Vierailija

Olen jäämässä äitiysloman jälkeen työttömäksi (jos en sitä ennen saa työpaikkaa). En halua viedä lasta hoitoon, kun olen kotona työttömänä.

Mietin sitä, että sitten en voi suostua lyhytaikaisiin, äkkillisiin sijaisuuksiin, kun lapsella ei ole hoitopaikkaa? Rankaiseeko Työkkäri/Kela, jos ei ota tarjottua työtä vastaan, jos kieltäytymisen syynä on se, että lapsella ei ole hoitopaikkaa?

Miten muut työttömät lapselliset toimivat?

Kommentit (11)

Meillä lapsi on kunnallisessa päivähoidossa, jossa oli siis silloin, kun olin vielä työssä. Tällä hetkellä etsin siis työtä, ja koen joka päivä hieman huonoa omaa tuntoa siitä, että vien lapsen tarhaan (on vähän alle 3v), mutta työnhausta ei tulisi mitään jos lapsi olisi kotona...tämä on dilemma, joka raastaa mieltä päivittäin :-( lapsi on onneksi vain lyhyttä päivää n. 5-6h hoidossa. Jos antaisin päiväkotipaikan pois nyt työttömyyteni vuoksi, emme varmasti saisi samaa paikkaa takaisin, kun (toivottavasti) saan pian työtä uudelleen. Sinä ilmeisesti olet alalla, jossa ei haeta töitä niinkuin omalla alallani toimitaan? Tästä aiheesta riittää varmasti mielipiteitä tällä palstalla...Kunnan pitää käsittääkseni tarjota hoitopaikka työllistymisen vuoksi kahdessa viikossa, mutta jos olet alalla, jossa töihin pitää tulla vuorokauden tms. varoitusajalla, en tiedä mitä kela ym. sanovat...kannattaa kysyä sieltä ja samoin työkkäristä työpaikan vastaanottamisesta ja karenssista ym.

Työnhaku ei kestä koko päivää, kun joka päivä katsoo netistä sopivat työpaikat. Yleensä sopivia paikkoja päivässä 0-2 kappaletta. CV on valmiina, jota kyllä päivitän, mutta sitä ei tarvitse joka kerta uudelleen kirjoitan. Hakemuksen kirjoitan joka paikkaan erikseen. Jos soitan puheluita (mitä ei läheskään aina tarvitse tehdä), niin ne puhelutkaan eivät kestä kovin pitkään. Ei siihen tarvitse tuntikausiksi jäädä juttelemaan.

Lapseni ovat nyt 5 ja 6 vuotiaita. Vanhempi on luonnollisesti eskarissa tänä syksynä. Työttömyyteni alkoi kaksi vuotta sitten, kun nuorempi täytti juuri 3 vuotta.

Edelliseen hoitopaikkaan aina ilmoitin, että nyt lapsi tulee taas epäsäännöllisesti, koska olen kotona. Vein lapsia satunnaisesti silloin tällöin, ei edes joka viikko, vain saadakseni pitää sen hoitopaikan. Ilmoitin kyllä asiallisesti, jotta heidän ei joka päivä tarvitse miettiä, tuleekohan ne lapset tänään vai eivät. He hyväksyivät tämän. Kun pääsin koulutukseen sanoin, että nyt lapset tulevat taas paremmin hoitoon.

Koko kesän lapset olivat kotona ja päivähoitopaikka oli sanottu irti. Aloittivat syksyllä uudessa paikassa, jonne hain jo keväällä. Olen nyt työvoimapoliittisessa koulutuksessa ja olen varoittanut, että kun tämä koulutus lakkaa, niin lapset ovat taas enemmän kotona. En tiedä, miten he tulevat asiaan suhtautumaan, joten en vielä tiedä, miten joustavia ovat tässä hoitopaikassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Eli jos jostain syystä joutuisit ottamaan työn vastaan, käytyäsi jo haastattelussakin, muttet oikeasti haluaisi mennä sinne tai laittaa lasta vielä hoitoon, voit hakea kelalta kotihoidontukea.

väitteesi:

" Työttömällä on aika pieni todennäköisyys päästä töihin. Yleensä kuitenkin valitaan niistä, jotka ovat jo työelämässä."

Kuulostaa vähän hurjalta teorialta yhteiskuntaamme sekä työttömyyden alentamista ajtellen..

vapaasti pitää hoidossa tai kotona? Vai haetko hoitopaikkaa aina uudelleen, kun tarve tulee? Minkäikäisiä lapsesi ovat? EIvätkö he tosiaan haittaa työhakupuheluja tai hakemusten kirjoittamista koneella? En voisi kuvitellakaan soittavani yhtään tärkeää puhelua, jos lapseni " huutaisi" (varmasti juuri silloin) puhelimen vieressä tai vaatisi päästä konelle näpyttelemään, kun kirjoitan hakemusta tai muuten etsin työpaikkoja..videoitakaan ei viitsi antaa koko päivän katsoa, eikä alle 3-vuotias muutenkaan jaksa keskittyä pitkäksi aikaa...

Kun kävin ilmottautumassa työttömäksi ja kysyin tätä lapsen joutumista/saamista hoitoon mahdollisen työpaikan äkillisesti ilmaannuttua. Minulle sanottiin, että 2 vko:ssa kaupunki on velvollinen järjestämään jonkun hoitopaikan lapselleni. Eli työstä ei voi kieltäytyä verukkeella ettei ole hoitopaikkaa. Jos kieltäytyy tulee karenssi.

Eli toki voit jäädä työttymäksi ja mahd haastatteluissa ryssiä tahallaan ettet saa paikkaa (en tosin tiedä onko fiksua).

Työkkäri ei lähetä työosoituksia ennen kuin olet ollut pidemmän aikaa työttömänä.

Näitä osoituksia on kahdenlaisia. Osa on vain suosituksia, joihin sinun ei tarvitse vastata.

Osa on sellaisia, että jos et hae sitä, menetät työttömyyskorvauksen. Ne eivät velvoita vielä töihin, vaan hakemaan sitä työpaikkaa. Haastattelussa kerrot rehellisesti, että sinulla on lapsia ja riippuu heidän päivähoidostaan, miten nopeasti pääset töihin. Työhönottaja päättää, ottaako sinut töihin vai ei.

Työttömällä on aika pieni todennäköisyys päästä töihin. Yleensä kuitenkin valitaan niistä, jotka ovat jo työelämässä.

Vierailija:

Lainaus:

väitteesi:

" Työttömällä on aika pieni todennäköisyys päästä töihin. Yleensä kuitenkin valitaan niistä, jotka ovat jo työelämässä."

Kuulostaa vähän hurjalta teorialta yhteiskuntaamme sekä työttömyyden alentamista ajtellen..

Olen työttömyyteni aikana käynyt kolmella työvoimapoliittisella kurssilla. Olen käynyt myös kurssien esittelytilaisuuksissa ennen kuin ne alkavat. Näiden kurssien kautta olen tavannut noin 100 työtöntä, joiden kanssa olen jutellut. Vaikka en laskisi itseäni fiksujen ihmisten joukkoon, niin mielestäni suurin osa näistä työttömistä on ollut erittäin fiksua väkeä. Koska olen akateeminen, niin monet kurssit on suunnattu akateemisille ja siten olen enimmäkseen jutellut akateemisten työttömien kanssa.

Useat näistä ovat hakeneet töitä tosi paljon. Suurimmalla osalla ei ole pieniä lapsia, kuten minulla. Heillä olisi palkkavaatimuksetkin hyvin kohdallaan. Useimmat pääsevät silloin tällöin haastatteluihin, mutta eivät enää töihin.

Minä muuten haen töitä, vaikka lapset ovat kotona. Minua eivät lapset haittaa työhakemuksia tehdessäni. Mielestäni se jopa helpottaa elämääni, että ei tarvitse lähteä kuskaamaan heitä päivähoitoon, vaan saan koko päivän olla kotona. Teen välillä ruokaa lapsille. Pidän heidät yleensä kotona, kun itsekin olen kotona.

Nyt juuri itse olen työvoimapoliittisessa koulutuksessa, joten lapset ovat päivähoidossa. Kun tämä koulutus loppuu, luultavasti koulutukseen liittyvä työpaikkakin päättyy saman tein ja otan taas lapset pois päivähoidosta. On kivempaa elää, kun saa olla lasten kanssa, kun itsekin on kotona.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat