Vierailija

tiedät ystäväsi , naapurin olevan lääkärin: soitatko , vietkö lapsesi heti naapurin arvioitavaksi? Itse olen kieltäytynyt arvioimasta nyt ollessani äitiyslomalla muiden sairaita lapsia, voin tietty ulkona , ja kerhoissa puhua asioista. Mutta en ryhdy tutkimaan kotonani lapsia enkä kirjoittele reseptejä , loukkaantuisitko tästä naapurina? Vai oletatko ilmanmuuta saavasi erikoiskohtelua?

Sivut

Kommentit (48)

Naapurissa asuu lääkäri, jonka kanssa ollaan aika paljon tekemisissä, sitten löytyy hammaslääkäri ja pari eläkkeellä olevaa lääkäriä. Ei tulisi mieleenkään mennä häiritsemään heitä vapaa-ajalla. Toki jos lapsi ei hengitä tai äitini saa meillä sydänkohtauksen, niin voisin pyytää apua, mutta muuten asioin oikeiden lääräreiden luona heidän työaikanaan.

Kaverini on lääkäri kuten miehensäkin ja itse olen vetänyt keskusteluissa rajan siihen, että puhun kuin muillekin vanhemmille sairauksista ja terveyksistä, eli asioista, jotka he tietäisivät vanhempina muutenkin ilman lääkärin koulutusta. Sanovat sitten lääkärin mielipiteensä tai eivät, se on oma valinta. On mulla muuten kaksi muutakin naislääkärituttua ja heidän kanssaan en myöskään ole koskaan joutunut keskustelemaan terveyteen liittyvistä jutuista, riittää sitä muutakin puitavaa. ;-)

Aika hassua olettaa, että lääkäri kirjoittaisi reseptejä lääkkeisiin vapaa-ajallaan.

Minkälaisissa paikoissa oikein liikutte jos heti aletaan kyselemään mitä tekee ammatikseen? En muista, että kukaan olisi multa kysynyt moista.

Oma veljeni on timpuri ja kolmen pienen lapsen isä. Joskus raivostuttaa kun kaikki tutut ja sukulaiset ovat kysymässä apuaan milloin mihinkin remonttiin. Edellyttävät vielä että veli tulisi ruokapalkalla vapaaviikonlopuksi rakentamaan jollekin terassia ja jättäisi vaimon yksin kotiin lasten kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ja multa pyydetään usein neuvoja ja ohjeita, autan mielelläni. Mieheltäni myös pyydetään neuvoja/alennuksia hänen alaltaan (rakennusala), auttaa aina jos pystyy.

Koetko olevasi liian hienossa ammatissa moiseen.

kerran kun lapsi lensi portaat alas, kävimme kysymässä pitäisikö viedä lääkäriin, nenässä haava, muuten ei ulkoisia merkkejä. Se oli kyllä ihan maksimijuttu mitä olisin kehdannut kysyä.

Minusta naapurilääkärin tehtävä ei ole hoitaa vapaa-ajallaan minua tai perhettäni.

lähes poikki yhteen lääkärituttavaani, joka ei suostunut kirjoittamaan minulle reseptiä. (Ihan tavallinen lääke. Ei mikään psyykelääke.) Töykeä oli, kun ei kirjoittanut. Nyt ihmettelee, miksi en pidä yhteyttä.

Toki aina kysytään, että sopiiko tämä. Vastavuoroisesti mieheni on sitten taas auttanut kyseistä lääkäriä tietokoneen asennuksessa / korjauksessa. Usein myös ostan jotakin pientä kiitokseksi.

Ymmärrän kyllä, että kukaan ei jaksa pitää toista " vastaanottoa" kotoaan. Mutta toisaalta en ymmärrä myöskään sitä, että ehdottomasti kieltäydytään auttamasta - oli tilanne mikä hyvänsä. Miksi kaiken pitää olla niin mustavalkoista?

Itse myöskin autan mielläni ystäviäni, jos vain ammattini puolesta osaan ja pystyn.

Kuka silloin on vastuussa, jos lapselle tapahtuu jotain? Ilman muuta syytät sitä naapurilääkäriä, joka antoi väärän vastauksen kysymääsi asiaan. Kaikkea kun ei tutkimatta voi päätellä.

Vierailija:

Lainaus:

Lähinnä sitä kuinka kiire on hoitoon tms.

Ymmärrän, jos lekurilta kysyy pikkuvinkin, mutta että kysyy kunnon lääkärikäyntiä vastaavaa asiaa, joka edellyttää tutkimuksia ja taustan selvittelyä ja lääkärinpalkkiota, en tosiaan ymmärrä.

Ystäväni on eläinlääkäri ja päivittäin koirapuistossa koiraansa ulkoiluttamassa.

Kertoi, ettei missään nimessä halua mainita ammattiaan...kuuntelee vaan sujuvasti eläinten omistajien diagnooseja.

Vierailija:

Lainaus:

On eri asia olla IT-alalla kuin lääkärinä tai vaikka hoitajana. Ensimmäinen on vain ammatti, kaksi seuraavaa kutsumustyötä tai ainakin pitäisi olla. Siski näkisin että niin lääkäreiden kuin hoitajienkin velvollisuus olisi toimia ammattinsa myöteä myös vapaa-aikanaan. Sama koskee myös pappeja.

Jos IT-alan ihminen sanoo ettei halua ajatella työasioita lomalla se on ymmärrettävää. Mutta jos lääkäri tai hoitaja kieltäytyy katsomasta sairasta lasta niin silloin ovat väärällä alalla. Samoin kuin pappi joka käännyttää hengellisten kysymysten kanssa eteen tulevan lähimmäisen pois vedoten lomaansa.

Onko myös niin, että kutsumystyöstä ei oikeastaan tarvitsisi maksaa palkkaa - siitä tulee onnelliseksi siitä työstä, mitä sitä nyt muuta elämässään tarvitsisi?

Mielestäni lääkäri hoitaa pikaista apua tarvitsevat tietysti - yrittäähän kai maallikkokin elvyttää, jos on pakko. Mutta reseptin kirjoittaminen alkaa jo olla siinä rajoilla. Ensinnäkin siinä on aika suuri vastuu; pitää tietää muut lääkkeet, sairaudet jne. Toisekseen jossakin se raja pitää mennä, pitää huolehtia myös itsestään, jotta jaksaa.

Toki pappi varmasti on yleensä valmis keskustelemaan hengellisessä hädässä olevan ihmisen kanssa. Mutta jos hän on juuri ollut hautaamassa vaikka pienten lasten äidin, käynyt vaikeita sielunhoidollisia keskusteluja, oma murrosikäinen kapinoi jne, niin kyllä papinkin on joskus pakko pitää lomaa jaksaakseen.

On eri asia olla IT-alalla kuin lääkärinä tai vaikka hoitajana. Ensimmäinen on vain ammatti, kaksi seuraavaa kutsumustyötä tai ainakin pitäisi olla. Siski näkisin että niin lääkäreiden kuin hoitajienkin velvollisuus olisi toimia ammattinsa myöteä myös vapaa-aikanaan. Sama koskee myös pappeja.

Jos IT-alan ihminen sanoo ettei halua ajatella työasioita lomalla se on ymmärrettävää. Mutta jos lääkäri tai hoitaja kieltäytyy katsomasta sairasta lasta niin silloin ovat väärällä alalla. Samoin kuin pappi joka käännyttää hengellisten kysymysten kanssa eteen tulevan lähimmäisen pois vedoten lomaansa.

7: jatkaa...siis tottakai on tilanteita että apua/arviota on saatava ja vaikka sitten vapaalla olevalta lääkäriltä. Tarkoitin niitä jotka olettavat että kun kerran se ja se on lääkäri tms niin surutta vaivataan vapaallakin, kuten meillä.

Oikeus se on vapaa-aikaan heilläkin, eikä aloittaa työajan päätteeksi ilmaisvastaanottoa kotonaan koko naapuruston/asuinalueen piheille. Kyllähän se kirpaiseen kun joutuu korvapotilaan viemään viikonloppuna yksityiselle, mutta ei minulla ole oikeutta olettaa että toinen hoitaa meidät ilmaiseksi! Ja jos sattuisi katsomaankin niin se sama palkkio siitä kyllä sitten kuuluisi naapurille mikä muuten olisi mennyt yksityiselle klinikalle.

Ja kutsumusammatti...pah! Mutta ainahan sitä OMAA PIHEYTTÄÄN voi yrittää ulkokullata vaikka millä.

Tottahan normaalisti terveysasioista voisi jutella samoin kuin minun kanssani voi jutella tietokoneasoista. Mutta kenenkään konetta en lähde vapaa-aikana tuunaamaan, piste.

Vierailija:

Lainaus:

Onko myös niin, että kutsumystyöstä ei oikeastaan tarvitsisi maksaa palkkaa - siitä tulee onnelliseksi siitä työstä, mitä sitä nyt muuta elämässään tarvitsisi?

Mielestäni lääkäri hoitaa pikaista apua tarvitsevat tietysti - yrittäähän kai maallikkokin elvyttää, jos on pakko. Mutta reseptin kirjoittaminen alkaa jo olla siinä rajoilla. Ensinnäkin siinä on aika suuri vastuu; pitää tietää muut lääkkeet, sairaudet jne. Toisekseen jossakin se raja pitää mennä, pitää huolehtia myös itsestään, jotta jaksaa.

Toki pappi varmasti on yleensä valmis keskustelemaan hengellisessä hädässä olevan ihmisen kanssa. Mutta jos hän on juuri ollut hautaamassa vaikka pienten lasten äidin, käynyt vaikeita sielunhoidollisia keskusteluja, oma murrosikäinen kapinoi jne, niin kyllä papinkin on joskus pakko pitää lomaa jaksaakseen.

Eikö nämä kutsumusammattilaiset saa suomessa palkkaa ihan jokainen? Lääkäri jopa hyvin, hoitajat ja papit riittävästi. Turha siitä mesuta.

Itse ovat alalle päätyessään tienneet mihin ryhtyvät, eli apuaan kaipaavia ihmisiä tulee vastaan kokoajan. Itse autan lähimmäistäni siinä missä pystyn, joten oudolta tuntuu ettei tuollaisella alalla oleva ihminen olisi valmis samaan.

Mielestäni tässä on pieni ero. Jos kokilta kysyy, miten kastike tehdään tai rakennusalan ammattilaiselta kysyy mielipidettä on eri asia kuin marssia lääkärin kotiin ja pyytää tutkimaan. Mielipidettä ja neuvoa voi mielestäni kysyä, mutta en pyytäisi tutkimaan tai kirjoittamaan reseptejä. Eihän kokkiakaan pyydetä sitä ruokaa tekemään tai rakentajaa rakentamaan (ilman korvausta).

Vierailija:

Lainaus:

ja multa pyydetään usein neuvoja ja ohjeita, autan mielelläni. Mieheltäni myös pyydetään neuvoja/alennuksia hänen alaltaan (rakennusala), auttaa aina jos pystyy.

Koetko olevasi liian hienossa ammatissa moiseen.

mieleenkään olla kunnioittamatta lääkärin " vapaa-aikaa" , vaikka hän olisi hoito- tai millä tahansa muulla vapaalla.

Tosin olen itsekin terv. hoitaja, ja mulle yritetään tunkea vastaanotolle kotiinkin. Kaiken " huvittavin" kuulemani juttu oli, kun ajat sitten muuan naapurini sai vieraakseen lääkäriystävnsä, toinen naapuri oli menossa tuonne vastaanotolle. Minusta tuo on jo härskiyden huippu.

Toki pitäisi ihmisten sitä kunnioittaa että toinen ei ole töissä eikä kenenkää kuulu työasiota kotonaan hoitaa jos sitä varten on työpaikka missä ne asiat hoidetaan.

Melko vaikea tilanne. Ehkä hienovaraisesti voisi kertoa että haluaisi olla nyt vain " lomalla" . Sitä sitten ei koskaan tiesä miten se toinen sen ottaa.

en minäkään halua muiden lapsia hoitaa tai pitää eskaria, vaikka lto olenkin ja mammalomalla. Yleiseen keskusteluun toki osaamistani tuon, jos joku pyytää :)

Kaksi ystävääni on lääkäriä (tk- ja KNK), ei ole tullut koskaan mieleeni pyytää heiltä edes reseptiä, saatika katsomaan tenavien korvia tms. Lasten terveydestä yleensä toki puhumme ja uusista hoitomuodoista jne mutta diagnoosien tekeminen kyllä kuuluu ihan vastaanotoille. Ja ihmettelen, voiko joku tosissaan verrata reseptien vaihtoa diagnoosin tekemiseen.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat