Vierailija

Minulla on 5-vuotias tyttö ja meidän rantaan on rakennettu 2-kerroksinen kiipeilylaiva, jossa " kaikki" muut saavat kiipeillä. Minä en uskalla yksin päästää, koska pudotus on niin hurjan korkea.

Tyttö ei muutenkaan ole kovin ketterä, eikä motorisesti kehittynyt. Miten muut uskaltavat päästää lapsiaan noin korkealle ja vaikeaan kiipeilytelineeseen?

Kommentit (11)

Lapsi ei kehity, jos sinä et anna tehdä ja kokeilla. Yleensä lapset tuntevat omat rajansa ja kömpelömpi lapsi ei kiipeä kovin korkealle. Muistele omaa lapsuuttasi, etkö kiipeillyt?

Ei sillä, että varotaan ja odotellaan josko se kehittyisi. Pitääkö tuon ikäisen muutenkaan yksin ulkoilla? Kyllä sä varmaan pidät vähän silmällä? Vieressä seisomalla et voi putoamista estää ellet ajatellut pitää kiinni?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meidän kaksivuotias kiipeilee korkeisiin telineisiin, minkä sanon nyt siksi, että hänen kohdallaan on niin, ettei vielä edes tajua rajoittuneita kykyjään. Mutta viisivuotias tajuaa. Jos on muutenkin vähän arka niin tuskin hän sinne lähtee yksin kiipeilemään. Meidän poika oli pienenä vähän kömpelö eikä kyllä tosiaan sitten kiivennyt mihkään korkealle. Nyt on 4 v ja viilettää jo hyvää vauhtia.

Nykyään leikkikenttätelineissä on tarkat säädökset. Eli korkealle pääsy on tehty vaikeammaksi. Esim ei ole portaita, vaan köysiverkko, tai kiipeämiskohta alkaa korkeammalta. Näin ollen mikäli lapsi osaa kiivetä itse, niin hän osaa yleensä tulla oikein alaskin.

Olikohan nämä niitä EU-säädöksiä taas vai mitä, en muista, mutta LAPPSET- firman suunnittelijan haastattelusta joskus jäi tämä mieleen.

Kyllä lapsia täytyy kuitenkin vahtia siellä kentällä, aikuisen vastuulla ne siellä on kuitenkin!

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat