Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

http: //iltasanomiset. blogspot. com/2007/09/hvetk-vhn-vanhemmat. html

Sivut

Kommentit (29)

Lainaamisella ja yhdessä leikkimisellä on selvä ero verrattuna siihen että lupaa kysymättä nappaa lelun toiselta ja juoksee pois leikkimään.

Kaikki muijat ja äijät ei tajuu sitä näköjään.

En päässyt lukemaan juttua, mutta itse en pidä mitään lukua siitä jos joku muu lapsi nyt sattuu lainaamaan meidän leluja hiekkalaatikolla, enkä kyllä ole mitään kohtauksia saanut jos omani lainaavat muiden leluja jos niitä ei kukaan käytä. Kädestä vieminen on eri asia. Muoviromuahan nuo lasten lelut useimmiten on, hinta pari euroa, joten sairastahan niitä on hirveästi varjella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Luomuäiti tykkää luomutuotteista, kantaa lapsiaan paljon ja hoitaa luonnonmukaisesti. Mun tuntemien luomuäitien lapset ovat todella hyvin käyttäytyviä.

Meillä päin luomuäidit käyttää just kans luomutuotteita jne. Mut lapset saa kasvaa " luonnonmukaisesti" eli juoksentelevat keskenään ulkona ja saavat tehdä ja kokeilla kaikkea, ei oikein mitään kielletä eikä paljoa perään katsota. Lapset oppivat luonnostaan, keskenään.

Tämä on minun kokemukseni. Kokemuksia voi olla erilaisia.

Vierailija:

Lainaus:

Luomuäiti tykkää luomutuotteista, kantaa lapsiaan paljon ja hoitaa luonnonmukaisesti. Mun tuntemien luomuäitien lapset ovat todella hyvin käyttäytyviä.

sedän autosta.

mutta kotoahan ne hyvät tai huonot käytöstavat juontavat juurensa ja kovin vaikeahan niitä lapsen on tosiaan omaksua jos vanhemmat noudattavat tuota evvk ja hälläväliä-asennetta eikä muutakaan mallia ole tarolla esim päiväkodissa...

niitä, jotka ovat yhteiskäytössä ja niitä, jotka joku on itse tuonut kotoaan. Niitä on ajoittain vanhempienkin vaikea erottaa, koska hiekkalaatikolla lojuu sellaisia sikinsokin, nimikoimattominakin.

Mutta tosi on, että on tyrmistyttävää, että ne vanhemmat (joita siis kaikissa noissa tilanteissa kuitenkin ON OLLUT LÄSNÄ) eivät puutu tilanteeseen ja käytä hyvää tilaisuutta OPETTAA asia lapselleen! Että " ei saa ottaa toisen lelua, pitää aina pyytää lupa!"

Oli oikein hyvä pointti tuo, että verrattiin päiväkotien käytäntöjä ja sitten niitä, joita osa vanhemmista ylläpitää.

Mutta toisaalta, mitä voi odottaa aikuisilta tässä yhteiskunnassa... miettikää vaikkapa sitä, miten tienposkeen jääneitä, rikkinäisiä autoja kohdellaan. Ne " riisutaan" kaikesta irtilähtevästä ja likimainkaan käyttökelpoisesta vuorokaudessa. Osa aikuisista ei selvästikään tajua, että vieraan tavaran vieminen ON varkaus, vaikka ko. tavaraa ei olekaan pultattu omistajaansa kiinni.

Lapset, joiden leluilla ei saa leikkiä kukaan muu kuin he, vaikka he leikkisivät yhdessä toisten lasten kanssa.

Olin kerran hiekkalaatikolla oman lapsen kanssa ja vieressä oleva lapsi alkoi leikkimään hänen kanssaan. Lapsilla oli hauskaa autoleikeissään kunnes isä tuli paikalle, nappasi mielenosoituksellisesti poikansa lelut laatikon toiseen nurkkaan ja sanoi lapselleen, että näillä ei saa muut leikkiä. Siinä pojat sitten leikkivät yksikseen lopun aikaa omissa nurkissaan. Olisi varmaan pitänyt vetää viivaa väliin.

Voihan sen oman lapsen noinkin saada yksinäiseksi jos ei muulla konstilla. Itse en ole koskaan ajatellut, etteivätkö muut saisi meidän leluilla leikkiä. Kysyminen kuuluu peruskäytöstapoihin, mutta en myöskään ole liian tiukkapipoinen asiasta. Jos lapset alkavat spontaanisti leikkimään vaikka pallolla yhdessä niin on sekin naurettavaa lähteä sinne sekaan sössöttämään että kysyitkös nyt varmasti luvan. (Siis toinen tullut pyytämään leikkiin toista ja tarjoamaan omia lelujaan). Vähän pitää lasten keskinäiseenkin kommunikointiin luottaa eikä olla työntämässä vuorosanoja suuhun tilanteessa, jossa se ei ole todellakaan tarpeellista.

Että keskitie tässäkin. Mitenkään vähättelemättä alkuperäistä kirjoitusta niin pikkuisen tuli sellainen ' muiden kakarat ja meidän' vaikutelma. On olemassa äitejä, jotka tapaavat aina vain joka paikassa huonokäytöksisiä kauhukakaroita ja omat ovat enkeleitä.

Vai kuuluuko tämä tähän nykyiseen " ulospäinsuuntautuneeseen" ilmapiiriin, että lapset saavat tehdä ihan mitä tahansa? On todella hankalaa kasvattaa omista lapsista asiallisia jos lähes kaikki muut sivuuttavat käyttäytymissäännöt.

opettaa lapsilleen käyttäytymistä. On pieni osa näitä " luomu" äitejä jotka antavat lapsen kasvaa ns. vapaasti. Meillä päin ainakin valtaosa on niitä äitejä jotka parhaansa mukaan yrittävät ainakin opettaa vanhan ajan käyttäytymissäännöt. Tunnen vain pari äitiä jotka kannattavat tätä " vapaata" kasvattamista, ovat sellaisia " luomuäitejä" .

Vierailija:

Lainaus:

Vai kuuluuko tämä tähän nykyiseen " ulospäinsuuntautuneeseen" ilmapiiriin, että lapset saavat tehdä ihan mitä tahansa? On todella hankalaa kasvattaa omista lapsista asiallisia jos lähes kaikki muut sivuuttavat käyttäytymissäännöt.

Jos lapsille ei niitä lapsena opeta, teininä ei enää ehkä oppi mene perille.

Tuollainen asenne vain heijastaa sitä evvk -asennetta, mitä joillain on ylipäänsä muiden oikeuksia kohtaan.

Eli: muiden tavaroita ei oteta luvatta.

sellaisia yhteispuistoja missä on yhteiseen käyttöön tarkoitettuja leluja ja lapset ovat tottuneet leikkimään sielä. Niin jos vaikka sinne joku tuokin omat lelunsa niin mistä ne toiset lapset voivat tietää mitkä ovat yhteisiä leluja ja mitkä eivät, eivätkä kyllä voi tietää heidän vanhemmatkaan. Tai sitten jos sellaisessa yhteispuistossa leikkimään tottunut lapsi joutuukin sellaiseen puistoon missä ei ole yhteisleluja niin miten pieni lapsi voi sen ymmärtää.

Onneksi me emme käy missään yleisissä leikkipuistoissa vaan leikitään omassa pihassa niin ei mene koskaan omat ja toisten tavarat sekaisin.

Mä en ole " ikinä" törmännyt moiseen.

Ja meidän lapset eivät ota toisten tavaroita ilman lupaa (ei edes 2-vuotias).

Toisaalta välillä löytyy näitä vähän isompia lapsia (jotka ovat siis ilman vanhempiaan pihalla), jotka kuvittelevat että jos joku jättää esim. pyöränsä/pulkkanssa hetkeksi ja leikkii muuta niin heillä on oikeus ajaa sitä pyörää/laskea sillä pulkalla. Mä en tajua moista.

Me ei käydä puistoissa joissa on noita yhteisleluja, mutta onkohan se osasyy siihen että jotkut lapset kuvittelevat että kaikki lelut ovat heidän käytettävissään???

Vierailija:

Lainaus:

En päässyt lukemaan juttua, mutta itse en pidä mitään lukua siitä jos joku muu lapsi nyt sattuu lainaamaan meidän leluja hiekkalaatikolla, enkä kyllä ole mitään kohtauksia saanut jos omani lainaavat muiden leluja jos niitä ei kukaan käytä. Kädestä vieminen on eri asia. Muoviromuahan nuo lasten lelut useimmiten on, hinta pari euroa, joten sairastahan niitä on hirveästi varjella.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat