Vierailija

Aamutelkkarissa kerrottiin luokanopettajien palkoista ja sanottiin keskiansioksi reilusti yli 3000 euroa. Onko tuo nyt sitten muka huono palkka?

Sivut

Kommentit (34)

Mä olen ymmärtänyt, että luokanopettajan opetusvelvollisuus on 24 tuntia viikossa (siihen päälle suunnittelut sun muut) ja aineenopettajilla se voi olla jopa 16 tuntia. Eli eiköhän lukio-opettajilla ole sitten lyhyemmät päivät, jos ei ota ylitunteja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

siis muuten kuin poikkeustapauksissa. Esimerkiksi minun omalla opetusluokallani on joka päivä neljä tuntia koulua, ei tulisi mieleenkään järjestää tunteja niin, että esim. pe tai ma olisi vain kaksi tuntia. Tosin minulla on vasta kakkosluokka. Ehkä se vanhemmilla oppilailla onnistuu.

Luokanopettajan lähtöpalkka on pikkasen yli 2000 euroa ja ilman ylitunteja ei nouse siitä moneen vuoteen. Esimerkiksi Helsingissä ylitunteja on erittäin vaikeaa saada.

Mun mies tienaa vähän päälle 3000. Hän on ollut töissä 23 vuotta, on siis kaikki ikälisät ja määrävuosikorotukset, lisäksi on ylitunteja ja kerhotunteja ja joitakin ylimääräisiä tehtäväpalkkioita. Hän on uransa huipulla ja palkka on tuo. Mutta keskipalkka se ei siis todellakaan ole.

jollain kymmenen tai 15 vuoden kokemuksella voi saada noin 2500 bruttona, jos on paljon ikälisiä. Näin ainakin minun ystävilläni pääkaupunkiseudulla.

Kasvatustieteen appro sekä aineenopettajan pedagogiset opinnot olivat aikoinaan ihan piece-of-cake verrattuna esim. jo pääaineeni (engl. filologia) perusopintoihin. Luokanopettajilla opiskelu on erilaista, tiedän tämän tuttujen kautta, mutta kyllä omalla tavallaan vaativaa sekin. Yliopistokoulutuksina eroavat kyllä aika lailla toisistaan, kun mitään syvällistä yhden aineen tieteellistä osaamista ei edellytetä.

Jos toisena päivänä on töissä 7-18 (11h), voi perjantaina lopettaa hommat opetuksen loppumisen jälkeen, esim. klo 12. Kunhan hommat siis tulevat tehdyksi.

Harva vanhempi näkee sitä työtä, jota tehdään 7-8 koululla tai 22-23 kotona.

ope

Kasvatustiede on aika kevyttä puuhaa puhumattakaan niistä " aineopinnoista" ... Aika kyseenalaista kuuluvatko yliopistoon.

Vierailija:

Lainaus:

eikös molempiin hommiin vaadita korkeakoulututkinto, johon menee joku 5 vuotta, ja opintopisteitäkin saman verran.

yhtä vaativan tutkinnon. Laajuus on täysin sama. Pääaine on toki eri, mutta sillä ei ole tähän mitään vaikutusta.

Opettajan päivä ei ole oppilaan päivä. Jos ekaluokan ope tekisi vain oppilaan päivän verran tunteja eli 20, hän ei saisi täyttä palkkaa. Tunteja tulee lisää esim. ryhmätunneista (puolet luokasta koulussa, puolet kotona) tai muille luokille pidetyistä tunneista esim. opettaja opettaa liikuntaa/musiikkia jollekin toiselle ryhmälle.

Kaksoispätevyyden omaava ope

Helppoahan se on. Tai palkallisella kesälomalla tekee vaikka yhdessä viikossa koko vuoden rutiinihommat, voi vaikka korjata ainevihot etukäteen.

ja peruspalkka lisineen on hieman päälle 2000 euroa bruttona. Työtunteja kertyy 35-40 viikottain, joista osa on iltatöitä koululla/kotona, pidettäviä tunteja on 25, päälle atk-laitteiden huolto. Kuinka moni toimistoneiti siihen suostuu? Joskus on jopa viikonlopputöitä, mutta mikään näistä ei näy palkassa. Viime kesän olin taas vaihteeksi työttömänä, kun äitiyslomalainen palasi nauttimaan minun " keräämästäni" kesän palkasta, joten laskin, että sain viime lukuvuoden aikana vain 11 kuukauden palkan 12 kuukauden sijasta, vaikka liiton korvaukset sainkin.

Vanhemmat vaativat koko ajan enemmän, joten työ ei todellakaan ole enää mitään kansankynttilänä oloa vaan ennemminkin sylkykuppina. Jos olisin ollut järkevämpi ylioppilaana, olisin ehdottomasti hakenut jonnekin insinöörialalle siisteihin sisätöihin.

Kaikki valittajat ovat tervetulleita tutustumaan luokanopettajan töihin ihan oikeasti... Tai miettikää edes omaa suhtautumistanne lapsenne opettajaan. Toivottavasti ette kovaan ääneen kotona lastenne kuullen hoe, että miksi noikin lisää palkaa haluaa, kun eivät tee mitään ja kesätkin vain lomailee. Lapsille ope on kuitenkin tärkeä ja vaikuttava tekijä. Kunhan vain on motivoitunut ja AMMATTITAITOINEN ja saa tehdä rauhassa työnsä.

ope myöskin

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat