Taapero ei meinaa millään nukahtaa...APUA

Vierailija

Meidän 1v7kk ikäinen poika on nyt alkanut olemaan todella raskas nukutettava. En tiedä mitä tehdä. Neuvolasta sanottiin että jos ei viikossa ala sujumaan niin voin soittaa jollekkin henkilölle joka tulee paikan päälle seuraamaan nukutusta ja antaa neuvoja.Tätä on nyt jatkunut parisen kuukautta ja pahentunut koko ajan oikeastaan.Ongelma on siis se että lapsi ei väsyneenäkään halua nukahtaa ja itkee hurjasti ja haluaa pois sängystä. Nukahtamiseen menee siis aikaa aina vähintään tunti. Jopa kaksi tai 3.Olen yrittänyt nukuttaa häntä mutta hän vaan leikkii ja väsyneenä vaan itkee ja lyö päätä seinään ja yrittää sängystä pois. Olen istunut vieressä ja jopa lepäillyt vieressä sylikkäin. Ja tämä lepäily onkin ollut yleensä ainut keino jolla vihdoin olen saanut nukkumaan lapseni. neuvolasta sanottiin että niin ei saa kuitenkaan tehdä,joten vaikeeta on. Olen todella väsynyt tappeluun ja huutoon.

Meille tuli vasta viikko sitten kerrossänky jossa pieni nyt alhaalla nukkuu. Neuvolasta ehottivat että siirtää tavalliseen sänkyyn kun pinnasänkyyn ei suostunut ollenkaan paitsi nukkuvana. Tuli sieltä alas koko ajan ja väsyneenä sattui vahinkojakin hänelle kun kiipesi pois. Nyt nukkuu todella hyvin kun saan hänet nukkumaan mutta se nukahtaminen onkin monen tunnin homma ja päiväunille saamiseen menee aivan liikaa aikaa. Päiväunia nukkuu jotain 1h-2h

Ongelmia oli pienempänäkin että tempparamenttia löytyy. Kun vauvana imetin ja yritin viereen pinnasänkyyn niin heräs heti itkemään ja oli pakko imettää uudestaan uneen ja nukku vieres sitten koko yön. Se oli raskas vaihe josta kestä puoli vuotta päästä eroon.Sitten ei nukahtanut päiväunille kun ulos rattaisiin. No nukkui siellä ekan vuoden päikkärit mutta kun susia oli lähellä hiipparoinut niin siirsin sisälle. Alku oli hankaa ja nukutin häntä ja sain yleensä tassuttelulla nukahtamaan mutta en aina ja silloin kun olin aivan epätoivoinen niin pistin kiinni kantokoppaan ja itki hieman ja nukahti yksin. Sitten aloin pistämään molemmat poikani samaan aikaan nukkumaan.pienempi siis pinnasänkyyn ja lapset kotvan leikkivät kunnes nukahtivat ja näin meni noin 5kk ja olin iloinen. Kunnes keksi pinnasängystä kiipeämisen ja tämä ralli alkoi.

Osaisiko joku antaa neuvoja kun nyt alkaa tuntuu tää tosi vaikealta. Vanhempi poika 4,5v on aina nukahtanut mallikelpoisesti eikä häntä ole tarvinnut ikinä nukuttaa.

Yritin nyt sellaiseta että pistän molemmat sänkyihin ja unimusiikkia ja sitten jäävät nukkumaan. Isompi nukahti. pienempi leikki kunnes väsyi ja tuli minua hakemaan. Tulin nukuttaan ja huuto alkoi kun tiesi että nyt pitää nukkua. en jaksa pitää käsistä tiukasti huutavaa lasta kiinni aina että nukahtaa. Sori jos on kirjoitus virheitä. Pitäs taas mennä tota poikaa nukuttaa,huoh. :(

Kommentit (2)

Vierailija

Kuulostaa aika tutulta tilanteelta. Meillä on 1v10kk taapero, jolla ollut nyt useampi kuukausi nukahtamisvaikeuksia eli tunti on mennyt kevyesti joka ilta ennenkuin uni on tullut. Väsynyt on selvästi, joten siitäkään ei voi olla kyse. Tosin olemme koittaneet siirtää myös nukkumaanmenoa, mutta siitäkään ei ollut apua, varsinkin kun aamulla on herättävä aikaisin hoitoon lähdön takia. Päiväunilla tätä ongelmaa ei jostain syystä ole...

Mieleeni tuli vain, että onko makuuhuone kuinka valoisa? Ostin pimeämmät verhot, joista tuntuu meillä olevan ehkä vähän apua. Toiseksi olemme ottaneet käyttöön iltasadun lukemisen sängyssä, jolloin sänkyyn on mukava mennä. Kolmanneksi olen huomannut, että itseni sijaan miehen mentäessä nukuttamaan uni tulee nopeammin, joskus jopa 15 minuutissa, mikä on meillä ennätys! Vaikka vältämme puhumista, protestoinnin yltyessä olen myös selittänyt rauhallisesti että nyt on yö ja kaikki nukkuu (lelut, linnut ulkona ym. ym. ;) ) mikä on ajoittain ainakin rahoittanut kuuntelemaan ja ehkä vähän lisännyt ymmärrystä. En tiedä onko näistä teille apua, mutta paljon jaksamista sinne!

Vierailija

meillä oli vaikeuksia nukkumisessa myös, mutta ennen 1½v ikää. välillä sitten oli hermot koetuksella vanhemmilla kun ei aina niitä unia nukuttu ollenkaan. välillä sai juuri tunnin vieressä maata ja silitellä ja ei nukkunut lapsi, mutta äidille uni maistui :P

sitte otettiin aamupäivälle ulkoilu, taapero juoksi pari tuntia puistossa ja nukahti jossain puolen päivänä aikaan, tämä toimii myös nykyään. meillä ei myös suosita täsmällisiä päiväuniaikoja, ett esim kello 12:00 pitää olla nukkumassa. joskus väsyttää 12 aikaan ja joskus vasta 14.. tämä on toiminut meillä parhaiten :)

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat