Vierailija

Kai teitäkin saa sitten puoliso tukistaa ja luunapin otsaan antaa kun toimitte väärin tai ei toivotulla tavalla? Eikö se ole ihan ok että mies vähä letistä repii kun kolautat parkkipaikalla autoa toiseen autoon. Tai vaimo vähä kaulimella kolauttaa kun mies ei oo siivonnu niin ku piti?

Vai ootteko te nii pyhiä lehmiä että teihin ei saa koskee mut lapsiin saa? Mikä oikeuttaa satuttaa heikompia ja pienempia? Mutta vahvempia ja isompia ei voi satuttaa?

Ja toisekseen toisilla tuntuu olevan käsitys että jos et fyysisesti kurita lasta tai anna fyysistä rangaistusta(piiska) niin et kasvata lasta. Siis mitä aivottomia tolloja ihmiset oikeesti on.

VAstatkaapa rehellisesti, mitä nautintoa saatte siitä kun pienelle sattuu tukka pöllö? Saattako jotain kiksejä siitä vai ootteko muka tosissaan niiiiiin väsyneitä että ette jaksa kävellä toiseen huoneeseen rauhottumaan kun alkaa tuntuu et ny tekis mieli pieksää pentu?

Meillä oli vieraita jotka tykkäs että joskus vois vähä luunappia antaa, sen innoittamana kirjoitan.

Kyllä kasvattaa voi muutenkin kuin fyysistä rangaistusta käyttäen, te joilla tarve jatkaa vanhempienne kasvatus mallia niin hakekaa apua itselle. Oikeesti jos on käsitys sellainen että voin itsekin vähä risua näyttää koska äitikin niin teki nii on asiat huonosti.

Tämmöstä.

Sivut

Kommentit (102)

Surullista kun niin monet puolustaa tuota että lasta saa satuttaa.:(

Mie muistan kans miten se nöyryyttävää se oli kun isä kuritti. Ihan mitättömistäkin jutuista mistä olisi neuvottelemalla ja juttelemalla selvitty. Mutta ei vanhemmilla ollut aikaa keskustella, luunappia vaa otsaan ja nipistelyä korvasta kun aina oli niin kiire muualle. Koskaan ei tiennyt että millon tulee seuraava isku jostain.

Jo koulussakin ihmeteltiin miksi mie säikyin aikuisia ja aina pissat melkein housuun tuli kun opet jostain toru.

Ja eka suhteessa ajattelin että se on ihan ok että mies satuttaa, olinhan toiminut häntä kohtaan väärin.

Nyt jo vähä isompana en anna enää miesten turpaan iskee.

Tietysti livenä mutta ne aikuiset ei yleensä tule kasvatus aiheisille luennoille jotka kurittaa fyysisesti. Niitä ei tapaa livenä tai ne ei sitä tunnusta toisille. Ehkä niille jotka samoin toimivat?

Siis ne vanhemmat ei yleenssä ole kauheen kiinnostuneita lasten kasvatuksesta ja muistakaan lasten asioista!! Miten heitä sitten valaisee.

Av on just hyvä paikka. Täällä niin paljon käy vanhempia jotka hakkaa ja nippailee, tukistaa ja repii niskavilloista ja joskus tarpeen tullen piiskaa!

Täällä myös nämä vanhemmat voivat kirjoittaa nimettömänä ja haukkua niitä jotka vain ajattelee heikoimpien parasta.

Eihän eläimiäkään saa rääkätä, potkia, nipistellä tukistaa jne. Miksi sitten lapsia???

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Väkivaltaa ja laiminlyöntiä kokenut lapsi on pelokas ja ahdistunut, itsetuntoa leimaa syvä häpeän ja arvottomuuden kokemus. Ikävät kokemukset voivat muuttua itseinhoksi tai toisten satuttamiseksi. Silloin lapsi on sisäistänyt ajatuksen: väkivaltaisuus kuuluu osaksi normaalia kanssakäymistä ja minulla on oikeus satuttaa itseäni ja toisia.

Itsetunnon kannalta olisi toivottavaa, että mielikuva vanhemmasta olisi turvallinen, lohduttava ja kannustava, rakastava ja hellä. Silloin lapsi kokee voivansa luottaa itseensä, hän uskaltaa toimia ja kokeilla erilaisia asioita pelkäämättä liikaa että on tuhma tai toimii väärin.

Silloin lapsi on sisäistänyt ajatuksen: väkivaltaisuus kuuluu osaksi normaalia kanssakäymistä ja minulla on oikeus satuttaa itseäni ja toisia.

Tässäpä ois teille ajattelemisen aihetta jotka siis nippailut sun muut hyväksytte.

Ette siis käytä pelkästään fyysistä rangaistusta myös henkistä nöyryytystä.

O, ouuuu

Jos oma lapsuus on ollut turvallinen ja vanhemmalla on hyviä muistoja ja kokemuksia, hän usein luottaa itseensä vanhempana. Kun on itse saanut rakkautta ja arvostusta osakseen, sitä on helpompi antaa myös toiselle. Ja yleensä tasapainoisilla ja rakastavilla vanhemmilla on onnellisia ja hyvällä itsetunnolla varustettuja lapsia.

Ei ole ihan vertauskelpoisia nuo sun esimerkit...

Minä ainakin nippaan luunapin otsaan jatkossakin jos lapseni ei toistuvista huomautuksista huolimatta usko mitä sanotaan. Niin on tehty mullekin ja ihan normi ihmisenä pidän itseäni eikä ole jäänyt mitään traumoja.

Nykyajan nuoriso tuntuu olevan täysin kuria vailla(ei tietty kaikki), juuri nämä " vapaan kasvatuksen" kokeneet ne sitten istuu nuorisovankilassa ja itkee kuinka kukaan ei koskaan kotona välittänyt mitään, ei kuria, ei sääntöjä.

Meijän lapsille oli ope koulussa puhunut tuosta aiheesta, oli sanonut lapsille että jos vanhemmat käyttävät fyysistä rangaistusta niin voi ottaa yhteyttä lasten suojeluun!!

Ihan hyvä että ulkopuoliset kertoo lapsille tämmösistä mahdollisuuksista ja antavat esim nettiosotteita ja puhelin numeroita mihin soittaa ja ottaa yhteyttä. Jospa tästä pikku hiljaa päästäs eroon näista. En kyllä haluais että omat tytöt valitsee puolisokseen sellasta jota on lapsena kuritettu fyysisesti, pian jatkavat samaa mallii ja lapsenihan ei sellasta kattelis, tietävät ettei toisia ihmisiä saa satuttaa ja kaikkia tulee kunnioittaa.

Nii, ei niitä laki pykäliä ihan turhaan ole kirjoitettu. Kyllä niissä yleensä jotan ajatusta on takana.

Kyllä lapsesta tasapainoisemman ihmisen tekee jos ei sitä satuta. Meillä lapset tietää että aikuiset ei saa niitä satuttaa. Jos näin tapahtuu niin se on anteeksi pyynnön paikka.

Ja se ei tosiaan tarkoita sitä että jos lasta ei fyyisesti kurita niin se on yhtäkuin kasvattamatta jättäminen. Joillakin tuntuu kasvatus sana tarkoittavan kurittamista. Sana jotenkin ymmärretty ihan väärin.

Meillä on kaksi lasta jotka karkailevat aika usein pihalle vaikka ny alasti.:) JA tästä on puhuttu, juteltu, sanottu satoja kertoja mutta se aina toistuu.

Sitte olen niitä huutaen kantanut sisään, väkisellä, ei kuitenkaan kipua tuottaen. Nykyään jos karkaavat niin ei tarvitse kuin huutaa ovelta että kannanko väkisellä vai tuletko itse.. Vastaus on aina " tulen äiti heti itse."

Tuli vaan mieleen että antasitteko lapselle tukistuksen jos vaikka samana päivän kolmannen kerran juoksee pihalle ilman lupaa vai toimisitteko miten?

Ei kyllä itselläni mieleen tulisi tukistaa mutta välillä aika toivottomalta tuntuu.

Lapset on 3v ja 2v.

pitää lasten puolia. Lapsi ei pysty itse pitämään, yleensä lapsi ei kerro ulkopuoliselle miten häntä kohdellaan kotona.:( Kuka siis pitää laspen puolia, jos lapsi oppii että häntä läimitään niin uskaltaako se kääntyä vanhempien puoleen jos häntä koulussa kiusataan tai kidutetaan.?

minun tehtäväni on kasvattaa sinunkin lapsesi. Eli en koske toisten lapsiin muuta kuin hyvällä, mutta toisaalta esim, kummilapset on niin vieraskoreita ettei olisi kyllä tarvettakaan. Ja jos se ei ole tullut täällä jankanneille selväksi, ei se tukistaminenkaan ole mitenkään jokapäiväistä, korkeintaan muutaman kerran vuodessa ja viimeisenä keinona silloinkin. Ja tuskin kukaan " tukistajakaan" tarkoittaa kurittavansa vuoden ikäistä jostain kukkapurkin tutkimisesta, vaan kyse on vanhemmista, ns. uhmaikäisistä jotka kokeilee rajojaan. Lopettakaa jo tuo taivastelu, jokainen varmasti kasvattaa lapsensa itse parhaaksi näkemällään tavalla ja lapsiakin on erilaisia, toisiin tepsii toiset konstit ja toisiin toisenlaiset. Ystäväni lapsi on niin herkkä että jos ääntä korottaa niin menee piiloon itkemään vaikkei koskaan ole koskettu sormenpäälläkään.

Voisko joskus asettua lapsen asemaan ja vähä kurkata sinne lapsen maailmaan ja tutustua vaikka sit lapsen aivojen kehitykseen??

En usko että lapsi on häijy joka ilkeyttään oikeen hakemalla hakee että mitä pahaa seuraavaksi tekisin että äiti sais mua nipata ja repii.

Toisaalta jos ei saa sitä tarvittavaa huomiota vanhemmilta niin sitähän voi hakea vaikka sit ilkeyttä tekemällä.. vaikka kiusaamalla pikku siskoa että äiti huomais vähä muaki.. vaikka ny sitte sillä että nippaa.

Mutta johan lakiki on tullu lapselle suojaksi, jo laki kieltää lapseen kajoamisen, se on rangaistava teko. Että mun mielestä tämmösestä asiasta ei tarvis etes keskustella.

Kerran yks viisas vanha kätilö luennoilla sanokin että hän ei puhu fyysisestä kurittamisesta mitään kun se on laissa kielletty ja sitä ei saa käyttää!!

Pitäs vanhemmille enempi järjestää tukea ja oppitunteja miten lasten kanssa toimitaan, että saatas katkastuu tollaset huonot kasvatus keinot pois.

Ja ihminenhän sikiää vaikka hyväksyykin väkivallan, se ei kato kelle niitä lapsia tulee...

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat