Vierailija

Kommentit (22)

esimerkkitapauksia kymmenistä kulemista joita olen nähnyt:

-vanhus vaipuu hiljalleen väsyneeksi, sitten tajuttomaksi, alkaa olla hengityskatkoja, ja sitten hengitys vaan loppuu (näin usein pitkäaikaissairas vanhus)

-ihminen kaatuu " saappaat jalassa" maahan, seuraa rajua elvytystä, neuloja sorkitaan ja hengitysputkea runnotaan, vaatteita leikataan, rintakehää painellaan niin että kylkiluut taipuvat, oksennusta, verta ja limaa, pissat alla... (näin esimerkiksi sydäninfarktin äkillisesti saanut)

-ihminen valittaa ja vaikeroi, henki ei kulje, annetaan morfiinia ja lisää morfiinia, kymänhikisyyttä, tukehtumisen tunnetta, lopulta hengitys alkaa harventua ja potilas vaipuu tajuttomaksi ja saman tien kuolemaan

Vaikka kuolema siinä hetkessä olisikin rauhallinen, sitä on edeltänyt jossakin vaiheessa lähes poikkeuksetta kipu ja kärsimys.

se ei auta jos potilas ei JAKSA hengittää, tai keuhkot esim. keuhkosyövän takia ns. poissa pelistä. Ja lääkettä toki annetaan, ihan loputtomasti voidaan antaa morfiinia, mutta se lamaa hengityskeskusta jolloin hengitys hiipuu ja jopa pysähtyy. Asiat eivät ole aibna niin yksinkertaisia, ja kuolema ei ole kaunista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Sitten katkonaisuus lisääntyi ja menimme sairaalaan poikkeuksellisesti jo aamulla, koska hoitaja soitti. Yhtäkkiä vetäisi vain raskaasti henkeä ja sitten ei mitään.... Sinänsä rauhallinen kuolema: ei vääntänyt naamaa tai muutenkaan näyttänyt tuskaiselta. Kyseessä oli vanha ihminen, joka kuihtui pois.

mitä olen nähnyt, tulee edeltävästi hengityskatkoja joiden kesto vaan pitenee ja pitenee. Sitten tulee se viimeinen korahdus. Yksikään ei ole ollut enää tajuissaan tuolloin. Eli en ole nähnyt kuolemaa aivan siltä seisomalta äkkinäisesti.

dramaattista ei tapahtunut. Kytkettiin vain laitteet päältä. Toinen olikin tajuissaan ja selvästi panikoi kun ymmärsi, että henki ei enää kulje. Oli nuori ihminen. Muisto siitä hänen ahdistuksestaan vaivaa mua edelleen. Rauha hänen sielulleen.

Oli siis syöpä hänellä ja mies meni hakemaan vetta huoneen hanasta, kun tuttu pyysi. Kun mies oli takaisn sängyn tykönä, niin ihminen oli poissa. Kaunista siis.

Itseni on elvytetty työstä tullessa, kammiovärinä. Mitään en kyllä siitä tiedä, kolme vuorokautta teholla tajuttomana!

Muutaman päivän päästä varjoainekuvaus ja pallolaajennus!

Olisi ollut helppo lähtö, sananmukaisesti saappaat jalassa.

Useita olen nähnyt. En edes muista kaikkia. Mutta aina ovat olleet tajuttomia kuoleman hetkellä. Voi olla että lääkityksellä on pidetty " tajuttomana" tai sitten eesim. jotka on hengittäneet vaikeasti (COPD), niin esin tulee hiilidioksidinarkoosi, joka vie tajun. Kyllä niistä viimeisistä henkäyksistä tuntee, että kohta lähtö tulee.

Oli kyllä sairastanut jo vuosia. Lopulta ei sydämen vuoksi voitu enää viedä dialyysiin, joten loppu kohtasi sitten muutaman päivän päästä siitä.

Olin mukana viimeisen päivän viimeiseen hengenvetoon.

Kummasti kuitenkin häneltä tuli kyynel silmästä kun siinä silitin ja puhuin ja kiitin häntä, ihan kun olisi tajunnut.

Mutta tosiaan vain tuli hengityskatkotkoja muutama.

Nykäsin vielä että älähän unohda hengittää ja sitten kovasti veti henkeä.

Mutta kaikenkaikkiaan raauhallinen, ihan kuin ei pelottaisi kuolleena.

Lapseni kerkesi kuolla yöllä, kätkytkuolema.

Äidillä muuten hyvin levollinen ilme jälkeenpäin, ihan kuin olisi nuorentunut!

Ja pari kertaa olen nähnyt kramppaavan, jolloin oksentaa ja ulostaa ja pissaa rajusti kaikki samaan aikaan alleen. Se ei ole kaunista katseltavaa. Mutta sekavassa tilassa ovat olleet ennen sitä. Eli ei enää ajatukseltaan mukana elämässä.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat