Vierailija

Oletko joskus ollut koneessa niin, että turvavöitä olisi lennon aikana tarvittu? Voiko kone heittelehtiä normaalisti niin paljon? Ilman, että on putoamassa... Ylipäätään onko kyyti yleensä tasaista vai pomppiiko kone useinkin?



Ensikertalaista jännittää...

Kommentit (16)

Yksi matkustaja oli kuollut, kun ei ollut vöissä ja kone oli tosiaan pudonnut " ilmakuoppaan" , menettänyt runsaasti korkeutta. Tällaiset tapahtumat ovat toki ääriharvinaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Välillä tuntuu että lentoemot turhankin tiukkaan vahtaavat että istutaan visusti vöissä jos tiedossa pomppuista matkan tekoa. Yleensä teen niinkuin sanotaan, mutta kerran oli pakko jättää laittamatta

ja päästä vessaan vyövalon palaessa. Tulihan siitä

sanomista ja täysin oma moka jos olisi vahinkoa tullut. Onhan se oltava tarkka noiden sääntöjen kanssa ja emoilla ohjeet valvoa niitä, sillä kertaa ei edes pomputtanut ja oispa kastunut penkki turhaan. Minuakin alkuun pelotti lentää kun maalaistyttönä niin harvoin oli mahdollisuus siihen,

sitten enemmän lennettyä unohtui pelko maisemia katsellessa ja keskittyessä itsensä viihdyttämiseen.

Ja kyllä ilmakuoppia on ihan joka lennolla, välillä isompia ja välillä pienempiä. Tuntuu kuin olisi autossa kuoppaisella tiellä. Aina pidän turvavöitä itsekkin paikallaan istuessa, pidänhän niitä autossa ollessakin.

Pitkillä lennoilla varsinkin turvavyömerkit tulevat turbulenssien vuoksi päälle aika usein. Samoin talvisin kotimaan lennoilla. Se on ihan rutiinia. Siitä ei tarvitse pelästyä ollenkaan. Kynnys turvavöiden käyttöön lienee melko matala, koska niitä ilmakuoppia ei aina huomaa ollenkaan.

Esim. " ilmakuoppa" (nyk.

Lainaus:

turbulenssi

) kun osuu kohdalle niin silloin kaikki irtonainen lähtee liikkeelle. Sen vuoksi ne lentoemännät siinä alussa tukkii kaikki laukut ja muut sinne hattuhyllyille.

Lennän muutaman kerran vuodessä, eikä tuollainen ole koskaan osunut kohdalle. Silti pidän vyöt aina kiinni ja lapset pitää kanssa.

vyön tarkoitus on olla turvana äkkijarrutuksessa, samoin laskussa. lentokorkeudessa sen tarkoitus on pitää penkissä tosi voimakkaan turbulenssin sattuessa (eipä oo kyllä koskaan kohdalle sattunut) ja siinä tapauksessa, että koneeseen tulisi reikä -> ylipaineen purkautumisesta johtuva imu ei vetäisi matkustajia reiästä ulos. tämä jälkimmäinen tapaus on kyllä käytännön kannalta ehkä turhaan mainittu tässä, mutta se on yksi vyön tarkoitus ;)

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat