Vierailija

Minkä aikaa lapsenne saa viettää kavereiden kanssa?

Minä olen alkanut rajoittamaan vähän, kun tuntuu että tyttö ei muuta tee kuin mennä viuhtoo kavereiden kanssa tai sitten ovat meillä. Hyvähän se on, että niitä kavereita riittää, mutta esim. sunnuntai aamuna ensimmäinen oli oven takana puoli kymmeneltä ja lähti pois puoli kahdelta (meillä oli silloin syönti ja sitten tyttö lähti kaverisynttäreille).

Arkisin tyttö tulee koulusta, tekee läksyt ja syö välipalan ja sitten ralli alkaa ja sitä kestää seitsemään-puoli kahdeksaan, riippuen siitä onko seuraavana päivänä kasi- vai ysiaamu. Parina iltana on lisäksi harrastuksia.

Tänään sanoin lapselle, että pitää lukea englannin sanojakin, ei riitä että tekee vain tehtävät. Ei kuulema osaa niitä lukea. Kahdeksalta illalla iltapalan jälkeen ei todellakaan ole paras aika alkaa lukemaan niitä yhdessä, kun tyttö on valmiiksi kiukkuinen kuin ampiainen. Niinpä sanoin, että tästä lähtien meillä on ylimääräinen läksytuokio kun me tulemme kotiin töistä, siinä ruoanlaiton ohessa. Kokeillaan nyt tämmöistä ja silloin ei luonnollisesti kavereita ole paikalla.

Itseä joskus tympii, kun tulee töistä kotiin ja tyttöä ei näy missään tai sitten on viisi ylimääräistä pyörää talon edessä ja tuulikaappi täynnä vieraita kenkiä. Jos ja kun asiasta sanon, niin alkaa taas kiukuttelu. Liekö esimurrosikää vai mitä, tosi temperamenttinen tyttö on ollut pienestä pitäen. Ja tietenkin kaikkien muiden äidit antavat lastensa tulla ja mennä eikä niillä koskaan sanota, ettei nyt voi kavereita tulla :-(

Vähän sekavaa tekstiä, mutta toivottavasti joku sai jotain käsitystä.

Kommentit (22)

Olen tosi iloinen, että lapsillamme on paljon kavereita (meillä siis tyttö ja kaksi poikaa), mutta jos esim. vapaapäivä menee siihen, että aamusta iltaan juostaan toinen toisensa luona, välillä meilläkin on tosiaan tytöllä 4 kaveria ja keskimmäisellä toiset neljä yhtä aikaa kylässä, niin jokainen voi kuvitella minkälaista hulabaloota se on. Siinä koittaa sitten nukuttaa pienintä päikkäreille... Ja kun selkeästi noiden päivien jälkeen KAIKKI lapset ovat levottomampia kuin jos olisi joku tunti joko keskellä päivää tai sitten illasta rauhoitettu ihan perheelle.

Toki meilläkin käydään yökylässä viikonloppuisin ja olen tyytyväinen siihen, että lapset viihtyvät meillä kavereineen niin paljon - ovat siinä silmien alla samalla. Mutta kun ovikello soi vielä puoli kasilta illalla ja sieltä on tulossa tyttöjä kylään " mä tulin tunniks" -periaatteella, ei enää paljon naurata. Aika huvittavaa siinä on, että jos sanon ettei meille nyt voi tulla, niin lapset voivat sanoa " voinpas, kun isi sanoi että voin tulla teille tunniksi" . Jep.

No, tänään kuitenkin töiden jälkeen kokoonnuttiin keittiöön lukemaan porukalla läksyjä ja lapset tuntuivat tykkäävän eivätkä panneet hanttiin sitä, että kaverit lähtivät täksi + ruokailun ajaksi pois. Jatkamme siis tästä ja toivotaan että tällä saadaan vähän rauhoitusta asiaan.

i pelit viikossa. Ollaan nyt sovittu, että niinä päivinä ei mennä kavereille tai tule meille kavereita. Meni niin levottomaksi, kun kokoajan olis ollut menoa ja huomasin, että tyttö oli aika kiukkunen. Ilmeisesti väsynyt. Nyt ollaan huomattu, että nää " välipäivät" kavereista (toki siis siellä treeneissä näkee kavereita myös) on osoittautuneet hyviksi. Rauhottumista. Mä olen pienemmän kanssa hoitovapaalla, joten puuhataan sitten yhdessä jotain.

Tietty vähän eri, jos teillä tyttö iltpäivät yksin. Mutta toisaalta ihan hyvä se on opetella olemaan yksinkin jonkun aikaa, ilman seuraa. Meillä tyttö esim. lukee paljon.

Meillä on vielä sääntö, ettei saa tuoda kavereita sisään jos vanhempi ei ole kotona. Eikä saa mennä kaverille koulusta, ellei siellä ole vanhempi kotona. Pihalla voivat olla. Mun mielestä hyvä sääntö, kun perheillä on niin eri systeemit ja jos ei tunne perhettä, niin voi tulla jotain yllättäviä juttuja eteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kavereiden olemista ja menemistä rajoitan arki-iltoina vain sen verran, että meiltä lähdetään klo 19.30. Läksyistä ei koskaan ole mitään huolta, sillä tytöt tekevät läksyt yhdessä heti koulun jälkeen.

Sama juttu on neljäsluokkalaisen pojan kanssa. Meille saa aina tulla ja meidän lapset saavat aina mennä. Kotiintuloajat on sovittu kavereiden vanhempien kanssa.

...ja viikonloppuisin tietysti yökyläillään. Ei mun lapset ole mitään äidin seuralaisia, vaikka heidän seurastaan nautinkin.

Hänellä ei ole kovin montaa kaveria, joiden luona kävisi. Meille ei tulla, jos en itse ole kotona. Siis kavereita ei tule, jos me vanhemmat emme ole kotona. Läksyjä monesti tekee niin kauan, että ei enää ehdi kavereiden kanssa olla.

Tästä on näköjään kesän aikana luovuttu. Mummola on tässä ihan lähellä, joten lapsi voi mennä sinne halutessaan ja joskus käykin siellä jonkun aikaa ja puhelimitse ollaan yhteydessä iltapäivän mittaan, eli kyllä hän sillä tavalla kontrollissa on.

Pitää nyt vain tiukentaa näitä sääntöjä, kun menee ihan vallattomaksi koko touhu.

ap

mutta kun lapsi on selkeästi väsynyt tuon kaverirumban jälkeen, niin eikö sitä ole jo syytä rajoittaa? Jos annamme arkisin kavereiden olla meillä kahdeksaan, ei tyttö sitten osaa rauhoittua ja kinaa tulee pikkuveljien kanssa pienimmästäkin asiasta. Siinä menee koko perheen ilta pilalle. Ja näissä kavereissa kun on vuotta ja kahta nuorempiakin, jotka saavat olla tosiaan kahdeksaan ja jopa puoli yhdeksään kylillä.

Sitten kun joskus tavallista aiemmin (lähinnä viikonloppuisin) sanon hänelle, että nyt voit vielä mennä tunniksi kavereiden kanssa/he voivat olla meillä, mutta sitten loppuu juokseminen ja ollaan perheen kesken, niin taas alkaa ovien paiskominen ja kiukuttelu.

Harmittaa ja kiukuttaa itseäkin.

ap

En koe kuvaamasi kyläilymäärää mitenkään rankaksi. Meillä samanlaista. Eikä aikomustakaan rajoittaa. me päinvastoin rajoitimme harrastusten määrää, että jää aikaa ' olla vaan rauhassa lapsi' . Ennen oli kerran viikossa partio, judo ja uimakoulu. Ja nyt ainakin tämän syksyn tuo uimakoulu jäähyllä.

Asumme aivan koulun viereisessä talossa, joten yleensä pojat tulevat ensin meidän kautta ja ottavat välipalaa. Ja tietenkin poika soittaa ja kysyy luvan ennen kuin lähtee jonnekin kauemmas kylään. Tietää kyllä, että meille saa tuoda kaverin kysymättäkin. Pitkä olisi ip odotella minua töistä kotiin, kun ip-kerhotkin on nyt 3. luokkalaisen kohdalta ohi. Ja kylässä olijat saavat luonnollisesti myös päivällistä. Vaikka olen köyhä yh.

Kyllä on ap:lla pienet murheet!

Nyt ollaan sovittu, että puoli 7 pitää tulla viimeistään kotiin ja/tai kavereiden lähteä kotiinsa. Koulun jälkeen kaverit voi tulla vasta läksyjen teon jälkeen. Meillä katotaan auttaako tämä ja luotan kyllä vähän siihenkin, että kun tulee pimeät ja kylmät ilmat, niin muksut viihtyy paremmin kodeissansa, kun ulos ei niin viitsitä lähteä...

meillä rumbaon vielä pahempi: kaksi lasta ja molempien kaverit aina meillä. Mutta minusta se on kivaa ja kaverit tykkäävät olla meillä. Läksyt kuitenkin hoidetaan ennen iltaa ja harrastusta on 4 kertaa viikossa

siis täh, nelonen, etkö ole surullinen tilanteesta? Siis miksi teille ei tule kavereita, jos et ole kotona? Ei saa tulla vai mikä on? Siis oikeesti, muistatteko miten ite viiletitte pitkin metsää kolmasluokkalaisina? Kyllä on ankeeta ja rankkaa, ihan kuin jossain Hong Kongissa, jos pitää jo komasluokkalaisen tehä läksyjä tuntikausia päivässä yksin kotona.

Niin siis aloin miettimään, että olenko oikeasti jotenkin ihan älyttömän vapaa kasvattaja, kun meilläkään ei ole tuollaisia rajoituksia. Meillä myös menee tällä hetkellä kolme iltaa viidestä harrastuksen parissa (toinen harrastus lopetettiin sen takia ettei tyttö olis yhtään ehtinyt olla kavereitten kanssa jos olis jatkettu).

Olis hirveen mielenkiintoista kyllä tietää, että minkälaiset pelisäännöt tytön luokkakavereilla on. Täytyykin ottaa puheeksi seuraavassa vanhempainillassa ja kysyä esim. että mitkä on kotiintuloajat.

Enkä Ap arvostele sun toimintatapaa mitenkään - kiitos, sain ajattelemisen aihetta.

Lainaus nro 14:

" meillä rumbaon vielä pahempi: kaksi lasta ja molempien kaverit aina meillä. Mutta minusta se on kivaa ja kaverit tykkäävät olla meillä. Läksyt kuitenkin hoidetaan ennen iltaa ja harrastusta on 4 kertaa viikossa"

Meillä jo viidesluokkalainen, mutta vastaan minäkin.

Olemme olleet samassa tilanteessa ja nyt meillä on syksystä ollut seuraavat säännöt:

-koulun jälkeen tullaan kotiin ja tehdään läksyt, myös lukuläksyt. Olen itse kotona, joten voin heti tarvittaessa auttaa ja tarkistaa. Aikaisemmin osa läksyistä jäi iltaa, kun osa oli tehty kaverin kanssa hutaisten. Käytännössä tämä tarkoittaa, että harrastuspäivinä (2/vko ei kavereita ehdi tavata).

-kotiintuloaika on aina ollut klo 19. Silloin kaverit poistuvat ja omat tulevat sisälle.

-kavereita saa näissä rajoissa tavata vapaasti. Itse olen ihan iloinen, jos pyörivät meillä ja tiedän mitä touhuavat.

Näillä säännöillä syksy on ollut tavallista rauhallisempi (meillä tempperamenttinen, voimakastahtoinen lapsi). Ajattelin, että säännöistä tulee isompikin kina, mutta itseasiassa lapsi vaikuttaa ihan tyytyväiseltä, rauhallisemmalta ja toivottavasti koulukin sujuu aiempaa paremmin.

OK, kyllä kasi on minustakin myöhä - ei siitä tosiaan aina ehdi rauhoittua yöpuulle. Riittävät yönet ennen kaikkea! Meillä on koko kaveripiirissä seiska sellainen sovittu kotiin tuloaika. ja siitä saa erityissyillä silloin tällöin kinuta pidennystä puoli kasiin. Ehkä kerran puolessa vuodessa joku on varttia vailla kasiin, jos äiti poimii autolla tullessaan jumpasta tms.

Ja viikonloppuisin ollaan sitten tietenkin yökylässä ;-D

Läksyjä tekee monta tuntia, koska niitä annetaan niin paljon ja on todella hidas niitä tekemään. Tietysti olisi kiva, jos tytöllä olisi enemmän kavereita. 4

Entä jos otat yhteyttä kaverien vanhempiin ja yrität sopia että klo 19.30 olisi kaikilla kotiintuloaika? Näin ei tarvitse ainakaan ajaa ketään pois.

Kyllä se on vanhempien tehtävä päättää, miten perheessä toimitaan. Jos itse sanon ovella, että meille ei enää tänään voi tulla, niin ei kukaan ole alkanut minulle väittää asiasta vastaan. Jokaisella perheenjäsenellä on oikeus rauhaan omassa kodissaan, niin myös vanhemmilla. Kaveriajaksi voi sopia yhdessä lapsen kanssa muutaman tunnin iltapäivällä ja määrittää tarkan ajan, mihin mennessä talon on oltava tyhjä (esimerkiksi sinun kotiintuloaikasi). Missä vaiheessa vietätte perheen yhteistä aikaa rauhassa ilman ulkopuolisia? Olet selvästi menettänyt otteen vahvasta roolistasi vanhempana ja nyt lapset tekevät käytännössä, mitä itse haluavat.

Se on pieni murhe, mutta ihana huolehtiva äiti ON huolissaan kun lapsi väsyy!!! Parempi huolissaan ku antaa vain juosta. Kyllä ne koulu tehtävät kuuluu tuon ikäsen jo tehdä.

Turha sanoa että koulua kerkee käymään myöhemminki. MInä ite olen ollut sellanen kylällä luuhaava tyttö jonka läksyt tehtiin hutasemalla illalla ja sai mennä miten huvittaa.

Mun lapset kyllä tulee lukemaan ne englannin sanat ja tulen olemaan huolehtiva äiti joka yrittää järjestää niin että lapset jaksaa huolehtia kavereitten ohella myös koulun.

Ei oo mukava yrittää päästä luokalta toiselle sen takia ku ei vaan tullu luettua sanoja tai kertotaulu oli jäänyt jo alaluokilla opettelematta! eipä tartte paljo hellouta tällä hetkelläkään huudella :)

Mun mielestä täältä saa kyllä kysellä miten toiset toimii, voipahan sitte soveltaa omaan elämään sopivat säännöt. Ja mitä tuota kirjottaan vatauksia jos omat asiat kondiksessa eikä tartte miettiä " pieniä" asioita, toivottavasti on sitte isommat ongelmat sulla :) ei vaiteskaan :) sitä en kuitenkaan kellekkään äitille toivo :)

Mun mielestä kun lapsi on väsyny, täytyy siihen puuttua. Mulla myös 9.v tyttö, ja 19 ollaan sisällä, on muitakin sisaruksia ja ilta on pakko saaha rauhoittuun.

Ja kylläpä on virkeitä aamulla jos saan heidät nukkuun 20.30. Mikä valitettavasti joka ilta tapahdu. Mutta 21.30 kun nukahtavat, huomaa sen selvästi aamulla, ovat tosi unisia.

Ja vielä :) itse olen tyytyväinen kun lapset tuo kavereita kylään ja ite käyvät kylässä, ovat paljon onnellisempiakin :)

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat