Seuraa 

Moi!

Käytiin ystävien luona katsomassa uutta kotia niin tuli ilmi et he on ostanut sohvat, kirjahyllyn, ruokailuryhmän yms lainarahalla " samaan pompsiin" ...

Itsekin rakennamme mut en ole tullut ajatelleeksi kyseistä asiaa... eli kysyisinkin et onko yleistä laittaa koti " edustus" kuntoon lainarahalla jos ylimääräistä rahaa ei ole omasta takaa? Vai säästättekö? Vai kelpuutatteko esim 10v vanhat huonekalut uuteen kotiinne?

Me itse olemme asuneet tähän asti niin pienessä rivaris et pakonedessä joudumme investoimaan uutta... Tässä mietinkin et laitanko rahaa sivuun ja hankin sitten muutaman vuoden kuluttua mieleiset kalusteet vai ostaisiko lainarahalla?

Kommentit (10)

Vanilja76:

Lainaus:

Mielestäni on ihan sama käyttää lainaa vaikka autoon kuin huonekaluihin.

Sanna

Olen samaa mielta. Voi olla jopa fiksumpaa hankkia asuntolainalla ' ikuinen' ruokapoytaryhma kuin autorahoituksella auto. Hyvin monet ostavat autorahoituksella kalliimman ja uudemman auton mihin olisi oikeasti varaa ja mita oikeasti edes tarvitsisi, mutta sitten kauhistellaan, jos joku on kayttanyt rahaa kodin huonekaluihin, kun Jyskistakin olisi saanut ... tai vanhalla olisi parjannyt. Autoissa usein ruvetaan sitten puhumaan siita ' turvallisuudesta' , kun on lapsia jne. vaikka todellisuudessa ajetaan montaa vanhaa ja halpaa autoa turvattomammalla autolla, kun halutaan uusi. Mutta kukin tavallaan ...

Olen visuaalisesti hyvin tarkka ja lempipuuhani on sisustaminen... Tämä meidän rivari on täysin oma tyyliseni ja joka ikinen huonekalu/sisustuselementti siirretään 200neliön omakotitaloomme. Mutta kun sitä tilaa tulee tosiaan 125neliötä lisää niin tämä kalustus ei valitettavasti riitä. Olohuone on n 45 neliötä eli takuulla tämä nykyinen 1 sohva hukkuu sinne totaalisesti. Eli sohvat on pakko hommata, mattoja, lamppuja... Tällä hetkellä 3 lasta on samas huonees mut uuteen kotiin he saa omat huoneet eli peruskalustusta on hankittava...

Mielestäni sohva/sohvat investoidaan vähintään seuraavaa 10-15 vuotta varten joten ei ole järkeä ostaa sitä " väliaikaista" ratkaisua. Olen ajatellut nyt sillain et sohvat hankin lainarahalla (saa mies siirtää uuden auton investointia tuonnemmaksi ;)) mut kaiken muun hankin omasta pussista. En tiedä miksi tuntuu et aivan kuin tekisi väärin jos lainarahaa käyttää sisustamiseen edes muutaman tonnin... Sen takia tääl ihmisiltä mielipidettä/kokemuksia kyselenkin...

Ja kiitos kommenteista :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meille on aikoinaan ostettu keittiön pöytä ja tuolit osamaksulla, mutta kaikki muut kalusteet on ostettu ilman lainaa tai osamaksua. Emme tosin ole uusineet koko kalustoa kerralla joten ei ole tarvinnut miettiä suurten summien sijoittamista kalusteisiin kertaheitolla.

kyllä meillä kun rakennettiin, niin nostettiin asuntolainaa myös huonekaluja, verhoja (ja tangot) ja puutarhaa varten. Ei kaikkia kalusteita uusittu, vaan ruokapöytä tuoleineen ja hyllystö olohuoneeseen. Meilläkin on myös kaikki vanhan rivarin huonekalut tuotu uuteen kotiin, vanhat sohvat ym.

eli just ollaan muutettu ja uusi koti on sen verran isompi ettei meillä ollut ennestään kunnon kirjahyllyä (ostettiin käytetty), keittiön ruokaryhmää tai sohvaa. otettiin erikseen näihin hankintoihin laina pankista asuntolainan ohella maksettavaksi.

ainakin tuttavapiirissa on nain toimittu. Itse tavallaan myos, silla ensimmaisen asunnon myynnista jaaneita rahoja ei kaytetty kaikkia uuden oston rahoitukseen vaan osalla rahasta remontoitiin keittio ja ostettiin muutama huonekalu.

Huonekalujahan ei sinansa lainalla kannata ostaa, mutta ei ainakaan millaan kulutusluotolla. Tavallaanhan saastotkin voisi kayttaa oman asuntolainan maksuun eika mihinkaan elamiseen, huonekaluihin tms. Etta vahan tallainen ikuisuuskysymys.

Mun mielestä on aina vähän hassun näköistä, että jos kaikki huonekalut on ostettu samaan aikaan ja vielä pahimmillaan samasta kaupasta. Just uusimmassa Glorian kodissa oli juttu jostain 50 + -pariskunnasta, joka oli rakennuttanut uuden talon ja ostanut kaiken sinne uutena lukuunottamatta jotain maljakoita. Hienon näköistä, mutta aika myyntikatalogitunnelma.

Mä kannatan voimakkaasti sitä, että ostetaan sellaisia tavaroita, joita ei tarvitse uusia muutaman vuoden välein. henkilökohtaisesti olen mieluummin ilman kuin ostan jotain ei niin kovin mieluista. Voisin ehkä ajatella ostavani jotain huonekalua lainarahalla, mutta tuntuisi oudolta ostaa koko sisustus lainalla.

Vanilja76:

Lainaus:

. Mun mielestä se on kamalaa kun kaikki vanhat vaan tuodaan ja laitetaan johonkin asiaa sen enempää ajattelematta. Mutta tietysti kaikille estetiikka ei ole niin tärkeää. Mutta tietysti pitää myös olla jotain vanhaa ettei kodista tule liian persoonaton ja uusi. Mielestäni on ihan sama käyttää lainaa vaikka autoon kuin huonekaluihin.

Sanna

Kyllähän vanhoillakin kalusteilla saa sisustettua kauniisti, monesti kauniimminkin kuin uusilla. Mielestäni sillä ovatko huonekalut uusia vai vanhoja ei ole merkitystä kunhan sopivat asujalle itselleen. Itse pidän enemmänkin persoonallisesta tyylistä ja mielestäni on hienoa jos asunto on asukkaansa ' näköinen' . Raha ei välttämättä luo tyyliä.

Joka tapauksessa olen henkilökohtaisesti sitä mieltä että jos on varaa tehdä talo niin on varaa myös käyttää sen sisätiloihin hieman rahaa vaikka sitten lainasta ja sisustaa talon tyylin ja koon mukaan. Harvoin kaikki vanhat tavarat sellaisenaa sopii ja löytää oikeaa paikkaa uudesta kodista. Mun mielestä se on kamalaa kun kaikki vanhat vaan tuodaan ja laitetaan johonkin asiaa sen enempää ajattelematta. Mutta tietysti kaikille estetiikka ei ole niin tärkeää. Mutta tietysti pitää myös olla jotain vanhaa ettei kodista tule liian persoonaton ja uusi. Mielestäni on ihan sama käyttää lainaa vaikka autoon kuin huonekaluihin.

Mutta me esim hankittiin ruokapöytä, pari kalliimpaa mattoa, pari sohvaa, olisiko näihin mennyt ehkä 7000 euroa. Verhoja ja muita huonekaluja kuten senkkejä ja hyllyjä tulee sit sitä mukaa kun on omaa rahaa niihin laittaa ja ajatukset selkiytyy mitä haluaa. Vielä kahden vuoden asumisen jälkeenkään en tiedä mitä minnekin haluan vaikka pääasiassa kaikki ehdottomasti tarvittavat huonekalut on paikoillaan.

Sanna

en kyllä muutenkaan velaksi mielellään ostele mitään. Keittiötä rempataan lainarahalla (asuntolaina) ja sitäkin mietin pitkään. Mulle käy hyvin vanhat kalusteet ja sitten tarvittaessa niitä uusitaan.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat