Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Kertokaa nyt, kuuluuko tämä asiaan? Onko tämä " kauhukakara" -vaihe ohimenevää, vai jotain muuta?

Meidän 4v neiti on aina ollut kova luu, suuttuu tulisesti, kiukuttelee jne. mutta nyt on touhu mennyt välillä aivan mahdottomuuksiin. Huutaa mm. kylässä : En tule tänne enää ikinä! jos joku ei mee oman maun mukaan, käyttäytyy TOSI huonosti välillä (osaa siis käyttäytyä kunnollakin, mutta heittäytyy mahdottomaksi) jne. Raivoaa ja huutaa, pää punaisena, kun sille päälle sattuu ja sattuu aika usein, kun jotain kielletään tai koitetaan " oikaista" käytöstä, vaikka esim. jos repii toiselta jotain tavaroita, niin saa kamalan " slaagin" , kun häntä kehdataan kieltää...

Meillä on käytössä jäähyt /minuutti / ikävuosi ja anteeksi pitää pyytää ja ei uhkailla, jos ei myös toteuteta jne. Eli koitamme pitää " tiukkaa linjaa" , myös kylässä, jos tilanteita tulee, mutta ei vaan tunnu siltikään auttavan.

ELi melkoinen Prinsessa Tänttähäärä täällä, asuuko muiden kotona moisia 4 vuotiaita vai..? Auttakkee!

Kommentit (15)

Sitten se riemu uudelleen repee! ;o)) Ainakin mun omista sekä esikoisella että " kakkosella" oli 6veenä se, mitä " minimurrosiäksi" joskus sanotaan... :-/ Nyt meilläkin välillä (v)ihastuttaa 4-vuotias ja tuttua tohinaa " kivat jutut" täälläkin! Odottelen, että seestyy hengähdystauon verran ennen sitä 6-vuotiskautta... ;-D (Eilen viimeksi oli lopulta pakko jo vähän suuttua, kun herra -- joka on myöskin melkeinpä useimmiten aivan m-i-e-l-e-t-t-ö-m-ä-n kiltti ja suloinen! -- ilmoitti kaikille perheenjäsenille mennen tullen, että " pää kiinni ja heti!" ... Hohhoijjaa...;-))

kun taas on ollut niin " mielenkiintoinen" viikko takana :O)

Jatkuvasti saa raivareita ja huutaa kaikkea, mitä tietää, ettei saisi puhua. Ilkeilee kavereilleen, pikkusiskolle, isälle ja äitille, minkä ehtii. Sitten väliin tulee syliin itkemään, kun on niin vaikea olo.

Raskasta meinaa olla, mutta TOIVOTTAVASTI tämä joskus helpottaa. Nyt neitillä ikää siis 4v2kk.

Huoh.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

että muillakin samanlaista!

Tässä jo etsiskelin kaikenlaista tietoa, että onko normaalia vielä tän ikäiselle reagoida näin uhmismaisesti. Tuntui meidän lapsellamme jopa melkein taantumiselta. Kun tuossa välissä meni jo paljon paremmin.

Minäkin kuulin tänään, että voisin kuolla.. Ei kyllä mennyt kauaa sen jälkeen, kun lapsi tuli itkien luokseni ja pyysi päästä syliin. Halasimme ja lapsi pyysi ensimmäistä kertaa OMA-aloitteisesti anteeksi tällaista asiaa (että sanoi ikävästi). Että jotain edistyksellistäkin tapahtuu ;).

Jutut voivat tosiaan olla julmia, ja olen ymmärtänyt, että se on ihan normaalia. Tän ikäisellä.

Kovasti voimia kaikille 4v uhmailijoiden vanhemmille!

Meillä taas muutamat päivät menneet hyvin. Tyttö alkaa ilmeisesti kokeilemaan mitä saa aikaan, kun kehuu :) Eilen sydän aivan suli, kun tyttö yhtäkkiä sanoi, että mulla on maailman hienoin äiti :) Myöhemmin sanoi uudestaan samaa ja kysyin että miksi tytöstä tuntuu, että äiti on maailman hienoin, niin vastaus oli, että kun äiti käyttää koruja :D Kun huomaa miten iloiseksi tulee kehuista, niin alkaa varmaan kokeilemaan jatkossakin. Ei mulla mitään sitä vastaan ole, ihanaltahan tuo tuntuu kaikkien " roskiksessa vietettyjen öiden jälkeen" :D:D

Täällä kans 4 vuotias neiti jonka mielestä äiti on tyhmä ja pikkusisko idiootti...isinkään ei kuulemma tarvis tulla töistä kotia:) Välillä aivan kaamea tapaus!

Mutta todennäköisesti ihan ikään kuuluvaa ja toivottavasti ohimenevää kun muillakin on samanlaisia tapauksia:)

pyyntöön on ehdoton vastaus EI!!! Huudettuna! Lisäksi pullikoidaan sata kertaa päivässä milloin mitäkin asiaa vastaa eli siis kaikkea vastaan..uloslähtöä, ruokailua, nukkumaanmenoa, ulkoa sisälle tuloa, hampaiden pesua, vessassa käyntiä, kauppaan lähtöä jne lukematon lista. Siis ennen pojan mielestä kivatkin asiat on yhtäkkiä muuttunu tyhmäksi. Tai ainakin niin pitää sanoa. Pienistä asioista loukkaantuu ja huutaa kitarisat paistaen niin että koko meidän kortteli varmasti kuulee. Puistoissa myös alkanut nujakoimaan kovasti muiden poikien kanssa ja armoton määräily kavereitten kanssa leikkiessä.

Luulin tätä aluksi että johtuu keskimmäisen lapsen syndroomasta kun esikko alotti koulun ja kuopus 1,5 v eli huomioo menee paljon heille, mutta taitaakin olla pelkkää uhmaa. Huomiota olen kyllä koittanut paljon antaa enkä suostu riiteleen hänen kanssaan vaan sanon asiani ja jos hän ei tottele niin en puhu mitään. Esim jos olen lähdössä ulos ja poika laittaa hanttiin niin alan pukea itseäni ja kuopusta. Viimestään siinä vaiheessa 4 vuotiaalekin tulee kiire pukea vaatteita päälle kun olen ovella lähdössä ; ) En tietenkään jättäisi häntä kotiin yksin, mutta monesti olen odotellu pihassa häntä kun hän pukee sisällä. Asumme ok talossa. Ja aina kerron hänelle että odotan pihassa etten siis uhkaile häntä yksin jäämisellä tms. Olenn mysö kokeillu sellaista tekniikkaan joka aika hyvin onnistunu että jos pitäisi vaihtaa esim yövaatteet päälle niin sanonkin että " ethän vaihdakaan nyt yövaatetteita vaan nukut päivävaatteilla" ; ) Tepsii joskus ja vaatteet vaihtuu piankin, mutta aina ei jaksa itsellä sytyttää ja pinna palaa tuollaisen 4 v uhmiksen kanssa liian usein.

Jospa menis pian ohi..kestänyt nyt vasta kuukauden päivät. Joo ja toi 6 v on aika mielenkiintoinen ikä. meidän neiti oli vielä puolisen vuotta sitten pikkumurkku. Paiskoi ovia ja huusi mulle kaikkea ihan pienistä asioista myös, mutta mielstäni kestin sen paljon paremmin (lähinnä mua huvitti aina kun hän suuttui. Oli niin teatraalinen) kuin tämän 4 v uhmiksen kanssa.

Voimia meille kaikille uhmisten äideille.

tilanteestaan kertoneille :O) Kyllä helpotti lukea, että meillä ei vain ole näin, vaan taitaa tosiaan kuulua asiaan.. Koitetaan kestää - samaan aikaan tämän ikäisellä on jo ihania juttuja ja silloin, kun on hyvällä päällä, on aivan ihana :O)

meillä 3,5 v ja 5 v veljekset, joilta kyllä juttua tulee, suloista, ja vähemmän suloista ;)

Eilen viimeksi veljeksille tuli toraa, kun vanhempi yritti katsoa piirrettyjä, ja pikkuveli ei taas ollut samaa mieltä, vaan linnoittautui tv:n eteen :/

Siinä sitten isoveli yritti siirtää pikkuveljeä sivuun, ja sanoja ei säästelty, kun ei fyysisesti jaksanut nostaa sivuun...

" olet tosi ilkeä, typerä ja ruma" :/ - oli isoveljen kommentti pikkuveljelle.

Tästähän pikkuveli tulistui, ja huusi naama punaisena " en minä ole ruma" ....oi sentään, ihan " sattui" kuunnella tuota torailua.

Ja kuolemalla uhitellaan myös..." älä kiipeä sinne, tai putoat ja kuolet, eikä sua sitten enää ole" :/

(pojat siis keskenänsä, emme me vanhemmat tuommoisia puhu)

Ja vaikka isovanhemmat ovat rakkaita pojillemme, tuumasi isompi pojista perjantaina just visiitille tulleelle äidilleni (jota odottivat useamman päivän, että odotettu vieras kyllä oli ;) ), että " olet ollut jo aika monta tuntia meillä" ;O

Ja tuumasipa lopuksi, että " voisitko jo lähteä, että pääsemme äidin kanssa pelaamaan?" ;O

Ei oo moisia ennen päästellyt suustaan, mutta...toki sanoin pojille, että " eihän tuommoisia ole kiva kenellekään sanoa, tulee vaan paha mieli..." .

Kuuluu kait ikään, että isotellaan, ja koetellaan rajojaan.

Osaavat käyttäytyä tosi ihanastikin, kuten juuri perjantaina, ennen äitini visiittiä, juttelimme äitini kanssa puhelimessa, ja tuumasi, että " otan vielä pienet päiväunet, ja tulen sitten" , ja pojat kävivät vuorotellen puhelimessa, ja toivottivat mummolle " kauniita päiväunia!" :) Äitini oli suorastaan liikuttunut ;`)

Kumpainenkin poika toivottelevat hyvinkin usein, etenkin juuri mummeille, meiltä lähtiessään, että " mene mummo varovaisesti" ;`)

Eli käytöstavat ovat kyllä hallussa, kunhan sille päälle vaan sattuvat ;)

olen viime aikoina kauhistellut meidän 4v tytön käytöstä ja juttuja.. :/

Osaa myös käyttäytyä tosi nätisti..mutta kun sille päälle sattuu, niin hävetäkin saa kyllä välillä kunnolla!

Iäkäs isoisä halusi halata ja sanoa hei heit, neiti heitti pehmolelulla " murhaava" katse päällä eikä sanonut mitään vaan juoksi pois (sanoi minulle jälkikäteen ettei halunnut halata. Se on ok, mutta millä tavalla sen ilmaisee...). Kysyi " revinkö pikkuveljen kappaleiksi niin että vaan luut jää jäljelle" (mistä nämä jutut tulevat??). Lahjoista kiittäminen on viime aikoina ollut tosi vaikeaa. Noloa vanhemmille, mutta minkäs teet? Eihän sitäkään voi väkisin lapsesta ulos pusertaa ( osaa kuitenkin tämänkin taidon kyllä oikeasti).

Sanoo usein vaarille, kun hän poikkeaa meillä, että " et saa tulla tänne, mene pois" tms.

Yhtä ja toista mukavaa on ilmaantunut, juu. Ja väittäisin kuitenkin että meilläkin ihan " normaalikasvatus" , tapoja yritetään opettaa, kerrotaan miten saa tehdä ja miten ei, joskus myös " miettimistuoli" käytössä ellei varoituksista huolimatta mene sana perille ym.

Toivottavasti on ohimenevää..

ja huokaus,

meillä ensimmäinen on vasta 3,5 ja mä olen nyt jo välillä ihan hätää kärsimässä kun omat hermot ei vaan pidä ja kaveri käyttäytyy päättömästi. Kauhulla vaan odotan, että uhman voima siis todennäköisesti kasvaa vuosi vuodelta ja niitä kausia tulee olemaan koko ajan. Pelottaa suorastaan.

m

Onpa lohduttavaa kuulla, että kai tämä vaihe kuuluu tuohon ikään. Itse todella pelästyin, kun tajusin, että tämä on toistuvaa käytöstä ja maalailin jo vaikka mitä kauhuskenaarioita lapseni mielenterveydestä, kun nämä raivarit alkoivat. Mieleen tuli kuitenkin sellainen muistuma kuin 4-vuotiaan uhma. Sitähän sanotaan aina, että aika ennen kouluikää on yhtä uhmaa. Kun ensin selvitään 2-vuotiaan uhmasta, niin jo on seuraava odottamassa 4-vuotiaana. Miten sen unohtaakin, vaikka tiesi etukäteen.

Meillä haukutaan idiootiksi ja vaikka miksi. Yhdessä vaiheessa tyttö oli pistämässä mua aina roskikseen nukkumaan, koska olen tyhmä. Mua lähinnä naurattaa nuo, koska ne kuulostavat niin hauskoilta. Yritän vain nauraa sisäänpäin, tai yskäistä...

Hermo menee kyllä välillä, varsinkin raivareihin. Viimeksi tänä aamuna kun tuli taas mieleen, että mikä tuossa tytössä on vikana ja mitä olen tehnyt väärin. Mikään ei onnistu, ei voi pukea itse mitään päälle, ei halua mennä hoitoon ja sitä ja tätä. Mielialat myös vaihtelevat tytöllä sekunnissa. Tyttö saattaa olla iloinen ja puhella kaikkea ja miettiä syntyjä syviä ja sitten yhtäkkiä vetää herneet nenään jostain aivan uskomattomasta asiasta niin että minä katson vain monttu auki. Ja käytöstapoja on meilläkin kasvatettu ihan kuten muillakin näyttää olevan. Toivottavasti tämä vaihe menee kohta ohi. Muistaakseni olen jostain lukenut/kuullut kokemuksia, että 5-vuoden vaiheessa lapsesta yleensä kuoriutuu ihana, avulias lapsi :) Kohtahan se nähdään...

Täälläkin reilu 4-vuotias poika on aika mahdoton välillä ja kun siihen lisätään 2-vuotias erittäin uhmaikäinen sisko niin ei oikein tiedä mitä tekisi.... Mutta pitkää pinnaa tarvitaan ja toisaalta taas välillä nämä kaksi ovat kuin pikkuenkeleitä :)

eli meillä 4v tuplat ja välillä olen helisemässä ihan tosissaan. Suuttuessa toivovat kuolemaani, että saavat polttaa minut ja sirotella tuhkani. Olen myös hirvittävän ruma. Uhkaavat myös omalla kuolemallaan (mielestäni eivät kuitenkaan ymmärrä kuoleman lopullisuutta) ja raivoavat tosi rajusti ja karkailevat. Toinen enemmän kuin toinen. Uskoisin, että meillä ainakin kyseessä voimakas luonne, joka ollut alusta asti ja varmaan on sitä tappiin asti sen lisäksi, että tähän ikään kuuluu mahtavuus. Jostain luin, että mies on machoimmillaan 4v ja meillä tuplana! Onhan se hyvä, kun on voimakkaampi kuin Shrek!

että muillakin...

Meillä (tyttö 3,5v.) yleisin vastaus, kun häneltä kielletään jotain on " olet idiootti" ja " vihaan sinua" , mikä kuullostaa todella kamalalta, vaikka hän ei välttämättä ymmärrä ihan täysin, mitä " vihata" tarkoittaa. Lisäksi jos hän ei saa tahtoa läpi, hän on oikea mestari tuossa tahalleen ärsyttämisessä.! Käy esim. oven suulla sanomassa jotain rumaa ja juoksee sitten nauraen karkuun, tai sitten käy puremassa (siitä on ollut paljon puhetta, päiväkodissakin sanottiin yhdessä vaiheessa, että se on ongelma) ja juoksee karkuun. Tekee siis jotain, jonka tietää varsin hyvin olevan väärin..

Vähän pelottaa, kun on hänelle pikkusisko/veli tulossa, että mitä sirkusta tämä sitten on..

Jaksamista kaikille! :-)

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat