Seuraa 

Hei vaan,

kysyn kokeneiden mielipiteitä? Eli meillä olisi varmaankin mahdollista saada perhehuone Jorvista. Onko sitten niin, että miehen myös pitää käytännössä viettää lähes kaikki aika minun ja vauvan kanssa huoneessa, siis joka yö jne. Vai saako perhehuoneen " ottaa" vaikkei mies siellä olisi välttämättä joka yö ja koko ajan. Meillä siis tilanne se, että olen menossa suunniteltuun sektioon ja sairaalassa oloaika varmaankin tulisi olemaan ainakin se 3-4 pvää.

Meillä kuitenkin on koira kotona joten mies joutuisi sitä hoitamaan + käymään töissä, ajateltiin, että aloitttaisi isyysloman vasta kotiuduttuani.

Saattaa hyvinkin olla, että otan sitten ihan " tavallisen" huoneen, mutta kyllä vähän pelottaa, että jos huonekaveri on ihan erimaata kuin itse...ts. jos jommallakummalla meistä on esim tosi itkuinen vaavi ja sitten valvottaa toista tms. Lisäksi mua nyt ei kauheesti kiinnosta jonkun vieraan ihmisen vieraat, varsinkin jos niitä ravaa paljon.

Mitä kokemuksia/mielipiteitä antaisitte? Meillehän tämä siis ensimmäinen lapsi.

t.Katarin

Kommentit (7)

itse myös odotan esikoista syntyväksi, mutta en ole oikeastaan edes miettinyt perhehuonetta. Asumme yli 40km päässä sairaalasta ja mies käy sairaalassa olo ajan töissä ja pitää isyyslomansa vasta myöhemmin. Lisäksi kotona kaksi koiraa, joita ei voi jättää yksinään kovin pitkäksi aikaa.

Olen ajatellut varustautua sairaalassa oloon ottamalla korvatulpat mukaan. Itse huoneissahan ei saa vierailla muut kun isät ja sisarukset. Muut vieraat tulisi vastaan ottaa päivähuoneessa. Eli jos vieraita alkaa lappamaan niin asiasta voi ilmoittaa hoitohenkilökunnalle, jotka kuulemani mukaan kyllä oma-alotteisestikin puuttuvat asiaan, jos huoneessa alkaa hirveästi vieraita käymään. Kuitenkin sairaalassa ollaan niin vähän aikaan että eiköhän sitä sen ajan kestä erikoisempienkin ihmisten kanssa. verhoilla saa näköyhteyden katkaistua ja kai sitä keskittyy niin omaan vauvaansa ettei anna ulkomaailman siinä vaiheessa hirveästi häiritä.

taas antaisin miehen käydä töissä ja hoitaa koiria ja ottaisin tavallisen huoneen. Sektion jälkeen ei kuitenkaan voi mitään tehdä ja hoitajat joutuvat olemaan apuna muutenkin, eli mielestäni perhehuone on aika turha. Sitä paitsi jos miehellä on mahdollisuus pitää ainoastaan se 3 viikkoa isyyslomaa, niin säästäisin sen kaiken siihen kun olette kotiutuneet. Miehestä voi olla enemmän apua kotona kuin sairaalassa.

Jorvissa kaksi kertaa olleena olen ollut todella tyytyväinen vierailukäytäntöön. Mies saa joka tapauksessa olla paikalla niin paljon kuin ehtii ja haluaa, vierailuajat 17-19. Muulloinkin kävi vieraita, mutta silloin heidät otettiin vastaan päivähuoneessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ihan tuon sektion takia.

Synnytykseni päätyi sektioon ja meillä oli perhehuone. Olimme tosin toivoneet sitä jo kun luulimme että synnytän alakautta. Voin sanoa, että miehen läsnäolo oli äärimmäisen tärkeää, koska itse olin sen verran kipeä leikkauksen jälkeen. Mies hoiti vauvan ja auttoi minua, minä vain imetin.

Olisi ollut kyllä huomattavasti huonompi ja vaikeampi olla tavallisessa huoneessa hoitajien armoilla.

Voi nyt piipahtaa pieneksi hetkeksi vaikka kaupassa, mutta yöt on paikalla eikä päiväksi mene töihin. Perhehuoneen yksi idea on vähentää hoitohenkilökunnan kuormitusta eli se isä on siellä auttamassa juuri synnyttänyttä äitiä. Perhehuoneeseen ei pääsekään, mikäli synnytyksen jälkeen tarvitsee jotain erityistä seurantaa (ei tarvitse olla kovin kummoinen tilanne) eli huoneen saa mikäli kaikki menee lähestulkoon nappiin (ja tietysti että huoneita on vapaana). Toinen perhehuoneen ajatus on sitten tietysti se, että koko perhe, myös isä, saa rauhassa tutustua vauvaan ja sen hoitoon. Eli minusta ette voi saada perhehuonetta, jos mies on töissä eikä paikalla kaikkia öitäkään. Perhehuoneita on monissa sairaaloissa vähän, joten ne jaetaan niille, jotka niitä käyttävät siihen tarkoitukseen, mihin ne on tarkoitettu.

Tavallisissa huoneissa on vierailuajat, joten ei niissä toisten vieraita koko ajan ravaa, mutta toki se riski on, että vieruskaverilla on itkuinen vauva. Tosin tavallisesta huoneesta voi vauvan saada muutamaksi tunniksi yöllä hoitoon hoitajille, että saa itse nukuttua ja kerättyä voimia synnytyksen jälkeen. Perhehuoneissa yleensä oletetaan, että vauvaa hoidetaan itse koko ajan.

Itse en ensimmäistä odottaessani osannut muuta vaihtoehtoa edes ajatella kuin että perhehuone ja mies sinne mukaan. Ja onneksi saatiin perhehuone. Olin niin kipeä synnytyksen jälkeen 4 päivää että elämästä ei meinannut tulla mitään, mutta onneksi oli se mies siinä mukana hoitamassa vauvaa ja minuakin :)

Meillä mies kävi välillä kotona eikä kukaan sanonut siitä mitään. Mistäpä nuo tiesi siellä sairaalassa oliko mies paikalla vai ei. Ja vauvan saa kyllä hoitoon vaikka on perhehuoneessa.

Toisen lapsen kohdalla kun " homma" oli jo tuttua en edes miettinyt sitten perhehuonetta. Huonekaveri oli oikein mukava eikä siinä edes huomannut vaikka toisen vauva itki.

Suosittelen perhehuonetta lämpimästi. Onnea matkaan!

oli meidän kanssa samaan aikaan perheosastolla useita mammoja, joiden miehet eivät yöpyneet sairaalassa, vaan olivat esim. vanhempien lasten kanssa kotona. Systeemi siis muutoin heillä ihan sama, mutta muutamat joutuivat jakamaan huoneen keskenään. Miehet ja lapset vierailivat suurinpiirtein samoin, kuin olisivat vierailleen millä tahansa osastolla.

Itse kävin synnyttämässä suunnitellulla sektiolla jorvissa elokuussa.

Suosittelen perhehuonetta, jos vaan mahdollista että miehesi voisi laittaa koirat hoitoon ja mahdollisesti luopua noista parista päivästä/viikosta kun olette sairaalassa.

Olimme siis perhehuoneessa ja se oli ainoa ratkasu meille.

Jorvissa kyllä noudatetaan sitä käytäntöä että isien pitäisi olla huoneessa lähes kokoajan, jotta äiti saa apua eikä hoitajien tarvitse juosta. Mieheni oli muutaman kerran pois joku pari tuntia kerrallaan ja ajotettu niin että vauva nukkui silloin.

Ihmettelin sitä kun joku sanoi että ei voi tehdä mitään kun on leikattu..

Riippuu tietenki ihmisestä kuinka nopeasti kuntoutuu.

Olin itse ekan päivän sänkypotilaana, vai imetin vauvaa.seuraavana päivänä pääsin jo kävelemään vessaan itse, hitaasti mutta varmasti.Jaksoin hoitaa vauvaa esim.vaihtaa vaipat niin vasta kolmantena päivänä.

Eli isi on todella hyvä apu sielä huoneessa. Toisinsanoen meidän isi hoiti ensimmäistä vauvaansa kolme ensimmäistä päivää ihan itsekseen,hoitaja vaan kävi tuomassa lisämaitoa ja kysymässä onko kaikki kunnossa. Ja se myös helpotti, että oli joku kuka nosti vauvan rinnalle syömään ja muutenkin heräsi yöllä jos vauva itki.

Kyllä se on hoitajille aika rumba jos joutuisit kokoajan soittamaan kelloa, kun et itse pysty tekemään mitään, ainakaan ensimmäisenä päivänä.

Eli suosittelen kyllä sitä perhehuonetta lämpimästi.

Myöskin isä tutustuu ihan erilailla vauvaan kun hoitaa sitä pari ensimmäistä päivää yksin..vaihtaa vaipat ja antaa maitoa pullosta yms...

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat