Seuraa 

Aloitanpa uutta pinoa, kun viimeisessä viestissä sitä ehdotettiin.

Sivut

Kommentit (45)

Ei kerrassaan mitään asiaa, mutta kirjoitan nyt jonkun rivin pinoa nostaakseni. =)

Sateinen päivä kului ihan mukavasti, kun iltapäivällä kyläiltiin. Piristää ihan mukavasti nuo kyläilyt aina. Meillä oli kahden ekan ollessa pienempiä tapana tavata oikein pitkän kaavan mukaan eli aamupäivällä ulkoiltiin ja syötiin, pienemmät nukkumaan ja isommat leikki sisällä ja äidit jutteli. Lapset ovat niin sopivasti saman ikäisiä ja päivärytmit ja leikit kävi yksiin. Nykyään, kun toinen äiti on töissä ja meillä näitten pienten kanssa on omat kuviot, niin tavatan harvakseltaan. Noihin aikoihin mulla oli muitakin vastaavanlaisia kyläilypaikkoja. Kun nuo äidit palasivat työelämään, en ole sitten saanut vastaavanlaisia ystäviä näiden pienempien ikäisten äideistä. Onneksi yhteen noista perheistä tuli nyt myös vauva ja sitten on yksi kaltaiseni " suurperheellinen" . Työssäkäyviä kun tapaa huomattavasti harvemmin...

Nutun vauvan " rytmistä" tai sen muutoksesta. Ihmeen ennakoitava vauva teillä on ollut, jos on ensimmäiset viikkonsa nukkunut noin säännöllisesti. Meillä ei kaksikuisellakaan ole vielä mitään ennakoitavaa päivärytmiä. Yöt on nukkunut alusta asti hyvin, mutta päivällä on mahdoton tietää, nukkuuko minuutin vai kaksi tuntia, kun on nukahtanut. Sama juttu meillä on ollut muillakin ensimmäisinä viikkoina. Vähitellen sitten on alkanut tulla jonkinlaista rytmiä, joka sitten on kehityksen myötä moneen kertaan muuttunut.

Mutta nyt lopetan, kun ei mulla ollut mitään asiaa... =) Aivot ei kehitä nyt mitään kysyttävääkään. Keksipä Leanna (tai joku muu) meille taas jotain gallupia.

Hyviä öitä!

Meiramiina

Niin ja minä kaipailen Ulmeria. Mitenkäs teidän poika jakselee?

G:Kauanko olet ollut kotona lasten kanssa?

Miten pitkään ajattelit/suunnittelit olevasi kotona?

Miten olet viihtynyt kotona?

Onko työ odottamassa,koulutuksesi?

Itse palaan vastailemaan myöhemmin tänään.Nyt lapset pukeisiin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

liian nopeet sormet taas! Ei ilkeyttään siis noin tehnyt mutta kun ei aina ymmärrä mimmosta on olla kotona. Tämä kun käy ihan oikeesti työstä ja huonolla palkalla vielä kaiken lisäksi. :)

Tässä vaikka galluppia seuraavaksi kertokaa mitä teidän miehet on tehny tai sanonut ihan silkkaa ajattelemattomuuttaan (kauhee sanahirviö)? Meiltä niitä löytyy vaikka kuinka, siis niitä hassuja möläytyksiä/tekoja vaikka arjen keskellä. No okei on on ne välillä raivostuttaviakin juttuja mutta jälkeen päin niille osaa jo nauraa :)

Nyt meen vihdoinkin aaamupalalle kun vauva vielä nukkuu!

Muistan kyllä sinut " vuosien takaa" =)

Ja yahoon houkuttelun myös---suurin syy etten mukaan lähtenyt on tumpelointi koneen kanssa---

Miten sinne pääsisin nyt?????Ohjatkaa kädestä pitäen=)

Meillä valvotaan ja on jo ihan tuskaa.Tunnin välein pieni neito huutaa!Loppu olen ja kuitti=/Apuja kaipaan miten vauva nukkumaan taas???

On jo kuitenkin ennen näitä tulehduksia nukkunut yöllä 6-7h pätkiä joten siitä ei ole kyse,k.tulehdus vaan tuonut huonon tavan...

Levinian kuulumiset luin odotuspuolelta,pienen tytön oli saanut!ONNEA nyt tätäkin kauttaa ihanasta nupusta!Kunhan kone kuntoon tulehan kirjoittelemaan kuulumisia!

Huonejärjestelystä.

Esikko omassaan,2 seuravaa tyttöä jakaa huoneen(olen kyllä luvannut järjestää niin että toinen heistä majoittuu ns tv-huoneeseen,niin saavat myös omat huoneensa,mutta ensin mun täytyy hankkia joku " väliseinän" tyyppinen tilaa jakamaan ettemme kuje läpi hänen huoneensa)

Pojat 3v ja 6v jakavat huoneen ja viihtyvätkin yhdessä ja vauvalla oma huone.Tosin se vauvan huone nyt tyhjillään kun pieni siirretty levottomien öiden takia meidän huoneeseen.Eipä vaan sekään auta uniin.

Korvatulehdus jätti sitten valvottamiskierteen jälkeensä=/

Aattelin minäkin vastata...

Kulumatkoista oli kyse,niin ekaluokkalaisella on matkaa hiukka vajaa 3km ja kulkee kävellen tai pyörällä ja sit huonolla kelillä tietysti autolla viedään,ja sit eskari kulkee taxilla 15km päähän eskariin...

Meillä ollaan nyt kohta kuukaden päivät sairastellu tämä nuorin korviaan...3 tulehdus mikä todettu jo välissä tervehtyneessä korvassa.

Antibiootteja saatiin kokeilla ja nyt 4 lääke menossa...

2 antibiootille oli allerginen ja sit kolmas ei tehonnu ja nyt taas uusi lääke.

Nyt tuolla nuorimmalla on sitten keuhkoputken tulehdus yskä ja korva tulehdus samaan aikaan...

Mulla taas on sitten poskiontelon tulehdus,molemmissa korvissa tulehdus ja sit keuhkoputken tulehdus ja sitten on yskä joka on todella inhottavaa,astma lääke piti nostaa 4 kertaa päivässä ja sitten yskänlääkettä ja antibioottia ei kiva...

Mutta muulla perheellä menee hyvin ja eivät ole kipeenä eli vain minä ja nuorin ollaan kipeät.

Isäntä on puolukoita poimimassa anopin kanssa ja sitten keitellään puolukka-omena mehua...

Joten mies sit lasten kanssa juo talvella pois.

Itse en pysty puolukka mehua juomaan vaikka olis kuinka sokeroitua tahansa...

Meillä nuorin oppi käveleenkin ennen kuin täytti 10kk,joten nyt poika menee jo melkoista vauhtia paikasta toiseen.

Mutta nyt pitää mennä taas toisiin puuhiin...

M@@.Vi ja 4 lasta

Meillä käy tie tänään taas lääkäriin.Kakkonen valittaa korviaan edelleen,2 kuurinkin jälkeen.Ja vauvakaan ei taida olla kunnossa!

Yö kuitenkin meni jo paremmin.Vain 2h välein syöttöjä=o)

G:

Ehkäisyasiaa,onko jo ollut pohdinnan alla?

Mihin päädyit ja miksi?

Aiemmat hyvät/huonot kokemukset?

Mua kiinostais toi hormoonikierukka.Mutta vieras esine sisälläni ei ole houkutteleva asia.Hiukan ehkä pelottavakin kun tietenkin olen myös niitä ns kauhujuttuja ehtinyt kuulla(vaikka niitä tapahtuu vain harvoille)

Tulkaahan taas ahkerasti kirjoittelemaan,ketkä vaan pääsevät!

Minä jäin vakipaikasta äitiyslomalle reilu seitsemän vuotta sitten, kun esikoinen syntyi. Äitiyslomalta jatkoin hoitovapaalle ja uudelle äitiyslomalle jne. Jossain vaiheessa irtisanouduin tuosta työstä, kun olimme muuttaneet monen sadan kilometrin päähän ja paluuaikeita ei ollut edes huonoina päivinä. =)

Olen viihtynyt tosi hyvin kotiäitinä, vaikka joskus tietysti tympii tämäkin. Kolmosen ollessa vähän reilun vuoden ikäinen, sain osa-aikaisen työn, jossa ehdin olla reilun vuoden ennen äitiyslomaa. Työssäkäynti oli ihan mukavaa vaihtelua ja enimmäkseen ihan kivaa. Hermoja sen sijaan kuluttivat lastenhoitojärjestelyt. Pääasiassa sumplimme miehen kanssa työt niin, että hoidimme lapsia vuorotellen. Ulkopuolisen lastenhoitoavun saaminen on meillä kiven alla, joten välillä oli kyllä paineita saada hommat hoidettua. Paljon sain onneksi tehdä töitä kotoa käsin, mutta ei sekään lapsiperheessä ole niin yksinkertaista... Aika usein istuin koneella illalla, kun lapset ja mies nukkuivat.

Tulevaisuuden suunnitelmia ei ole kovin pitkälle. Vuoden vaihteessa pitäisi palata tuohon osa-aikatyöhön, kun mies on vanhempainvapaalla. En uskalla ajatellakaan, miten käytännössä sujuu alle puolivuotiaan vauvan kanssa töiden aloitus. Toivottavasti viihtyy silloinkin kantoliinassa niin voin ottaa töihin mukaan. Paljon varmaan koitan tehdä töitä kotoa käsin ja muutenkin työskennellä vauvan tahtiin. Eiköhän se suju. Enemmän ongelmia tulee sitten, kun mies loppukeväästä palaa töihin ja koko porukka+työt pitäisi hoitaa. Siihen onneksi on pitkä aika...

Tätä kotiäidin uraa tuolla osa-aikatyöllä terästettynä aion jatkaa ainakin siihen asti, kun kuopus on kolmevuotias. Eikä sitä meilläkään tiedä kuka se kuopus on. =) Kotona olisi kiva olla kyllä niin kauan kuin viimeinenkin menee eskariin, mutta en tiedä onnistuuko mitenkään. Toivon mukaan kumminkin saan vielä vuosia jatkaa tässä unelma-ammatissani kotiäitinä. Sitä en tiedä, mitä kotiäitiurani jälkeen haluaisin tehdä. Koulutusta olisi useampaankin erilaiseen hommaan, mutta ihan uudenlaisetkin jutut kiinnostaisivat. Aika näyttää...

Nyt onkin ollut rauhallinen aamu. Kaksi nuorinta vasta heräilevät. Pitää ryhtyä työhön. Mukavaa viikonlopun odotusta!

Meiramiina

Kotona olen ollut yli 11v.

Jäin töistä pois esikoista odottaessa rv 22.Minulta leikattiin umpisuoli rv 16 ja sairasloman jälkeen yritin työhön paluuta mutta leikkaushaavan kiinnikkeet ja kasvava vatsa eivät mahdollistaneet parturi-kampaajan hommia(käsien nostoa ja korkealla pitoa kun leikkaa hiuksia)Joten olen ollut " kotiäitinä" jo ennen kuin ensimmäinenkään lapsi syntyi.Välissä olen piipahdellut perheyrityksessä mutten laske niitä keikkoja pois kotona olemisesta.

Ja sama linja jatkuu siihen kunnes nuorin täyttää kolme ja lainataksen aijempia sanoja,sitä ei kuitenkaan vielä tiedä kuka se nuorin on=)Vaikka nyt keskityn tähän,tämänhetkiseen nuorimpaan.

Kotona teen " omia" hommiani välillä,sukulaisten hiusten muodossa ja tietty oma perhe myös saa kampaamopalvelut.

Synnytyksestä palautumiseen vielä.Mulla myös jälkivuoto kesti tästä viimeisestä 10(!)viikkoa.Ihan kamalaa.Muut kestäneet 4-6vko max.

Jossain kohdin olin jo ihan epätoivoinen,loppuuko vuoto ikinä.Kun näytti loppuvat ja sitten taas alkoi uudelleen.Söin kuurinkin tulehdukseen kun kävin vuodon takia polilla.

Ja ei ne mun kk vaan tuu.Vatsaa jomottaa hirveesti ja olo on että kota,koska tahansa ,lirahtaa,mutta ei mitään.Ja raskaana en siis ole(varmistettu sekin,vaikkei kyllä ole edes mahdollisuutta sille annettu.Mikään kun ei ole 100%)

Mitä tämä jomottelu voi olla??

Leviniaa minäkin kaipaan tälle puolen!!!!Mahtaa linjat olleet huonot sieläpäin maailmaa kun ei edes syys sisseissä ole kirjoitellut??

Eikös hällä la ihan käsillä,muistaakseni 16.9?

Mutta nyt vääntämään karjalanpiirakoita,niin kauan kuin nuorin nukkuu!

Pikaisesti ehdin koneelle ruuanlaiton lomassa. Kotona vaan kaksi nuorinta, kun poika on kerhossa. Tuntuu työläämmältä kahden kuin kolmen lapsen kanssa ja kaikkein helpoimmalla pääsee, kun kaikki neljä ovat kotona. =) Touhuavat niin hyvin keskenään silloin. Onko muilla samoin? Näin kun on vaan nämä kaksi kotona niin muistuu mieleen aika, jolloin kaksi ekaa oli pieniä ja tuntui, että työtä oli paljon. Sitä vahtimista ja viihdytystä on kahden pienen kanssa paljon.

Palautumisesta sen verran, että mulla vasta jälkivuoto loppui viikonloppuna kestettyään yli seitsemän viikkoa. Tympeetä, mutta mulla on kaikista tiputellut kauan ja kahdesta viimeisestä erityisesti. Toivon mukaan vuotelut on nyt poissa ensi kesään asti. Aikaisemmin ainakin kuukautiset ovat alkaneet vasta noin vuoden kuluttua synnytyksestä, kun imetystä olen reilusti vähentänyt. Se on kivaa. Eipä mulla niitä kuukautisia sitten niin kovin monia ole viime vuosina ollutkaan, kun lapsilla ikäerot parin vuoden paikkeilla. =) Painoa ei raskausaikana ole koskaan liiemmin tullut (3-7kg, nyt muistaakseni viitisen kiloa), mutta imetysaikana ruoka maistuu ja paino palaa sinne synnytystä edeltäviin lukuihin. Sieltä sitten on tippunut, minkä on ehtinyt ennen uutta raskautta. Pitäisi kai tarkkailla syömisiään, mutta toisaalta maidon tuotannon kannalta on syötävä hyvin... Ja onneksi paino on kumminkin pysynyt kohtuullisena niin en ole ottanut paineita.

Mies tulee kohta syömään, joten takaisin ruuanlaiton pariin. Palailen myöhemmin.

M

kun puhe ehkäisystä,lapsiluvusta.

Siis multa ihan puoli tututkin ovat kyselleet että onko nyt sitten jo varmempi ehkäisy ettei tuu lapsia lisää,huoh!

Ja jälkitarkastuksessa aina tuputtavat kaikenlaisia pillereitä ym.

Mulla toi ehkäisy asia ei kanssa ole nyt ajankohtainen,kotikonstein(lue:kumi)mennään ja sitten joskus kun siltä tuntuu että jotain pitkä aikaista pitäsi saada niin sitten.

Ihan mielenkiinnosta herätin kysymyksen.

Joo ja muistan kun soitin aikanaan tästä kuutosesta ekaa kertaa neuvolaan ja sanoin että olis taas vauva tulossa.

Neuvolan täti siihen hymähti että miten niin taas!Taas on jos tulee uutta kun vauva alta 6kk,sullahan on pidempi väli=)

Hän meinas että olisin voinut tiheämminkin tehdä!!

Meillä esikoinen lähti kaverille kun ei tullut läksyä. Kaksi pienintä nukkuu. Kolmonen katsoo videoita kun en suostu hänelle etsimään vaatteita että pääsisi ulos ja kakkonen on vielä koulussa.

Meillä nuo kolmonen ja nelonen keksivät puuhaa aamupäivällä ja olivat sitten tyhjentäneet kaikki lelulaatikot lastenhuoneen lattialle. Lisäksi oli näiden kahden vaatteet tyhjennetty kaapista ja vielä oli kaulaliinat laatikosta vedetty esiin. Aivan kamala sotku. Vaatteet työnsin takaisin kaappiin muut saa lapset itse siivota pois. Pitää varata pesutupa illaksi ja laittaa mies vahtimaan siivous. En jaksanut vaatteita yhtään lajitella ja viikata kun menemme tänään ostamaan kaappeihin sellaiset metalliset korisysteemit Ja pitää sitten tyhjentää kuitenkin koko kaappi. Myös isojen tyttöjen vaatekaapissa on kaaos mutta sekin siivotaan kun saadaan uudet systeemit kasaan.

Meillä koulu matkaa lienee vajaa 1km. Minä kävelen tuon alle 10min. Tytöillä (eka ja tokaluokkalaiset) siihen menee 15min-1h riippuen kuinka monta kaveria saattavat ensin kotiin. Minun on kuitenkin turha valittaa kun itsellä oli koulun muutama sata metriä ja usein äiti ja isi soittelivat joka kaverin läpi kun en tullut koulusta kotiin. Siis sukuvika tuo matkaan tuhlautuva aika.

Meillä nimet on hyvin perinteisiä suomalaisia nimiä ja toiset nimet on suvusta löytyviä. Alkaa suvussa naiset loppumaan joilla olisi toiseksi nimeksi sopiva nimi =). Mutta jos tämä pienin olisi nyt viimeinen niin eipä tuo haittaa enää.

Nyt pitänee mennä herättelemään pikkuinen syömään alkaa tisut olla melko täydet taas.

nuttu

Ihan ensin lämpimät onnittelut Levinian ja Tuulitiin perheelle pienistä prinsessoista.

Espanjassa oli ihanaa,taapero tosin oksensi yksi päivä (paikallisen maidon takia muutaman kerran)joten maidonjuonti unohdettiin sen jälkeen.Lämmintä oli +25-+32 joka päivä.Hintataso oli aika kallis.Hotelli oli siisti ja hyvätasoinen,lukuunottamatta muurahaisia.Koti-ikävä tuli jo päivän kuluttua lähdöstä,kun poju 10v laittoi textarin,että on jo kova ikävä ja ikävä kasvoi,kun mies textas seur. pvänä:hyvää yötä,rakastan teitä.Kotiin oli ihana tulla.

Meillä pienimmäinen jo jokeltelee.Aika menee ihan liian nopeasti.Tyttö on tosi tyytyväinen.Etelässä nukkui 8 tuntia putkeen.

Johonkin piti vastata:jälkivuoto kesti nyt 2 vkoa ja menkatkin alkoi jo loman loppupuolella.

Huoneista:10v ja 13v pojilla omat huoneet,2v ja 7v tytöllä yhteinen huone.Tosin 2v nukkuu meidän huoneessa.

Kotona olen ollut 1-2 lapsen syntymän jälkeen,toisen ollessa 2-3 menin töihin,kolmannen jälkeen olin vuoden yrittäjänä,sit vieraalla neljännen jälkeen olin miehellä töissä ja nyt on auki,miten pitkään olen kotona.

Lumina ja tyttö 7vkoa 1 pvä

meillä tytöt 8v ja huomenna 7v nukkuvat samassa huoneessa kerrossängyissä. huone on tosi pieni sinne mahtuu vain tuo kerrossänky,tietokone/koulupöytä ja kirjahylly. Vielä kuitenkin hyvin mahtuvat ja viihtyvät yhdessä. Toisessa huoneessa nukkuu 4v poika ja 2v tyttö leluineen. Heille pitäisi hankki jossainvaiheessa kerrossänky että saan vauva mahtumaan myös samaan huoneeseen tussa vuoden puolentoista päästä. Vauva nukkuu vielä minun kanssa perhepedissä. Pinnasänkyn purkasin jo kokonaan pois.

Nyt pitää mennä ruokkimaan vauva että päästään kerhoilemaan.

nuttu

Viikonloppu meni häitä järjestäessä. Mies toimi bestmanina niin oli minunkin pakko vähän osallistua järjestämiseen ja askarteluun ym. Hyvin ne meni ja hääpari oli onnellinen niinkun pitikin.

Vauvan(3vk) kanssa käytiin aamulla neuvolassa. Neiti on taas siirtyi takaisin aamuuniseksi ja nukkui miltein koko neuvolakäynnin =). Painoa oli nyt 4580g (syt. 3975g) ja pituuttakin oli tullut 1,3cm lisää. Eli kivasti kasvaa.

Kalluppia oli..

Minä olen ollut kotona esikoisen äitiyslomasta asti eli 9vuotta tulee joulukuussa täyteen. Töitä ei ole odottamassa eikä ammattiakaan ole joten koulun penkille tai oppisopimuksella töihin meno odottaa sitten viimeistään 3v päästä.

Hyvin olen kotiäitinä viihtynyt. Lapsesta asti olen haaveillut päiväkodintädin ammatista ja nythän tässä on oma päiväkotiryhmä kotona ;o). Välillä kun alkaa omat lapset riittämään olen ottanut omaa aikaa harrastusten kautta. Eli paria kerhoa kotiäideille olen vetänyt ja pyhäkouluopena ja lasten kansantanssi ohjaajana olen toiminut sopivissa väleissä. Vähän olen jalkaani yrittänyt tyrkätä tuonne surakunnanpuolelle jos sitten joskus sinne pääsisi vetämään päiväkerhoa ihan ammattina. Olisi aika ihannetyö voisi aluksi tehdä 6h työpäiviä vaikka ja myöhemmin koko päivää. Pitää nyt katsoa mitä sitä oikeasti tahtoo ja varmaan tuo tahtokin voi tässä vielä muuttua. Nyt kai yritän ensin ajella itselleni ajokortin kun saan varattua autokoulupaikan ensin jostain. Tuo pikkuinen vaan on vielä niin pieni ja tissiissä kiinni että en viitsisi alkaa vielä ajelemaan korttia ja olemaan iltoja poissa.

Nyt ruuan laittoon...

nuttu ja neiti 3vk

Lasten lappusista oli kysymys, meillä itse asiassa lapset säilyttää ne itse siis lukujärjestykset. Esikoinen kun on amiksessa niin sillä noi kouluun meno ajat vaihtelee niin paljon etten mä millään muista niitä. On nytkin kotona kun niillä on tässä jaksossa verkko-opetusta. Sitten kasi luokkalainen säilyttää jakso lukkarin takataskussaan (tosi hyvä paikka) kun tarvitsee sitä koulussa kokoajan, että muistais missä luokassa on tunti. Vitos luokkalainen taas pitää lukkarinsa huoneessaan seinällä, se onkin ainut jonka kouluun meno ajat mä melkein muistan. Yläasteella kun on noi jaksot niin mä opin just muistamaan miten ne kouluun ja sitten jakso vaihtuu taas. Eli olen todennut ihan toivottomaksi tuon muistamisen (kuulun siinä kohtaa huono-äiti kerhoon), onneksi nuo lapset muistuttaa mua. Jos niillä on jotain muita tärkeitä lappuja niin mä esim. allekirjoitan ne heti muuten unohtuu. Jääkaapin ovessa en säilytä niitä kun saatan siivotessa laittaa ne jonnekkin hyvää talteen ja sitten ei enään löydy :( Harrastus menoja näillä ei oikeastaan ole ja jos on niin ne muistavat ne itse paremmin kuin mä. Mulla on varmaan vielä joku raskauden jälkeinen dementia :)

Huonejärjestyksistä lapsilla oli kanssa kyssäri. Esikoisella (tyttö) oma huone, sitten kakkosella (poika) oma huone jakaa sen kylläkin miehen pojan kanssa joka toinen viikonloppu ja kolmosella (poika) oma huone. Vauva on meidän huoneessa vielä toistaiseksi ja joku päivä sitten täytyy keksiä miten noin huoneet jakaa uusiksi kun kolmosella ja vauvalla ikäeroa melkein 11 vuotta. Ja luulempa ettei ensi keväänä 12v kundi halua jakaa huonettaan pikkusiskonsa kanssa kovin helpolla. Mutta tässä on vielä aikaa suunnitella mitä sitten tekee. Mies ei ole yhtään innoissaan mun huoneen vaihto ideoista ikinä, mutta sitten kun olen vaihtanut jotain järjestystä niin on kumminkin ihan tyytyväinen. Viime viikolla vaihdoin olohuoneessa järjestystä ja nyt se jopa tykkää siitä!

Muuta ei sitten tule mieleen tällä kertaa, jatkelen taas myöhemmin!

Olipa kiva nähdä näin pitkä pino ja paljon luettavaa :)

Meillä päivystää täällä sairastupa :( Nelonen on ollut koko viikon flunssassa (jo toinen flunssa tänä syksynä) ja viime yönä alkoi kolmonen oksentaa, yök! Ja minä kun kammoan tuota jälkimmäistä tautia kuin ruttoa, pelkään nyt täällä, kuka on seuraava ja saako vauva taudin :(

Paljon oli ollut galluppeja, varmaan kaikkiin en muista/ehdi nyt vastailla, mutta jos jotakin...

Perhekoosta kyseli Leanna josssain kohtaa. Minä olen varmaan sitä sorttia, että perhe ei ole ainakaan ajatuksen tasolla koskaan valmis :) Mutta toteutuksen tasolla vaihtoehdot ovat joko tämä nykyinen kokoonpano tai sitten se yksi, ja viimeinen tottakai :), joskus. Pienestä tytöstä asti olen nimittäin sanonut haluavani kuusi lasta ja se olisi nyt sitten yhden päässä ;) No, aika näyttäköön ja mikäänhän ei koskaan näissä asioissa ole itsestään selvää edes.

Huushollin siivoamisesta/siisteydestä. Meillä on sellainen jatkuva projekti sen asian suhteen menossa. Eli koko ajan saisi tehdä jotain ja nyt taas, kun ei iso vatsa ole esteenä, yritänkin päivittäin tehdä jotakin, ettei ihan kamala kaaos pääsisi syntymään. Meillä vaan neiti 3v on aivan mahdoton tavaroiden levittelijä. Hän ihan kuin huomaamatta kuljettaa tavaroita huoneesta ja kerroksesta toiseen ja jättää ne milloin mihinkin. Huoneensa siivoaminen on kuin tervan juontia, vaikka aikuinen auttaisikin. Isommat meillä tekevät hommia omien huoneidensa kanssa, välillä paremmin, välillä huonommin. Ja oman osuutensa siivouksiin tuovat myös meidän karvaiset lapset, eli koira ja kolme häkkieläintä. Marsut ja hamsteri ovat kyllä esikoisen huoneessa ja vastuulla, joten niihin hommiin ei minun tarvitse puuttua. Koiran karvaa saa kyllä sitten imuroida ihan tämän tämän.

Koulumatkoista. Meillä on sekä ala- että yläkoulu n. 500m matkan päässä. Kumpikin eri suunnissa tosin :) Meillä ei alakouluun saa mennä pyörällä kuin vasta kolmannella luokalla, joten ekaluokkalainen kulkee jalan ja nelosella oleva saa polkaista matkan pyörällä. Onneksi lukkarit ovat erit, niin ei tule siitä kinaa, että isompi " joutuisi" pienempäänsä odottamaan :)

Synnytyksestä palautuminen. Jälkivuotoa on mulla ollut, yhtä kertaa lukuunottamatta, aina monen monta viikkoa, niin nytkin. Ja kilojakin on aina kertynyt 17-20kg, joten tälläkin kerralla imetykselle jäi tehtävää :) Onneksi imetys on aina auttanut, eikä ole tarvinut dieeteille ryhtyä.

Kotonaolosta vielä. Esikoisen jälkeen minäkin palasin opintojeni pariin jo ennen neidin 1v syntymäpäivää. Ei ollut mukava ratkaisu, mutta silloin pakollinen. Kakkosen jälkeen olin 4,5v kotona, joten kolmonenkin oli n. 1½v, kun läksin töihin. Olen lastentarhanopettaja ja molemmat silloin päiväkoti-ikäiset pojat meillä pääsivät samaan päiväkotiin kanssani, joten se kerta ei niinkään kirpaissut. Parin vuoden työssäolon jälkeen jäin nelosesta ä-lomalle ja sillä reissulla olen edelleen :) Tosin nelosen ollessa reilun vuoden aloitin jälleen opinnot, mutta saimme onneksi lapsille hoitajan kotiin, joten nelosen ei ole tarvinnut olla lainkaan kodin ulkopuolella hoidossa. Ja viime joululta jäinkin sitten jo nykyisistä opinnoistani tauolle ja palailen takaisin luultavasti vuoden kuluttua syksyllä. Edellyttäen, että hoitaja järjestyy taas kotiin.

Tässäpä näitä vastauksia, nyt on pakko jättää muut kommentit ja käydä välillä katsomassa nukkuvaa poikaa (sitä vatsatautista siis). Poitsu sai äskettäin otettua särkylääkkeen, joten nyt varmasti uni maittaa. Oli kova päänsärky hänellä myös :(

Hyviä vointeja kaikille teille!

M ja viisikko

p.s. Jokos Levinia on tänne puolelle päässyt?

Mietin kokoajan oonko unohtanut pakata matkalle jotain tärkeää,kunhan passit ja rahat ja lentoliput ois mukana.

Ensin tytön korvapolikuulumisiin,mitään vikaa ei näyttäis olevan kita,eikä nielurisoissa,mikä selittäis tytön kuorsaamista,nyt tutkimukset jatkuu unilaboratoriossa,jossa selvitetään,onko kyseessä uniapneaa.

Menkat alkaneen n. 5kk-9kk kuluessa synnytyksestä,raskauskilot on jääneet yleensä laitokselle,nyt tosin on vielä 3,6kg jäljellä...lihoin eniten,päälle 11kg tässä raskaudessa.Kilot on jäänyt reisiin ja etumukseen.

Koulumatkaa lapsilla on 10km,koulukyyditys on 2 km päässä olevalta pysäkiltä,jonne lapset menee pyörällä(tie on rauhallinen liikenteeltä)usein vien lapset kuitenkin kouluun asti itse.

Lumiela nukahti juuri,ja taapero piirtää niin keskittyneesti,et nyt kotihommien pariin.Illalla pitää mennä jo 19-20 nukkumaan,herätys klo 5 aamulla,6:lta lähdetään ajamaan kohti lentokenttää.

Lumina

Koulumatkasta kyseltiin, meillä 5lk ja 8lk kulkevat pyörällä tai kävellen kouluun. Matkaa noin 2km, eikä oikeestaan yhtään tien ylitystä, koulun lähellä alikulku. Amislainen menee junalla kouluun, sillä vähän pitempi matka. Silloin kun esikoinen ja toka oli ekalla luokalla niin meillä oli alle kilometri kouluun matkaa, melkein näkyi meille. Ne sai kyllä siihenkin kuulumaan tunnin että käveli sen muutaman sata metriä kouluun tai kotiin, joka ikinen oja/puu/pensas/kivi/mato ja leikkipuisto matkan varrella piti käydä läpi. Oikeesti siihen meni 5min. kun käveli sen matkan! Kyllä ne sitten oppi ajan kanssa vähän reippaamiksi. Tai no nyt ne löntystelee yhtä hitaasti kuin silloin pienenä, joku murkkuiän vaiva varmaan?

Olipahan viikonloppu, tuntui kyllä ettei se ikinä lopu! Pakko vähän valittaa täällä kun ei toi mies ihan tajua aina mitä mä selitän. Mun 14v ja miehen 13v (pojat siis) kuvitteli että voi hillua ihan miten vaan yöllä kun me nukutaan. Herättiin kumpikin niiden metelöintiin ja " pienen palaute keskustelun" jälkeen pojat meni todella liukkaasti nukkumaan. Seuraavana päivänä sitten pistettiin jääkaapin oveen viikonloppu säännöt jos niistä nyt ois jotain hyötyä. On ainakin näkyvillä mitkä säännöt meillä on kun ei niille mene jakeluun vaikka kuinka sanoo. Ja tietysti myös informoitiin mitkä säännöt on viikolla voimassa. On joskus tosi rasittavia noi teinit, tuntuu ettei mitään muuta ehdi kun jankuttaa ihan yksinkertaisista asioita. Niin se on varmaan muillakin.

Sunnuntaina mulla meni " tosi kivasti" kuumessa kaikkien viiden kanssa yksin, mies keksi että sen täytyy mennä töihin siis sen ei ois ollu mikään pakko mennä. No mä tyhmänä ajattelin ettei se nyt hirveen kauan siellä ole, että tulis vähän aikasemmin. Kun sanoin sille vielä ihan selvällä suomen kielellä olevani tosi kipeä. Jep, se lähti aamulla puoli kuusi ja tuli kotiin seitsemän aikaan. Onko muilla yhtä ajattelevaisia miehiä? Ei toi aina ole tommonen nyt sattui näin käymään. Ei ilkeyttään t

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat