Seuraa 

Huomenta,

onko täällä enään ketään????

Nti. heräs, palaan astialle!

t. jonzku80 ja Emma 5kk-1pvä

Kommentit (12)

Olen käynyt aina välillä kurkkimassa, onko joku viitsinyt pinoa aloittaa (oishan sen voinu tietty itekki...) joten kiitos jonzkulle, että jaksaa olla aina aktiivinen!

Meillä neiti torstaina 5kk, jolloin myös neuvola, joten mittoja ei ole. on kyllä kovasti pulskistunu tässä kuukauden aikana, joten epäilen 7kg rajan olevan lähellä. pituuttakin on varmaan jo vähintään 65cm.

meillä menee soseita jo toista kuukautta, kaks kertaa päivässä jopa purkki kerrallaan. päiväimetykset on loppunu kk sitten, yöllä imetän vielä, mutta viimeyö oli ensimmäinen kerta, kun ei huolinu tissiä! heräili kyllä 2-3krt ja työnsin aina tissin suuhun vanhasta tavastaan, mutta tyttö kaipasikin vain tuttia. aamulla oli ihan outoa, meinasin jo soitella neuvolaan kun ei kelvannu heti herättyäänkään?!? sitten pullomaitoa tyytyväisenä juomaan. Eikä kitissyt edes nälkäänsä, vaan sai ihan rauhassa tehdä aamutoimet ym. yleensä on syönyt yöllä jopa 3krt.

minusta jotenkin on tuntunut helpottavalle, kun tissittelyt jäi pois. Ikäänkuin Saarakin olisi rauhallisempi, kun ei enää kaipaa tissiä päivisin. rytmi alkaa olla pikkuhiljaa löytymässä, mutta kuten edellä mainittu sanoi, niin meilläkin päiväunien pituus voi vaihdella 20min-4h kaikkea siltä väliltä, joten aina ei voi tietää millanen päivä tulossa. jaksaa valvoa päiväunien välillä hieman edellisten unien pituudesta riippuen 2-4h. mutta tämä on ihan hyvä, kun edes nukkuu vähän, kun kesällä ei meinattu saada nukkumaan päivällä ollenkaan tai 30min pätkiä.

olen ihan hukassa noiden uusien ruoka-aineiden alotusten kanssa. nämä 4kk soseet menevät nyt lähes kaikki mitä kaupassa on tarjolla, lisäks bataattia keittelen itse, alottelin hieman tiheemmin kuin viikon välein, kun ei ole reagoinut vielä mihinkään mitenkään.

g: millä lihalla ajattelitte aloittaa? keitättekö itse? ja jos, niin miten saatte pieniks lihan?

ja vielä, kuka tietää, että annetaanko sitä lihaa/kanaa/kalaa sitten joka päivä soseen mukana, kun siihen on kerran totuteltu? kuin nopeasti määrä kasvaa teelusikallisesta ruokalusikalliseen?

kyselee taas miksukka kera saaran 5kk

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Minä olen ja vissiin ihan yksin! Olen ihmetellyt, kun kaikki huhtikset ovat kadonneet. Luulin jo, että on perustettu uusi yhteisö jonnekin muualle, mutta minulta on mennyt ohi:( Kivaa että joku jaksaa pinoakin joskus aloittaa!!!

Meillä neiti on 5kk ja 1vk ja ihana tapaus! Tyytyväinen vauva, ei turhia itkeskele eikä kiukkua. Lattialla kääntyilee ja kierii ja peruuttaa pitkiä matkoja taaksepäin. Eteenpäin pääsee vain vahingossa ja kovin tuntuu turhauttavan kun lelut jää vaan kauemmas kun kovasti yrittää päästä lähemmäs.

Viikko sitten aloitettiin kiinteät. Oltaisi ehkä aloitettu jo aiemmin, jos olisin tajunnut, että kun tyttö on jo näin iso, onkin aloittaminen vaikeampaa... Ei ole yhtään innostunut kasvissoseista. Ei taida maistua oikein hyvältä. Hedelmäsoseet on namia, on perinyt äidin karkki-geenin selvästi. Viljoja ja lihoja ei vielä mene, harjoitellaan ensin tätä syömistä ... Velliä on saanut muutaman kerran, jos olen itse ollut jossain. On siis ollut 5kk asti täysimetyksellä.

Arki sujuu täällä nopeasti. Esikoinen on 2pv viikossa 6 tuntia päiväkodissa ja mies on päivät töissä. Yöt menee hyvin.- Tyttö nukkuu jopa 10 tuntia putkeen jos on hyvä yö. Huonoimpina öinä heräilee muutaman kerran. Rauhoittuu tissille, tutti ei kelpaa. Rytmistä sen verran, että aamulla heräilee 07 maissa. Ekat unet 9-10 maissa. Nukkuu 30min-2h.Koskaan ei tiedä. Unien pituudesta riippuen ottaa sitten vielä parit unet, pienet tai pidemmät. Illalla nukkuu klo 20.

Mitä muille kuuluu?

t. Hannah81 ja tyttö 5kk, poika 3v3kk

Kylläpä teidän vauvat nukkuvat pitkiä pätkiä yöllä! Niin meidänkin Aleksi ennen, mutta ei vaan enää. Kolmatta viikkoa on heräillyt vähintään 3 kertaa yössä, no toissa yö meni kahdella herätyksellä. Ajattelin jo toiveikkaana, että se on jo innokkaan perunan syönnin ansiota mutta ehkä ei kuitenkaan. ALoitettiin soseet vajaa viikko sitten, kun epäilin että tiheiden herätysten syynä olisi nälkä. Ehkä niin -peruna maistuu kyllä mainiosti ja eilen annoin jo porkkanaakin. Toistaiseksi tuskin pysyvää vaikutusta öihin,mutta lisäillään vähitellen soseiden määriä ja kokeillaan vaikka viikon päästä puuroa. Tämä oli neuvolan tädin ohje, vaikka epäili, että voihan levottomuus johtua kovasta liikkumisen halusta. Selällään Aleksi ei halunnut olla edes neuvolan vaa' assa eikä viimeksi kylvyssäkään. Joskus ALeksi on puolivahingossa vähän kierinyt ja napansa ympäri kyllä kääntyy. Sitterissä ja sylissä yrittää kovasti vääntäytyä istumaan ja mahallaan vähän jo vetää jalkoja alleen.

Neuvolan 5 kk:n mitat: 8320 g ja 68,5 cm. Pituutta oli tullut vain 1,5 cm ja painoa 450 g, mutta kuulemma ihan tarpeeksi. Rokotus aiheutti vain pienen inahduksen, ei sen kummempaa.

Gallupeista: lihat? esikoisella aloitin kanalla 6 kk:n iässä. Keitin vedessä maustamattomia filesuikaleita ja silppusin veitsellä leikkuulaudalla pieneksi. Meidän tytölle se ainakin kelpasi. Aika pieniä määriä annoin, en pitkään aikaan vielä ruokalusikallista. Pian lihan jälkeen aloin antaa puuroa, mutta nyt taidetaan tehdä toisin päin, ensin puuro ja myöhemmin liha.

Harrastukset: me käydään esikoisen kanssa muskarissa, joten se on Aleksinkin harrastus. Tykkää kovasti,kuten myös seurakunnan perhekerhosta. Aleksi viihtyy hyvin,kun ympärillä on ihmisiä, joita katsella. Tykkää selvästi laulusta mutta kirjoista ei perusta. Ihme juttu. Kun näytin äitiyspakkauksen vauvakirjaa ja muita vastaavia, ensin poju oli ihan hiljaa ja katseli, mutta sitten alkoi hurja viuhtominen ja lopulta tuli hermostus. Mikä lie ärsyttänyt - ehkä haluaisi pistää poskeen koko kapistuksen. Kaikki tavarat menevät kyllä suuhun.

Tytöllemme puhkesi eilen vesirokko, joten eiköhän se Aleksillakin ole sitten parin viikon päästä. Hyvä niin, parempi sairastaa nyt pienenä. Minullakin on nyt kova nuha, toivottavasti ei tule Aleksiin, ainakaan kovin pahana. Ihmeen pitkälle syksyyn ollaankin terveinä pysytty...

Talvikki + Aleksi 5 kk 2 pv + isosisko 2 v 2 kk

Kummallinen vauva kun nukkui taas vaan kahdet päiväunet.. Menikin jo ennen seitsemää unille ja nyt jännään herääkö vielä syömään, toivottavasti ei nyt seurustelemaan ainakaan :)

Aina kun tuntuu siltä että nyt on tosi pysyvä rytmi saavutettu saan huomata ettei vielä kannata luottaa siihen että jokainen päivä on samanlainen..

Annoin tänään ensimmäistä kertaa porkkanasosetta reilun teelusikallisen. Huvittavan näköinen oli, pyöritteli vaan kielellään ja ruokaa valui suunpieliä pitkin :) Suu aukesi kyllä isoksi ja kädet viuhto niin että piti suojella lusikkaa ettei olisi soseet päätyneet syliin. Meillä lusikka on ollu lähinnä puruleluna tähän asti joten silläkin voi olla jotain tekemistä asian kanssa..

TÄstä se kai alkaa. Huomattavasti vähemmän sitä on kuitenkin pihalla tällä toisella kierroksella ;)

Mies on esikoisen kanssa mummolassa ja Kiira tosiaan nukkuu jo joten heittäydynpä sohvalle odottelemaan Greyn anatomiaa alkavaksi..

Marie ja vekarat

Meillä poika on nyt viikon vajaa 5kk ikäinen. Käytiin alkuviikosta neuvolassa ja mitat tuolloin 67cm/7415g, eli hyvin kasvaa. Meillä on pojalla kanssa ruoka-aineallergioita. Jo viiden viikon iästä on juonut apteekin maitoa, kun reagoi maidolle tuolloin. Meillä imetys jäi tuoolloin myös, koska mun dieeteistä huolimatta huusi aina, kun sai rintamaitoa. Nyt sitten on kiinteitä maisteltu jo pari kuukautta. Hyvin on oppinut syömään, mutta kovin niukka tämä meidän ruokavalio on. Enemmän on niitä, jotka ei sovi(päärynä, riisi, porkkana, bataatti, peruna, vihannesmaissi) kuin niitä, jotka sopii (maissijauho ja persikka). Lihaa voisi pikkuhiljaa aloitella, mutta en tiedä minkä sekaan sen laittaisi, persikan... Oppiipahan eksoottisille makuja. Muutama päivä mentiin taas siten,että sai kaupan maissisosetta vähän,mutta alkoi taas olla itkuisempi ja ruoka/maito ei kelvannut millään, joten piti jättää pois. Maissijauhosta tehty puuro kyllä sopii hyvin ja sitä saakin sitten aamuin illoin. Täytynee antaa sitä sitten päivälläkin.

Mahalle käännytään selältä, tosin vain vasemmalle ja mahalla viihdytään hyvin. Jonkin verran menee napansa ympäri, mutta muuten ei vielä liiku. Kovasti juttelee ja kiljuukin. Päivällä nukutaan yleensä 3 unet, joista yhdet vähän pidemmät. Yöt on nyt nukkunut hyvin, pari kertaa tuttia täytyy laittaa. Tosin viime yönä piti antaa maitoa viideltä, sitten kyllä nukkui puoli kymmeneen. Me kuskataan isosiskoa enkkukouluun päivittäin ja se kyllä vaikuttaa tämän pienen uniin, joutuu kesken unien siirtämään välillä vaunuihin tai autoon. Viikonloppuisin nauttiikin, kun saa kerrankin nukkua rauhassa.

Tsemppiä vaan muille huhtikuisille.

peeteri ja Teemu 4kk 3vk

Täällä ollaan,mutta pojan allergia+korvatulehdus vieny voimat.Yöt sujunu paremmin,mutta edelleen poikaa ei saa illalla nukkuu..päivällä jaksaa valvoo 2-3h putkeen,mutta illalla ei meinaa nukahtaa ellei oo ollu n.6h hereillä...huokaus.Mutta nyt kun on saatu petiin 22-23maissa niin sit on nukkunukkin heräämäti 6-8.00 asti eli kiva kun on saanu nukkuu pitemmän pätkän.Huomaa heti omassa jaksamisessa tuon kun saa nukkua enenpi..on saatu siivottua ja oon jopa jaksanu kokatakkin välillä..tähän asti ollu melkein makaroonia ja valmisruokia=)

Rotarokotteen toinen osa antamatta kun pojalla lääkekuuri korvaan,niin ei voi antaa..ens viikolla kokeillaan sitten taas paremmalla onnella.Tosin korva ei näytä paranneen,kuuri loppuu to ja katotaan sitten taasko lääkäriin.

Nyt kuorii perunoita ja pistän muussin tulemaan=)

G:Harrastatteko vauvan kaa mitään?Meillä muskari ja vauvakerho pojalla.

Kovin on hiljaista tosiaan ollut :)

Esikoinen katselee lastenohjelmia ja Kiira nukkuu joten kerkeen hetken istua koneella.

Meillä oli eilen 5kk neuvola. Painoa oli 6256g ja pituutta 62,5. Sirpakka neiti siis..

Käytiinkin viime viikolla ostamassa molemmille lapsille kasa vaatteita kun ovat molemmat kasvaneet niin hurjaa vauhtia ettei esim housunlahkeen pituus riitä enää =)

Kiiralla on nyt 68cm käytössä mutta tuntuu että ei nekään kauaa mene. Muistaakseni 74 cm sopii sit pidempään, ainakin pojalla aikoinaan.

Kasvanut on vauva tosiaan hurjasti, ei tunnu varsinaisesti vauvalta enää niinkään :(

Kiira kääntyy molempiin suuntiin ja pyörii leikkimatolla oman akselinsa ympäri niin ettei kauaa yhdessä kohdassa pysy. Vähän nousee peppu silloin tällöin mutta muita merkkejä ryömimisestä tai muusta ei juuri ole.

Jokeltaa ja höpötttää ja suorastaan kiljuu kun oikein innostuu :)

En ole vieläkään antanut mitään soseita, nyt varmaan alkaa olla aika aloittaa. Kuulemma kasvun kannalta ei ole vielä kiirettä mutta jos kohta kuitenkin totuttelis jo.

Nukkumiset ja muu päivärytmi on jo tosi tasainen. Päikkäreitä on pääsääntöisesti kolmet, joskus harvoin näyttää riittävän kahdet vähän pidemmät. Yöunille viimeistään klo 20, herää syömään 3-4 kieppeillä. Virittelen pullon rättien ja peiton avulla ja käännän itse kylkeä ;) Aamuisin ollaan nyt noustu 7-8 välillä, valitettavasti joskus vieläkin aikaisemmin. Mä oon tosi aamu-uninen ja osaisin arvostaa vähän myöhempiäkin aamuja ;)

Täytyypä mennä antamaan pojalle maitoa kun tossa huutelee. Toivottavasti muutkin huhtikuiset saapuu kertomaan kuulumisiaan!

Marie ja Kiira 5kk 9pv

meillä on jo vauva sairastanut vesirokon ja vauvarokon sekä muutaman flunssan. Rotarokotteen on saanut nyt kokonaisuudessaan, mitään oireita ei tullut. Hampaita ei vielä ole. Juttelee, nauraa ja hymyilee. Joskus kiljahtelee. Oppi eilen nostamaan kädet suoraksi, mahan ja pyllyn ylös ja on lähes konttausasennossa. uskon silti, että ensin ryömii vielä...

hannah81

Talvikille voimia:Mulla oli tuo kakkonen 6kk iässä vesirokossa ja kaikki näpyt iski päähän sille..suoraan sanottuna se oli yhtä hel..ä..nyt mietin otanko vesirokkorokotteen,koska rokko oli ainakin silloin 3-vuotiaalla ja 6kk tosi raju=(

Mutta jotkut saa vaan pari näppyä,toivon että teille käy niin=)

Mä oon pojalle pistäny kalkkunanjauhelihaa bataatin kanssa ja tehny niistä sosetta,hyvin on kelvannu ja soseutunu=)Meillä noita allergioita,niin ruokavalio pojalla aika niukka.Ite oon imetysdieetillä ja illat kuluu haaveillessa mitä syön kun imetys loppuu=)Meillä kuukauden päästä ulkomaan reissu ja siellä ois hyvä vielä imettää niin ei tarvii korviketta raahata ja pullojen kaa pelata..sit luovutaan tisusta pikkuhiljaa.poika kyllä syö hyvin pulloa joten ei ongelmaa=)

Heipat vaan täältäkin! Ja kiitokset Jonzkulle kun jaksaa avata pinoja!

Mäkin tosiaan jo luulin et kaikki on kaikonneet toisaalle ja olen jäänyt aivan itekseni ihmettelemään...no joo, koneelle tuntuu välillä olevan tooosi vaikea ehtiä kun arki menee niin vauhdikkaasti. Meillä poika alotti koulun ja kaikki on sujunut hienosti. Aamupäivisin kun ollaan tytön kanssa kaksisteen teen kotihommia ja sitte iltapäivästä kun veikka tulee koulusta onkin jo eri metkut.

Tyttö on kasvanut huimasti, meillä piti olla 5kk neuvola huomenna mut siirsivät sen ensi viikkoon, kun hoitaja oli sairastunut. Tosi harmi koska uusia mittoja jo kovasti odoteltiin. Meidän neitihän tosiaan oli jo 4kk10pvää iässä 66cm ja 8,2kiloa:). Osittais-imetyksellä oltiin sieltä 3kk iästä tähän 5kk ikään saakka, nyt on imetys päättynyt kokonaan. Ja jotenkin koen itsekin helpotuksena sen tissittelyn loppumisen, koska meidän tyttö on ainakin nyt paljon rauhallisempi, nukkuu hyvin ja syö hyvin. Kiinteet alotettiin maistellen 3,5kk, nyt syödään jo puuroa aamuin-illoin, yksi kanasoseateria ja yksi kasvissoseateria ja välipala hedelmää, eli ihan normaali ateriarytmin mukaan. Mä pidin muutaman päivän maistatus-väliä, en viikkoa, aivan kuten tein esikoisen kanssa myös aikanaan. Herkkyyksiä ei ole tytölle vielä ainakaan ilmaantunu.

Tohon lihan määrään en muuten osaa kommentoida, mitä hannah kyselit....mä kun olen nyt antanut kaupan kanasosetta ja muut teen itse, siis kasvissoseet teen itse kun kaupan mössöt ei likalle kelpaa- -ajattelin alottaa myös lihasoseitten teon tässä lähipäivinä.

Neiti on iloinen ja nauravainen, kiukkuaa vaan kun ei liikkeelle pääse...kääntyilee ja välillä jo rullailee, pyörii mahallaan akselinsa ympäri vaan kun ei pääse eteenpäin niin raivoaa ihan tosissaa;).

Meillä herätään aamulla seiskan-puoli kasin maissa, käydään ekoille unille yheksän-kymmenen välillä, nukutaan yleensä 1,5h-2h, toisinaan vaan 30min, sitten nukutaan vielä iltapäivällä ja illansuussa puolituntiset. Ihan tarkka rytmi neidillä jo on uniensa suhteen. Yö-unille likka käy yheksän maissa, herää yöllä neljän aikaan syömään ja siitä jatkaa aamuun.

Nämä alkavat vaan tässä iässä olla jo niin seuran kipeitä että päikkäriajat menee kotihommissa ja sitten muu aika vauvan kanssa, tai esikoisen....siksi tää " oma aika" vaikka tietsikalla on varmaan monella vähissä.

Mutta, olipas kiva lueskella kuulumisia taasen, tadan lähteä kahvin keittoon. Me aletaan tänään äiti-vauva-jumppa nyt iltapäivällä:).

Aurinkoisia syys-päiviä kaikille!!!!

Inkkarityttö ja typy 5kk5pvää

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat