Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Eli siinä se kysymys jo tulikin, jos sellaisia löytyy niin haluaisin tietää kaiken =) eli kertokaa mulle miten on mennyt, miten raskaus alkoi, mistä tiesit että olet raskaana yms..siis kaikkea mahdollista..

En löytänyt vanhoja aiheita samasta asiasta..

Kommentit (20)

Mulla ei ole kokemusta kuin 2 vuoden ikäerosta, mutta niinhän sitä sanotaan, että luonto ei anna kannettavaksi enempää mihin yksilö kykenee.. Toisaalta taas jos haluaa pidemmän välin, kannattaa käyttää ehkäisyä. Imetyskään kun ei ole 100% varma. Pilleritkin tai muukin ehkäisy voi pettää, I know, mutta turhan usein vain osuu silmiin juttuja ettei olla ehkäisty ja ollaan jääty raskaaksi ja vasta SITTEN mietitään miten sitä oikein pärjääkään.

ENKÄ nyt tarkoita että sinä kuuluisit heihin, koska en tiedä lähtökohtianne. Mutta kyllä kaikki varmasti hyvin menee, eipä siinä taida olla vaihtoehtojakaan :) Muilta saat kyllä hyviä vinkkejä miten toimia, mutta paljon määrää myös lapsen ja vauvan luonne. Siihen ei voi etukäteen varautua.

Onnea vielä kerran plussasta!! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vauva aika meni mukavasti.Samanlaiset rytmit tytöillä kun olivat kerran pieniä kummatkin.Nukkuivat samaan tahtiin ja söivät.Ihanaa aikaa oli.Kolmaskin siihen syntyi 1v8kk kuluttua kakkosesta,eli pienessä ajassa kaikki 3.

Nyt isoina(11v10v ja 8v)ovat kuin paita ja peppu=)

On varsin mahdollista, että hormonit tekevät tepposiaan :) Varsinkin, kun synnytyksestä on noin vähän aikaa. Minullakin oli ns. raskausoireita toisen synnytyksen jälkeen muutaman kuukauden, tein testinkin, mutta kyse oli vain hormoniheittelyistä.

Mikäli imetät, voi sekin vaikuttaa tuntemuksiin.

Haamuliikkeitäkin voi tuntea vielä pitkäänkin synnytyksen jälkeen.

Terkuin,

Porenn, kolmen tytön ja yhden masuvauvan äiti

Kiitos vastanneille =)

Lisää vastauksia aina vaan odottelen.

Oireeni jatkuu, mutta vaikea tietää luottaako niihin kun ei mitään hajua oliko viime vuoto jo menkat vai ei. Niin en yhtään tiedä mikä kp on menossa..

Eli vastauksia haluaisin lisää.

Plussan sain tänään, eli meidän lapsosille pitäis tulla ikäeroa noin 10½kk.

Nyt kertokaa tosiaan hyviä sekä huonoja puolia, sekä otan kaikki vinkit miten pysymme " hengissä" ensi kesään asti ja sen jälkeenkin..

raskaus alkoi kun esikko oli 5,5kk.Imetin,menkkoja ei ollut tullut synnytyksen jälkeen.Yksi kerta pelattiin ilman ehkäisyä ja kakkonen sai heti alkunsa.

Kun vauva oli 6+kk ihmettelin kertakaikkista imemislakkoa--imetys siis loppui kuin seinään.Anopille valittelin asiaa johon hän yks kantaan sanoi:taidat odottaa!Itse en ollut asiaa niin edes ajatellut,ettäkö yhdestä kerrasta=)Mutta niin vaan odotin.Ja imetys loppui ilmeisesti siksi kun raskaushormoni muutti maidon maun.

Raskaus sujui muuten hyvin paitsi ekat 16 vkoa voin todella huonosti,en oksentanut mutta pahoin voin ja laihduin kovin.Ja viimeiset 3kk pää särki ihan taukoamatta=/

Mutta lopputulos oli hyvä kuitenkin!!

Olen myös kuullut näitä varoitteluja liian tiheistä raskauksista.Mutta meillä ainakin vauva kasvoi hyvin.Eka oli 3180g toinen tasan 1/2 kg painavampi ja kolmas 4055g vaikka alta 3:vuoden kaikki tulivat ja varmasti oma keho kovilla!

Lisää haluan vastauksia.

Haluaisin tosiaan tietää että mistä ajattelitte olevanne raskaana jos ei menkkoja vielä ollut tullut? Itsellä nimittäin oireita vaikka mitä, mutta yhden testin jo tein enkä viitsis niitä enempää vähään aikaan tehdä. Ja siis negaa näytti.

Ja olisi kiva myös tietää todella paljon kaikkea tästä asiasta =)

Hyviä ja huonoja puolia

Eli meille syntyi tämän kuun alussa toinen laps ja ikäeroksi tuli vajaa 11kk. Tämä toinen vaavi syntyi 1 1/2 kuukautta etuajassa ja on vielä sairaalahoidossa. Kotilomalla vauva oli viime viikonlopun ja esikoinen oli valtavan kiinnostunut vauvasta. Kävi katsomassa vaavia sängyssä, halusi syliin, jos vauvakin oli jne.

Tulin raskaaksi tammikuussa, kun esikoinen oli 3kk ja vaikka imetin. Raskaus sujui hienosti, kunnes huomattiin, ettei sikiö kasva enää masussa. Lääkäri sanoi, että lähekkäiset raskaudet voivat olla riski sikiön kehitykselle - toinen lääkäri sanoi, ettei riskiä ole - mene ja tiedä...

Muutaman vuoden päästä lapsilla on varmasti seuraa toisistaan - sitä odotellessa:)

Suosittelen lämpimästi:)

Meillä on kahdessa edellisessä välissä 1v8kk, nyt on tulossa 1v6kk, joten noin pienestä välistä ei ole omaa kokemusta. Itselläni ei ole näiden ikäerojen kanssa ollut ongelmia.

Tuttavapiiristä löytyy ikäerot 1v4kk ja 1v2kk, enkä ole näin ulospäin huomannut mitään isompaa. Lapsiperheissä on aina jotain pientä kuitenkin ;) mutta siis hyvin ovat pärjänneet, en ole koskaan kuullut kummankaan kertaakaan valittavan pientä ikäeroa.

En tiedä pystynkö/osaanko kertoa kaikkea mutta yritämpäs.

Ensinnäkin järkytyshän oli todella suuri kun huomasin olevani raskaana ja vauvamme oli jonkin verran päälle kolme kuukautta. Kaikenmaailman asiat risteilivät päässä ja päällimmäisenä kysymys, että mitä muut sanovat!? Opskelimme molemmat ja kotimme oli aika pieni. Onneksi suhteemme oli hyvä ja juttelimme todella paljon tästä asiasta. 9kk:n aikana kasvoin rakastamaan masuasukkiani. Meillähän oli sitten kaksi vauvaa kun kakkonen syntyi. Saimmehan kuulla vaikka minkalaisia kommentteja lapsentekovauhdista jne mutta se ei enää masentanut kun itse oli asian käynyt läpi.

Olen monesti miettinyt, että oli hienoa saada ne lapset niin pienellä väliajalla. Eka ei ollut missään vaiheessa mustasukkainen. Hän oli niin vauva, ettei osanut kävellä/kiivetä. Hän yleensä köllötteli lähellämme kun imetin vauvaa, Nyt nämä kaksi ovat aivan ihania ja reippaita eskareita. Yhdessä he ovat saaneet käydä kaikki asiat läpi, kummankaan ei ole tarvinnut ottaa asioissa sitä vetovastuuta yksin.

Toki joskus itsellä on käynyt mielessä, että olisiko sittenkin ollut mukavempaa saada ne edes eri vuosille. Olisi lapsilla enemmän jotakin omaa mutta toisaalta meillä nämä tenavat ovat täysin erilaisia, heillä on erilaiset kinnostuksen kohteet jne. Toinen on taiteellinen ja toinen on järjestelmällinen.

Kaksostenrattaat oli ihan pakko hommata. ja kaikkea on pitänyt aina ostaa kaksi. Nuorempi otti kaksi vuotiaana kasvussa vanhemman kiinni ja nyt on jo kirinyt ohitse. Niimpä vaatteet/sukset/luistimet tms. ei mene meillä kiertoon. (siis menee nuoremmalle lapsellemme muttei näille)

Sitä olen myös miettinyt, että saako nuorempi meillä sittenkään tarpeeksi huomiota. Vanhempi oppii perheessämme kaiken ensin ja neiti peesaa perässä. Kun neiti oppii esim. lukemaan se ei ole niin suuri juttu kun esikoisen lukemaanoppiminen.

Joku joskus sanoi, että näin lyhyt väli olisi rankempaa kuin kaksosten hoito mutta en nyt sitäkään sanoisi. Nämä saavat ainakin kasvaa yksilönä, koskaan ei kukaan kutsu heitä " kaksosiksi" . Heillä molemmilla on oma persoonansa.

Kun oli kerran lyhyt väli niin hyvä kun syntyivät samalle vuodelle. Ompahan ihmisillä kauhistelemista ja päivittelemistä! Itse olemme asian kanssa ihan sinut ja ikionnellisia noista reippaista ihanista eskarilaisista!

Eli meidän tyttö oli 1v2kk kun sai pikkuveljen.Nyt juuri syntyi tyttö,jolla eroa veljeensä 1v5kk.

Mielestäni toi 1v2kk ero oli ihan ok,meni jollain tavalla vaivattomasti ja nyt kun tämä vauva tuli,oli isoin näistä jo oppinut kuivaksi ja jaksaa kävellä,joten kaksostenkärryissä vapautui vauvalle paikka.Monet ihmettelee kolmea alle 3-vuotiasta,ei minusta paha juttu.

Näiden " seuraava" isosisko on 5-vuotias ja sitten kaksi koululaista.5-vuotiaan ja siitä seuraavan ero oli n.2,5v.,paljon hankalampi kuin nuo pienemmät.Mutta nää vain mun kokemuksiani!

Kaikki suunniteltuja,joskin yllättäneet nopeudellaan!Ja menkatkin ovat ehtineet alkaa.Toivottavasti oli jollekin apua,lisääkin saa kysyä :)

Esikoinen synty marraskuussa -02, aloin ottamaan kakkosta maaliskuun alussa -03. Mulla ei ehtiny silloin olla vielä menkkoja,kun tulin raskaaksi mutta kuitenki sitten kuun lopussa alkoi menkat ja kun olin imetyksen lopettanut niin otin ehkäisyrenkaan.. vasta tuossa rv15, selvis terveyskeskuksen raskaustestissä että oon raskaana. Olihan mulla ollu väsymystä ja vähän huonovointisuutta,mutta luulin sen johtuvan vain vauvan hoidosta, ja yösyönneistä. Raskaus muuten sujui hyvin,ei ollut minkäänlaisia ongelmia. Ei edes harjoitussuppareita.

Minulla on oireita vaikka muille jakaa mutta testit näyttää negaa tai pelkkää viivanpaikkaa. Voiko olla että raskaushormooni ei joka raskaudessa kohoa yhtä nopeasti? Kun viimeksi plussasin jo ennen menkkojen alkua, mutta nyt näitä oireita on jatkunut jo yli kaksi viikkoa. Mutta kp vaikea sanoa missä mennään kun tosiaan synnytyksestä on kohta vasta 8 viikkoa.

Mulla siis oli tuonne rv15 asti joka kuukaus menkat ettei niistäkään voinu mitään johtopäätöksiä tehdä,tosin mullahan oli se rengas käytössä!

Meidän neljästä lapsesta keskimmäiset ovat syntyneet niin että toinen täytti keväällä kaksi vuotta viikkoa aikaisemmin kuin isoveli kolme vuotta.

Kolmas lapsi oli vauvana todella helppo. (Nälän tullessa varoitti aina hienovaraisesti, että nyt olisi pikkuhiljaa ruuan tarve. Kitinä voimistui jos tarjoilu kesti. Viihtyi itsekseen pitkiä toveja lasten leikkejä katsellessa.Oppi ryömimään vasta 7kk iässä.)

Rankkaa se oli silti kolmen kanssa, koska toinen lapsi oli aivan mahdoton. Hän ei ollut hetkeäkään paikalla. Kiipesi yhtenään kirjahyllyyn jne.

Pikkuveli tekee nykyään kaiken isoveljen perässä. Ulkona esim. yrittävät karata pihasta. Nyt opettelevat kuivaksi, pikkuveli on siitä asiasta kiinnostuneempi. Ei haluaisi enää käyttää vaippaa.

Onneksi isompi poika on rauhoittunut, ja jaksaa istua kuuntelemassa kertomuksiakin, varsikin satukasetteja.

Meillä on 6kk ikäinen vauva jota isommat kovasti hoitavat. Kolme vuotias on kiinnostunut vauvan reaktiosta, joten välillä hän huutaa vauvalle kovaa että tämä pelästyisi, tai käy koputtamassa lelulla. :(

Onneksi vauva ei ole pieni ja heiveröinen, vaan kestää retuuttamista kun välillä häntä nostellaan ilman lupaa.

Viimeisen puolen vuoden aikana olen itse kahdesti kuvitellut olevani raskaana, mutta kuukautiset tulivat viikon myöhässä.

Mutta oireet olivat lähes samanlaisia kuin alkuraskaudesta.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat