Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Meillä oli aikaisemmassa raskaudessa ja esikoisen kanssa loistava neuvolatäti. Nyt muutettuamme meille vaihtui täti. Odotan toista rv 22 ja oikeastaan alusta asti tunne on ollut, että on epäpätevä. Olen käynyt neuvolassa harvoin, kesällä lähes 2 kk tauko. Mihinkään ei saa vastausta, neuvoja ei kysy vointia. Hb oli 111, ei kommentoinut oikeastaan mitenkään. Voithan aloittaa jos tuntuu siltä..Kaiken tiedon olen itse etsinyt. Yleisesti välinpitämätön ja piittaamaton. Tänään piti saada kelapaperit, niin koneet oli hajalla. sanoi lähettävänsä kotiin. Hohhoijaa. Ei osannut ilman konetta painon muutosta. Kysymättä ei sano mihinkään mitään. Painoon, harjotussuppareihin ym. Yritin kysellä, eikö seuraavaksi ole lääkäri aika. Sain vaan epämääräistä, että vaikea saada aikaa.

Onko joku vaihtanut neuvolatätiä? Miten onnistui? Minua asia stressaaa hirveästi. Haluaisin vain tädin joka osaisi asiansa.

Kommentit (6)

Kun aloin lukea ensimmäistä ketjun viestiä, mielessäni ajattelin, että kirjoittajat ovat " hienostelijoita" , jotka heti valittavat, kun eivät kemiat natsaa. Kaikkihan vaan ei tunnetusti voi tulla kaikkien parhaiksi kavereiksi.

Mutta pahoitteluni ajatuksistani! Jutut terveydenhoitajien ammattitaidottomuudesta ovat uskomatonta luettavaa! Itse odotan esikoistani pienessä maalaiskaupungissa, ja th:sta ei ole kuin positiivista sanottavaa. On kannustava, iloinen, ammattitaitoinen ja rohkaiseva. Minä ainakin olen niin säikky odottaja, että ketjussa kuvaillut th:t olisivat saaneet minut jo hankkimaan läheisestä suuremmasta kaupungista jonkun yksityisterveydenhoitajan. (Onkohan semmoisia?) Näillä pikkupaikkakunnilla kun ei aina ole varaa valita tai vaihtaa...

Ollaan me, terveydenhoitajiimme tyytyväiset, onnellisia tilanteesta ja sanotaan kiitoksia terkkarillemmekin seuraavalla neuvolakäynnillä!

Osaan hyvin samaistua noihin mietintöihin pitäisikö vaihtaa neuvolan tätiä.. odotan esikoistani (rv28) ja oon mietiskellyt paljon että tällaistako tää " ohjaus" on. On tuntunut tosiaan hassulta kun en myöskään ole oikeen mihinkään saanut vastausta. Ainoastaan ympäripyöreitä sanoja ja lopulta oon sitten itse hakenut tiedon muualta...Kelan paprujen kanssa kävi niin, että kesäsijainen ei niitä osannut antaa - ja nyt kun oma terkkari oli tullut takasin sain läksytystä siitä, että nyt on hiukan myöhäistä niitä lähettää, olis kuulemma pitänyt aikaisemmin viedä... hankalahan se olis ollut kun en edellisellä kerralla todistusta saanut... :)

Mä en ihan pienistä ole hätkähdellyt, mutta viimeksi kun kerroin olleeni töissä viimeiset pari viikkoa panadolin voimalla - kysyi mitä voin tehdä kun liitoskivut on kovat ja estää askeleiden ottamisen ja iltaisin särkee selkää haitaten yöunia (tähän asti oon pystynyt täysin olemaan töissä ilman sairaslomia, oon hoitoalalla, paljon nostelua ja koko päivä jalkojen päällä) - Vastaus oli että koita nyt jaksaa vaan kun ei nyt vielä voi jäädä lepäämään... vielä olis reilu 5viikkoa äippälomaan. Tässä vaiheessa mietin, että selvä, jaksetaan sitten jos siitä ei kerran ole lapselle haittaa... Kysyin myös neuvoa alhaiseen verenpaineeseen jonka vuoksi on tullut muutaman kerran maailman mustenemista (arvot on yleensä 110/60) ja sain vastauksen että siihen ei nyt ole mitään apua että koita kestää. No nyt oon sitten miettinyt pitäisikö varata aika lääkäriin ja ohittaa neuvolan täti. Hivenen kun on epävarma olo ja selkeää apua ei ole tullut....

Ehkäpä sitä itsekin rohkaistuisi vaihtamaan asiantuntevampaan terkkariin, joka osaisi neuvoa silloin kun niitä neuvoja tarvitaan ...

Mutta niinhän se on, että joka ammatissa on monenlaisia " ammattilaisia" ja ammattilaisia... Tsemppiä kaikille :)

OonaLiinu

Sisältö jatkuu mainoksen alla

terveyskeskuksen ajanvaraukseen ja varaa aika toiselle neuvolatädille. Jos ei onnistu näin, niin ota yhteys terveyskeskuksen johtavaan lääkäriin / terkkarien esimieheen ja ilmoita, että haluat vaihtaa.

Aina ei kemiat pelaa. Minäkään en pidä omastani, (ei noin paha kuin sinun), mutta en ole saanut vaihdettua omaa aikaansaamattomuuttani. Pitäisi varmaan ryhdistäytyä, kun aina ottaa päähän kun tuon luota lähtee.

Soitin neuvolan terkkareiden esimiehelle, ja kerroin hänelle perusteluni. Meillä olisi ollut sama th ekassa ja tokassa raskaudessa, ja ekan raskauden jälkeen vauvaneuvolassa alkoi jo tuntua siltä, että th reagoi liian voimakkaasti, muttei oma ammattitaito riitä. Sotki papereita, kirjoitti vääriä painoja ja määräsi kontrollikäynneille ja lääkäriin verikokeisiin lapsen painon pysyessä pari kuukautta samana silloin, kun lapsi alkoi ryömiä ja liikkua.

Ekan raskauden jälkeen minulla oli keskenmeno, ja kun uusi raskaus alkoi, olin pari kertaa tuolla samalla neuvolahoitajalla, joka kirjoitti odotusajan korttiin väärille riveille, haukkui minulle gynekologini merkinnät odotuskortissa, ja unohti ottaa negatiivisen veriryhmäni vasta-aineet oikeilla viikoilla.

Esimies oli erittäin ymmärtäväinen, ja sain heti toisen terkkarin, joka oli alusta asti aivan ihana, tunsin olevani ammattilaisen hoidossa.

Kyllä minusta on tärkeää, että neuvolassa tuntee olevansa ammattilaisen käsissä, on se raskaus kuitenkin sen verran tärkeää aikaa vaikkei mitään ongelmia olisikaan!

t. dorisday

OonaLiinu:

Lainaus:

Osaan hyvin samaistua noihin mietintöihin pitäisikö vaihtaa neuvolan tätiä.. odotan esikoistani (rv28) ja oon mietiskellyt paljon että tällaistako tää " ohjaus" on. On tuntunut tosiaan hassulta kun en myöskään ole oikeen mihinkään saanut vastausta. Ainoastaan ympäripyöreitä sanoja ja lopulta oon sitten itse hakenut tiedon muualta...Kelan paprujen kanssa kävi niin, että kesäsijainen ei niitä osannut antaa - ja nyt kun oma terkkari oli tullut takasin sain läksytystä siitä, että nyt on hiukan myöhäistä niitä lähettää, olis kuulemma pitänyt aikaisemmin viedä... hankalahan se olis ollut kun en edellisellä kerralla todistusta saanut... :)

Mä en ihan pienistä ole hätkähdellyt, mutta viimeksi kun kerroin olleeni töissä viimeiset pari viikkoa panadolin voimalla - kysyi mitä voin tehdä kun liitoskivut on kovat ja estää askeleiden ottamisen ja iltaisin särkee selkää haitaten yöunia (tähän asti oon pystynyt täysin olemaan töissä ilman sairaslomia, oon hoitoalalla, paljon nostelua ja koko päivä jalkojen päällä) - Vastaus oli että koita nyt jaksaa vaan kun ei nyt vielä voi jäädä lepäämään... vielä olis reilu 5viikkoa äippälomaan. Tässä vaiheessa mietin, että selvä, jaksetaan sitten jos siitä ei kerran ole lapselle haittaa... Kysyin myös neuvoa alhaiseen verenpaineeseen jonka vuoksi on tullut muutaman kerran maailman mustenemista (arvot on yleensä 110/60) ja sain vastauksen että siihen ei nyt ole mitään apua että koita kestää. No nyt oon sitten miettinyt pitäisikö varata aika lääkäriin ja ohittaa neuvolan täti. Hivenen kun on epävarma olo ja selkeää apua ei ole tullut....

OonaLiinu

Siis ilman muuta suoraan lääkärille! Ei sun tartte töissä tollaisilla kivuilla olla, VAIKKA vauvalla on kaikki hyvin. Sulla nimittäin ei ole! Kyllä äidin hyvinvointi on ihan yhtä tärkeää kuin vauvan, ja useasti tietysti edllytys vauvan hyvinvoinnille.

Sitäpaitsi eihän terkkarit saa antaa kuin pari hassua päivää saikkua, mutta lääkäri voi tarvittaessa krjoittaa viikkoja. Ja sitäpaitsi, ei ne liitoskivut taida ohi mennä särkylääkkeillä ja työtä tekemällä, vaan nimenomaan levolla!

Nyt otat itsäsi niskasta kiinni etkä anna terkkarin jyrätä omia, oikeutettuja tunteitasi!!!

t,sokeritoppa 17+0

ps tsemppiä myös muille epäpätevien, epäasiallisten tai epäkiinnostuneiden terkkareiden kanssa painiville. Itse kullakin on oikeus pyytää toista terkkaria, eli pidetään siitä oikeudesta tarvittaessa kiinni!

Meillä täällä maalaispitäjässä on todella outo terkkari. En varmaan edes osaisi muuten ihmetellä, mutta esikoistani odotin isossa kaupungissa ja silloin olin todella asiantutevissa käsissä.

Tämä nykyinen terkkari on jo aivan eläkeiän kynnyksellä ja vaikuttaa todella kyllästyneeltä työhönsä. On koko ajan silmät puoliummessa ja haukottelee. Merkinnät neuvolakortissa on ihan jostain toiselta planeetalta ja äippäpolilla niitä jaksavat ihmetellä. Välillä laittavat neuvolakortin välissä lappuja terkkarille, että vois vähän korjata merkintöjä oikeampaan suuntaan. Sydänääniä ei ole vielä kertaakaan saanut kuulumaan, vaikka olen jo rv 28. Sanoo aina vaan, että ei sille kuitenkaan mitään voi tehdä, jos sikiö on menehtynyt...SIIS VOITTEKO KUVITELLA! Tökkää siis anturin johonkin kohtaan ja pitää siinä muutaman sekunnin ja jos ei kuulu niin luovuttaa.

Vaitiolovelvollisuuskaan ei tätä terkkaria koske ja on siitä saanut varoituksiakin, mutta vielä eivät ole heittäneet ulos. Tämän seudun mammoista ei myöskään kukaan päästä tätä terkkaria vauvan syntymän jälkeen kotikäynnille kun retostelee sitten kylillä jos joku ei ole ehtinyt viimeisen päälle siivota.

Jos en verenpaineeni takia olisi tiukasti äippäpolin seurannassa, olisin jo ajat sitten vaihtanut toisen kunnan neuvolaan, kuten monet monet muut odottajat ovat tehneet. Itselläni kun noita neuvolakäyntejä tulee max. 5 kertaa tämän raskauden aikana, niin en ole vaihtanut.

Kaikkein hauskinta tässä on, että olen itsekin terveydenhoitaja ammatiltani. En vain ole viitsinyt paljastaa kun teen toista koulutustani vastaavaa työtä ja se on merkattu sinne papruihin ammatiksi. Valituksen aion tuosta eukosta kyllä tehdä.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat