Seuraa 

Kertokaahan miten muilla sujuu tissittelyt, jos lapsi noin 11kk?

Montako kertaa päivässä? Oletteko jo vähentämässä imetystä pikkuhiljaa vai aiotteko jatkaa kun lapsi täyttää vuoden? Miten imetyskertojen vähentäminen on sujunut jne? Annatteko jo tavallista maitoa?

Meillä siis neiti 11kk1vko ja tissuttelu on tosi tärkeä hetki. Tällä hetkellä tissutellaan 3 kertaa päivässä, aamupalan, lounaan ja iltapuuron jälkeen. Tarkoitus olisi pikkuhiljaa vähentää imetystä niin että siinä vuoden iässä olisi kenties vain se yksi imetyskerta eli ennen yöunia. Mutta meillä se vieroittaminen ei todellakaan ole helppoa ja kaipaisin muiden kokemuksia ja kenties hyviä vinkkejä ;)

Vähensin nimittäin 2,5 viikkoa sitten yhden imetyskerran (päivällisen jälkeisen), kun ajattelin aloittaa siitä " helpoimmasta" . Mutta yhä edelleen neiti kaipaa sitäkin tisuhetkeä ja roikkuu suurinpiirtein rätti kainalossa mun lahkeessani klo 18-20 ja rauhoittuu vasta iltapuurolle. Jos olemme jossain menossa esim. kyläilemässä niin sitten asia unohtuu. Mutta en millään jaksaisi joka ilta olla jossain muualla kuin kotona ;)

Olemme siis tehneet kauhean sotasuunnitelman miehen kanssa että parin viikon päästä viikonloppuna minä lähden koko päiväksi jonnekin (la ja su) ja tulen vasta illalla takaisin, mutta pelkään sitäkin että ei se 2 päivää riitä ollenkaan, kun miehen pitää tietenkin palata maanantaina taas töihin!

Tavallista maitoa meillä ei vileä juoda, mutta sekin olisi tässä tarkoitus piakkoin aloittaa...

Kertokaahan siis omia kokemuksia :)

Kommentit (6)

tissitellään aamulla, päivällä, alkuillasta ja vielä ennen nukkumaanmenoa, joskus yöllä, jos sattuu heräämään. Olen eronnut ja nukun pojan kanssa kaksistaan isossa parisängyssä, joten en välttämättä edes herää yöimemiseen (poika omatoimisesti kaivaa tissin esiin!). Neuvolassa kyllä kannustettiin jatkamaan vaikka 2-vuotiaaksi, jos halua on. Isä sen sijaan on ajatusta vastaan, koska haluaisi pojan luokseen pidemmiksi ajoiksi kerrallaan.

MiaMik:

Lainaus:

Kertokaahan miten muilla sujuu tissittelyt, jos lapsi noin 11kk?

Montako kertaa päivässä? Oletteko jo vähentämässä imetystä pikkuhiljaa vai aiotteko jatkaa kun lapsi täyttää vuoden? Miten imetyskertojen vähentäminen on sujunut jne? Annatteko jo tavallista maitoa?

Reilu 11-kuinen käy rinnalla edelleen hyvin lapsentahtisesti. Imetyskertoja en ole laskenut, mutta tulee niitä enemmän kuin viisi vuorokaudessa. Yölläkin useampi :) (ei tule laskettua, kun nukun itsekin).

Imetystä en ole ajatellut vähentää. Kaksi vanhempaakin lasta kävivät rinnalla useamman vuoden, niin jatkan tämänkin kanssa. Kiinteitä tarjotaan 3-5 kertaa päivässä, ja vauva syö niitä sen verran kuin syö. Ei mitään paineita :)

Lehmänmaitoa alan tarjota ruoissa, kun vuosi tulee täyteen. Mukista ehkä vähän myöhemmin, katsoo nyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Poika tissuttelee 3-4 kertaa päivällä ennen päivä- ja yöunia ja 1-3 kertaa yöllä. En ole ajatellut vielä vähentää, kun olen hoitovapaalla, eiköhän tuo joskus itse vähennä. Yösyötöistä toki olisi kiva päästä eroon, mutta toistaiseksi se on ollut nopein ja helpoin tapa nukuttaa sängyssä istuva tai seisova lapsi uudelleen.

Meillä tissiä on tarvittu erityisesti silloin kun on tullut hampaita. Silloin muu ruoka maistuu aika huonosti, joten onneksi edes tissi maistuu.

Poika juo ruokajuomana Gefilus-piimää ja välipaloilla jogurttia tai viiliä. Maitoa emme ole vielä kokeilleet, mutta pitänee pikkuhiljaa alkaa kokeilla sitäkin. Poika tuli tänään 11 kk.

Meillä on sama tilanne juuri nyt. 11-kuinen imeä lutkuttaa tissiä kolmisen kertaa päivässä ja edelleen on päiviä, että tuntuu, ettei mikään muu edes maistuisi. Tarkoitus on hiljalleen vähentää mutta olen päättänyt, etten ota asiasta mitään stressiä. Jotenkin ärsyttää, kun ensin touhotetaan, kuinka tärkeää täysimetys on. Ja sitten kun vuosi alkaa tulla täyteen, niin sitten koko homma muuttuu ja neuvolastakin aletaan vihjailla, että tuon voisi lopettaa. Pitää melkein salassa imettää. Tai siltä ainakin itsestä tuntuu.

Meillä imetetään vieläkin noin kahdeksan kertaa päivässä. Yöllä ei ollenkaan. Painoni on laskenut koko imetyksen ajan ja nyt se meni alle 50 kg, joten on ihan pakko alkaa lopetella imettämistä. Imetyshetket ovat aivan ihania ja tuntuu kurjalta alkaa vähentää imettämistä.

Lapsen pitäisi kai saada ainakin 500 ml äidinmaitoa tai korviketta niin kauan kuin imetys on ravinnonsaannin kannalta tärkeä osa. Ostinkin nyt tähän asti täysimetetylle pienokaiselleni Nannia, vaikka se taitaakin olla vähän turhaa. Ajattelin tarjoilla sitä nokkamukista ruoan kanssa ja vaihtaa pikkuhiljaa maitoon muutaman viikon kuluttua. Piimää olen nyt tarjoillut ruoan kanssa ja välipalana viiliä ja rahkaa.

Tänään jätettiin iltapuuron jälkeinen " varmistusimetys" pois, eikä poika kommentoinut mitenkään. Huomenna jätän myös iltaruoalta ja välipalalta imetyksen pois, jolloin iltapäivälle ja illalle jää vain yksi imetyskerta, yhteensä siis n. viisi imetyskertaa päivässä. Noin viikon kuluttua jätän myös päiväruoalta imetyksen pois ja sen jälkeen toisen aamupäivän imetyksistä. Sitten vaan tositoimiin ja välipalaimetyksetkin pois. Illalle jäisi yksi imetyskerta meidän omaksi hetkeksi.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat