti kehittyy. Komeasti hymyilevä poika."

Kolomonen:

TODELLAKIN tarttis liittyä johonkin keventäjiin jos vaan sais aikaseks!

Toisaalta tiedän kyllä miten sais painon putoon ihan itsekseenkin, mutta miten se on niin pirun vaikeeta ?!

Nytkin kaupasta tarttui mukaan pätkispussi...!!

Pikkasen heikko on mun itsekuri =/ Pitäs jollakin keinolla saada itsensä tsempattua..Kun alkuun pääsee, niin kai se siitä, mutta se alku on vaikein.

Itseä kun kattoo peilistä, niin vois kuvitella että oon raskaana..!

On tuo löysä nahka alkanut taas täyttyä.

SADEPÄIVÄN ohjelmistoon meillä kuuluu ihan normaalit kuviot. Peetu nukkuu molemmat päikkärit takapihalla terassilla ja muuten oleillaan sit sisällä.

UNIKOULUSTA ja tassuttelusta oli puhetta neuvolassa kun puhuttiin tuosta yöllä syömisestä..

Sen innoittamana kokeilin saada poikaa yöunille ilman maito/vellipulloo ja sitkeän yrityksen (ei edes menny kauaa) poika huoli tutin suuhun ja nukahti paljon rauhallisemmin kun pullon kanssa!!

Täytyy kokeilla toimiiko vielä yöllä sama.

Th.n mukaan tässä iässä pitäis riittää tuo päivän aikana syöty määrä ja yöllä ei tarvis syödä enää.. Eli meillä se saattaa olla opittu tapa ja nyt kokeillaan pääseekö siitä helpostikin eroon!

Mua(kaan) ei oikeastaan häiritse yöllä herätä (ellei oo tosi rikkonainen yö), mutta jos se ei oo välttämätöntä niin olishan se kiva nukkua unet putkeen!

En tosin tiedä onko toi tutti nyt parempi vaihtoehto kun pullo, mutta on se ainakin kätevämpi =)

Ja jos se pikkuhiljaa oppis sillä pois siitä, että uni voi tulla ilman maitookin. Olis helpompaa varmaan näin, kun että yhtäkkiä vierottaa kaikesta imeskeltävästä pois ?!

Pikkuhiljaa sit voidaan jättää se tuttikin pois.

Pajuskan vauvalle oli tullut " osumia" ..

Meillä niitä on tullut useempia;

Peetu on pudonnut kerran sängyltä, molempien veljien sylistä lattialle ja naamalleen muksahtelee vähän päästä kun istuu lattialla.

Meillä kylläi on veikkojen kanssa keskusteltu noista putoamisista ja kehotettu varovaisuuteen. Molemmat on menny niin, että pojat on kompastuneet matonreunaan vauva sylissä. Pojat on säikähtäneet itsekin tapausta, mutta Peetulle ei oo niistä mitään tullut, kunhan on tosissaan säikähtänyt.

Onneks nuo vauvat on aika kestävää tekoa!

Sängyltä poika putos kun iskä lähti vessaan, eikä hoksannut, että hänen poikansa on aika taitava liikkumaan juuri sängyllä.

Sillonkin vaan säikähti ja oli ilmeisesti pyllylleen tai kyljelleen kierähtänyt lattialle. Onneks ei sentään päälleen!

Mutta näitä sattuu varmaan lähes jokaisessa lapsiperheessä.

(Meillä kyllä siis ollaan myös varovaisia, mutta kaikkee ei millään pysty estään tapahtumasta)

Mitäs muuta..

Ai niin ne leikkikaverit;

Meillä ei ketään selvästi mieluisinta oo erottunu joukosta kun Peetu viihtyy aina kun näkee lapsia. Kaupassakin innostuu sätkimään ja nauramaan ostoskärryissä jos näkee muita pieniä.

Äipällä on ollut aika kurjia hetkiä.. Onneks äitisi on kuitenkin toipumassa!

Kaikissa leikkauksissa on aina riskinsä, vaikka se kuinka pitäis olla rutiini leikkaus. Koskaan ei tiedä mitä tapahtuu, kokemusta on juu..

Vaikka eihän tästä elämästä muutenkaan tiedä mitä on luvassa.

Johan tuli tarinaa..

mammutti ja Peetu 6kk

Edistystä mulle näin palstailu mielessä, ehkä tästä reipastuu muutenkin.

Ekaksi kysymys mammutille, Ootkos meinannut liittyä johonkin laihdutusryhmään, maksuttomaan taikka maksullisiin (keventäjät tms)? Muistaakseni frog kehui just noita keventäjiä, mut en oo varma. Mun pitäisi nyt saada jostakin kanssa jotakin apuvoimia tähän painon pudotukseen kun ei noi kilot meinaa millään lähteä ja itsekuri on täysin nollassa niinkuin motivaatiokin.

Mitäs muuta, no ei kai mitään. Tais tulla tytöllä isotavara housuun kun nama oli asken kun paloauto tai ainakin yhtä punainen. Viime yö meni meillä muuten hyvin paitsi et Ronja söi läpi koko yön, vieläkin on nuhainen joten johtuuko sit siitä, en tiiä.

SUOLASTA vielä eli ei pidä lisätä ruokaan eikä tosiaan suositella, mut en usko et on vaarallista jos sitä saa leivästa taikka kerran jostakin ruoasta. siis alle yksi vuotiaalle ei suolaa.

Nyt puuron keittoon, oliskos gallupin paikka eli mitä puuhaatte sadepäivinä?

T. Kaisa ja Ronja (pari päivää vajaa 6 kk)

Niin ja meillä tosiaan vaihtui jälleen neuvolan-täti, ihan kiva aloittaa taas alusta kolmen lapsen elämän tarina, juuri kun oltiin tultu tutuiksi edellisen tädin kanssa, voi p*****le! Meillä neuvola on vasta ensi viikolla.

Tealle jaksamista ja voimia!

Meillä kans tuon miehen kanssa välillä palaa hihat, kun vapaapäivinä istuis vaan koneella nettipokerin kimpussa kaikki ne ajat kun sillä ei ole ulkona/autotallissa mitään hommaa..

Yritän mahd. pitkään pitää suuni kiinni -mies käy kuitenkin töissä ja tekee kyllä kotonakin hommia, mutta kun minä teen esim. ruokaa ja Peetu alkaa itkeä/kiukuta niin oletan, että isukki voisi mennä Peetun luo, että saisin ruuan tehtyä, mutta ei " Odota vähän" on ensimmäinen kommentti kun mainitsen asiasta... Kyllähän MINÄ odottaisinkin, mutta PEETU ei!

Huh, tulipas taas heti alkuun päästeltyä höyryjä.

TOPPAHAALARI talveksi on mulla ollut " missiona" hetken aikaa. (minä en ottanut pakkausta ollenkaan)

Huutonetistä (taas kerran) sellaisia huutelin ja sainkin ostettua, nyt vaan odotellaan postin saapumista!

Ostin yhden 74cm ei ihan toppahaalarin, mutta menee ekoilla pakkasilla.

Ja nyt on tulossa 80cm Jonathanin kosteusuojattu haalari, just sitä silmällä pitäen, että kevättalvella Peetu mahdollisesti tekee jo muutakin kun istuu vaan vaunuissa.

Meillä jos kasvu on sitä luokkaa että ei mee kauaa, kun ollaan jo 80senttisiä.

...Ja sit pakko kertoo meidän parista viimeyöstä ja ns. unikoulusta:

Taisin jo viime kerralla puhua siitä, että jos pääsis eroon siitä pullosta nukuttajana..

No, toissailtana päätin kokeilla ja pysyä tiukkana, ei pulloa sänkyyn/vaunihin.

Poika nukahti hyvin ja paljon rauhallisemmin, kun pullolle.. Sain sen huolimaan tutin suuhun.

Keskiyöllä ei auttanut muu, kun käydä lämmittämässä maitoa, muuten olis huutanu varmaan koko yön.

Koko pullollinen menikin kerralla. Klo 4.00 herättiin taas ja varmaan 100 kertaa laitoin tuttia suuhun, poika nukahti, tutti putos ja huuto alko.

Klo 5.30 aattelin, että nälkä sillä on pakko olla, muuten nukkuis jo uudestaan. Kävin laittamassa täyden pullon maitoo. Poika imas 60ml !!! ja nukahti!!

Arvatkaa kuinka syletti, että annoin sit periks, eikä sillä ollu edes nälkä!!

Viimeyönä annoin velliä johonkin aikaan, mutta aamuyöstä sit taas en mitään ja nyt ei valvonu ihan niin pitkään kun edellisaamuna.

Päiväunille mennessä otetaan maito ennen vaunuihin menoa ja ilman pulloa nukutaan.

Mutta oon alkanu kysellä itseltäni, että teenköhän ihan oikein, vai mennäänkö tässä nyt p..takapuoli edellä puuhun?

Mua ei henk. koht. häiritse yöllä pullon hakeminen pojalle, mutta se kyllä, että jos se on vaan turha tapa ja se, että uni ei tuu ilman tuttipulloo suussa. Meillä nuo isommat jannut vaati aika pitkään yöllä maitopullon, käykö tässä samoin jos en lopeta sitä ajoissa?

Tietty tää olis pitäny miettiä eka valmiiks, ennen kun tälläseen alkaa...

Mutta mielipiteitä otan vastaan ja hyviä neuvoja!

Muuta ei nyt tuu mieleen.

mammutti ja Peetu 6kk

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat