Seuraa 

Entä miten säilytätte pesua odottavat vaipat?

Ihan mielenkiinnosta kyselen. Itselläni on jo kolmannella lapsella käytössä esikoiselle ostamani vaippasysteemit. Käytettynä ostin silloin ison kasan tarranauhallisia vaippoja, joihin laitan lisäimun ja päälle kuorivaipan. Hyvin ovat toimineet, vaikka ovatkin hieman kulahtaneen näköisiä.

Likaiset vaipat säilytän huuhtelun jälkeen kannellisessa ämpärissä, josta sitten nakkaan ne koneeseen. Yleensä pesen vaipat parin päivän välein.

Onko teidän muiden muuten koskaan vaikea vastustaa netistä löytyviä ihania vaipoja? Kovasti polttelee tilata vähän uusia vaippoja esim. Fuzzeja, mutta en tiedä raaskinko kun tämä kolmas on varmaankin viimeinen vaipatettavani.

Kommentit (10)

Meillä on nyt vähän yli 2-vuotias tyttö ja 5 kk:n ikäinen poika. Isosisko on juuri päässyt eroon päivävaipoista, jippii!

Vauvavaiheessa olen käyttänyt Kushies all-in-one-vaippoja, kun en silloin ostaessani ymmärtänyt vaipoista mitään. Toisaalta käteviä, toisaalta kuivuvat hitaasti ja kovin jäykkiä. Ja pienempi (ohje 4-10 kg) koko nyt jo meidän isokokoiselle vauvallekin kohta pieni. Ja sitten meillä oli sellaisia esitaiteltuja puuvillavaippoja ja niihin kuoria. Tällä toisella kokeilin mielenkiinnosta harsoja + villahousujakin. Ihan kiva, mutta ei se kovin kauan riitä. Tai pitäisi olla jotain imukykyisempää mukana.

Suosikkimme on ollut FuzziBunz eli taskuvaippa, jonka sisälle on laitettu noita esitaiteltuja puuvillavaippoja, kun niitä nyt sattui olemaan. Tuntuu olevan useimpien mielestä hyvä. Yöllä ei olla kestovaippoja käytetty.

Nyt olen pienen vauvan vaipat säilyttänyt ihan kuiviltaan, kun eivät ne pahemmin haise. Kakkavaipat on joko heitetty ulos tai laitettu likoamaan. Taaperon kakkavaipat olivat likoamassa kannellisessa ämpärissä ja pissavaipat lojuivat sellaisenaan joko pyykkikaapissa, ulkona tai kylppärissä. Kyllästyin nostelemaan haisevia, märkiä vaippoja liotusämpäristä, siksi en pissavaippoja enää veteen laittanut.

Meillä käytetään aivan kaikkea sekaisin harsoista, AIO:ihin. Kaikkein mieluiten puen 2kk poitsulle omatekoisia sisätaskuvaippoja, joissa joissakin on myös imuläppä taskun sisällä. Ostovaipoista Tirsokkaan sisävaippa oli aluksi ehdoton lemppari, mutta valitettavasti S-koko on jäämässä pieneksi. Kuorena villahousut ovat parhaat, koska ne eivät purista vauvaa mistään ja koska niitä voi myös tehdä itse (tai teettää mummolla!). Nyt on juuri menossa siirtymävaihe S-koon vaipoista M-kokoon, joten lempparivaipat saattavat valikoituja uusien (osa kyllä käytettynä ostettujen) M-koon vaippojen joukosta.

t. pikku-Juska

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Miksei Fuzzeja saisi liottaa? Olen kyllä sitäkin tehnyt.

Mitkä olette muuten todenneet parhaiksi täytteiksi Fuzzeihin? Meillä on sellaisia taittoimuja, joissa on päälinen trikoota ja alla kerros tai kaksi bambua tai hamppua.

Aloitettiin kestoilu vasta tokan lapsen kanssa. Olin jo esikoisen aikana lämpiämässä ajatukselle, mutta kun tyttö syntyi keskosena ja oli mahavaivainen, tuli äkkiä muuta mietittävää. Jos joku olisi tarjonnut vaippoja kokeiluun tai opastanut alkuun, olisin varmaan ollut myyty jo silloin, sen verran vaivatonta kestoilu mielestäni on.

Meillä on (ollut) käytössä sekalainen kokoelma sisävaippoja: harsoja, taittoflanelleja, prefoldeja, Unimixejä, Ronjia (lähinnä yökäyttöön), IVOT, Cuddle Bunseja. Kuorina on PUL-kuoria ja yöksi villikset. Pari Kanto AIO -vaippaa oli myös käytössä, kunnes fleece ei enää sopinut. Suurimman osan olen hankkinut käytettyinä.

Meillä käytön jälkeen vaippa huuhdellaan ja väännetään enimmät vedet pois, sitten ämpäriin pesua odottamaan. Kesällä mies testasi, että viikon likaisina seisovat vaipat eivät hajusta koko kylppäriä...

Onhan niitä ihania vaippoja paljonkin, se on sellaista arjen estetiikkaa, jota on tiettyyn rajaan asti helppo ymmärtää. Yritän kuitenkin pitää järjen päässä ja muistutan itseäni, että tuleehan sen ihanan vaipan päälle yleensä vaatteet.

Meillä sekakäytetään eli on vaikka mitä merkkiä. Täst edes ostan varmaan fuzzia melkein pelkästään tai sitten kuoria + vaikka ronjan sisätäyttövaippoja.

Pesusysteemit meillä vanhanaikaiset eli etikkapitoisessa vedessä ovat ämpärissä. Kaadan ämpärin vesisisältöineen koneeseen, niin ei tarvitse edes koskea niihin liemiin itse. Pesen joka toinen päivä. Meillä tosin vain osakestoillaan.

Minä itsekin nyt tässä aloittelen kestoilua, mut ei siitä sen enempää, kun joitain taitaa moinen etoo.

meillä myös sekakäyttöä eli löytyy taskuvaippoja, harsoja, froteeimuja, vekkuli-kuoria ja villahousuja. öisin ja matkoilla usein kertiksiäkin. oon tykänny kestoilusta ja toivon joskus kykeneväni täyskestoiluun. nyt ongelmia tuottaa lähinnä yövaipatus kun poika on megapissijä. aina on sänky märkä! meillä " pomminvarmoiksi" ylistetyt villahousut+sisävaippa tuhdilla lisäfroteeimulla (on muuten aika iso paketti...) ja kylki märkänä aamulla *huokaus* ja kertiksilläkin sama juttu useimmiten. mitä ihmettä sinne pitäs keksiä imuksi? joku jossain kehui bambua tai hamppua erittäin imukykyiseksi. mites on, kokeneemmat?

pesusysteemi on meillä sellanen, että pyykkikoriin vaan heitän kaikki (kakkavaipat toki huuhtelen ensin) ja pesen koneessa parin päivän välein. ei ole ollut mainittavia hajuhaittoja (paitsi pari kertaa kun on pesuväli venähtäny pitkäksi) ja hyvin on sujunu.

kovasti mieleni halajaa aina uusia ja nättejä. pari kertaa on tullu eteen ' makso-mitä-makso, pakko saada!' -tilanne :)

kannustusta ja hyviä kokemuksia vaan kaikille osa-/koti-/kokeilu- sekä täyskestoilijoille! (kantsii kokeilla ittekin. mä kans!)

Tiina ja Aapo 3,5kk :)

Eli sellaiset kertakäyttövaipan näköiset, jossa on ulkopinta kosteussuojakangasta (PUL) ja sisäpinta fleeceä. Sitten sinne väliin pujotetaan esim. harsopötkö. Esikoisella jo aika kulahtaneet Fuzzit (tosin kuivaksi opetellaan kovaa vauhtia) ja kuopuksi itse ommellut vastaavat taskuvaipat. Kohta kuopus perii esikoisen Fuzzit, joihin kyllä täytyy mamman uusia kuminauhat. Ovat olleet niin kovassa käytössä.

Meillä säilytetään kestoja kannellisessa ämpärissä ihan kuiviltaan, kun kosteussululliset vaipat eivät kestä liota, sillä laminointi voi irrota. Ethän Melba liota Fuzzeja?

Neljäs kestovaipatettava meidän perheessä eikä tälle vauvalle ole juuri kertiksiä tullut käytettyä. Meillä harsot ovat suosikkeja. Niitä ja villahousuja tai pul- ja fleecekuoria on käytetty paljon ja kaiken kokoisilla. Lisäksi tietysti lisäimuja tarpeen mukaan. Oikeastaan ainoat, jota meillä ei ole käytössä, ovat pul-taskut. Fleecetaskuja olen tehnyt itse ja ne kyllä ovat ihan toimivia, mutta tykkään päiväkäytössä enemmän harso+kuori systeemistä. On minusta taskua näppärämpi. Johtuisikohan siitä, että olen siihen vuosien saatossa niin tottunut... =)

Vajaa kaksikuinen käyttää nyt päivisin useimmiten pul- tai fleecekuoria ja harsoa origamina. Aika usein on myös villahousut kuorena. Yöksi laitan tsi sisätaskun ja villahousut. Yövaipassa sisällä imuja vaihtelevasti, mutta aina villaimu lisänä. Ihan ehdoton juttu. Vaipat meillä on useimmiten itse tehtyjä. Lähinnä pul-kuoret ja osa harsoista on ostettuja. En siis niinkään himoitse valmiita vaippoja, mutta niitä vaippamateriaaleja hamstraisin mielelläni...

Vaipat meillä odottavat pesua kannellisessa ämpärissä kuiviltaan. Olen luopunut liottamisesta, kun ei siitä isompaa hyötyä tuntunut olevan, vaivaa vaan. Isossa perheessä kuudenkympin pyykkiä (ja vaipat osana sitä) saattaa pyöriä joka päiväkin. Useimmiten kai joka toinen päivä ja joskus harvemminkin.

Ja minäkin kestoilen itse. =)

Eli käytän meidän kuopuksellamme osaksi kestoja,ikää tytöllä on 8kk.

Meillä on taskuvaippoja, villapöksyjä+sisävaippoja. Enempi kuitenki käytän noita taskuvaippoja. Koko ajan tekis mieli ostaa uusia vaippoja,mutta kun sitten niitä on ihan liikaa,ja tämä on näillä näkymin meidän viimeinen vauva.

Pesen vaipat noin joka toinen päivä. Säilytän likaiset vaipat kannellisessa sangossa.

Meillä on yövaippoina kokeiltu monenlaista systeemiä. Tällä hetkellä käytössä ovat Ronjan tuplahamppuläpät (saa myös bambuläpillä, ja tilatessa voi ilmoittaa toiveensa kerrosten määrästä) sekä Imse Vimse Organic Terry -vaipat, joihin laitan Unimixin flanelli-imun lisäksi.

Mä luulen, että kannattaisi kokeilla bambua tai hamppua jossain muodossa (sisävaippa tai lisäimu). Liian täyteen tupattu vaippa ei välttämättä asettaudu kunnolla vauvan päälle vaan falskaa jostain sivusta, vaikka imukyky periaatteessa riittäisi. Ja onhan villikset kunnolla lanoliinitettu?

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat