Seuraa 

Te jotka olette kärsineet raskausaikana hepatoosista! Millä viikoilla se on todettu ja mitä oireita teillä on ollut? Millä viikoilla olette synnyttäneet? Itsellä ollut nyt kutinaa parinpäivän ajan, pääasiassa yöllä, käsivarsissa ja nilkan ja polven välisellä alueella. Kun oikein joutuu raapimaan niin ihoon nousee nokkosihottuman tyylistä ryyhkää, joka rauhoittuu aika nopeasti ja ihoon ei jää mitään jälkiä. Keskiviikkona ois neuvola niin pitää sieltä kysyä ohjeita, mutta olisin kiitollinen kokemuksistanne!

Sanle rv 30+6

Kommentit (6)

Mulla lantio kuvattiin ja leikkaus edessä ois ollu joka tapauksessa, en tiedä mahtaako hepatoosi sinänsä estää alatiesynnytystä? Niinpä tuli neiti maailmaan reippaasti ennen aikojaan.

Hei.

Minulla todettiin hepatogestoosi rv 31 ja jouduin sairaalaan osastolle viikoksi ja kun lääkkeet alkoivat auttaa pääsin kotiin. viikon olin kotona kunnes taas kutinat lisääntyi ja takaisin osastolle. Vauva syntyi lapsiveden mentyä keskosena rv 35 normaalisti alakautta.

-Töötiäinen-

Sisältö jatkuu mainoksen alla

39+4 käynnistettiin hormonipillereillä kun kohdunkaulaa oli jäljellä. Ensin alkoi noin viikolla 30 verenpaine nousta ja se nousi ja nousi, ihan sama mitä tein. epäiltiin jo moneen otteeseen raskausmyrkytystä, mutta sitä ei tullut, vaan aika loppuvaiheessa tuo raskaushepatoosi eli maksa-arvot ja sappiarvot nousivat moninkertaisiksi.

ensin TYKSiin sisälle tarkkailuun ja sitten kun arvot vaan nousivat niin synnytin alakautta TYKsissä ensimmäisen lapseni viidessä tunnissa.

Raskausaikana kutina on aivan normaalia, mutta shepatoosia epäilisin jos raavit itseäsi ihoa rikki ja muitakin oireita tulee. Mieheni harjasi minua tuntikausia sängyssä kuivaharjalla kun en voinut nukkua ja kutisi kutisi niin pirusti!

TIETTY kannattaa tarkistaa neuvolassa veriarvot ja ne arvot voivat loppuraskaudessa muuttua todella nopeastikin..

Tyttö on täysin terve ja minä myös. ainoa ikävä on että kuulemma geeneissä tuo hepatoosi ja 50% mahdollisuus seuraavassa raskaudessa esiintyä.

Tyttöä odottaessa raskauskutina todettiin viikolla 34. Sain lääkityksen ja siirryin polin asiakkaaksi. Kutisin kämmenistä, jalkapohjista ja mahasta. Lääkitys onneksi helpotti, mutta usein tuli herättyä omaan raapimiseen.

Tyttö syntyi hätäsektiolla 39+5 - syynä synnytyskanavaan juuttuminen.

Toista odottaessani huolehdin neuvolassa verikokeitten perään. Neuvolantäti vakuutti, että ellei kutise niin turhaan menisin verikokeisiin. Menin rv 36 polille sikiön painoarvioon. Siellä varmuuden vuoksi verikokeisiin ja kärähdin eli ilman kutinaakin voi tulla hepatoosi.

Poika syntyi suunnitellulla sektiolla 40+3. Käynnistykset ei tuottaneet tulosta ja ylilääkärikään ei halunnut enää pitkittää, vaikka kuulemma ei enää " nykypäivinä" vauvakuolemia ole ollut hepatoosiin liittyen.

Muutakin kutinaa voi olla raskausaikana, joka on harmitonta joskin kiusallista. Mutta ehdottomasti menet mahdollisimman pian verikokeisiin. Minä ainakin menisin.

Z

sanle:

[quote]

Te jotka olette kärsineet raskausaikana hepatoosista! Millä viikoilla se on todettu ja mitä oireita teillä on ollut?

Ihan hirmuinen kutina jalkapohjissa, hiukan myös käsissä, ei muuta. Valittelin neuvolassa, pistivät verikokeisiin, seuraavana päivänä sairaalaan sisälle ja sitten seuraavana aamuna keisarinleikkaus... Viikkoja taisi olla 39 + jotakin, joten vauva ihan valmis syntymään: lääkäri vain sanoi ettei syytä " kiusata" kumpaakin. Vasta jälkeenpäin kuulin, että tila voi kai olla vauvalle hyvin vaarallinen :-O Joten ole tarkkana neuvolassa! Vauvani oli kyllä ihan terve, onneksi.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat