Vierailija

Poika, 5-luokkalainen, kirjoitti äikäntunnilla kirjoitelman, joka oli juoneltaan ja pituudeltaan ihan ok, ikäävastaava. Pojalla on aika persoonallinen eli ei-niin-siisti käsiala, josta kuitenkin saa selvää.

Opettaja oli kirjoittanut aineen loppuun:

EN JAKSA KORJATA TEKSTIÄSI, LUE SE ITSE AINAKIN KOLME KERTAA.

Asiatonta ja typerää olla tekemättä omaa työtään. Olen itse vanhustenhoitaja, pitäisikö minun jättää vanhus makaamaan omiin kakkavaippoihinsa ja jättää pöydälle lappu: En jaksa siivota sotkuasi, vaihdapa itse omat vaippasi.

??

Sivut

Kommentit (47)

Nyt illalla vaan kynä käteen ja kirjoittakoot sen uusiksi. Koulussa pitää oppia korjaamaan mokansa, niitä pitää korjata työelämässäkin...

Yritä kertoa viestissä jotenkin diplomaattisesti, että ymmärrät kyllä ongelman (kirjoitusvirheiden suuri määrä tai käsialan epäselvyys), mutta opettajan kommentti kuulosti kirjoitettuna karulta. Jatkossa toivoisit siis varmaankin, että tuollainen palaute annettaisiin oppilaille henk. koht. suullisesti ennemmin kuin tylysti muotoiltuna paperille...? Tai sitten edes vähän hienovaraisemmassa muodossa kirjallisesti, opettaja kun on aina auktoriteettiasemassa ja siksi hänen sanansa painavat lapsen silmissä paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Olen itse tehnyt töitä opettajana ja tuo on kyllä asiatonta opettajalta.

Käsialan tulee olla persoonallinen eikä mikään robotoitu ulkokultaisuus-harjoittelu. Lapsen tulee kuitenkin kirjoittaa luettavaa teksitä. Jos lapsi kaipaa lisää käsialaharjoittelua niin opettajan tulee sellaista lapselle monistaa (ja vanhempien ja opettajan valvoa harjoitusten suorittaminen), mutta tuollainen kommentointi on ala-arvoista.

...on erittäin vaikea saada niitä kaipaamiasi miesopettajia.

Kukaan täysjärkinen mies ei tee tätä paskajobia tällä palkalla.

Niin, että paree vain tyytyä naisopettajien harjoittamaan syrjintään.

Nimim. " Eihän minun nicopetterissäni voi olla mitään vikaa"

Mikäli opettajan metodi oli saada oppilas itse korjaamaan tekstinsä ja näin oppimaan, hänen olisi vähintään pitänyt merkitä virhekohdat ja sen jälkeen pyytää oppilasta lukemaan teksti ja miettimään, mitä mahdollisesti kussakin kohdassa oli väärin. Missään nimessä tehtävänanto ei myöskään olisi saanut olla tuolla tavalla esitetty (" En JAKSA korjata tekstiäsi..." ). Tämä on halventavan kuuloista ja todella kielii työhönsä tympääntyneestä, epäammattimaisesta opettajasta.

Soitto opettajalle tai rehtorille!

Terveisin: opettaja

tekstissä on käsittämättömiä lauserakenteita tai käsialasta ei paikoin saa selvää. Turhan töksö kommentti kuitenkin opettajalta. Itsekin joskus uupuneena kommentoin liian töksähtävästi, enkä aina lisää myönteistä palautetta, ainoastaan parantamisen aiheet. Saatan kirjoittaa esim.: " Muotoile virkkeet huolella ja jaksota tekstisi" tai " Kuvittele tekstillesi lukija ja kirjoita niin, että hän ymmärtää, mitä tarkoitat" . Kyse on yläkoululaisista. Alakoululaiselle en kirjoittaisi noin. -ope

Itse alakoulun opettajana en kyllä voisi kuvitellakaan, että lapsen kirjoitusvihkoon laitetaan tuollaista kommenttia.

Minä en korjaa lainkaan oppilaiden omista tarinoista kirjoitusvirheitä. Kommentoin ainoastaan sisältöä. Toistokirjoitukset, sanelut ja kielenhuoltokokeet ovat sitten se paikka, missä " kytätään" oikeinkirjoitusta. Joitakin tarinoita kirjoitamme tietsikalla puhtaaksi, jolloin ne kirjoitusvirheet tulee korjattua.

Erittäin erikoista käytöstä opettajalta. Sinun on ehdottomasti kysyttävä, mistä on kysymys, kun opettaja noin kirjoittaa. Jos itse olisin noin sekaisin, toivoisin, että joku puuttuu toimintaani. Ei ole kenenkään etu antaa tuollaista palautetta lapselle.

Toivottavasti harminne jää pian taakse ja innokas koulunkäynti voi jatkua.

mutta sehän on tavallista koulumaailmassa. Monet pojat ovat onnettomia kirjoittajia kun heidän intonsa tapetaan. Yritä sinä kannustaa lastasi ja kehut hänen suunnattoman hyvää mielikuvitusta niin ettei opettaja pääse tekemään lopuelämän vahinkoa

pyytää lasta korjaamaan itse kirjoitusvirheet. Mutta pyynnön voi tehdä asiallisesti ja kannustavasti (Esim: Olet kirjoittanut hienon kertomuksen, mutta tekstiin on jäänyt vielä niin paljon huolimattomuusvirheitä, että ne vaikeuttavat lukemista. Voisitko lukea aineen itse vielä huolellisesti läpi ja korjata kirjoitusvirheet.) Opettaja oli kirjoittanut kommenttinsa aivan liian tylyssä muodossa.

Kommentti oli kyllä tylyhkö, eli olisi voinut kirjoittaa esim. " käsialasi aineessa on niin huonoa, että en saa siiät selvää. Ole hyvä ja kirjoita aine uudestaan huolellisesti. Kiitos!" .

Ainahan ne teidän Jani-Petterit yrittävät parhaansa. (Eivät TOD. yritä.)

Jos ap sanoisi, että " jees, poju. kirjoita juttusi hyvällä käsialalla" , pojasta saattaisi tulla jotain. Nyt curling-mamma soittaa reksille ja varmistaa sen, ettei poitsusta tule ikinä mitään. Ap:n poika osaa kirjoittaa hyvällä käsialalla oikein. Hän ei ole jaksanut nyt tehdä sitä.

Oikeasti: 5.-luokkalaisen pitää osata kirjoittaa hyvällä käsialalla juttunsa. Jos ei osaa, nyt on korkea aika opetella.

Suomalainen peruskoulu rankattiin PISA-tutkimuksessa maailman parhaaksi, koska täällä oppilailta vaaditaan enemmän kuin muualla.

Ja btw, ne teidän pienet kultamussukat eivät ole niin pieniä ja kultia siellä koulussa. Kotona ne kyllä itkevät mamman helmoissa. Koulussa ne ovat maailman kovimpia hemmoja, joiden ei TOD. tarttte noudattaa open ohjeita.

Kun minä kirjoitin ala-asteella epäselvällä käsialalla, opettajani jätti minut kerrankin jälki-istuntoon, koska olin kirjoittanut " tahallaan" huonolla käsialalla. Omaan kokemukseeni nähden pidän lapsesi opettajan kommenttia sarkastisena päänsilityksenä. Ehkä lapsen on hyvä oppia jossain vaiheessa miten tärkeää on arvostaa omaa työtänsä niin, että tekee sen siististi.

Nykyään käsialani on siisti enkä ole traumatisoitunut jälki-istunnostakaan. Muistan sen kyllä! Jos olisin sinä, selittäisin lapselle, että näin saattaa käydä, jos ei huolehdi käsialastaan, toiset eivät jaksa lukea tekstiäsi. Harjoittelisin lapseni kanssa kirjaimille ymmärrettävämpiä muotoja.

Voisin silti kysyä opettajalta esimerkiksi sähköpostitse miksi hän on kirjoittanut vihkoon sellaisen kommentin, mutta en koskaan arvostelisi opettajaa lapseni kuullen. Tiedän, että voisin pilata lapseltani luoton opettajiin, jos ryhtyisin arvostelemaan opettajaa.

*Kolmen koululaisen äiti*

riippuen tosin aineesta ja sen tasosta. Jos tämä kyseinen poika kirjoittaa tosissaan ja yrittää parhaansa, niin onhan tuollainen vastaus opettajalta aika surkeaa. Oppilaiden kanssa saa olla aina niin tarkkana mitä sanoo ja kommentoi, koska ymmärtävät kritiikkiä nuoren ikänsä takia vielä niin huonosti.

Vaikka oppilaat voivat olla tosi laiskoja ja huonosti kayttaytyvia, niin ei silla omalla huonolla kaytoksella saa mitaan hyvaa aikaan. Jos mina olisin kyseisen lapsen vanhempi, niin soittaisin asian heti selvaksi. Miksi te ette uskalla selvittaa asioita.

T. aikan maikka jonka nappulat reistaa

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat