Vierailija

Hei kaikki allergikkojen ja astmaatikkojen äidit!

Kaipaisin todella apuanne arkeemme. Meillä on kaksi lasta 2,5 ja 4,5-vuotiaat. Toisella heistä on atooppinen allergia aika pahana, oireilee erityisesti tiettyjen ruoka-aineiden jälkeen. Toisella taas astma, muutamia kertoja jouduttu käymään yölläkin päivystyksessä, mutta nyt on aloitettu säännöllinen lääkitys sairauteen. Siitäkin huolimatta tämä nuorempi astmaatikko on sairaana KOKO AJAN! Vähintään kerran kuukaudessa. Lisäksi iästään huolimatta hän herää 1-2 krt/ yö edelleen. Teen tällä hetkellä vuorotyötä ja olen uupumuksen partaalla. Olen alkanut sairastella itsekin ja päivisin en jaksaisi enää mitään. Parisuhdetta ei ole enää ollut aikoihin, koska sen hoitamiseen ei ole lapsen sairastelun vuoksi mahdollisuutta. Lähisukulaisia ei ole. Lapsi valvoo ja nukkuu jatkuvan sairastelun vuoksi miten sattuu, terveenä ollessaan on säännöllinen rytmiltään.

Elän siis ties monetta vuotta kuin vauvavuosia. En tiedä kuinka kauan jaksan. Syömme terveellisesti, emme tupakoi, lapsiani olen rakkaudella hoitanut ja imettänytkin pitkään. En tiedä pitäisikö minun jäädä kotiin, lyhentää työaikaa vai mitä tekisin? Tämä vain ei voi jatkua näin. Välillä haaveilin kolmannesta lapsesta , mutta se ei todellakaan ainakaan helpottaisi tilannetta. Kokonaan kotiin jääminenkin muuttaisi taloudellista tilannetta aika tavalla. Lapsi on muuten normaalisti kehittynyt, mutta sairastellut koko lyhyen ikänsä. Allergioita ei puolestaan hänellä ole. Korvatulehduskierre oli, putkien myötä loppui siihen ja kitarisan poiston.

Onko jotain sopeutumisvalmennus tmv. ryhmiä meille? Onko tällainen lapsi erityislapsi ja saisinko hänen hoitoonsa jonkinlaista tukea, jos jäisin kotiin? Päivähoidon alettua lapsi sairastelee entistäkin enemmän. Mitä kannattaisi tehdä? Hyvät neuvot ja tsemppaus tarpeen!

Sivut

Kommentit (50)

että pahempaakin on ja lapseni ovat kuitenkin tavallaan terveitä, kun ei ole kehitysvammaa tmv. mutta raskasta on tämäkin. Voimia kaikille erityislasten äideille ja allergisten lapsukaisten äideille!

Mutta jos sitä ei koe tarvitsevansa, niin miksi ihmeessä pitäisi hakeautua noille kursseille?

Silloin kun lapsemme sairastelukierre alkoi, olisimme todella olleet tuon tuen tarpeessa. Meitä vaan hyppyytettiin tk-lääkäriltä toiselle ja olimme todella hukassa. Nyt meillä on kaikki hyvin :)

Oletko täällä vaan riitaa haastamassa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meidän lapset eiv'ät onneksi ole allergisia, astmaa kyllä löytyy.

Olen itse kotiäitinä joten tilanteeni on paljon helpompi siltä osin, ja muutenkin helpottamaan päin, ainakin näyttyäis siltä. Meillä on kaksi pahemmin oireilevaa astmaatikkoa, toinen sai diagnoosin 7kk ikäisenä ja toinen 3v ikäisenä.

Tällä hetkellä meidän 4v ja 2v ovat sairaina vain noin kerran kuukaudessa. Viime kevääseen asti pienempi oli sairas koko ajan ja isompi n. 3 kertaa/ 2kk. Kesä meni hieman paremmin, vain pari flunssa, nyt syksystä näyttää tuo kerta/kk tahti olevan vallalla.

Lääkärikäynnit ovat vähentyneet viime keväästä oleellisesti. Varmaan kun pienempi lapsi on kasvanut ja isompi sai lisälääkkeeksi singulairin, pienemmällä on ollut se jo 7kk asti. Aiemmin juostiin lääkärissä vähän väliä, kun kotona annettavat lääkeet eivät meinanneet riittää tai auttoivat niin viiveellä, ettei huonokuntoista lasta uskaltanut kotona katsoa.

Meillä on kotoan spira, jolla lääkettä annetaan pahimmillaan 3 tunnin välein, onneksi näitä pahimpia jaksoja ei ole usein, mutta jos antaa vaikka 3 päivää putkeen 3 tunnin välein lääkettä 2 eri lapselle, yötä päivää. Yksi lääkeannos vie aikaa n. 20-30min, niin siinä tietää hoitaneensa astmalasta.

Jos astmaatikon oireilu jatkuu, niin kannattaa kysyä tuota singulairia, se vähentää limaisuutta.

Millä ohjeella sä annat lapselle avaavaa? Jotkut lääkärit ei anna tarpeeksi reiluja ohjeita kotihoitoon.

Ventoline tai airomir suihketta voi todellisuudessa antaa tosi paljon, jos tilanne on paha. Esimerkiksi 4suihketta+ 20min kuluttua 4+ 20 min kuluttua neljä, sitten pitäis tunti pari selvitä ja palata normaaliin 2 suihketta 3 tunnin välein systeemiin.

Kävimme lapseni kanssa heti seuraavana aamuna lääkärissä, kun tämän väsyneen aloitukseni kirjoitin. Lapsellani on taas korvatulehdus, johon sai ab-kuurin ja lähetteen korvaklinikalle edelleen voimassa. Jatkossa mahdollisesti uusi putkitus, koska putket tosiaan tulleet pois. Astmalääkitys tuplattiin viikoksi flunssan ajaksi ja kehoitettiin hakeutumaan päivystykseen ellei helpotusta siitä. Tämä näyttäisi todella tepsineen ja ehkäpä tauti olisi talttumaan päin! Yskimistä ei kuulu!! Se oli niin kamalan kuuloista, että ette usko miten onnellinen olen! ;)

Maitohappobakteeri meillä on käytössä molemmilla lapsilla, samoin erilaisia voiteita on vaihdellen atoopikolle käytetty, vaatteita silitetty, materiaaleja mietitty jne. Toivoisin, että selviäisimme eteen päin. Päivätöihin ajattelin hakeutua oman jaksamiseni kannalta, ellei se ole mahdollista niin sitten lyhennän työaikaani vuoden alusta. Jos ei näillä konsteilla muutosta ensi kesään mennessä, niin sitten täytyy jäädä kotiin. Kesällä lapseni täyttää 3-v. joten voihan olla, että sairastelu sitten jo luonnostaankin vähenee, kun esim. keuhkoputket kasvavat lapsen kasvun myötä.

Kiitoksia teille vertaistuestanne ja nyt tiedän mistä lähteä sitä edelleen etsimään halutessani lisää. Ja vinkeistänne myös! Voimia kaikille sairastelevien äideille!

Juuri sitä itsekin pelkään, ettei käy niin että elämä alkaa pyöriä vain sairastelun ympärillä. Varsinaista hoitoapua en koe tarvitsevani, mies osallistuu aktiivisesti ja lapset ovat siellä päivähoidossa jo muutenkin. Lisäksi varasin itselleni keskusteluajan psykologille. En tiedä onko siitä mitä apua, mutta eihän se ota ellei annakaan. Käyn jonkun kerran ajatuksistani kertomassa ja pohdiskelemassa miten arkea saisi jouhevammaksi.

Ainakin hetkellisesti helpottunut ap, menossa nyt nukkumaan...

Itse astmaatikon äitinä en voisi kuvitellakaan hakeutuvani vertaiskurssille. En halua keskustella aiheesta yhtään enempää kuin on välttämätöntä, haluan vaan katsoa sen ns normaalin elämän suuntaan. En halua erityisesti tutusta samanlaisiin perheisiin, vaan yleensäkin ihmisiin. On ihanaa että noita kursseja järjestetään ja että monet saavat niistä apua ja tukea, mutta eivät ole kaikkien mieleen :) Ja tämä siis ihan hyvällä sanottu.

Lainaus:

- miksi sitten väität, että se on turhaa??

Sinusta ei takuulla olisikaan ollut mitään hyötyä kenellekään, eikä ole vieläkään.

En ole väittänyt että se on turhaa.

Emme tarvitse sitä nyt. Olisimme tarvinneet sitä aiemmin. Emme osanneet sitä mistään hakea.

Olet harvinaisen mukava ihminen, joten toisaalta olen pahoillani että emme ole tavanneet noissa ryhmissä. Ties miten kivaa meillä olisi vaikka kahvilla joskus ;)

Minullakin oli jossain vaiheessa kausi kun kaikki muut olivat idiootteja ja harmitti ja kiukutti koko ajan. Hirveä huoli lapsesta ja kamalan paha olo koko ajan. Ei oikein unikaan tullut. Parisuhdekin oli aika käymistilassa.

Yhden sairaalajakson aikana tästä oli sitten puhetta ja sainkin varattua ajan psykologille ja kävin siellä jonkun kerran puhumassa omasta jaksamisestani. Äitien (ja isien kanssa) kannattaa ehdottomasti miettiä myös sitä omaa terveyttään. En tiedä oliko noista käynneistä kovin paljon hyötyä mutta ainakin sain ammattilaiselta palautetta. Otin myös joskus sitä ihan omaa aikaa, kuten omia harrastuksia tms. Netin käyttöä ja telkkarin tuijottamista vähensin kanssa kun aikaa ei ollut.

46

minä haluan tietää, että hoidan lastani parhaalla mahdollisella tavalla. Ei tulisi mieleenikään vaan totella ummikkona ketä tahansa lääkäriä. Minä haluan kaivaa varmasti hyvän ja tietää sairaudesta itsekin niin paljon, että lapsen hoito on täsmälleen täydellistä.

Ei siinä mistään avuttomuudesta ja epäterveeseen suuntaamisesta, päinvastoin.

Sinun metodisi on lähinnä edesvastuutonta lepsua laistamista.

Niin, minähän kerroin juuri että alkuvaiheessa olisimme tarvinneet vertaistukea. Kukaan ei sitä osannut tarjota eikä kukaan edes käyttänyt lapsemme sairaudesta nimeä "astma" joten olimme hukassa.

Minulla ei ole typerää ylemmyyttä.

Hyvä ketju menee pilalle tämmöisellä jauhamisella. Entistä vähemmän uskon vertaistuen apuun, kun näitä juttuja lukee. En usko, että esimerkiksi sinusta olisi mitään apua meille, ja sama päinvastoin.

32

ja kysehän oli sitten nimenomaan sinusta? Niinkö? Ei minusta.

Miksi ylipäätään vastaat ketjuun, jossa etsitään vertaistukea, kun itse et sitä halua, etkä ole sitä koskaan mistään saanut, joten et edes tiedä siitä mitään. HALOO...

Lainaus:

Ei tulisi mieleenikään vaan totella ummikkona ketä tahansa lääkäriä.

Ei siinä mistään avuttomuudesta ja epäterveeseen suuntaamisesta, päinvastoin.

Sinun metodisi on lähinnä edesvastuutonta lepsua laistamista.

Siis kirjoitin tuon viestini ihan hyvällä, en arvostellut kenenkään metodeja. jos joku saa apua VERTAIStuesta niin hyvä niin.

Emme ole ummikkoja asian suhteen. Meillä ei ole "kuka tahansa lääkäri" vaan erinomainen astmaan & allergioihin perehtynyt lääkäri. Seuraava käynti on muuten kahden viikon päästä.

Edesvastuuton lepsu laistaminen my ass. Kun lapsemme on lopultakin saanut lääkityksen kuntoon ja elää kuin normaali lapsi (jos nyt normaaleja lapsia on olemassa) niin en halua hautautua tämän asian ympärille. Mistä kaivoit tuon avuttomuuden ja epäterveen?

Taitaa olla vähän huono päivä sulla ;)

24

Niin, monihan osaa hakea vertaistukea jo alkuvaiheessa ja esimerkiksi säästyy sillä tavalla koko tuolta hyppyyttämisvaiheelta.

Minä esimerkiksi soitin suoraan astmaliittoon ja sain heti pätevän lääkärin tiedot. En hypännyt lainkaan tk-lääkäreillä. Typerää ajanhaaskausta tahkota tuolla lailla.

astmaa vain minulla, äidillä. Minulle lääkäri sanoi, että astma on sairaus joka saadaan lääkkeillä hoidettua oireettomaksi ja että esim. yölliset heräämiset hengenahdistuksen vuoksi tai hengityskivut rasituksessa ovat merkki siitä että lääkitys ei ole riittävä. Jos pikku astmaatikkonne oireilee millään tavoin astmansa takia, sinuna veisin hänet astmalääkärille heti. Normaalisti kun astman peruslääkitys (kortisonit ja sitä vastaavat lääkkeet) on oikealla annostuksella, ei avaavaa lääkettä (esim. Ventoline) tarvita lainkaan. Itse joudun muuten tuplaamaan kortisoniannokset flunssien aikana, kannattaa teidänkin neuvotella lääkärin kanssa onko teidän lapsellanne vastaavaa tarvetta?

Meillä atooppisen lapsen kohdalla käänteentekevä askel oli se, kun mentiin yksityiselle ihotautilääkärille. Saatiin järeämmät lääkkeet käyttöön ja keskusteluapua ruokavalion järjestämiseen ja tilanne rauhoittui huomattavasti. Esim. suolavesikääreitä ja suun kautta annettavia antihistamiineja suosittelen lämpimästi.

Sinulle itsellesi suosittelen puolen vuoden hoitovapaata(voiko saada jos välillä ollut töissä?) tai edes osittaista hoitovapaata.

Oli tosi helpottavaa huomata, että emme ole yksin ongelminemme. Ensimmäisen saatua diagnoosin emme tunteneet myöskään ketään lapsiastmaatikkoa, mutta nyt on jo tultu tutuiksi. Meillä tällä hetkellä 4 astmaatikkoa, mutta vanhimmalla enää rasitusastmaa, kakkonen hyvässä vaiheessa ilman lääkkeita, kolmosen kanssakin pärjäillään, mutta neljäs on juuri tuossa jatkuvasti sairastavassa, lääkkeiden etsintä vaiheessa. Sitä jatkuu aikansa, mutta usko pois tunnelin päässä on valoa. Ei meilläkään muuten näin paljon lapsia olisi ;)

Eli se entinen "sairaan lapsen tuki" eli mikä lie nykyään joku vammaistuki. Siitä saa noilla sairastumisilla ja korvakierteillä kyllä ja se on vähän alle 1000e per vuosi per lapsi. Ja sitä haetaan takautuvasti vuosi kerrallaan.

että vertaistuki auttaa selviämään helpommalla, joten en tajua, miksi sitten väität, että se on turhaa??

Vertaistuella nimenomaan saa diagnoosin nopeammin, löytää paremman hoidon nopeammin ja osaa hakea tuet nopeammin.

Koko tuo sinun jauhamisesi on ihan absurdia, kun kirjoitat jo itsesikin kanssa ristiin.

Sinusta ei takuulla olisikaan ollut mitään hyötyä kenellekään, eikä ole vieläkään.

Suosittelen Symbioflor merkkisiä maitohappobakteereita. Niitä on eri vahvuisia ja hoito aloitetaan pikkuhiljaa. Lääkäri Rauli Mäkelä (mm. Antioksidanttiklinikka) voisi varmasti auttaa teitä. Suosittelen ihan ensiksikin lukemaan hänen kirjoittamansa kirjan "Irti tulehduskierteestä". Siinä on allergiasta ja astmasta kärsiville todella hyvää tietoa vastustuskyvyn parantamisesta.

Meillä sinun kuvailemasi elämä on hyvin tuttua. Itsekin käyn töissä täysiaikaisesti ja heräilen monta kertaa yössä sekä usein aamu alkaa jo kello 5. Ihmettelen välillä miten sitä on edes kutenmiten selväjärkisten kirjoissa. Unettomuuskierrettä oli minullakin, ja soin muutaman kuukauden nukahtamislääkkeitä. Niistä olis itten todella vaikea päästä eroon, mutta minua auttoivat sitruunamelissa ja valeriaana -valmisteet (luontaistuotekaupoista).

Paljon voimia arkeen!

tukea tarpeellisena. Hyväksykää ihmisten eri tavat...

itse tunnen muutaman lapsiperheen joissa kärsitään asmasta ja allergioista. Paljon ollaan toisiltamme opittu mutta ilmankin oltaisiin pärjätty. Parhaan avun olen saanut aikoinaan hoitavalta lääkäriltä.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat