Vierailija

Me tullaan usein olosuhteiden pakosta (vanhemman lapsen kerho) aamupäivällä kotiin sen verran myöhään, ettei lounaan tekemiseen saisi mennä varttia pidempään. Jos edelliseltä päivältä ei ole jäänyt lämmitettävää ruokaa, eikä pakkasessakaan ole mitään aikaisemmin tehtyjä ruokia, mulla lyö pää ihan tyhjää, mitä laittaisin lapsille lounaaksi! Mitä te muut silloin laitatte???

Mä en itse tykkää kovinkaan monesta eineksestä, enkä haluaisi, että lapset söisivät eineksiä kuin max pari kertaa viikossa. Eineksiä, joita meillä syödään on: maksalaatikko, liha- ja tonnikalaperunasoselaatikko, pinaattiletut, pinaattikeitto (pakaste), broileripyörykät ja kalapuikot. Tänään ostin pakasteesta Rainbow:n lihapulla-perunapannun (tai joku vastaava). Kuopus (1 v) söi ruoasta ainoastaan pari pientä lihapulla, perunat sylki pois. Esikoinen (4 v) syö lähes kaikkea mitä tarjotaan, mutta ei kanaa (paitsi eines-broileripyöryköitä ja broilerin jauhelihasta tehtyjä ruokia). Kuopus on huomattavasti nirsompi.

Hitsi, kun vaan aina jaksais tehdä pakkaseen valmiiksi ruokaa, mutta jotenkin se aina vaan jää. Ja jos jotain teen, se on melkein aina jotain jauhelihasta (lihapullia, jauhelihakastiketta tms.). Auttakaa ja kertokaa, mitä teidän lapset syövät lounaaksi, jos aikaa ruoan tekemiseen on alle vartti, eikä edelliseltä päivältä ole jäänyt ruokaa, eikä pakkasessakaan ole mitään valmiina!!

Kommentit (26)

Keitä täysjyväpasta, valuta vesi pois ja lisää Barillan tomaatti-basilikapurkillinen joukkoon. Parmesania päälle.

Tosi hyvää, lapsetkin tykkää!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Päivälliseksi teen kyllä vaihtelevaa ja monipuolista ruokaa (itse, eineksiä syödään max kerran viikossa päivälliseksi), mutta toi lounas-homma on ollut vähän retuperällä. Yritän kyllä tehdä niin paljon päivällisruokaa, että sitä jäisi seuraavan päivän lounaaksi tai pakkaseen, mutta useita kertoja viikossa on sellaista ruokaa, mitä ei jää. Ja se, etteivät lapset syö kanaa fileepihveinä tai suikaleina, vaikeuttaa kyllä tota lounaan keksimistä. Puuroa syövät illallakin niin huonosti, etten viitsi edes tarjota sitä lounaaksi. Kiitos kuitenkin tosi paljon monista hyvistä vinkeistä!

Marinoituja kanansuikaleita ja pakasteesta wokkivihanneksia. Paistetaan pannussa ja samalla keitetään nuudelit (3min), jotka heitetään sitten sekaan.

ja pilkon vihanneksia. Meidän 2- ja 4-vuotiaat syö ihan mielellään vihanneksia ja varsinkin jos ne on leikattu reiluiksi paloiksi. Lisäksi vaikka leipää. Riisin, perunoiden ja pastankin keittämiseen tuntuu aina menevän pisin aika ruoanlaitossa.

Lapset syövät lounaaksi ehkä 2 kertaa viikossa jauhelihakastiketta + makaroonia (=helpompaa kuin spagetti) ja n. 2 krt/vko päivälliseksi jotain jauhelihasta tehtyä. Enempää en haluaisi heille tota jauheliha + pasta -yhdistelmääkään tarjota, ettei ole niin yksipuolista. Kalasta tykkäävät molemmat ja pari kertaa viikossa syövät lohta. Kuinka usein sitä voikaan lapsille antaa? Vihanneksia ei meidän lapset myöskään syö (itse asiassa taitavat sittenkin molemmat olla aika nirsoja), joten kalan kanssa pitää sitten aina olla perunoita tai riisiä. Perunoita " keitän" lounaaksi mikrossa, mutta se on jotenkin ärsyttävää. Riisin voisin keittää aamulla valmiiksi, jos muistaisin. Seuraavan kerran ostan kaupasta noita valmiita pastakastikkeita. Onko ne kuinka terveellisiä? Välttelen ylimääräisiä lisä-, säilöntä- yms. aineita.

Itse tykkään kanasta tosi paljon, mutta kumpikaan lapsista ei syö esim. broilerin fileesuikaleita tai fileepihvejä. Silloin kun tehdään päivälliseksi jotain broileriruokaa, lapset syövät vaan pastaa/riisiä ilman kanaa (tietenkin heillä on sitä kastiketta, mutta kanaa eivät suostu syömään tai kuopus ehkä joka kymmenes kerta ja esikoinen ei ollenkaan). Munakkaasta eivät tykkää, mutta keitetyistä kananmunista kyllä. Ehkä täytyy joskus tarjota pelkkiä keitettyjä kananmunia...

Minusta teillä syödään jo ihan riittävästi eineksiä, eli suosittelisin tosiaan tuota aamuista ruuanlaittoa.

Puolivalmisteista saa nopsan keiton tehtyä kiireessä, eli valmiit keittoperunat, 2 pss keittojuureksia ja nakit tai pakkasesta paistettu jauheliha kattilaan + mausteet, vedenkeittimellä kuumennettu liemi päälle ja 5-10 min. keittäminen = valmis nakki- tai jauhelihasoppa.

Paistijauhelihaa, sipulia ja herne-maissi-paprikaa pannulla

Kananfileesuikaleita ja samat kuin yllä

Spagettikastike jauhelihasta: Jauheliha, aamulla raastettu porkkanaraaste ja aamulla silputtu sipuli pannulle, tomaattimurskaa. Samalla runsaskuituiset tummat rakettispaghetit kiehumaan.

Munakas ja kasviksia

Puuro ja kasviksia ja marjoja

Tässäpä näitä... Mä en tykkää syöttää eineksiä.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat