Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

ettei toista esim. kutsuta häihin tai kummiksi. Oman sukuni ja ystävieni keskuudessa en ole moista käytöstä tavannut, mutta täältä vastaavasta saa lukea usein. Minusta on kaverin/sukulaisen puolisovalinnan ja tietysti itse puolison ja parisuhteen kunnioittamista, että molemmat huomioidaan.

Kommentit (21)

Itse olen osallistunut ilman puolisoa tietyssä kaveriporukassa järjestettyihin (hyvin epämuodollisiin) häihin ja hauskaa oli.

Samoin olen yksinäni erään lapsen kummi, vaikka lapsella on myös pariskunta kummeina. Kummipariskunnan molemmat osapuolet ovat selkeästi lapsen vanhempien läheisiä, kun taas meillä minä olen lapsen äidin lapsuudenystävä. Eipä älytty tästäkään loukkaantua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vierailija:

Lainaus:

Eikö kannattaisi tutustua? Ihmettelen yhdessä ap:n kanssa.

Meillä miehen veli meni naimisiin hyvin lyhyen tuttavuuden perusteella, ja olemme tavanneet tämän naisen KERRAN. Emme ihan viitsineet ajoittaa lapsen hankintaa niin, että olisimme ehtineet tutustua tähän naiseen, vaan lapsi sai tulla kun tuli... Miehen veljeä pyydettiin kummiksi, naista ei. Siinähän ihmettelet, kun selkeästi järki ei pelaa.

3

No, toki ymmärrän kummiksi pyytämättömyyttä, jos on esim. kolmosen mainitsema tilanne. Mutta pääsääntöisesti mielestäni kummiksi on kohteliasta pyytää molemmat. Puhumattakaan nyt häistä (tästä ei kai erimielisyyttä ollutkaan).

Kyllä se pitäisi muista asioista tietää onko pidetty vai ei, mutta ehkä tosiaankaan ei ole kovin pidetty jos vainoharhaisena päättelee kaikista toisten valinnoista että hmm, he eivät pidä minusta kun eivät tehneet niin kuin minä halusin.

Ehkä kummeiksi tosiaan haluttiin tietty määrä ihmisiä ja vielä tarvittiin yksi mutta sopivaa sinkkuihmistä ei ollut.

Kummiksi vain halutaan yksilö eikä pariskuntaa.

Se pariskunnan toinen osapuoli voi sitä paitsi olla varattuna ajatuksissa seuraavan lapsen kummiksi.

Eikä kaikista pariskunnista edes molemmat kuulu kirkkoon.

a) en pidä hänestä

b) en usko että he ovat naimisissa enää kovin kauan.

Tosin en kehdannut pyytää vain ystävääni yksin kummiksi, sanoin hänelle että en halua suoraan olettaa että hänen miehensä haluaisi olla lapseni kummi, kun emme ole juurikaan tekemisissä. Pyysin heitä juttelemaan asiasat kahdestaan ja päättämään keskenään, haluaako myös mies ryhtyä kummiksi vai ei. Parin viikon mietinnän jälkeen ilmoittivat, että vain nainen on kummi, mutta mies on " varakummi" jos nainen on estynyt suorittamasta kummiasioita (mitä ne ikinä sitten ovatkaan, en tiedä...).

Ymmärrän, että joku voi haluta lapselleen vain kaksi kummia, mutta nämä kaksi eri taholta. Kaksi pariskuntaa = yhteensä neljä kummia on " vähän liikaa" .

Tasapuolisuussyistä tätä linjaa pitäisi kuitenkin noudattaa johdonmukaisesti kaikkien lastensa kaikkien kummien kohdalla. Olisi aika ikävää olla kummina, jos puolisoa ei ole pyydetty kummiksi, mutta muina kummeina on aviopari.

Mitä merkitystä sillä on mitä niissä kirkonkirjoissa lukee? Jos pariskunnasta kumpikin tuntee kummilapsen perheen hyvin niin ihan yhtä laillahan tämä ei-kummikin saa kummilapsen elämään osallistua.

Entäs jos ei tunne ollenkaan tai kunnolla toista osapuolta? Kutsuisin kyllä häihin ym., mutta en pyytäisi kummiksi! Haluan lapseni kummiksi ihmisen, jonka tunnen ja johon luotan.

Vierailija:

Lainaus:

Perheinä ei enää kyläillä puolin ja toisin, ei tunneta ja ei tutustuta.

Mutta se voi olla hiukka hidasta puolin ja toisin, kun etäisyyttä on 750 km. Ei ihan viitsi lähteä kahvittelemaan sunnuntaipäivän ratoksi sinne.

Ei vaan näytä nyt taas keskiverto av-mammalle avautuvan, että ihmiset ja tilanteet ovat erilaisia.

3

Onhan avioparit töissäkin yleensä yksin ja voi käydä jumpassa yksin ja kaupassa yksin. Miksi toinen ei voisi olla kummina yksin, eihän se estä molempia olemasta lapsen kanssa jos haluavat.

Vierailija:

Lainaus:

Ymmärrän, että joku voi haluta lapselleen vain kaksi kummia, mutta nämä kaksi eri taholta. Kaksi pariskuntaa = yhteensä neljä kummia on " vähän liikaa" .

Tasapuolisuussyistä tätä linjaa pitäisi kuitenkin noudattaa johdonmukaisesti kaikkien lastensa kaikkien kummien kohdalla. Olisi aika ikävää olla kummina, jos puolisoa ei ole pyydetty kummiksi, mutta muina kummeina on aviopari.

Miten ihmeessä se sinun kummiuteesi vaikuttaa ovatko muut kummit naimisissa keskenään vai ei?

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat