Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Hyvähän se olisi että molemmat vanhemmat iltaan pääsisivät. Mutta mietin että onko se katastrofi jos vain toinen vanhemmista menee?

Meillä alkaa tytöllä tärkeä harrastus samana päivänä ja juuri samaan aikaan (eri puolella kaupunkia) kuin mitä olisi myös vanhempainilta. Eikä mummuilla jotka muuten hoitaisivat, ole autoa jotta saisivat lapsen harrastukseen.

Nyt miehen kanssa sitten mietimme että jos minä menisi vanhempainiltaan ja mies veisi tytön harrastukseen jotta tytön ei tarvisi jättää vanhempainiltaa väliin).

Ja siksi näitä kyselen kun esikoisemme on juuri aloittanut koulun enkä oinein tiedä noista vanhempainilta ym kuvioista:)

Kommentit (5)

Meillä on koulaisella pienempiä sisaruksia, eikä ketään hoitajia. Aina kun on vanhempainilta toinen vanhemmista jää hoitamaan lapsia ja toinen menee. Suurimman osan luokkakavereidenkin kohdalla on niin että toinen vanhemmista on paikalla, harvoilla on molemmat ja sitten on aina jokunen ettei ketään pääse.

Parhaimmillaan paikalla ollut kertoo kuulumiset sille ketä ei ollut ja minä olen toiminut viestinviejänä usein myös perherajojen ylikin kaverille joka ei ole päässyt vanhempainiltaan. Lisäksi meillä on usein ykkös ja kakkosluokalla yhtä aikaa vanhempainillat ja joillakin kun on molemmilla luokilla lapsia, niin ovat sitten siirtyneet aina kesken vanhempainillan toisesta tilaisuudesta toiseen. Eli aika hyvin on jos yksikin vanhempi pystyy olemaan koko vanhempainillan paikalla kuuntelemassa.

Hyvin onnistuu sekin, että vain toinen osallistuu vanhempainiltaan. Mukana ollut briiffaa sen pois jääneen :).

Harvemmin vanhempainilloissa on mukana kummatkin vanhemmat (tässä toki luokka- ja koulukohtaista vaihtelua).

KL.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Olen itse ravannut (ja välillä mies) koulun ja päiväkodin vanhempainilloissa kohta 10 vuotta ja hyvin, hyvin harvoin on molemmat vanhemmat paikalla. Luonnollisesti toinen vanhempi on kotona lapsen/lasten kanssa.

Mikäli kommunikaatio vanhempien välillä toimii, riittää, että vain toinen osallistuu vanhempainiltaan. Mutta kannattaa välillä vaihtaa osallistujaa, että toinenkin pääsee tutustumaan lapsen opettajaan ja muihin aikuisiin.

Mietin itse tässä taannoin ensimmäisessä vanhempainillassa istuessani, mikis koko koulun vanhempain ilta on oltava samana päivänä. Tai tietysti ymmärrän koulun näkökulman asiaan, koska vanhempainillat ovat heille normaalin työajan ulkopuolista työtä. Mutta eikös kuitenkin vanhempainilta ole vanhemmille tarkoitettu ja silloin pitäisi olla mahdollisuus tutustua lapsen opettajaan ja koulunkäyntiin. Koska useimmilla on lapsia samanaikaisesti useammalla eri luokalla nämä koko koulunyhteiset vanhempainillat mielestäni vievät idean koko hommalta.

Tosiaan jonkun on yleensä oltava kotona lasten kanssa vanhempainillan ajan, joten ehkä vain toinen vanhempi voi osallistua vanhempainiltaan ja yksinhuoltajiakin on nykyisin melko paljon, jolloin suuren osan vanhemmista pitää valita kenen lapsensa vanhempainiltaan milloinkin osallistuu tai pompitava eri luokkien välillä ja jää sitten mahdollisesti ilman mahdollisesti tärkeätäkin informaatiota jokaisen lapsensa kohdalla.

no onneksi useimmissa kouluissa järjestetään vanhempainvartteja ja silloin on mahdollista keskustella jokaisen lapsen opettajan kanssa erikseen. Mutta onko muita jotka olisivat ihmetelleet samaa asiaa?

ne kun yleensä alkavat klo 18 ja hänen työnsä loppuu vasta silloin. Useimmiten siellä on vain toinen vanhemmista, eli ei kukaan ihmettele. Tänäkin vuonna meillä oli tilanne, että koko koulu piti vanhempainillan samaan aikaan klo 18, ja kun koulussa on kolme lasta niin siinä sai äiti sukkuloida luokkien välillä. Onneksi opet ymmärsivät!

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat