Seuraa 

Olisin kaivannut kokemuksia muiden poikien mahdollisesta balettiharrastuksesta. Oma poikani on tällä hetkellä kovin kiinnostunut baletista ja ajattelin, että veisin hänet kokeilemaan satubalettia tai vastaavaa.

Mietityttää vain jo etukäteen, että jos siellä on vain tyttöjä, niin eikö mahdollisesti sitten halua mennäkään tai jos innostuu harrastuksesta ja kertoo siitä kavereille, niin mikä on muiden suhtautuminen asiaan (kiusaamista?). Vai murehdinko turhaan etukäteen?

Kommentit (8)

vaikkakin nuorempi poika olisi notkeuttaan ja sirouttaan ihan omiaan johonkin tanssiharrasteeseen ;)

Meidän pienempi poika tykkää sipsutella varpaisillaan, ja pienoista hilpeyttä aiheuttaa joissakin ihmisissä tuo sipsuttelu ;)

Mutta..JOS olisi innostunut baletista, voisin toki viedä harrasteeseen, ei siinä mitään.

Itse olen lapsena tanssinut balettia, ja oma balettiopettajani oli mies :)

Hyvä opettaja oli, ja taitava tanssija.

Mikäpäs siinä, eihän lasta voi sukupuoliraameihin sitoa, sitä pitää harrastaa/tehdä mistä on kiinnostunut, ja mistä tykkää :)

Meidän pojat tykkäävät leikkiä nukketaloilla ja nukenrattailla, ja nukenrattaat löytyy, ja ehkes pukinkontista ensi jouluna nukketalokin ;)

Anopin kauhuksi :D

viime vuosina, ja 10-15 vuoden kuluttua tilanne voi olla ihan toinen. Ei missään nimessä kannata jättää viemättä balettitunnille, jos pelkää kiusaamista, haloo. Pahinta hallaa voi tehdä lapsilleen, jos ei ota huomioon näiden mieltymyksiä ja ominaislaatua. Tanssi on upea ja fyysisesti monipuolinen harrastus. Baletin lisäksi voi harrastaa lukuisia muita tanssilajeja (isommilla paikkakunnilla tanssiopistoissa ja tanssikouluissa), mutta klassinen tanssi luo hyvän perustan kaikkeen urheiluun. Baletin lisäksi poika voi innostua varmasti myös muista " rahvaan mielestä miehisimmistä" tanssilajeista (nykytanssi, showtanssi, jazz, hip hop jne...). Poikamaiset joukkuelajit eivät sovi kaikille eivätkä ole hyväksi kaikille (ryhmän samaistumispaine, tarve olla kova jätkä, teini-iässä alkoholin, nuuskan ym. mukaantulo, itsetunnon lasku, jos ei pärjää porukassa. Anteeksi kärjistys).

Sisältö jatkuu mainoksen alla

liikunta harrastushan se on siinä missä joku muukin. Jos lapsi kerran tykkää siitä niin pitäähän sen saada kokeilla. Mutta itse veisin samalla myös aloittamaan jonkin " miehisen lajin" . Sillä jos lapselle ei anna vaihtoehtoja, hän ei voi tietää mistä tykkää ja mistä jää paitsi. Minua itseä on harmittanut kun vanhemapani eivät esitelleet minulle monia eri lajeja pienenä (siis ala-ja yläasteikäisenä, kun itse osannut hakeutua seuroihin), ja en tiennyt sellaisista ja minua olisi kiinnostanut. Ehtiihän sitä aikuisenakin, mutta...

Siitä koulukiusaamisesta... Meillä oli lukiossa poika, joka oli harrastanut pienenä (joskus ala-asteiässä ilmeisesti) balettia ja häntä kiusattiin siitä vielä lukiossakin kun joku sai sen selville. Eli onhan sillä harrastuksella kauaskantoiset seuraukset, kun lähes aikuisiässä vielä kiusataan siitä. Ja se poika ei ollut mikään naistenmies vaan enemmänkin ujohko poika, jolle baletti ei ollut tuonut itsevarmuutta tai naistenhaku varmuutta tansseihin...

Ja niin etukäteen vähän arvelinkin. POika ei ollut siitä moksiskaan vaan aivan selvästi nautti ( ja ihaili tietenkin tyttöjä myös...). Pojallamme on muutenkin ollut tyttö-poika-vaihe menossa: haluaa leikkiä barbeilla, haluaa pinkkejä vaatteita....

Poika siis tykkää tanssimisesta ja esiintymisestä. Tuskinpa hänestä balettitanssijaa tulee, lienee liian romuluinen siihen mutta ehkäpä modernimman suunnan edustaja.

Kun menimme eka tunnille, pelkäsin että joku (tytöistä) möläyttää suureen ääneen TUOHAN ON POIKA - mutta ei kukaan sanonut mitään. Ja sitä paitsi itse tajusin heti kun katselin poikaa rivissä tyttöjen keskellä, että siinäpä sitä riittää vientiä parin vuoden päästä ;)

Minua kyllä toki ihmetytti, että onko meidän poikamme tosiaan ainoa 5-vuotias poika tässäkin kunnassa joka tykkää tanssimisesta ja esiintymisestä. Kesällä olimme muuten tanssijuhlissa ja poikamme haki jo ekan kerran ihan vierasta tyttöä tanssimaan. Kyllä äipän sydän pakahtui!!!

Molemmista nauttii ja tykkää, balettiopettajakin on mies.

Oma mielipiteeni on että siitä vaan. Lapsesta kasvaa paljon terveempi ja paremman itsetunnon omaava ihminen kun hänen omia mielipiteitään ja toiveitaan kuunnellaan ja arvostetaan kuin jos hänet väkisin pakotetaan johonkin keinotekoiseen " miehen tai naisen muottiin" .

Mitä olen noita taitoluistelua harrastavia poikia ja miehiä seurannut niin todella reippaita ja hyvän itsetunnon omaavia kavereita heistä on kasvanut ja kova on vienti naisten keskuudessa. Tottakai jokaiselle on joku jossain vaiheessa naljaillut harrastuksesta mutta he ovat kaikki osanneet jättää tällaiset naljailut omaan arvoonsa - kiusaajahan se on joka oman tyhmyytensä paljastaa eikä hyvän harrastuksen omaava kiusattu.

Sitäpaitsi luulen että pitkällä aikavälillä itsetunto-ongelmia tulee paljon enemmän siitä että sopeutuu kaikessa olemisessaan ja elämisessään muiden ajatuksiin ja normeihin kuin siitä että on reippaasti oma itsensä muiden tyhmistä mielipiteistä huolimatta. Rohkaisisin siis lasta ilman muuta oman mielenkiinnon mukaisiin harrastuksiin joukon seuraamisen sijasta, murrosiässäkin siitä on pelkkäää hyötyä ettei tarvitse tehdä kaikkea tyhmää muiden mukana.

Heinoa, että on innostunut. Vie vain balettiin. Meillä on kaksi tyttöä, mutta ystävämme poika on ollut satubaletissa. Leikkii rajuja leikkejä siinä missä muutkin pojat eikä ole tullut kiusatuksikaan. Kiusaaminen on tosi harmillista, mutta sitä ei kannata ajatella. Lapset keksivät kiusaamisen aiheen aina jostain, jos haluavat kiusata. Jos ei lapsesta itsestään, niin sitten vaikka että " äiti on 100-vuotias" :)

Ei tässä maailmassa mikään ikinä muutu, jos pitää aina varmistaa selusta ettei nyt vaan tulisi tehtyä mitään erilaista ja kaavoihin kangistumatonta.

Jos tyttönne haluavat mennä futistreeneihin, niin muistakaa nyt sitten viedä vastapainoksi virkkaukerhoon myös.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat