Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Olen riskikkäämpi (keskenmeno riski lienee 50%) yli 40 vuotias odottaja. Siksi mietinkin milloin uskaltaisi kertoa muille lapsille vauvan tulosta. Kuinka alle seitsen vuotiaat suhtautuvat, jos tuleekin keskenmeno? Pitäisikö odottaa ja kertoa myöhemmin vai heti (nyt rv 4)? Tuntuu, että lapset kuitenkin aistivat, että jotakin on tekeillä ja ihmettelevät mitä se sitten mahtaa olla.

Kommentit (5)

kävin jo " helmet loppuviikkoon " pinossa äsken kertomassa lasten suhtautumisen vauvauutiseen. Eilen kerrottiin (17+). En olisi viel halunnut näinkään aikaisin kertoa, ainakin halusin ensin kuulla mitä rakenneultrassa selviää, jos tulee ikäviä uutisia. Mutta toisten vanhempien katseet tarhassa ja koulun pihassa ovat lukkiutuneet vatsani korkeudelle enemmän kuin silmiin enkä halunnut että meidän lapset kuulee asian kyliltä. Kukaan ei tosin vielä rohjennut suoraan kysyä ja olen ollut ihan muina naisina....

Kertomisen jälkeen lapset olivat pelkkänä intsinä taputtamassa, pussaamassa vatsaani ja aamulla ensimmäisenä halusivat sanoa huomenta vauvalle kun herättelin. Ja viimeiseksi ovelta eskarilainen juoksi sisälle sanomaan vauvalle hei hei. Kaipa se tästä ensi viikkoon laantuu ja alkavat tottua ajatukseen, jopa huomaavat että haittaakin tulee.

Yritin vielä toppuutella lapsia että voi sattua niin ettei vauva kehity loppuun asti. Joskus vauvan sydän lakkaa lyömästä jos on kovin kipeä vauva ettei selviäisi elämässä. Eivät ottaneet lainkaan tosissaan kuin sadasosasekunniksi ja taas alkoivat suunnitella. Iloisia olivat. Taisi olla sopiva aika kertoa.

7-vuotias kysyi saako hän kertoa parhaalle kaverille. Sanottiin ett pidetään viel vähän aikaa meidän perheen salaisuutena. Sitten oli naama mutrullaan; " Eikö edes opettajalle saa kertoa????"

Varmasti on joku asian vuotanut ja kyselyjä alkaa tulla. Tykkäisin itse pitää matalaa profiilia.

Eli rv 8.

Kerroin et äitin masussa on " näin pieni" (sentinpituinen) vauva, joka syntyy jouluna. Lisäsin vielä, että tämänkokoiset vauvat voivat yhtäkkiä hävitä masusta ja lentää enkeleiksi taivaaseen ja jos niin käy niin ei voi mitään, se on vähän surullista mutta " elämä jatkuu" (muotoilin sen ehkä hieman paremmin 5- ja 3-vuotiaan korville sopiviksi).

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Täässä toinen yli 40-vuotias odottaja. Meidän esikoinen on vasta 2,5 -vuotias eikä hänelle ole vielä kerrottu, rv:tä kasassa 15.

Minkä ikäisiä lapsesi ovat? Jos tuo meidän poika olisi vanhempi, esim. 5 - 6 -vuotias, olisimme jo kertoneet hänelle.

Ajattelimme, että koetetaan löytää sopiva aika niin, ettei pienelle tule kovin pitkää odotusaikaa. Hän kun elää enimmäkseen tässä ja nyt. Toisaalta emme ole halunneet kaikille tästä vielä kertoa (poika kun ei oikein ymmärrä salaisuuden merkitystä :), kun kromosomipokkeamien riski oli kuitenkin kohonnut ja muutenkin olen pelännyt keskenmenoa.

Pahoinvoinnin olen hänelle selittänyt, että äiti on nyt vähän kipeä ja se on riittänyt. Mutta vanhemmalle lapselle se ei ehkä riittäisi.

Mupsi

Meillä lapset sai tietää vasta n. 2viikkoa sitten. Pienempi on vasta 3v. poika, eikä hän varmaan vielä ymmärrä sillä lailla oikeesti,mikä on homman nimi, mutta esikoinen on 6v. tyttö ja innostui kovasti. Toivoo pikkusiskoa. Oikeastaan hän huomasi asian itse kun kysyi : " Äiti, tuleeko meille taas vauva kun sun maha on taas alkanu pullistumaan?"

Itse olisin kertonut vielä myöhemmin jos ei olisi tyttö kysynyt.Ei ole ollut keskenmenoja, mutta ei koskaan tiedä etukäteen, meneekö kaikki hyvin.

Janika rv 18+1

isoveli oli ekalla kerralla 10 vuotta, ja nyt tokalla kerralla 12 vuotta. Eipä tuo kyllä mitään ollut huomannut, vaikka olin ollut huonovointinen ja väsynyt. Vauvasta ei miehen kanssa myöskään supistu kun isoveli oli kotona (ja hereillä). Mun mielestä piilottelu ja salailu ei ollut hankalaa, ja kun viikolla 12 kertoo jää kuitenkin totutteluaikaakin huimat 28 viikkoa :-)

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat