Vierailija

Pitkän aikaa olen ollut ihan risana heittelevän kierron ja runsaiden kuukautisten takia, mutta nyt eilen meni hermo. Kierto on 23-26 päivää ja kuukautiset kestävät 4 päivää ja sitten 3 päivää tuhruttelua. Kuukaudessa ei siis ole välttämättä kovinkaan paljoa verettömiä päiviä:( Eilen mulla oli superplus tamponi ja superplus pitkä yöside ja lähdettiin kylään. Onneksi oltiin ulkona ja mulla mustat housut, sillä tajusin yhdessä vaiheessa että läpi tuli ja lujaa. Vessaa ei ollut lähellä. Suojien vaihdosta oli 2,5 h siihen kun laitoin uudet ja mulla oli alkkarit ihan veressä, farkut märkänä edestä ja takaa, autonpenkkiin tuli tahra ja side painoi vaihdettaessa kuin vauvan märkä vaippa. Siinä ei ollut yhtään valkoista vaan rätti oli ihan läpimärkä. Normaalisti joudun vaihtaaan suojan parin tunnin välein, mutta ihan näin runsasta ei ole. Mutta siis aina joudun pitämään sekä tamponia että sidettä ja kummastakin superplus-mallit.

Onko muita, jotka kärsii näin runsaista vuodoista?

Kommentit (19)

Mä oon ratkassu pulman siten, että mulla on 3-4 superpitkää yösidettä vierekkäin ja peräkkäin kerralla, silti joudun vaihtamaan 2-3 tunnin välein. Öisin levitän vielä paksun pyyhkeen alleni, ettei tartte lakanoita joka aamu vaihtaa.

Jos joku keksis lääkkeen tähänkin vaivaan, niin ois kyllä hyvä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

niukempi vuoto (varmaan melkein normaali!).

Joka synnytyksen jälkeen menkkavuoto on tullut runsaammaksi. ja mulla on neljä synnytystä takana. Mutta kuopus on nyt 4v ja toivottavasti toi vuoto pysyis tommosena miltei normaalina.

Ensiavuksi voi kokeilla syödä buranaa tai jotain muuta ibuprofeiinia (vai mikä sen nyt oli). Sillä pitäisi olla vuotoa niukentava vaikutus. Menkkojen aikaan 3 päivässä.

Nyt olen raskaana, kohta synnytyd edessä. Olen aina ollut runsasmenkkainen, ja esikoisen jälkeen menkat vain pahenivat. Kerralla lorahtaa varmaan ainakin ½ desiä, yleensä enemmän. Superplussatamponit kastuvat kanssa alle aikayksikön, ja auton penkki on monesti ollut veressä. Mitähän tämä toinen synnytys tuokaan muassaan? Ainoa plussa on se, että jälkivuotota oli ekasta tasan 5 päivää niin pahana, että tartti kunnon siteen, sitten riitti phs!

Ajattelin kokeilla kuukautiskuppia, koska en halua tuottaa niin hitosti kaatopaikkajätettä rätteineni. Kierukka ei ole minun ehkäisykonstini, paitsi ehkä sitten, jos MIKÄÄN muu ei näihin menkkoihin pure. Kohtua tuskin tuolla indikaatiolla poistellaan...

Mulle on tehty sterilisaatio n. 4 vuotta sitten, joten en halua kierukkaa tai vastaavaa. Ja ikääkin on jo 40, joten en taida kohdulla enää mitään tehdä.

Mitkäköhän on kriteerit kohdunpoistoon? Tänä aamuna oli taas siteestä ja tamponista läpi kahden tunnin jälkeen. Ei jaksaisi enää...

T: AP

Eikai ne ekana siihen rupea. Mutta jokatapauksessa

kannattaa mennä lääkäriin apua hakemaan eikä alistua vaivaan joka on hoidettavissa keinolla tai toisella.

Yölläkin pakko pitää tamppooni ja sideyhdistelmää ja vielä välillä käydä yöllä ne vaihtamassa. Todella ikävää tälläinen on.

Itsellä nämä alkoivat näin reiluina vasta synnyttämisen jälkeen. Ensimmäisen jälkeen runsastuivat hieman ja toisen jälkeen olikin sitten tulva.

Itselläni lohduttavaa on ollut että ovat aivan pikkupikku hiljaa menneet kohti normaalimpaa mutta runsaat ovat vieläkin.

Olen miettinytkin että se kuukuppi voisi olla kätevä niin näkisi aivan käytännössä että kuinka paljon sitä verta oikein tulee.

Sitä hormonikierukkaa käytetään myös pelkästään esim. hormonien korvaukseen joissain tapauksissa vaihdevuosien aikana, joten ehkäisy voi olla myös vain mukava sivujuonne ;-)

Lääkäri selitti, että on sellainen hoitokeino myös jossa tavallaan kuumennetaan kohdun sisus ja " poltetaan" se. Se pitää jonkin ajan kuluttua uusia jälleen, en muista kuinka kauan. Valitettavasti en muista tästä enempää.

Mulla on tullut myös hyytymiä, ei tosin noin paljon kuin kysyjällä nro 10. Silläkin on merkitystä. Minä menin ensin terveyskeskukseen omalääkärille, verikokeisiin jne ja sieltä sain lähetteen ensin ultraan ja sitten sairaalan gynekologille jonka kanssa keskusteltiin hoitomuodoista. Sairaalasta lähetettiin arviointilomake jonka perusteella vuodon määrää arvioitiin ja siinä merkittiin siteiden määrä, hyytymät jne.

kierto 23 päivää ja vuosi 8-10 päivää, kuin seula. pöntöllä kun istui lorina kuului ainakin 3 ekaa päivää, erittäin runsasta vuotoa, eikä kotoa voinut lähteä mihinkään.

Mulla on ollut vuosikausia todella runsasta vuotoa ja vihdoin tajusin, että ei kaikilla ole läheskään näin paljon. Hemoglobiini oli myös laskenut kovin alhaiseksi. Nyt mulla on hormonikierukka joka monella on jopa lopettanut kuukautiset lähes kokonaan, katsotaan. Buranaa suositteli mullekin lääkäri mut katsoi sitten että tämä vuoto oli niin runsas että se katsotaan jo sairaudeksi ja pitää hoitaa toisin.

Tuleeko teillä muilla runsasvuotoisilla hyytymiä? Itsellä tulee jatkuvasti, välillä tuntuu kuin istukka valahtaisi pöksyihin. Ne hyytymät on niin isoja että ne todellakin tuntuvat kun tulevat ulos.

Äklöä, tiedän.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat