Seuraa 

Heissan, millaiset säännöt kodissanne vallitsee leikki-ikäsille lapsille? Entä mikä on mielestänne ankaruuden " raja" - mikä on sopivaa ja mikä jo liian ankaraa lapselle?

Kommentit (2)

Jos leikki-ikäisten ikähaitari on 2-6 vuotta, niin siihenhän mahtuu sääntöä ja ankaruutta jos jonkinmoista.

Perusjuttuina kai voisi sanoa että sellaiset leikit on kielletty, jossa voi vahingoittua itse, voi vahingoittaa kaveria, tai jossa aineellisten vahinkojen määrä voi olla suuri.

Kielenkäyttöön puututaan myös, eli nimittely, lällättely, vähättely ja kiroilu on kielletty.

Sääntöjä tarkennetaan iän ja ymmärryksen mukaan, mutta keskusteluyhteys lapseen ylläpidetään. Joskus voidaan myös perustella säännöt yksinkertailla toteumuksella: minä olen vanhempi, minä määrään. Lapsi on lapsi, ja aikuinen kantaa vastuun. Siksipä turha perustelu ja inttäminen on joskus täysin turhaa. Aikuinen saa aiheuttaa mielipahaa lapselle silloin kun se on lapsen turvallisuuden kannalta oikeutettua.

Jos ankaruuteen vielä lisätään rangaistus, niin rangaistus onm yös iän mukainen ja häilyvä käsite.

Mitä AP itse ajattelet näistä asioista, tai siis mikä sai sinut tätä kysymään?

t,

sokeritoppa

(jolla ei edes tällähetkellä leikki-ikäistä lasta, vaan esiteini-koululainen, ja vielä taapero-nimikkeen omaava kohta kaksivuotis + masukki)

Eli lapsi on lapsi, ei pikku-aikuinen. Lapsen on ymmärrettävä tekonsa syy-seuraus, ja meidän perheessä arvostetaan enemmän totuuden kertomista, kuin sen peittelyä. Se tarkoittaa sitä, että rehellisesti kerrotusta mokasta rangaistaan vähemmän kuin sen peittelystä. Tämä ei ehkä sovi leikki-ikäiselle, mutta hyvin koululaiselle.

Mielestäni lapsi ei missään vaiheessa saa pelätä vanhempiaan, mutta toki rangaistuksen täytyy olla epämielyttävä, ja opettavainen. Mikään mekaaninen anteeksipyyntö ei ole rangaistus, ja fyysisiä otteita ei tietenkään harrasteta.

Hyvinkin nuori voi olla korjaamassa esim seinään tehdyt piirrustukset, kukkamullalla tehdyt autoradat, tai ilmaa lupaa tehdyn & lattialle pudonneen kaakaon. Myöskin oma " naughty-chair" voi olla hyvä paikka miettiä tekosia.

Ai niin, oleellista säännöissä ja rangaistuksissa on vanhempien johdonmukaisuus ja yhdenmukaisuus. Yleistäen, niin miehillä on varmaan rosnkimpi ote, ja äidit saattaa olla liian helliä ;-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat