Vierailija

Olen aina ollut yksinhuoltaja, isyys tunnustettu muttei ole ikinä siis ollut huoltajana, eikä elämässämme mukana muuten kuin että olen valokuvia lähettänyt. Puhelimitse tavoittaisin, jos olisi asiaa ja sama toiseen suuntaan. Ei ole vielä semmoista asiaa ollut (lapsi 2v).

Olemme vuoden asuneet uuden mieheni luona.

LAIN mukaan lasta käsittääkseni tarjottaisiin ensin isälleen? Mutta huomioko kukaan (ja jos niin kuka/mikä) että isä ei ole ollut lapsen elämässä? Kelle sitten, jos isä ei ota (tai ei anneta)? Vanhemmilleni, sisaruksille, uudelle miehelle? Ja missä lapsi sen ajan on ja kuka hänen asioitaan hoitaa?

Mulla mikään stressi tästä ole...

Kommentit (16)

voit itse esittää toivomuksen siitä, kenestä tulee lapsesi huoltaja. Jos ko henkilö, yli 12vuotias lapsi ja sosiaaliviranomaiset ovat samaa mieltä, niin käy. Jos huoltajaehdokas ei ole halukas, häntä ei tietenkään sellaiseen tehtävään määrätä. Sossu voi katsoa että ehdokas ei ole sopiva esim ikänsä tai terveydentilansa takia, tai jos joku muu ehdokas on " vielä sopivampi" . Jos sukulaisissa ei ole mitään vikaa, ja ovat vielä sen ikäisiä, että elävät vähintään lapsen aikuisikään asti, lapset menevät heille. Orpolapsia ei mielellään anneta iäkkäiden huoltajien kasvatettavaksi, koska kylmä tosiasia on, että vanhat ihmiset kuolevat pian, eikä lasten ole hyvä joutua kärsimään MONTAA sellaista menetystä kuin lähihuoltajan menetys on. Nehän ovat jo kerran joutuneet vanhemmistaan luopumaan.

Mieheni ja minä allekirjoitimme kyseisen lapun ja kerroimme äidilleni missä sellainen lappu sitten on jos koskaan tarvitsee.

Toivonmukaan siitä on jotain hyötyä jos sellainen tilanne tulee eteen. Mieheni vanhemmille emme lastamme halua ja kummit ovat kuitenkin aika etäisiä. Äitini on meille läheinen ja vielä suht nuori (alle 60).

Sisältö jatkuu mainoksen alla

eli sijaiskotiin mieluummin kuin sukulaisille. Syynä oli mm. se, että hänen omat vanhempansa olivat jo iäkkäitä eikä lähisuvusta muutenkaan löydy hänen mielestään sopivaa huoltajaa. Isästä ei ole mitään virallista tietoa. Äidin kuoltua (syöpään) lapsi sijoitettiin sijaisperheeseen, jonka äiti oli itse valinnut. Ja sijaisperheessä lapsella on ollut todella hyvä olla; olen yksi kummeista joten tapaan lasta säännöllisesti ja äidin valinta on todella onnistunut. Vain erittäin painavasta syystä lapsi voitaisiin sijoittaa muualle eikä niin tule hänen kohdallaan tapahtumaan, koska heillä on adoptioprosessi parhaillaan käynnissä.

Lapsillani on hulttio isä jonka luokse ei ainakaan voi mennä. Mummut eivät voi ottaa, sisarestani en tiedä.

Avomieheni on joskus sanonut, että lapset saisivat jäädä hänen luokseen, mutta en tiedä voisko se mennä oikeesti noin.

Ja mitä sanoo valtio, saako sitä edes itse päättää mihin lapset menisivät vai joutuisivatko automaattisesti johonkin sijaiskotiin?

Vaikeita asioita.. :(

Sos. viranomaiset kyllä hoitavat tilannetta. Isovanhemmat tai muut läheiset sukulaiset voivat olla vaihtoehtoja. Mutta näissäkin tapauksissa tilanne ensin tutkitaan. Lapsi saattaisi asua jonkin aikaa esim. vastaanottokodissa, jos sopivaa paikkaa ei heti olisi.

ja pelottaa kun tiedän että mun lapsi on sen verran vaikee et kukaan sukulaisista ei sitä haluis :(((( niin kauheelta kuulostaa. joutus varmaa lastenkotiin :(((

Näin minun siskoni on tehnyt omalle lapselleen. Ilmoittaa testamentissaan toiveen että minä mieheni kanssa olisimme lasten huoltajat jos jotain sattuu.

Jos testamenttia ei ole oikeuslaitos päättää lapsen sijoituksesta. Jos olet ilmaissut oman tahtosi kuka on lapsen holhooja kuolemasi jälkeen oikeus ottaa toiveesi huomioon!!!

Siis asun uusioperheessä, minulla on edellisestä suhteesta lapsi ja lapsi uuden miehen kanssa.

Ollaan naimisissa ja muutenkin perhe, paitsi että vanhin tytär vierailee joka toinen viikonloppu oikean isänsä vanhempien luona.

Tiedän että jos minä kuolisin he olisivat varmasti halukkaita ottamaan tytön, mutta voisinko vaikuttaa asiaan mitenkään?

Mieheni kasvattaa molempia tyttöjä tasavaertaisesti ja rakastaa myös minun tytärtäni kuin omaansa.

Mutta ei siis ole biologisesti mitään sukua.

Meneekö bio suku aina edelle, eli jos kuolen viedäänkö tyttö väkisin pois siskonsa ja " isänsä" luota isovanhempien huostaan?

Voinko tuohon vaikuttaa testamentilla?

ei ap..

vuotias tuolloin) sai muuttaa asumaan yksin kun oli jo niin lähellä täysi-ikäisyyttä. tuo oli yllättävää, että sisarukset hajoitettiin. onneksi kaksi nuorinta saivat olla yhdessä. toiseksi nuorin taisi olla 18 kun muutti omilleen ja nuorin 15 kun sai muuttaa isälleen.

Vierailija:

Lainaus:

Luulisin että sisaruussuhdekin painaa vaakakupissa. Kyllähän esimerkiksi sijoitustapauksissa sisaret pyritään pitämään yhdessä.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat