Seuraa 

Hei,

Osaako joku auttaa. Meillä yli vuosi yrittämistä takana ja tänäään sain tulokset, että Fsh koholla (20) ja Tsh myös (5.8).

Lääkärin saan vasta kiinni loppuviikosta. Mitä tämä nyt sitten tarkoittaa?

Tiedoista kiitollinen.

Kommentit (4)

seuraavaksi määritetään vapaan tyroksiinin pitoisuus. Sinänsä olisi " hienoa" , jos lapsettomuuden syyksi löytyy jokin " simppeli" hoidettava, jollaisia kilpirauhasen toimintahäiriöt yleensä ovat. Tokikaan kenellekään ei toivo noita toimintahäiriöitäkään mutta jos sellainen on ollakseen niin sitten on. Googleta hypotyreoosi ja hypertyreoosi niin varmaan löydät tietoa kilpirauhasen tutkimuksista ja niiden arvoista.

mulla on FSH koholla mutta TSH on kyllä ollut ihan normaali.

FSH:n koholla olo tosiaan tarkoittaa jonkinlaista munasarjojen vajaatoimintaa. Mulle on lääkäri jotain selittänyt ja itse olen googlella löytänyt jotain. Se voi kai olla ihan synnynnäistäkin (voi liittyä joihinkin sairauksiin) tai sitten merkki munasarjojen toiminnan ennenaikaisesta hiipumisesta eli käytännössä ennenaikaisista vaihdevuosista. Normaali arvo (alkukierrossa mitattuna, mulla on mitattu kp 2-5 muistaakseni) sen pitäisi olla alle 10. Mulla on ollut 12-15. Se ei ole vielä hirveän hälyttävää, mutta jotain kuitenkin on vialla. Munasarjojen hiipumisen nopeutta ei voi ennustaa vaan se voi tapahtua vuosienkin kuluessa ja välillä arvo voi palata ennalleen ja sitten taas nousta. Vaihdevuosien alettua se nousee pysyvästi tasolle 30-40 tai yli, ja silloin kai yleensä kuukautisetkin loppuu.

Aikaiset vaihdevuodet on kuulemma jonkin verran perinnöllinen ominaisuus, mutta itselläni ei kyllä ole siitä kyse sillä äidilläni oli kuukautiset kai lähemmäs 60-vuotiaaksi asti ja molemmat mummoni ovat saaneet lapsia vielä 4-kymppisinä. Mutta kannattaa varmaan kysäistä, mikä on omien sukulaisten tilanne.

Mun lääkäri sanoi kuitenkin nähneensä tapauksia, joissa FSH on ollut koholla, ja kun nainen on saanut yhden lapsen niin se onkin laskenut takaisin normaalille tasolle.

TSH liittyy mun käsittääkseni kilpirauhaseen ja kohonnut arvo sen vajaatoimintaan, jos oikein ymmärsin, mutta siitä en osaa sanoa enempää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

että sitten kun FSH on kohonnut vaihdevuosi-tasolle niin omia munasoluja ei yleensä enää muodostu. Raskaaksi kuitenkin voi edelleen tulla, mutta vain luovutetuilla munasoluilla.

hei, TSH säätelee kilpirauhasen toimintaa ja FSH munasarjojen toimintaa. TSH:ta en osaa sanoa sen enempää, mutta FSH pitäisi olla mieluiten alle 10 ja kuten esim. minulla se on kerran ollut 17 ja vaikka seuraavassa kierrossa olikin jo lähempänä 10 niin se, että arvo on ollut edes kerran koholla on merkki munasarjojen toiminnan heikkenemisestä. Voit googlettaa ja ehkä löydät tarkempaa tietoa.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat